Hoe duidelijkere hulpen geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:07

MorganeR schreef:
Voor zover ik me kan herinneren was dat de galophulp op de manege... Maar bij mijn vorige verzorgpaard was de galophulp gewoon een keer scherp aansporen... Dus ik weet het even niet meer haha.

En dat is ook niet correct.
Ik snap wel dat je paard je niet snapt, mijn paarden zouden je ook niet snappen.
Mijn fjord zou nog wel aangalopperen, maar dan wel in de verkeerde galop :D
(nou ja, eigenlijk dan de goede, want je geeft de hulp voor contra... soort van..)

Zou toch maar eens gaan lessen, al is het op een goede manege en niet op je verzorgpaard.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 17:12

Oh okay dankjewel, dan zal dat het misschien zijn... Ik hoop maar dat het daarmee verholpen is, maar het zal wel niet haha. Ik denk dat ik met "de hoek doorhelpen" die bewegingen met de handen bedoelde.

Waarom is er dan een discussie binnenbeen of buitenbeen?

Lessen zou wel een idee zijn, maar helaas ben ik vanwege privé redenen niet meer welkom op een manege hier in de buurt en is de ander nogal... onverzorgd. Ik zou wel les kunnen nemen van de staleigenaresse.

Sjolvir

Re: Hoe duidelijkere hulpen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:15

Oh, dat heeft meer te maken met of je later al dan niet wissels gaat springen wat dan handig is.
Zou ik me in jouw geval zeker niet druk om maken.

Neem anders keer lesje van de staleigenaresse en kijk of die je kan helpen.
Met dit soort dingen hoeft iemand echt geen grandprix te zijn om je beetje op weg te helpen.
Je hebt gewoon wat dingen verkeerd aangeleerd, kan je ook niets aan doen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 17:20

Ze heeft hoog in de wedstrijden gelopen dus ze weet wel waar ze het over heeft. Alleen met western is ze niet zo bekend. Maar ik neem aan dat de meeste hulpen zoals de galophulp redelijk gelijk zijn voor welke discipline dan ook. Jammer dat ik het verkeerd geleerd heb... Ik hoop niet dat ik haar daardoor iets verkeerds aan leer... Want zoals ze zeggen "Every time you work with a horse you teach them something, whether it be good or bad"

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:23

Joh, het is een paard van 20, die verknal je niet zomaar even hoor.
Die is zo doorgereden, die begreep gewoon niets van wat je wou, vandaar dat het ook niet lukte,
maar die verpest je niet zomaar hoor!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 18:00

Dat klopt wel weer, daar ben ik wel blij om.

Mensen die haar kennen zeggen ook dat ze gewoon liever lui san moe is dusja haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:03

Nee, dat heet niet liever lui dat moe, dat heet wijs!
Mijn fjord kan best hard werken, mits je het netjes en correct vraagt.
Vraag je het niet netjes of doe je iets niet goed, doet ze het wel, maar zal ze echt niet hard haar best gaan doen.
Ze loopt dan letterlijk en figuurlijk de kantjes er vanaf, waarom?
Gewoon omdat dat kan, omdat de ruiter niet snel genoeg is en niet de goede hulpen geeft.

Nou kan het best zijn dat je niet de vlotste verzorgfjord hebt, maar als je de hulpen niet goed geeft en dat lees ik hier toch, dan gaat hij natuurlijk niet weten wat er van hem verwacht wordt en gaat een slim paard totaal op spaarstand, wat moet hij anders?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:20

Ja slim is ze ook zeker. Als ik haar iets te veel aangespoord heb dan weigert ze.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:46

Tempowisselingen geef je niet alleen door met beenhulpen, maar ook met zithulpen. Je neemt je paard met met het ritme in jouw lijf. Dus als je wilt verruimen, maak jij met je heupen en bekken grotere schommelingen. Als je juist wilt versnellen, maak je kortere bewegingen. Je gebruikt dus dezelfde beenhulpen, maar andere zithulpen. Galop heeft ook veel meer hulpen dan de beenhulpen. Google op internet, dan vind je vast duidelijke instructies, bijvoorbeeld waar je gewicht moet zetten, hoe je je schouders moet indraaien, etc.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:03

Hier is hetzelfde commentaar op zijn plaats dat is een ander topic staat:

Er is iets heel interessants aan paarden, ze leven en hebben gevoel, ze hebben wensen, een temperament, een bepaalde lichaamsbouw, enz..
Dit in tegenstelling tot een motorfiets.

Het wonderlijke hierbinnen is nu dat wanneer je als beginner een paard exact de juiste hulp geeft je 95% kans hebt dat het dan niet doet wat het zou moeten doen.

Zo werkt het namelijk niet, er gaat vééééél meer aan vooraf, wat, dat leer je niet uit een boekje, dat leer je in vele jaren met behulp van een goede leraar.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:52

Sjolvir schreef:
Even gemiddeld genomen de galop hulpen.
Even buitenbeschouwing latend of je een paard aan laat springen op je binnen of buiten been.

Galophulp.
Binnenbeen op de singel.
Buitenbeen !!!! iets achter de singel!!!
Doordrukken met je (daar begint de discussie binnen been of buitenbeen, zou zeggen doe maar binnenbeen in jouw geval)
Tevens doe je wel degelijk wat met je handen, niet veel, je hoeft er niet aan te plukken of trekken.
Binnenhand iets naar binnen, buitenhand begrenst.
Binnenbeen op de singel, buitenbeen er iets achter en hopla galoppie!!!

Makkelijkste in een hoek, vanuit actieve maar niet hard rennende draf.
Vanuit stap of stilstand is de hulp precies het zelfde.
Zal je niet vermoeien met de nuances die je erin aan kan brengen.

Ik mis hierin je eigen houding en zit. Wat je doe je met je zwaartepunt? Wat doe je met je zithulpen? Wat visualiseer je?
Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je paard op het verleggen van je buitenbeen en je binnenteugel snapt dat ze moet galopperen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 11:16

Voor mijn gevoel geef ik een duidelijke hulp om sneller te gaan door de soort schommelbeweging korter en sneller te maken, en leg ik mijn zwaartepunt iets naar voren en naar het midden. Volgens mij visualiseer ik niet echt iets...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:57

Waarom je zwaartepunt naar voren?
Dan neem je ook het zwaartepunt van je paard mee, valt hij op de voorhand, verliest zijn balans en gaat heel hard draven ipv aangalopperen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 13:59

Oh, okay... Tja ik denk dat dat gewoon logisch voelde. Wat moet het dan wel zijn?