Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:44

Het klinkt als een goede keus voor de merrie. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het uit gaat pakken voor haar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:58

Ik heb heel zorgvuldig bekeken naar wie, niet met mijn ideetjes in de kop, maar met de merrie in het hoofd.
Zo zij is.
Dat het voor haar een beetje een werkvakantie wordt, waarbij wel stevig wordt doorgepakt.
Dat ze het leven elders (en zonder Jaopie!)ook eens leert kennen.

Ik ben stapelgek op dat merrietje, maar dat was iedereen al opgevallen, natuurlijk.
Het beste wat ik nu voor haar kan doen is haar onder mijn satpelgekheid uit laten lopen en in de capabele handen van een ander haar eigen draai laten vinden.

Khavanna gaat op school!

Ja ik voel me natuurlijk een absolute klungelaar dat ik dat zelf niet kon of kan, maar tsja, te betrokken, he, zoals sommige posters in het topic al aangaven, je bent aan het trutten met haar.
JA dat is waar, nu is ze net 5 jaar, nou moet ik haar maar even de kans geven om echt paard te worden in de mensenwereld. paard in de paardenwereld was ze al.

Waar ze heen gaat zal ik niet melden, alleen na uitdrukkelijke toestemming van diegene.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-07-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:03

Setta83 schreef:
Stal de Brinkhof in Lhee (bij Dwingeloo) zijn ook erg kundig wellicht is dit ook wat voor je.
http://www.debrinkhof.nl/RunScript.asp?p=ASP\Pg0.asp

Daar wil ik mn paard nog niet dood vinden..
Wat ik daar allemaal gezien heb hoe ze jpnge dieren inrijden..
Strakgetrokken slofteugels en iemand met een zweep erachteraan rennend...
Nee sorry...niet mijn ding...

Je hebt een verwend dier...
Zoek.iemand die desnoods aan huis kan komen zodat ook jij meegetraind kan worden! :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:07

Ik zie dat je je keuze al hebt gemaakt, maar ik verbaas mij een beetje over hoe dit aangepakt wordt.
Mijns inziens sla je nu heel veel stappen over en 'moet' je paard nu ineens los van haar maatje en ook nog worden ingereden.
Waarom niet eerst je paard laten wennen aan zonder haar maatje dingen doen.
Bv. eerst met maatje wandelen en dan steeds ietsje meer zonder en een stukje verder.
Opbouwen naar zelfstandigheid en daarna pas gaan denken aan inrijden.
Dat kun je ook zelf goed doen, dus kun je nog lekker zelf met haar aan de slag.
Na je verhaal vind ik het een goede keuze om haar ergens anders echt te laten inrijden, maar ik vind het allemaal nogal veel ineens?

edit: ik vind er trouwens niets verwends aan. Beest is niet gewend zonder haar maatje. Als je dit niet aanleert, krijg je dit gedrag. Kan paard niets aan doen, die gedraagt zich gewoon als kuddedier.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 20:10

Die stal is het ook niet, ze is niet verwend maar groen: dat is wat anders. aan huis wil ik niet omdat ze aan Jaopie kleeft. Het is beter dat ze elders gaat.
Ik heb gekozen, met de eigenaresse gesproken, en daar ga ik haar heen brengen. Het is geen grote beleringsstal.
Ik train wel met haar OHZ verder als ze weer thuis is.

@Def: dat ging niet. Echt niet. Ook anderen lukte dat niet, alles lukt MET Jaopie er bij, maar zonder wordt ze krankjorum. Ze moet echt bij hem weg, en bij mij weg, hoe moeilijk ik dat ook vind.
Ze moet zelfstandiger worden.
Aan huis wordt dat niks, ik heb haar tijden getrained in de weide naast die van jaopie, zodra hij een bepaald aantal meters wegliep om iets te gaan grazen begon het al.
Ik kan veel aan, zoals een moeilijke Jaopie, maar ik weet ook heel goed als ik iets niet kan.

Dat is dit dus.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-07-14 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:15

Ik had ook zo'n scheewerd. Nu is ze van stal verhuisd en veeeel chiller in de omgang. Een fijne plek doet wonderen- hoe naar die beslissingen soms ook zijn..

terpentijn

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 09:13

We gaan zometeen laden, en ze gaat dus vanochtend er heen.....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:19

Succes, het komt vast goed. Ik denk dat ze snel door is nu ze in het diepe gegooid wordt..

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:29

Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik vind het iig super dat je aan geeft joh ik kan het gewoon niet en iemand zoekt die het wel kan ipv dat je gaat lopen klooien. Daar heb ik respect voor. Ik ben heel benieuwd hoe het met haar zal gaan en wat voor pony je er voor terug krijgt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:35

woow terpentijn wat spannend :oo

Heeeeel veel succes! Ik denk dat dit ook dé manier is. Zachte heelmeesters enzo. Even doorpakken nu, en je doet jezelf en het merrietje er op de lange duur veel plezier mee.

Hou je ons op de hoogte van het wel en wee?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:40

Heel veel succes! Hoop voor je dat het laden en de reis gladjes verlopen en dat je straks met een gerust gevoel haar daar achter kan laten.

Hoe moeilijk het ook is natuurlijk. Maar je kiest wel in het belang van je paard en dat vind ik super.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:42

Succes, ik ben heel benieuwd hoe hey verder allemaal gaat!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:19

Nou ze is gearriveerd. Kleinschalige, ongedwongen locatie met veel persoonlijke aandacht voor de paarden.

Ik kreeg hulp van een paardenman en diens stalrijdster van verderop uit het dorp, die mijn paarden ook goed kennen.

Zij hadden een plan uitgesteippeld en besloten NIET jaopie mee te nemen op de trailer. Die is in z'n leven ook maar 2 x op de traler geweest, mocht die gaan stressen naast Khavanna had je helemaal de poppen aan het dansen.

"Nu niet meer mieren, we halen d'r gewoon op" besloot de paardenman en kordaat liep even later zijn stalrijdster, met Khava aan de leidslijn het schouwpas van de weide af, ik lrechts er naast, paardenman er achter. een brullende en heen en weer galopperende Jaopie bleef in de wei achter.
Khava werd op een gegeven moment wel erg nerveus, vooral van het geroep van Jaopie, toen werd het halstertouw om haar neus gedraaid en was 't weer hanteerbaar.
We staken de weg over en de oprijlaan van de locatie van de paardenman op, daar stond de trailer al klaar.

Ze zetten eerst een oudere superbedaarde ervaren Friese ruin er in, en toen Khavanna er naast. het duurde ongeveer 10-15 minuten voordat ze er op stond, lokkend met brokjes en steeds toesprekend.

Klep dicht en rijden maar. De rit duurde ongeveer 35 kilometer, we hebben geen bonk of hinnik gehoord onderweg.

Daar aangekomen haalde de eigenaresse van de locatie Khavanna er uit, die was zelfs nauwelijks bezweet.
Ze liep licht aarzelend maar dapper mee langs paden en door een donkere stal tot in de grote zandpaddock waar haar water en hooi al klaarstond. Ik wist niet wat ik zag, met iedere stap veranderde haar houding, ze "groeide' in het avontuur, zeg maar.
Meteen begon ze hooi te eten , maar de paarden aan de overkant van het laantje in de paddock waren natuurlijk ook super-interessant. Er werd heel wat afgehinnikt, en Khavanna ging meteen op onderzoek uit, snuffelde aan oranje pylonen en blauwe tonnen en speurde de omgeving af.

Hoezo onzeker? Ze was gewoon mega-nieuwsgierig en haar ogen stonden open en belangstellend.
Deze merrie dacht dat ze op schoolreisje was, hahaha! Geweldig, hoe ik opeens haar ware aard naar boven zag komen.
Nu ze bij Big Jaopie weg was zag ik ook ineens hoe compleet gebouwd ze was, prachtig in de verhoudingen, met een stevige kont en flinke schouderpartij. Naast Jaopie leek ze in mijn ogen altijd maar een piepkuiken...

In een klap was me duidelijk wat een subjectieve blik ik op haar had gehad! En wist ik meteen dat dit de meer dan juiste - nee, ENIG juiste - beslissing was geweest. Die subjectieve blik had zich, wat ik al had vermoed, duidelijk ook uitgestrekt over haar aard en inborst.

Nu kon zij de vijfjarige merrie zijn zoals zij van zichzelf echt was.

De eigenaresse zag het volgens mij wel in haar zitten, ik kreeg de indruk dat ze echt zin had in werken met haar.

Ik moest haar loslaten, dus gingen we weer.

Of ik nog afscheid van haar wilde nemen. Nee, zei ik, wees zuinig op mijn meissie. Het "meissie" ZAG mij al niet eens meer, die liep met monden vol hooi de boel te exploreren en de andere paarden te bekijken.

Toen ik daarna thuiskwam zag ik dat Jaopie nog steeds rusteloos langs de boorden van de wei liep te ijsberen, wat hij waarschijnlijk die paar uren was blijven doen. tsja... wie had er nou eigenlijk de meeste moeite mee....?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-07-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:23

Dat klinkt als een geweldige ervaring en eye opener :D!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:25

Goede beslissing denk ik om haar tijdelijk weg te halen. Hopelijk heeft het effect als ze straks weer terug is.

Arme Joapie dat hij zich zo druk maakt. Staat hij nu alleen dan?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:33

Zo te horen goede beslissing, voor haar en voor jou en voor Joapie.
Nu leren ze dat de wereld ook niet vergaat als ze een keer op een andere locatie zonder hun vriendje zijn.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 09-07-14 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:34

Ja, hij staat alleen in de wei, maar morgen of vanavond gaan we de boel daar herindelen, misschien kunnen de Haflingers en andere paarden die daar ook staan langzij of er bij...die staan nu een paar weiden verderop, naast Jaopie staat nu een groep Dexter koeien met hun kalfjes.
Ik ga straks nog wel even kijken hoe hij er bij staat.... hij kan goed alleen staan, maar hij is het niet meer gewend natuurlijk, hij mist gewoon z'n meissie.
Daar komt wel een oplossing voor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:35

Je hoeft ze niet meteen echt te scheiden he!?
Hier heb ik mijn jonkie ook gewoon in de groep lopen en ja, gaf ook stampij in het begin.
Niet zozeer met haar eruit, dat vind ze alleen maar prachtig, maar als ik de anderen mee nam.
Ook dat bewust gaan oefenen en ja ze rent wel een keer heen en weer, maar heeft ondertussen door
dat de rest echt weer terug komt.

Je moet het jezelf makkelijker maken door dat soort dingen gewoon te gaan oefenen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:38

Tja, het vaderschap gaat niet altijd over rozen :D. Eens moet je je kind loslaten. En dat is goed gelukt zo te lezen.

Veel plezier met Joapie en straks ook met "die kleine". Kan je straks gaan kiezen als je wilt gaan rijden: welk paard neem ik mee en mag die ander dan wel of niet mee als handpaard? Ook gezellig.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:39

Ik zet hier even een stipje, want ik ben wel heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen met je 'meissie' en je Joapie. Hou je ons op de hoogte?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:05

Ik zal geregeld updates geven, over het wel en wee van Khavanna. Ik ben wel voornemens haar daar 2 maanden te laten in elk geval. dan hoeft niemand "haast" te maken en kan alles in haar tempo en kan zij ruim haar ervaringen opdoen.Pin me er niet op vast, langer kan ook, wat ze nodig heeft zal het worden.

Kan me nu eerst even helemaal op Jaopie concentreren, die ik immers net weer had opgepakt na een half jaar pauze wegens ziektegedoe (van mij).
Morgenochtend ga ik weer met 'm rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:44

Terpentijn wat een geweldig topic is dit. Ook ik ga dit volgen. Ik geniet van je openhartige eerlijkheid. Je schrijft heel leuk en beeldend. Ik zie meissie van je groeien en een echte merrie worden zoals ze op schoolreisje is. Heel erg leuk geschreven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:59

Alles gelezen, en ik ga ook volgen!
Lijkt me dat je echt de juiste & beste beslissing genomen hebt! En al helemaal geruststellend voor jou, dat ze zich daar al gelijk zo op haar gemak voelde :j
Je gaat, neem ik aan, wel updates krijgen van hoe Khavanna het doet? :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:03

Hier wat foto's van je kind hoor :D Heb haar wel haar vliegendeken weer opgedaan, de dazen waren weer erg vervelend.

Wat een lekker tutje, ze zag me aankomen en kwam hinnikend op me af gedraaft... tja hoe laat je een penny-hart smelten ook al is dat hart al 41 :P
Afbeelding

Afbeelding

Ben heel erg benieuwd hoe ze het gaat doen onder het zadel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:03

ohh wat een leukerd & wat een heerlijk vrolijk koppie! :D