sporen om, maar niet gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:30

AmoorM schreef:
Slina schreef:
Ook al rent ze ineens vooruit, ze gaf dan in ieder geval een reactie dus dan ontspan je je benen meteen meer.
En ik heb ook zoiets van. Ik vraag het netjes - aandrukken. Geen reactie? Of tikje of harder been. Weer geen reactie? Tja, dan 'schop' ik. Is misschien niet aardig, maar ik vraag het eerst netjes en zij negeert dat. Maargoed. Je hebt in ieder geval les, maar pas op dat je niet afhankelijk wordt van sporen.

Als ik een zweep in mijn handen heb, dan heb ik volgens mijn instructeur mijn handen te druk. Merk ik zelf ook. Zonder zweep rijd ik veel stiller met mijn handen. Ik reed altijd met zweep.

Of ik moet de voorkant even vergeten en toch een zweepje erbij pakken om haar aan het been te krijgen?

Hoe wil je aan de voorkant werken als het belangrijkste, de motor , niet aan de praat te houden is? Eerst voorwaarts dan de rest. Helemaal even terug naar de basis eerst aan het been.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:30

Ja, je moet die voorkant nu eerst vergeten. Die komt vanzelf wel als ze voorwaarts gaat lopen.

Als hier een paard niet naar mijn kuit luistert, dan krijgt ie of een schop met mijn been of een ferme tik met de zweep. En dan maakt het mij eerst helemaal niet uit als ze weg vliegt, want dat is ook reactie.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:33

AmoorM schreef:
Heleennn schreef:
Ik moet ook echt mijn hiel omhoog halen of naar binnen duwen om mijn spoortje te gebruiken. De rest gaat eigenlijk met kuitdruk.

Maar dan heb je dus niet continu de sporen erin? Dus als ze niet reageert op je been kun je haar op lettende maken?

Als ze niet reageert op mijn been, drijf ik 1 keer harder, als ze dan nog niet reageert gaat even het spoortje er in. Dan is ze meestal meteen weer wakker en attent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:35

Heleennn schreef:
Heleennn schreef:
Ik moet ook echt mijn hiel omhoog halen of naar binnen duwen om mijn spoortje te gebruiken. De rest gaat eigenlijk met kuitdruk.

Maar dan heb je dus niet continu de sporen erin? Dus als ze niet reageert op je been kun je haar op lettende maken?

Als ze niet reageert op mijn been, drijf ik 1 keer harder, als ze dan nog niet reageert gaat even het spoortje er in. Dan is ze meestal meteen weer wakker en attent.[/quote]

Maar hoe doe je dat dan zonder spoor? Want dat is uiteindelijk het doel toch?

FriesWytske

Re: sporen om, maar niet gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:36

Met je been

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:37

Je kan ook gewoon een trap geven zonder spoor als ze na twee keer nog niet attent zijn, maar met spoor hoeft het maar een duwtje te zijn dus is iets eleganter haha ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:38

Sporen gaan idd niet werken om je paard aan het been te krijgen. Om je paard aan het been te krijgen is een tactiek nodig. Dit heeft vooral met aanvoelen te maken. De juiste timing met aandrijven en ook de juiste hoeveelheid korte druk en dit dan weer zonder ergens anders het paard ONBEWUST tegen te houden/blokkeren of zorgen voor onduidelijkheid/ruis.
Dat het paard eerder met zweep en sporen is gereden staat er helemaal los van.
Het aan het been rijden is gewoon lastig en de paarden die minder goed aan het been zijn, zijn eigenlijk wel goed om het te leren. Bij paarden die vanzelf lopen, zal je niet eens merken dat je het niet beheerst en zal je verder in de "opleiding" jezelf (je fouten) tegen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:38

Heleennn schreef:
Je kan ook gewoon een trap geven zonder spoor als ze na twee keer nog niet attent zijn, maar met spoor hoeft het maar een duwtje te zijn dus is iets eleganter haha ;)

Dan heb je je paard nog steeds niet aan het been maar aan de spoor...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:40

Heleennn schreef:

Ik ga in het begin van het aan mijn been zijn echt niet voor de elegantie. Ze hebben te luisteren naar mijn been.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:46

Is het niet veel handiger om les te nemen en daarbij werken aan de reacties op het been. Ik zou er niet zelf mee bezig gaan omdat daar volgnes mij bij jou een stukje kennis mist. Die kennis leer je niet van de comp of een boekje maar wel door lessen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:48

FriesWytske schreef:
Heleennn schreef:

Ik ga in het begin van het aan mijn been zijn echt niet voor de elegantie. Ze hebben te luisteren naar mijn been.

Maar wat als je been geeft, een normale hulp, paard reageert niet, je geeft ietsje harder been, paard reageert niet en dan geef je een schop(je), schopje wordt schop en paard reageert nog niet? Wat dan? Mijn paard heeft dat zo iets "Pff bekijk het" Die houdt liever even de tanden op elkaar tijdens het "schoppen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:53

Die denkt dan met sporen, ach was dat alles...... En doet nog steeds niks...

Dan zou ik toch voor een ferme klap met de zweep gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:54

magriet schreef:
Is het niet veel handiger om les te nemen en daarbij werken aan de reacties op het been. Ik zou er niet zelf mee bezig gaan omdat daar volgnes mij bij jou een stukje kennis mist. Die kennis leer je niet van de comp of een boekje maar wel door lessen

Ik heb les. In de les wordt gezegd dat het qua rijden en hulpen geven wel goed gaat, alleen dat mijn paard niet actief is en niet goed reageert. Ik ben ook wel erg milt dat krijg ik wel vaker te horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:55

AmoorM schreef:
magriet schreef:

Ik heb les. In de les wordt gezegd dat het qua rijden en hulpen geven wel goed gaat, alleen dat mijn paard niet actief is en niet goed reageert. Ik ben ook wel erg milt dat krijg ik wel vaker te horen.

Nou dan is niet je paard het probleem maar dat ben jij zelf.. JIJ bent dan niet consequent genoeg en daar moet jij aan werken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:56

Yvank_ schreef:
Die denkt dan met sporen, ach was dat alles...... En doet nog steeds niks...

Dan zou ik toch voor een ferme klap met de zweep gaan.

Als ik een zweep in mijn handen heb, ben ik op de een of andere manier te druk met mijn handen.

Nu kan ik er voor kiezen om dan geen druk te zetten en eerst aan het been te werken met een zweep erbij en uit eindelijk de zweep weg te leggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:58

Yvank_ schreef:
magriet schreef:

Nou dan is niet je paard het probleem maar dat ben jij zelf.. JIJ bent dan niet consequent genoeg en daar moet jij aan werken ;)[/quote]

Ik weet maar al te goed, dat ik het probleem ben, als er iets niet goed gaat.
Ik kijk altijd eerst naar mezelf en dan naar mijn paard. In tegenstelling tot anderen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:17

Yvank_ schreef:
Heleennn schreef:

dan heb je de volgende keer je paard wel degelijk aan het been.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:18

FriesWytske schreef:
Heleennn schreef:

als jij lekker bruut wil liggen doen tijdens de training is dat jouw keuze natuurlijk. Ik train liever wat rustiger met mijn paard.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:19

TS ik zou als ik jou was die voorkant even met rust laten. Dat komt vanzelf goed als je paard beter en scherper aan je been komt.
Dus heel veel overgangen en tempowisselingen oefenen. Gewoon op de lange zijde. Als jij vanuit stap je kuit aandrukt voor draf, moet je meteen reactie krijgen. Krijg je die niet? Flinke schop en tempo. Vervolgens ga je weer terug naar stap en vraag je je paard weer naar draf. Geen reactie? Schop!
Uiteindelijk zal je paard op een lichte kuitdruk aandraven. Valt ze terug in tempo. Kuit, geen reactie? Schop!
Loopt ze in het goede tempo, laat je been dan hangen. Ze moet echt op haar eigen benen leren lopen.

Pas als dat voor elkaar is, kan je haar aan de voorkant weer wat begrenzen, maar omdat de motor dan goed loopt zal je merken dat ze ook veel makkelijker nageeft en niet in je handen hangt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:40

Heleennn schreef:
Yvank_"
[quote="Heleennn schreef:

dan heb je de volgende keer je paard wel degelijk aan het been.[/quote]

Dan is je paard nog steeds niet aan het been, zoals Yvank zegt.
En als jij liever wat te lief bent voor je paard, moet jij weten. Ik weet dat ik maar 1 keer erger in hoef te komen met mijn been. Of 1 maal een goeie ferme tik met de zweep te geven. Dan weet mijn paard wel weer dat been ook been is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 07:13

AmoorM schreef:

Je hebt dus nog niet onder de knie wanneer en hoe hard je hulp moet zijn...
Dit is ook heel moeilijk. Wees blij dat dit paard er voor zorgt dat jij het precies goed moet doen en jij het straks dus wel goed kan.

Dat jij met zweep onrustige handen krijgt, geeft ook nog een balansprobleempje aan. Je zal dus onbewust ook nog wat tegenwerken terwijl dat niet je bedoeling is.

Sporen zullen " als hij al reageert" je fouten maskeren ipv oplossen.

Paardrijden is moeilijk en kost veel tijd om het gevoel te leren herkennen en daarop correct te reageren. Hier moet je ook nog veel balans en de juiste houding voor hebben. Alles moet goed gaan voor een goed resultaat. En als je fouten gaat maskeren dan kom je dat later altijd weer tegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:48

Vanochtend ben ik bezig geweest met bewust been geven. Iemand heeft me daar mee geholpen. Een soort lesje gegeven.
Dit werkte wel, zonder spoor.
Namelijk kuit heel ligt aanleggen, geeft ze reactie gelijk ontspannen. Geeft ze geen reactie gelijk met een correctie hulp inkomen (Schopje, spoor, zweep) van die correctie hulp mag ze best schrikken om te leren dat ze op die fijne hulp moet reageren. Dit werkte wel, alleen kakt ze snel weer in. Omdat ik haar waarschijnlijk geleerd heb om alleen te lopen wanneer ik drijf en zodra ik stop met drijven ze moet stoppen.
En ik heb zelf altijd geleerd: Been geven=schoppen. Paard luistert niet= tikje. Niet dat je minimaal je been moet aanleggen om een hulp door te geven. Daar moet ik dus aan werken.
Het schopje als correctie hulp gebruiken werkt wel, maar het is niet actief genoeg. Want ze moet wel wakker worden als ik dus een correctie hulp geef, omdat het anders geen zin heeft.
En mijn beugels zaten veel te kort waardoor ik waarschijnlijk mijn benen optrok.

Ik merk ook dat wanneer ik been geef, ik mijn hele lichaam aanspan.
En ik op de een of andere manier de teugels begrens. En het is erg moeilijk om de knop van het niet drijven continu om te zetten.. :\

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:49

Heeft tijd nodig om een blijvende verandering te krijgen. Zowel bij jouw, als bij je paard. Slechte gewoontes zijn nu eenmaal moeilijk af te leren, als je ze al een tijd gebruikt. Zou zeggen, ga zo door. En dan wordt je paard op een gegeven moment wel goed aan je been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:10

FriesWytske schreef:
Heeft tijd nodig om een blijvende verandering te krijgen. Zowel bij jouw, als bij je paard. Slechte gewoontes zijn nu eenmaal moeilijk af te leren, als je ze al een tijd gebruikt. Zou zeggen, ga zo door. En dan wordt je paard op een gegeven moment wel goed aan je been.

Alleen ik snap niet zo goed wat het verschil met de correctie hulp is. Of je nu een schop, spoor of een tik met de zweep geeft, het dient allemaal om je paard even wakker te schudden. En je kunt beter met een 'hardere' correctie hulp inkomen dat ze het snapt dat ze op de kleine verfijnde hulp moet reageren dan een zachte softe hulp waarvan ze zo iets heeft het doet me niets. Want dat heb ik altijd gedaan.

En ik heb ook geleerd vandaag dat een spoor niet is om mee te drijven. Dat je alleen je spoor gebruikt voor correctie. Het zelfde als een zweep en een schop.

Ik denk wel dat een spoor goed is om bewust te worden van mijn been, als ik sporen om zou hebben zou ik continu denken 'oh god niet prikken, benen stil :+ '

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:14

Ze kakt in omdat jij niet op tijd voelt wanneer je been moet geven. Je moet blijven schakelen om paarden actief te houden.

Het ontspannen na het drijven gaat heel vaak mis, omdat je echt bewust moet ontspannen terwijl je verwacht dat het redelijk vanzelf gaat.