Nageeflijk paard: eenvoudig maar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:48

ohhh, Baloe laat zn kop gewoon niet zakken...
Hij is goed aan het been, maar zodra ik druk op de teugels geef, gaat het hoofd alleen maar hoger en hoger. Ondertussen loopt hij is stap al wel nagefelijk. Gelukkig heeft hij geen rug/nek problemen enzo. Maar hij 'snapt' het gewoon nog niet! We oefenen rustig verder, eens zal het kwartje wel vallen Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:59

ik heb een 4 jarige zeer flegmatieke koudbloed, die echter wel ineens vreselijk kan flippen van ???? niets....

Als ik les heb (goede instructie) en ik heb hem aan het been, dan ben ik helemaal kapot. Paard ook overigens.

Ik denk dat het nog wel een paar jaar duurt voor hij op eigen benen loopt en we over nageeflijkheid kunnen gaan nadenken, als het ooit zover komt.

Op dit moment is ie erg overbouwd (achter 6 cm hoger dan voor) en zijn de lessen opgeschort. Ik mag alleen stappen onder het zadel en draven mag aan de longe en aan de fiets (en aan de hand, maar dat trek ik niet).

Hij heeft ook nog eens de nare gewoontje ontwikkeld om naar de zweep te slaan, zowel als ik erop zit, al wanneer ik aan het longeren ben Boos!

Maar goed, het is een recreatiepaard en als ie op verantwoorde wijze 2 x per week een ritje in het bos kan maken en verder bij ons en bij de buren de bak kan slepen, is het mij best *LOL*

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:43

Ctal schreef:
En wat is durch nog iets dan?Ik heb geen verstand van duitse termen.

Durchlässigkeit (= Duits) betekend zo'n beetje "doorlatendheid". Dwz dat je paard zo ontspannen is in de bovenlijn dat je duidelijk schwung (zeg maar veer, takt en ritme) in de gangen ziet. Hierbij heb je dan een fijne drang van achter naar voren. Hierdoor neemt het paard het bit vriendelijk aan.

Zeg maar dat het er uitziet alsof het het paard geen moeite kost. Ongedwongenheid. Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:47

smurf schreef:
ik heb een 4 jarige zeer flegmatieke koudbloed, die echter wel ineens vreselijk kan flippen van ???? niets....

Als ik les heb (goede instructie) en ik heb hem aan het been, dan ben ik helemaal kapot. Paard ook overigens.

Ik denk dat het nog wel een paar jaar duurt voor hij op eigen benen loopt en we over nageeflijkheid kunnen gaan nadenken, als het ooit zover komt.

Op dit moment is ie erg overbouwd (achter 6 cm hoger dan voor) en zijn de lessen opgeschort. Ik mag alleen stappen onder het zadel en draven mag aan de longe en aan de fiets (en aan de hand, maar dat trek ik niet).

Hij heeft ook nog eens de nare gewoontje ontwikkeld om naar de zweep te slaan, zowel als ik erop zit, al wanneer ik aan het longeren ben Boos!

Maar goed, het is een recreatiepaard en als ie op verantwoorde wijze 2 x per week een ritje in het bos kan maken en verder bij ons en bij de buren de bak kan slepen, is het mij best *LOL*

Het ene paard heeft er gewoon ook meer aanleg voor dan het andere. Ik zie het altijd maar net zoals mensen: de ene is weer goed in rekenen, de andere in talen.

Koudbloeden zijn natuurlijk niet voor de dressuur gefokt, alhoewel dat niet wegneemt dat de uitdaging er wel is zo goed en hoog mogelijk in de dressuur te eindigen. Daarom begrijp ik bepaalde juryleden niet, die het meteen afkeuren als er een fjord of haflinger de baan in rijdt. Maar ik ga nu off topic. Haha!

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:30

beautyfull_mickey schreef:
pff al die toppic van al die Aqua figuren,word er aventoe beetje ziek van Ziek Rolleyes

Goed idee om daar misschien een verzameltopic van te maken!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:50

M3isSi3j schreef:
het probleem bij romy is dat ze heel snel over der tempo loopt.. ze is heel gevoelig voor zowel je been als stem als handhulpen en af en toe is dat heel moeilijk.. andere kant kan ze ook vreselijk door alle hulpen heen lopen als het der te moeilijk word (bv met het leren van wijken of rond maken om je binnenbeen) het is bij haar altijd constant der stemming pjilen om van te vore te weten hoe ze op je hulp zal reageren.. wel moeilijk dus

That's Ro...
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:22

Tyrza schreef:
Heel vaak kom ik mensen tegen die denken dat het paard nagevelijk is (= krul), maar ik mis daarbij de durchlassigkeit, gehoorzaamheid aan het been en het bepalen van de diepte van de nagevelijkheid (= onder controle).

Dit raakt voor mij wel iets heel essentieels in het nageeflijk zijn. Net zo als je je paard in verschillende tempi laat lopen zonder dat dit ten koste gaat van de nageeflijkheid wil ik de hals van mijn paard kunnen plaatsen op verschillende posities zonder dat dit ten koste gaat van de looplust/activiteit en natuurlijk ook de nageeflijkheid.
Ik zie te veel paarden die hun hals/hoofd maar op 1 positie kunnen dragen [2 cm voor de LL] en niet anders. Omdat er geen controle van de ruiter mogelijk is, is dit voor mij geen nageeflijheid maar slechts een vastgeroeste houding. Deze paarden lopen uiteindelijk tegen de lamp [meestal in de klasse Z] wanneer er een hogere hoofd/hals houding gevraagd wordt.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:27

Veel paarden lopen leuk in de houding. Krijgen ze wat meer vrijheid van voren (lees: niet trekken ) Dan weet het paard ineens niet meer wat hij doen moet en raakt volledig uit balans. Veel paarden lopen hierdoor niet op eigen benen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 08:43

Anne"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
pff al die toppic van al die Aqua figuren,word er aventoe beetje ziek van Ziek Rolleyes

Goed idee om daar misschien een verzameltopic van te maken!
[/quote]

Ik denk dat BM er al niet meer moe van wordt Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 08:48

Jippie"]
[quote="Tyrza schreef:
Heel vaak kom ik mensen tegen die denken dat het paard nagevelijk is (= krul), maar ik mis daarbij de durchlassigkeit, gehoorzaamheid aan het been en het bepalen van de diepte van de nagevelijkheid (= onder controle).

Dit raakt voor mij wel iets heel essentieels in het nageeflijk zijn. Net zo als je je paard in verschillende tempi laat lopen zonder dat dit ten koste gaat van de nageeflijkheid wil ik de hals van mijn paard kunnen plaatsen op verschillende posities zonder dat dit ten koste gaat van de looplust/activiteit en natuurlijk ook de nageeflijkheid.
Ik zie te veel paarden die hun hals/hoofd maar op 1 positie kunnen dragen [2 cm voor de LL] en niet anders. Omdat er geen controle van de ruiter mogelijk is, is dit voor mij geen nageeflijheid maar slechts een vastgeroeste houding. Deze paarden lopen uiteindelijk tegen de lamp [meestal in de klasse Z] wanneer er een hogere hoofd/hals houding gevraagd wordt.
[/quote]

Dan lopen die paarden dus niet goed in balans. Want dat die paarden in de Z tegen de lamp lopen heeft indirect te maken met de hoofd/ hals houding. Het heeft namelijk direct te maken met de verzameling. Bij een hogere verzameling/ oefening zal het paard meer zakken van achteren en zijn hoofd/hals houding zal dus hoger worden. Het heeft dus alles te maken met de balans van het paard en de oefining waarin het zich bevindt. Knipoog

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:39

Jippie"]
[quote="Tyrza schreef:

[/quote]

Helemaal mee eens Jippie! Kan het zelf niet beter verwoorden.

Waar ik zelf altijd goed op moet letten bij Saar is dat ze niet achter mijn been kruipt. Dan lijkt ze goed voorwaarts, maar zodra je dan been geeft, komt er geen reactie (of een ontploffing). Maar dat stukje nageeflijkheid, impuls en durchlassigkeit zoals Tyrza al zei, krijg je niet van vandaag op morgen maar vergt heel wat jaren training. Goede ondersteuning hierbij is dan ook een must.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:09

Ik rijd op manegepaarden die een ramp zijn en zich op een kant helemaal vastzetten.
Nou betrap ik mij er vaak op dat ik dan extra aan die teugel ga werken, nog tips hoe ik dat toch niet ga doen??
En als het paard helemaal met zijn hoofd naar bijv. de rechterkant hangt zodra je wat vraagt wat dan te doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:04

Aqua8horse schreef:
Dan lopen die paarden dus niet goed in balans. Want dat die paarden in de Z tegen de lamp lopen heeft indirect te maken met de hoofd/ hals houding. Het heeft namelijk direct te maken met de verzameling. Bij een hogere verzameling/ oefening zal het paard meer zakken van achteren en zijn hoofd/hals houding zal dus hoger worden. Het heeft dus alles te maken met de balans van het paard en de oefining waarin het zich bevindt. Knipoog

Bedoel je hiermee dat het niet nageeflijk zijn, een gevolg is van het niet verzameld zijn?

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:38

Ik denk dat A8H daarmee bedoelt dat het niet nageeflijk zijn een gevolg is van het niet (volledig) in balans zijn

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 08:36

Precies dat bedoel ik Maaike. En daar heb je helemaal geen jarenlange training voor nodig, wel deskundige instruktie.