bokkend dressuurpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:39

Ik denk dan laat het paard medisch eerst na lopen. Ook tanden enz kunnen veel doen. Geen pijn heeft ergens> Dan het materiaal wat er op gaat. Is het het juiste soort bit voor dit paard, Gevoelige mond eens bitloos proberen? zadel goed enz:) En als dat het niet is allemaal. Dus fysiek in orde. Daar alles uitgesloten? Dan verder kijken

Kan het best zijn dat dit paard te snel teveel heeft moeten leren en te snel teveel naar een hoger niveau heeft moeten lopen wat hij mentaal niet heeft kunnen verwerken? Geef het eens vakantie voor een tijdje. OF als hij langer stil heeft gestaan bij de vorige eigenaar nu weer rustiger aan op moet bouwen. Of dat het op een andere manier eens gereden moet gaan worden. Met rechtrichten, meer afwisseling dan alleen maar dressuur. Wat ik nu lees is vooruit rijden maar ook met je handen tegen houden? Niet het handigste advies. Dus instructie bij laten scholen hoe je paarden ook kunt leren lopen zonder deze berichten. Verwarrend voor ruiter en paard.

Blijven zoeken naar de antwoorden maar de vraag is of dit gaat gebeuren als het niet jou paard is en van de stal is. Erg jammer om het dan anders te krijgen. Hoop voor het geluk van het dier dat het anders opgepakt wordt en hij gelukkig mag worden. Dat is waarvoor we het doen.

Neontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 13:45

Ik zal even rust bieden aan het paard en zien hoe het verder verloopt.

Barte

Re: bokkend dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:56

belachelijk dat de manege zelf een dressuurpaard aankoopt voor een appel en een ei en dat meld aan de klanten .Een drssuurpaard dat gezond is gaat niet weg voor een appel en een ei .
Waarschijnlijk ergens pijn of last van en dat zal onderzocht moeten worden .Of het is een aangeleerde gewoonte omdat het ergens mee weg komt .Al met al heeft de manege willens en wetens een paard gekocht met een probleem en ik zou denken dat ze dan eerst een ervaren iemand erop zouden zetten om te kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn .Maar om zo een paard zo in de les te gooien vindt ik wat te ver gaan ook tegen over het paard wie weet heeft het ergens pijn en dan gaat zo niet beter worden ..Ik zou zeggen laat dat paardje eerst een goed nakijken want als je lesklanten op een bokker moeten gaan zitten zullen er diverse zijn die er toch een beetje bang van zullen worden en daar zit niemand op te wachten ...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:21

Ik vind dit een heel apart verhaal: Manege koopt "een dressuurpaard" voor weinig. Maneges willen (moeten) doorgaans geld verdienen aan de lessen, en dan komt er een paard met een gebruiksaanwijzing.
Het advies elke pas aansporen met been (ik lees later: anders gaat-ie stilstaan) past natuurlijk allerminst bij een "dressuurpaard", trouwens bij geen enkel goed opgeleid paard, tenzij het paard volslagen afgestompt is geraakt (bijv. door overdreven spoorgebruik). Juist een "dressuurpaard' leert als eerste: voorwaarts op een lichte zit/been aanwijzing.... Wat verstaat deze manege in hemelsnaam onder een "dressuurpaard"?
En waarom laat men hier doorsnee lesklanten op rijden?

De kans is inderdaad niet gering dat het paard medische problemen heeft, het zal door de eigenaren niet voor niet "voor een appel en een ei" als "dressuurpaard" naar een manege zijn gegaan.

In feite is het de zaak van de manege-uitbater(s) die zouden zo'n paard alvorens het voor de lessen in te zetten eerst gericht en grondig moeten (laten) doorrijden, zelf of door een stalruiter (geen lesklantje), met name als bekend is dat er meer aan de hand is, zoals bokken.

Kan me eigenlijk niet indenken dat een manege zo'n paard als TS beschrijft aanschaft voor het lessen voor betalende (!) lesklanten, of sprak hier de appel en het ei het luidst?

Neontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:37

Ik kan er ook niet aan doen he,
Ik rij daar maar gewoon. Ze hebben me dat daar zo vertelt dus kan ik er moeilijk iets anders over zeggen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:52

nee als je zo verder gaat rijden gaat hij helemaal niet meer reageren op je been na een tijdje.
been is voorwaarts, eens het paard beweegt been los, en dus zeker nooit blijven drijven.

Neontje schreef:
Ik doe het omdat hij anders stil gaat staan. Zo gaat hij zijn tempo behouden.