Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zo vroeg inrijden is zeer schadelijk voor een paard, de schade zie je misschien nog niet op jonge leeftijd, maar als het paard ouder wordt zal je zien wat voor negatieve effecten te vroeg inrijden heeft. Ook longeren met een paard van 2,5 is eigenlijk niet goed, de benen - die dan nog groeien - worden zo veel te veel belast. Op zo'n leeftijd moet je rechte lijnen maken op een goede bodem om de spieren te trainen, geen cirkels/voltes. Een paard kan beter na zijn 5e jaar (het liefst nog wat later) ingereden worden, dan is het paard (bijna) volgroeid.
Paard is dan net volwassen. 
R12312 schreef:Selka schreef:Heb jij een ander groeischema beschikbaar R12312?
Daarnaast geeft TS zelf aan dat haar paard dan 2 1/2 jaar oud is.
Logisch nadenken, zijn maar weinig veulens die in augustus worden geboren.
R12312 schreef:Selka schreef:Heb jij een ander groeischema beschikbaar R12312?
Daarnaast geeft TS zelf aan dat haar paard dan 2 1/2 jaar oud is.
Logisch nadenken, zijn maar weinig veulens die in augustus worden geboren.

jacoxkjeld schreef:Ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen met mijn pony. Ik ga volgend jaar gewoon wat grondwerk doen. Balkjes lopen, miss al wat logeren en al dat soort dingen. Bedankt voor jullie hulp!
Longeren is juist heel belastend voor de gewrichten, helemaal als het op een kleine cirkel gedaan wordt of in zwaar zand. Pas daar dus ook mee op, niet te vaak en niet te lang.
Beetje grondwerk, spelletjes of vrijheidsdressuur kan geen kwaad. Wandelen is ook goed. En natuurlijk kun je dan ook wel al laten wennen aan een dekje, singel, het leren wijken voor druk aan een halster, later bit, etc.
KailyxMur schreef:Zadelmak maken kan wel, zolang je er maar goed op let op wat je pony aangeeft.
Inrijden zelf zou ik zolang mogelijk mee wachten, hoe langer je wacht hoe beter het is.
En oh, dat je paard al veel kan, betekent niet dat ie gelijk volwassen is. Dan is mijn dame van 1 ook al volwassen omdat ie al stik veel kan.
Dat vraag ik me trouwens af.. Waarom wil men hun paard altijd zo vroeg inrijden? Waarom niet langer wachten, tot ze uitgegroeid zijn? Maar dat is een nogal onlogische vraag :p
jacoxkjeld schreef:KailyxMur schreef:Zadelmak maken kan wel, zolang je er maar goed op let op wat je pony aangeeft.
Inrijden zelf zou ik zolang mogelijk mee wachten, hoe langer je wacht hoe beter het is.
En oh, dat je paard al veel kan, betekent niet dat ie gelijk volwassen is. Dan is mijn dame van 1 ook al volwassen omdat ie al stik veel kan.
Dat vraag ik me trouwens af.. Waarom wil men hun paard altijd zo vroeg inrijden? Waarom niet langer wachten, tot ze uitgegroeid zijn? Maar dat is een nogal onlogische vraag :p
Ik wil mijn paard niet vroeg inrijden, ik wil juistwel wachten tot ie is uitgegroeid en er klaar voor is. Daarom heb ik mij topic geopend, om te vragen wanneer ie er klaar voor is.