Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MiraeChaos schreef:@troi
Dus van het bit afblijven. Dat had ik zelf ook bedacht, maar het is toch fijn om het van iemand anders te horen. Eerder werd geopperd om met een touw om haar hals te rijden en mij daar aan vast te houden als er iets mis gaat. Zou dat kunnen zonder de paniek te verhogen?
De keren dat ik 'zonder bit' reed had ze het bit wel in, maar zaten de teugels aan haar neusriem.
Op dit moment ben ik overigens bezig om de bijrijdster van mijn eigen paard regelmatig met de pony te laten stappen en af en toe longeren, zodat zij haar in ieder geval vast kan houden op het moment dat ik er weer op ga. Maar hoe capabel ze ook is, ze heeft geen ervaring in deze richting en kan mij niet geleiden met snel advies en dergelijke, dus dat moet uit mezelf gaan komen.
xIirtJj schreef:RobinvR schreef:misschien een rubberen bit proberen?
Alsjeblieft, doe dit NOOIT. Dit gaat branden in de mond van het paard als je er druk op zet en zij erdoorheen gaan.
Als je al een ander bit zou willen gaan proberen, neem dan een leren bitje. Zijn de meest zachte bitjes.
Joolien schreef:xIirtJj schreef:Alsjeblieft, doe dit NOOIT. Dit gaat branden in de mond van het paard als je er druk op zet en zij erdoorheen gaan.
Als je al een ander bit zou willen gaan proberen, neem dan een leren bitje. Zijn de meest zachte bitjes.
Een ander bit heeft in dit geval geen zin in mijn ogen, het paard heeft moeite met de druk in de mond an sich, niet het bit in zijn vorm of materiaal. Wat enkel een toevoeging zou kunnen zijn is een kneveltrens, die geeft wat meer druk tegen de wang en zorgt dat het bit stabieler blijft liggen.
troi schreef:Het advies van evelien is erg goed ALS je minstens 20 jaar ervaring hebt en verschrikkelijk goed weet wanneer je de druk moet loslaten. Niet voor TS dus..
Joolien schreef:Realiseer je wel, het is niet jouw paard, en vorige keer was je een paar dagen stijf toen je tegen het hek klapte. Als je straks een hardere val maakt, wie is er dan verantwoordelijk?
Ga dus na dat er wel risico bij komt kijken, en moet je dat willen opzoeken is de vraag. Ik ben ook gestopt met zadelmak maken omdat ik een slechte rug had. Ik heb echt veel brave paarden onder mijn kont gehad, zelden problemen gehad tot vorig jaar, toen ik eraf ging bedacht ik me dat het risico me te groot werd. Dus ben ik gestopt. Het kan altijd goed gaan, maar ook goed mis gaan, realiseer dat wel.
MiraeChaos schreef:Ik ben ervan overtuigt dat het mogelijk moet zijn om een herhaling hiervan te voorkomen, dus het dit keer langzamer op te bouwen, met begeleider erbij. Het paard is echt heel vriendelijk en leert graag. Ze is gevoelig, maar niet snel bang. Dat ik een probleem in mijn handen heb is duidelijk, maar we moeten toch verder. Er staat hier ook een ander jong dier waar ik nooit aan zou beginnen. Die loopt zo over iedereen heen, vriendelijk maar totaal respectloos, wat je ook doet. Zo een zou ik veel enger vinden dan paardje.
Ik wil iedereen tot zo ver in ieder geval hartelijk bedanken voor de reacties en adviezen, ik vind het erg lief van jullie dat jullie je zorgen maken om mijn welzijn. Mijn rug geeft ondertussen gelukkig geen problemen meer, en ik krijg als het goed is vandaag een rugbeschermer (soort body protector) binnen, die ik zeker zal dragen als ik weer op deze pony zit.
Ik denk dat ik tot zo ver veel goede adviezen heb gekregen om mee te werken, en ik zal bovendien iets regelen kwa begeleiding, hopelijk komen we dan weer rustig, stapje voor stapje verder.