Help!!! pony inrijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:08

Ja Inderdaad.
Ong. N maand geleden heb ik nog ren keer les gehad.
Daartussenin vrijwel niet.
Mar het is al zo'n drie maanden dat ik vrijwel geen les heb.
Manege ga ik iig doen.
Evenals les met nieuwe instructrice.
Ik wil er alles aan doen het zo goed mogelijk te maken voor de pony.
Maar dat is lastig en vergt veel tijd,energie en geld.
Ik heb het er allemaal voor over.
Hoewel ik er niet veel kracht in KAN steken.
Dat vind ik heel vervelend.
Dat bevorderd de boel ook niet bepaald.

Seventeen

Re: Help!!! pony inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:11

Je lichaam KAN het dus niet. Dus meid, alsjeblieft, investeer erin en laat het door een ander doen. Ik weet nog wel een fijn iemand trouwens ;) Maar als je een ander het laat doen, die rijd hem goed in en dan rij jij er straks zo op weg! Daar heb je veel meer aan. Het moet gewoon goed gebeuren anders ben je straks nog verder van huis.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:37

Daar heb ik trouwens weinig over te vertellen.
Het is niet mijn pony.
Ik heb ook liever dat iemand anders het doet,
Ik snap echt niet waarom de eigenaresse dat mij wil laten doen.
Maarja.
ik weet t ff niet meer.
Beter doet een ander dat..
Dat ben ik ook echt wel met iedereen eens.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:43

Heb je ooit al een pony/paard ingereden?
Word je iedere keer geholpen als je met de pony bezig gaat zijn ?

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:49

Ik heb nog nooit een pony ingereden.
Elke keer krijg ik professonele hulp.
Longeren:
Eigenaresse doet bijzet goed.
En helpt met balkjes (ver)leggen.
En geeft tips.
Bijv.
Kleine ophoudinkjes maken en een beetje stelling vragen etc.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:50

Je kan ook gewoon weigeren?

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:53

Dat kan inderdaad.
maargoed.
Degene die mij gaat helpen zou eerst de pony in moeten rijden.
Maar ze had nooit tijd er iets mee te doen.
Maar nu heeft ze wel tijd mij te helpen???
Vind t n beetje heel erg vreemd.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:27

Je kan inderdaad gewoon zeggen sorry maar ik doe het niet. Maar je lijkt me hier twijfelachtig overkomen dat je het eigenlijk toch graag zou doen.

Ik zou voorlopig op de manege gaan lessen, evt. nog een instructrice ernaast voor op de A Pony. Maar let wel op of je echt niet te groot bent en wanneer het nog eerlijk is om op hem te rijden.

Want samen met je eigen houding en handen, en het feit dat je nog geen ervaring hebt met inrijden van paarden lijkt het mij niet verstandig om ponylief in te gaan rijden. Want het is onwijs leuk, leerzaam en alles, maar het is iets wat goed moet gebeuren.

Je bent trouwens nog maar 14, als jij voorlopig nog lekker op de manege rijd, en/of priveles neemt, dan kan je alles verbeteren en alleen maar beter worden ;)

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:07

Ik snap je wel een beetje. Ook ik heb een redelijk groen paardje gekocht. Ik was nooit gaan kijken als mijn lesgeefster niet had gezegt dat zij mij met alles mee zou helpen. Ik ben zelf geen ruiter voor een paard dat eigenlijk niks kan. Maar mijn lesgeefster is mij in het begin 3x in de week komen helpen. Dat kost idd veel geld, maar het was het allemaal waard. Er is zoveel waar je aan moet denken. En vooral zoveel wat je nog niet moet doen. En zeker als het goed gaat, het allemaal niet te snel willen doen.

Een pony inrijden met 1x in de week begeleiding is eigenlijk te weinig. Ik zou dan gaan voor 2x een half uur. (1 heel uur is trouwens ook te veel voor de pony) En waarom begin je niet eerst met grondwerk aan de hand. Dan kan je al wat buiging oefenen, en werken aan de balans van je pony. Als jij er ook nog eens op gaat zitten is die balans extra moeilijk.

Je moet maar eens op google zoeken naar: paardenbegrijpen van Marijke de Jong of Bent Branderup of Anja Beran enz. En wat dacht je van parelli. Dat zijn allemaal interessante mensen. Zij hebben veel filmpjes op You tube staan. Erg leerzaam en ook nog eens goed en erg leuk om te doen.

Heel veel succes. En ga vooral niet te snel.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:47

Je kunt 3 dingen doen.

1. Weigeren.
2. Er zelf iemand anders voor proberen te zoeken. En dat kan ook iemand van de manege etc. zijn. Dat maakt niet uit. ( En dan hoef je er niet direct voor te betalen hé)
3. Of het wel zelf doen onder goede begeleiding. Omdat je het zelf immers ook niet eerder hebt gedaan. Longeer hem inderdaad maar met bijzet, of waar je het dan ook mee doet. En dan het zadel erop. Niet gaan plannen.

Wat Jane2 zegt vind ik altijd zo verkeerd gaan.
Een halfuurtje rijden, bijvoorbeeld.

Een (jong) paard of pony plan je niet in hoeveel tijd je gaat rijden. Je gaat rijden en als het fijn gaat en je hebt een tevreden gevoel dan voel je wel wanneer je stopt. En met een jonger dier is dat nog belangrijker want een halfuur voor een pony die je gaat inrijden of net ingereden hebt is vaak te veel. Stoppen wanneer het goed voelt. En met een net ingereden pony stop je al vrij snel, wanneer ie braaf is. En als ie braaf is dan ga je wat verder tot daat ie 'moe' is. Maar dan rijd je natuurlijk niet alleen maar rondjes in de bak. Als ze op en of afstappen eng vinden, vinden ze meestal wel, dan stap je aan het eind nog een keer op en af.

Je kunt trouwens beter een paar dagen achter elkaar of om de dag en hem dan een week of 2 week stil zetten. Dan hebben ze vaak wat na kunnen denken, en dan zijn de meesten veel fijner als je ze weer op pakt.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:56

Dat mensen hier serieus op reageren! Lol

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:58

En, de harde mond komt niet door jouw handen bij jou eigen pony? Ik bedoel, het lijkt mij een oorzaak -> gevolg relatie

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:22

@nayomie
ik rijd die pony sinds een jaar.
een sterke mond had hij toen al heel erg.

@bon_charmeur.
dit is heel serieus.
ik weet het, het is allemaal verwarrend.

@ jane 2
ik rijd nu op de A pony(ga ik doen)
1 uur in de week les.

met het inrijden, doen we rustig aan.
een paar keer per week gaan we met haar aan de gang.
grondwerken : heb ik geen ervaring mee.
ik wil daar inderdaad graag mee beginnen.
maar omdat ik er geen verstand van heb, weet ik dus niet waar ik moet beginnen.
en hoe ik het aan ga pakken.

@ kailyxmur
het is nog te doen.
de shet waar ik op reed heb ik zelf voor besloten er niet meer op te stappen, omdat dat niet meer verantwoordelijk is.

indersaad ik ben nog maar 14.
ik kom inderdaad wat wisselvallig over.
dat weet ik allemaal.
maar dat komt vooral omdat het nu over veel kleine dingetjes in een verhaal gaat.
ik wil het inrijden graag afstaan aan iemand anders.
en eerst werken aan mezelf!

maar er zijn gewoon een paar punten die dat tegenhouden.
1. het kost onwijs veel geld om op de manege én privé te lessen.
en aangezien het geld mij bepaald niet op de rug groeit, is dat al not done.
2. ik word gewoon te groot voor de A pony en moet nu gewoon echt over op een grotere pony, of niet meer op hem rijden.
3.ik kan niet veel anders doen met de A pony dan rijden en longeren.
ik weet niks van grondwerk en parrelli.
ik heb er al vaak aan gedacht er mee te beginnen.
ook met de in te rijden pony.
maar waar begin ik in godsnaam???

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:26

romyver schreef:
inderdaad,
ik heb het vanmiddag geprobeerd
maar het lukt gewoon niet.
zodra ik ponylief op "2 pinken" rijd, valt er niet meer fatsoenlijk te functioneren..
meneer gaat onder me uit lopen(terwijl ik niet voor niets met zweep en sporen rijd).
normaal gesproken is ie niet vooruit te branden.
en meneer ontwijkt de hoeken nog meer als hij al deed, voornamelijk in galop.
dan is er 1 hoek die hij enorm afsnijd.
en hij gaat regelmatig schouder binnenwaarts lopen, en bak-bordjes ontwijken?? :?
naar mijn benen heeft hij nog nooit echt geluisterd, en naar mijn zit luisterd hij allen met voldoende kracht van de teugel?

maar snel eens een afspraak maken met de nieuwe instructrice. :( :o

Die pony is op het moment verpest zo te lezen, dus niet aan beginnen en laat het over aan een ander die er wel mee overweg weet.

Niet meer ermee gaan rijden, alleen nog met de instructrice erbij.

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:33

Zoals de andere bokkers ook al aanraden, laat hem inrijden door iemand die er wel verstand van heeft, voor er ongelukken kunnen gebeuren.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:36

Als je echt wilt dat je later nog normaal op die pony wilt kunnen rijden zou ik hem door iemand anders in laten rijden. Niet gemeen bedoeld, maar dan verpest je die pony bijv niet.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:44

heroes_hell schreef:
Je kunt 3 dingen doen.

1. Weigeren.
2. Er zelf iemand anders voor proberen te zoeken. En dat kan ook iemand van de manege etc. zijn. Dat maakt niet uit. ( En dan hoef je er niet direct voor te betalen hé)
3. Of het wel zelf doen onder goede begeleiding. Omdat je het zelf immers ook niet eerder hebt gedaan. Longeer hem inderdaad maar met bijzet, of waar je het dan ook mee doet. En dan het zadel erop. Niet gaan plannen.

Wat Jane2 zegt vind ik altijd zo verkeerd gaan.
Een halfuurtje rijden, bijvoorbeeld.

Een (jong) paard of pony plan je niet in hoeveel tijd je gaat rijden. Je gaat rijden en als het fijn gaat en je hebt een tevreden gevoel dan voel je wel wanneer je stopt. En met een jonger dier is dat nog belangrijker want een halfuur voor een pony die je gaat inrijden of net ingereden hebt is vaak te veel. Stoppen wanneer het goed voelt. En met een net ingereden pony stop je al vrij snel, wanneer ie braaf is. En als ie braaf is dan ga je wat verder tot daat ie 'moe' is. Maar dan rijd je natuurlijk niet alleen maar rondjes in de bak. Als ze op en of afstappen eng vinden, vinden ze meestal wel, dan stap je aan het eind nog een keer op en af.

Je kunt trouwens beter een paar dagen achter elkaar of om de dag en hem dan een week of 2 week stil zetten. Dan hebben ze vaak wat na kunnen denken, en dan zijn de meesten veel fijner als je ze weer op pakt.

Ik bedoel ook helemaal niet dat je een half uur flink moet draven of fanantiek moet rijden. Sorry als dat zo opgepakt word.
Ik wilde alleen maar zeggen dat als ts les pakt en begeleid wordt met het inrijden dat dat waarschijnlijk voor 1 uur per week is. En dat dat zonde van het geld en je pony is. Dat ze het geld beter kan verdelen in 2-3 keer in de week. Toen ik mijn paardje in reed had ik een half uurtje les 3 x in de week, waarvan ik misschien maar 5 min erop zat. Het op en af stappen, halt houden, grondwerk hoort ook bij het inrijden (vind ik). En idd stoppen als het goed gaat en zeker niet overvragen.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:50

romyver schreef:
.

@ kailyxmur
het is nog te doen.
de shet waar ik op reed heb ik zelf voor besloten er niet meer op te stappen, omdat dat niet meer verantwoordelijk is.

indersaad ik ben nog maar 14.
ik kom inderdaad wat wisselvallig over.
dat weet ik allemaal.
maar dat komt vooral omdat het nu over veel kleine dingetjes in een verhaal gaat.
ik wil het inrijden graag afstaan aan iemand anders.
en eerst werken aan mezelf!

maar er zijn gewoon een paar punten die dat tegenhouden.
1. het kost onwijs veel geld om op de manege én privé te lessen.
en aangezien het geld mij bepaald niet op de rug groeit, is dat al not done.
2. ik word gewoon te groot voor de A pony en moet nu gewoon echt over op een grotere pony, of niet meer op hem rijden.
3.ik kan niet veel anders doen met de A pony dan rijden en longeren.
ik weet niks van grondwerk en parrelli.
ik heb er al vaak aan gedacht er mee te beginnen.
ook met de in te rijden pony.
maar waar begin ik in godsnaam???

Ga dan opzoek naar een wat grotere verzorg/bijrijdpony. Dan zal je zit al een hoop verbeteren en ik spreek uit eigen ervaring. Kijk, het is eigen keuze of je les neemt. Het kan je eigenlijk alleen helpen maar ik weet ook dat t allemaal niet goedkoop is.

Ga je met grondwerk en parelli eerst heel goed inlezen, dan kom je er al een heel eind achter hoe of wat.

Maar voor nu, persoonlijk zou ik die mensen vriendelijk bedanken en zeggen dat je het liever niet doet. Uit alles maak ik op dat je zelf twijfelt over jezelf en dat je nou nog niet de beste ruiter bent. Ga op het gemakje aan jezelf werken, niet alles snel snel willen doen want dat werkt alleen averechts. En hou in je achterhoofd, er zullen vast nog kansen zijn voor je om een paard/pony in te rijden ;)

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:56

Weet waar je aan begint. Een paard of pony inrijden is moeilijker dan je denkt :)