Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:49

Ik geloof dat ik het dier naar een prof zou brengen, maar juist zelf er niet bij zijn! Jij hebt de angst en de associatie en dat breng je over. Laat hun maar eens een maand of 2 met hem aan de gang gaan, zonder dat jij erbij bent. Dat kan voor jullie beiden zeer verhelderend werken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:50

ik vraag me echt af, waarom je dat paard naar een andere stal hebt gehaald terwijl ie thuis hartstikke braaf zn ding deed. je kunt toch gewoon op eigen stal het paard trainen. ik zou dat ook heel eng vinden, nieuwe stal, nieuwe mensen, iemand op je rug..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:54

Ik ga trouwens zelf denk ik op zoek naar een goede stal om gewoon weer het ontspannen in het zadel zitten te ervaren en domweg weer gewoon te rijden en te voelen. Puur voor mezelf, zodat ik dat misschien weer kan gaan overdragen naar hem toe. Wil in de tussentijd dan iig dus ook aan mezelf gaan werken, dat kan nooit kwaad.

Ik heb hem naar een andere stal gehaald, waar hij trouwens elke dag (vanaf dag 1!!) relaxed in z'n paddock lag, ook prima braaf was en goed z'n best deed, omdat mij dat het fijnste leek.
Op mijn eigen stal is het vaak druk, is het dus niet ideaal om intensief aan de slag te gaan (ik zit met verschillende tijden door mijn werk, daar werd er altijd ruimte gemaakt omdat het eigen locatie is).
Ik weet zeker dat hij daar net zo bang (voor een ruiter) was als hier, daar durf ik echt bijna voor de volle 100% mijn hand voor in het vuur te steken. Ik vond hem daar ook meer ontspannen dan hij hier nog is geweest. Dus vraag me af waar jij het vandaan haalt dat hij daar banger zou zijn geweest?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:58

Met dit paard en met wat jullie hebben meegemaakt, heb je een goede trainer nodig, die met het paard en.met jou aan de gang gaat. Zit er wel een rem en een stuur op je paard? Niet erop gaan zitten voordat dat erop zit.
Een goede trainer kan ik je wel aanbevelen. Via pb.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:02

Jetta schreef:
Met dit paard en met wat jullie hebben meegemaakt, heb je een goede trainer nodig, die met het paard en.met jou aan de gang gaat. Zit er wel een rem en een stuur op je paard? Niet erop gaan zitten voordat dat erop zit.
Een goede trainer kan ik je wel aanbevelen. Via pb.

Vanaf de grond aan de dubbele longe zit het stuur er zeker op (onder het zadel waren we er ook al goed mee op weg). Ook de rem (zonder veel druk op de teugels, netjes op stemcommando, eerder aangeleerd met lichaamstaal) zit erop (onder het zadel met stemhulp doet hij het ook al netjes), maar daarom longeer ik ook nog even van tevoren om het voor mezelf te bevestigen en hem er op attent te blijven houden. Ik gebruik mijn stemhulpen met longeren en dus onder het zadel, hij reageert er al goed op.

Heb een fijne trainer (van het beleren) vanaf de grond, maar hij kan niks met mij als ik angst heb en er niet op durf. Erop stappen met deze spanning is nooit goed.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:20

Pffff been there done that.....
Mijn paard gekocht met 2,5 jaar, ongelofelijk braaf op de grond, wasplaats, hoefsmid, dierenarts geen enkel probleem. Een kind kan hem bij wijze van op de wei zetten en halen.

Tot we hem gingen inrijden, ongelofelijk, wat was ie bang. Gelukkig blijft hij wel met de benen op de grond, maar meeeen wat hebben we rondgerend.
Naar dressuurruiter gebracht, dat ging eigenlijk van kwaad tot erger. Angst werd verward met dominantie en ik heb hem letterlijk teruggekregen met de woorden: alsjeblieft, levensgevaarlijk.
In kliniek binnenstebuiten gekeerd: niets aan de hand.
Daarna een "handige" ruiter er een maand buiten op laten rijden, van daaruit heb ik het zelf weer op kunnen pakken.
Hij is nu 11, een makkelijke zal het nooit worden met rijden. Hij raakt snel over de kook en dan kun je echt weer op 0 beginnen, stappen, buigen, laag en lang.
Maar er is ook steeds verbetering geweest gelukkig, hij is wel handzaam nu, ook voor andere ruiters met voldoende rijervaring.

Ik zou hem never nooit wegdoen, het is echt zo'n aanhankelijk dier. Maar als ik het opnieuw moest doen had ik hem niet gekocht.

Zou je adviseren een ruiter te zoeken die niet direct dressuurmatig met hem aan de slag gaat, maar hem rustig laat wennen aan dat gewicht op zijn rug. Lekker buiten rechte stukken laten maken.
Heel veel succes en niet zomaar opgeven hoor!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:31

Eerst maar eens goed door laten lichten. Daarna kun je verder zien. Laat je niet zo in de war brengen door mensen die zeggen dat dit niet het juiste paard voor je is. Mijn paard is op de verkeerde manier zadelmak gemaakt, wij zijn thuis met haar opnieuw begonnen maar ze kon tijdens het rijden opeens haar billen intrekken en als een idioot gaan lopen springen.

Om medisch alles uit te sluiten haar naar de kliniek gebracht, rugfoto's laten maken en scintigrafie. Gelukkig alles in orde maar extreme singeldwang, bang voor het zadel.

Ze heeft mesotherapie gehad en ik ben van voren af aan met haar begonnen. Zadel op en aan de dubbele longe gewerkt, zadel op en kilometers gewandeld (ernaast welteverstaan) en alles bij elkaar heeft het een jaar geduurd en opeens kon ik zo opstappen en wegrijden. Was echt een vertrouwenskwestie.

Nu kan ik met haar lezen en schrijven en ik zou haar nooit meer willen missen. Maar ik heb op punt gestaan om haar te koop te zetten, blij dat ik dat nooit heb doorgezet.

Ook mijn paard is super sensibel, zadel moet regelmatig gecontroleerd worden want bij het minste geringste reageert ze erop, dat zal er nooit helemaal uit gaan. Verder heb ik een singel van fairfax, de enige die ze accepteert zonder te gaan schokken met haar lijf nadat de singel vast is gemaakt.

Als je echt wat in dit paard ziet en er echt een klik mee hebt dan komt dat rijden wel. Maar eerst medisch alles uitsluiten. Bij een goede kliniek met goede apparatuur.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:36

IKbenEllen schreef:
Pffff been there done that.....
Mijn paard gekocht met 2,5 jaar, ongelofelijk braaf op de grond, wasplaats, hoefsmid, dierenarts geen enkel probleem. Een kind kan hem bij wijze van op de wei zetten en halen.

Tot we hem gingen inrijden, ongelofelijk, wat was ie bang. Gelukkig blijft hij wel met de benen op de grond, maar meeeen wat hebben we rondgerend.
Naar dressuurruiter gebracht, dat ging eigenlijk van kwaad tot erger. Angst werd verward met dominantie en ik heb hem letterlijk teruggekregen met de woorden: alsjeblieft, levensgevaarlijk.
In kliniek binnenstebuiten gekeerd: niets aan de hand.
Daarna een "handige" ruiter er een maand buiten op laten rijden, van daaruit heb ik het zelf weer op kunnen pakken.
Hij is nu 11, een makkelijke zal het nooit worden met rijden. Hij raakt snel over de kook en dan kun je echt weer op 0 beginnen, stappen, buigen, laag en lang.
Maar er is ook steeds verbetering geweest gelukkig, hij is wel handzaam nu, ook voor andere ruiters met voldoende rijervaring.

Ik zou hem never nooit wegdoen, het is echt zo'n aanhankelijk dier. Maar als ik het opnieuw moest doen had ik hem niet gekocht.

Zou je adviseren een ruiter te zoeken die niet direct dressuurmatig met hem aan de slag gaat, maar hem rustig laat wennen aan dat gewicht op zijn rug. Lekker buiten rechte stukken laten maken.
Heel veel succes en niet zomaar opgeven hoor!

Dat is precies waar ik bang voor ben, dat ik hem zo terug krijg. Wat een ramp. Maar hoe weet je dat je de juiste hebt? Hoe heb jij diegene gevonden, waar selecteer je die op?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:38

Dankjulliewel trouwens voor alle ervaringen (ook via PB) en meningen. Waardeer het stuk voor stuk iig. :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:42

Ehm... Puur toeval... Hij stond bij mij op stal. Wilde hem eigenlijk dressuurmatig aan laten rijden, daar vond ik die ruiter niet geschikt voor. Maar na die ervaring bij die dressuurruiter moest ik iets, ik zat met mijn handen in het haar. Paard duur gekocht en dan zou je hem voor een schijntje weg kunnen doen als zijnde levensgevaarlijk.
Plus het is gewoon een eerlijk paard.
De sport heb ik laten varen, daar ben ik zelf gewoon geen type voor heb ik gemerkt :D
Misschien kun je via Bokt een geschikt persoon vinden?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:44

Ik weet niet of bokker suelza bij jou in de buurt zit, maar dat lijkt mij een geschikt persoon voor jouw paard.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:47

IKbenEllen schreef:
Ehm... Puur toeval... Hij stond bij mij op stal. Wilde hem eigenlijk dressuurmatig aan laten rijden, daar vond ik die ruiter niet geschikt voor. Maar na die ervaring bij die dressuurruiter moest ik iets, ik zat met mijn handen in het haar. Paard duur gekocht en dan zou je hem voor een schijntje weg kunnen doen als zijnde levensgevaarlijk.
Plus het is gewoon een eerlijk paard.
De sport heb ik laten varen, daar ben ik zelf gewoon geen type voor heb ik gemerkt :D
Misschien kun je via Bokt een geschikt persoon vinden?

Nou, als iemand een ruiter denkt te weten die bij dit verhaal (dus mij + paard) past.. be my guest! :)
Maikeltje, ik ga eens even op onderzoek uit..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:50

Diegene die het bij mijn paard gedaan heeft doet dat niet meer, en woont ook niet bij je in de buurt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:57

Of dit paard bij jou past is altijd je eigen keuze. Wil jij je aanpassen aan dit paard. Wil jij je zo enorm verbeteren om met dit paard te kunnen rijden? Heb je de financiele mogelijkheden om jezelf zo te scholen met dit paard te kunnen rijden enz enz enz.

Alles is een keuze.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 00:10

R12312 schreef:
Of dit paard bij jou past is altijd je eigen keuze. Wil jij je aanpassen aan dit paard. Wil jij je zo enorm verbeteren om met dit paard te kunnen rijden? Heb je de financiele mogelijkheden om jezelf zo te scholen met dit paard te kunnen rijden enz enz enz.

Alles is een keuze.

Daar heb je gelijk in.
Financiën zijn in ieder geval niet direct het probleem (vind dat als je een eigen paard hebt je qua financiën ook vrij ruim moet zitten en daar zorg ik dan ook voor)
Verder ben ik, als ik er eenmaal voor kan gaan, een fanatieke ruiter al zeg ik het zelf. Ik vind het juist leuk om lekker te werken, al ben ik nu dus gewoon onzeker.
Maar onder de juiste begeleiding en met een goede motivatie, weet ik wel dat ik een goede poging kan wagen er zeker wat van te maken. Dat heb ik, tot de laatste val, ook altijd gedaan! Alleen weet ik nu even niet hoe ik weer op kan starten met mezelf..
En of ik het dus zelf door moet zetten, of een andere (prof) ruiter een slimmer idee is.
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 13-08-14 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 00:10

R12312 schreef:

Alles is een keuze.

Dit dus.
Zet even alles op een rijtje zou ik zeggen.
Kijk naar de overwegingen die je wil en kan maken.
En als een ruiter straks met hem weg kan rijden is het natuurlijk nog maar de vraag of jullie het als combinatie ook aankunnen. Lastig lastig.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 00:12

Guess_NH schreef:
R12312 schreef:

Alles is een keuze.

Dit dus.
Zet even alles op een rijtje zou ik zeggen.
Kijk naar de overwegingen die je wil en kan maken.
En als een ruiter straks met hem weg kan rijden is het natuurlijk nog maar de vraag of jullie het als combinatie ook aankunnen. Lastig lastig.

Dat is wat mijn trainer ook zegt. Zorg dat je ten alle tijden zelf erbij betrokken blijft, als je al voor een andere ruiter kiest, want jij bent degene die ermee uit de voeten moet komen uiteindelijk.
Ook is er natuurlijk gewaarschuwd dat het inderdaad onder het zadel ook gewoonweg voor kan komen dat het niet gaat klikken..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 00:15

Het gevaar van onzekerheid is dat je wordt omgepraat door de verkeerde mensen. Alle goeroe's zijn dol op onzekere paardenmensen, die geven kapitalen uit aan goeroe's om hun gevoel te bevestigen.

Kijk uit dat je niet verzand in de goeroe's. En dat is een lastige tip, want hoe weet je wat een goeroe is!

Edit: Je profiel bekeken, je staat niet op de meest handige stal voor een jong paard! Vooral niet met alle "kenners" die daar staan...........

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 00:18

Ik heb het zelf ook meegemaakt, paard gehad vanaf de grond een prima klik ook in het begin probleemloos rijden, maar toch was het 'het' niet, niet de juiste match. Erg jammer maar soms kun je daar zoveel aan willen maar niks aan veranderen. Maar dat zal de tijd leren denk ik.
Inderdaad betrokken blijven en anders met begeleiding verder blijven gaan. Iemand die hem voorrrijd en daarna met jullie als combinatie verder gaat. een trainer heeft ook snel in de gaten of het tussen jullie werkt of niet (als eigenaar kijk je er toch op een hele andere (emotionele) manier naar, omdat je WIL dat het werkt).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 00:23

Als ik voor mezelf mag spreken: mijn paard moest gewoon in de gaten krijgen dat zijn ruiter geen gevaar voor hem was. Ik kon hem dat zelf in den beginne niet bijbrengen. Maar ik kon het dus vrij snel zelf oppakken. Ik heb ongeveer 2 jaar op een bom gereden, maar die ontplofte nooit. Gewoon omdat het een eerlijk, lief paard is. Hij is er niet op uit mij een oor aan te naaien.
Maar die hulp in het begin had ik zeer zeker nodig.

Probeer inderdaad bij de goeroes uit de buurt te blijven, daar ben ik het mee eens.
Je kunt er zoveel geld aan uitgeven als je wilt inderdaad.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 00:29

R12312 schreef:
Het gevaar van onzekerheid is dat je wordt omgepraat door de verkeerde mensen. Alle goeroe's zijn dol op onzekere paardenmensen, die geven kapitalen uit aan goeroe's om hun gevoel te bevestigen.

Kijk uit dat je niet verzand in de goeroe's. En dat is een lastige tip, want hoe weet je wat een goeroe is!

Edit: Je profiel bekeken, je staat niet op de meest handige stal voor een jong paard! Vooral niet met alle "kenners" die daar staan...........

Ik weet wat je bedoelt, dat heb ik al ervaren helaas. Zadelmakers, tandartsen...
En in dat laatste snap ik je ook, steeds meer zelfs..
Alleen heb ik voor deze stal gekozen omdat het dichtbij is (eventueel met fiets als auto het mocht begeven), hij daar in de winter ook meerdere uren met vriendjes naar buiten kan en er sowieso lekker voldoende land is voor in de zomer.
Hij is daar wel op z'n plek, maar ik begin steeds meer te merken wat jij bedoelt in je laatste zin.. ;)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:52

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt hoor. Heb zelf ook een stel slechte zadelmakers gehad, die waren zo waardeloos en ze zetten je gewoon af. Ze maken vies misbruik van jouw onwetendheid en goed vertrouwen. Heeft me ook veel geld gekost! Net zoals een tandarts :n Je weet toch nooit van te voren waar je goed aan doet.. Ook wel typisch de paardenwereld hoor, zoveel verhalen, zoveel meningen. Je wordt er gek van!

Belangrijkste is dat je ogen en oren open houdt. Overal op zoek gaan naar ervaringen, langs gaan op stallen en je verhaal doen. Zo kom je er snel genoeg achter met wie jij een klik hebt en waarvan je denkt: 'Hmm ja, deze aanpak staat mij aan!'. Aan de andere kant zijn er altijd negatieve verhalen over iedereen te vinden. Mensen praten graag over elkaar en dat houdt toch nooit op. Belangrijkste is dat je zelf scherp blijft, altijd alle verhalen maar met een korrel zout neemt en zelf goed blijven nadenken!

Er zijn bij jou in de omgeving vast wel genoeg stallen te vinden toch? Met échte probleempaarden zou ik bijvoorbeeld naar Annemarie van der Toorn of Alie Vegter gaan. Die hebben echt verstand van zaken. Helaas een beetje ver voor jou. Daarnaast vind ik het ook heel belangrijk dat de paarden veel buiten komen! Ze moeten kunnen ravotten, hun energie wat kwijt raken.

Ga je hem eerst nog eens laten nakijken? Of twijfel je?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:27

Ook voor mij een herkenbare situatie. Merrie was doodbraaf aan de hand maar tijdens het inrijden liet ze haar ware aard zien. Zij was niet bang maar heel erg trots en brutaal. Ze heeft me meerdere keren tegen de grond geslingerd en liet zich zelfs achterover vallen met mij er op. Ik werd, net als jij, bang! Heb haar een maand weggebracht en diegene zei mij na twee weken: dit zal er nooit een zijn waar je zo op stapt want dan pakt ze je..na een maand ging het redelijk en heb ik haar toch weer mee naar huis genomen. Ik was doodsbang maar ben er toch thuis weer opgestapt..na twee weken heeft ze me weer tegen de grond gekwakt en was ik er helemaal klaar mee. Ik heb haar verkocht. Mijn angst zat zo diep. Het heeft mijn huidige paard een jaar gekost om mijn vertrouwen terug te winnen..

Denk er goed overna..het is je hobby! Je moet er van kunnen genieten!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 09:08

Ik ga hem laten nakijken, sowieso voordat ik eraan denk er weer op te stappen of een ander erop te zetten.
Voor nu weer even rust, ontspanning, plezier en vertrouwen ..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:16

Ook herkenbaar hier. In het begin is eigenlijk alles fout gegaan dat er kon gaan, niet de juiste instructeur, slecht passende zadels plus het was groen op groen (ik had 2 jaar manege ervaring en hij was 3,5 jaar) eigenlijk zijn we toen opgelicht. Wat wel goed is gegaan is de opvoeding op de grond. Er heeft letterlijk een 1 jarige hem uit de wei gehaald

Maar... Ik kan me nu echt geen betere pony wensen. We zijn na 1,5/2,5 jaar naar een andere rij instructrice gegaan. Ik was toen zo bang om te galopperen, omdat ik elke keer dat ik reed minstens 2 keer eraf viel (niet overdreven)dat we bij het begin moesten beginnen. Na een jaar waren ik en de pony al bekwaam om wedstrijden te rijden.

We zijn nu 4 jaar verder en we zijn M2 startgerechtig. Zou ik het overdoen? Nee. Maar ik heb wel weer een jong paard gekocht, gewoon omdat ik het geweldig vind paarden banalers te leren.

Met een goede instructeur kom je ver, maar in jouw geval lijkt het me een slim plan om hem een tijdje door iemand anders te laten rijden. Ook gewoon voor jezelf. Niets overhaasten.