Ben jij een "heldhaftige" ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Ben jij een "heldhaftige" ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:29

Denk dat het gas geven en hupsen van dit paard niet TS haar probleem was maar idd de gebroken remkabeltjes....
Als ik merk dat de rem helemaal kwijt is ben ik toch niet meer op mijn gemak. :) (dus niet in geval van een sprintje maar echt gevoelsmatig "onherstelbaar kwijt" en "hopen dat ie zichzelf niet te pletter loopt met mij er bij."
Power en (over)reactie vind ik ook juist leuk. :) Beter dan moeten zeulen om 'm in z'n vooruit te krijgen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:45

Nee idd je bent niet de enige.
Maar als je beter wil worden in het paardrijden tjaaa dan is zo'n paard idd een leerschool, en niet enkel dit paard want ieder paard heeft wel net een iets ander probleem, als je uiteindelijk al die verschillende probleempjes een een beetje kan gaan oplossen, tjaaa dan ben je goed op weg om steeds iets beter te worden.
Zo'n paard ontwijken is het probleem ontwijken en tjaaa op den duur merk je dan ik rij nu al zoveel jaar en kan nog steeds niet dit en dat en dat en nog iets anders, ......
Zaak is natuurlijk wel dat je het zo veilig mogelijk aanpakt, maar een risico zit er altijd bij, dat is onlosmakelijk verbonden aan het werken/rijden/omgaan met paarden.
Jouw titel hier geeft zeer zeker een verkeerde instelling weer, even de held uithangen is altijd verkeerd, macho gedrag is verkeerd, zorg voor begrip, rust, kennis en kunde, en bovenal denk aan de veiligheid.
Maar het vraagt wel echt inzet en doorzettingsvermogen, en een bange kwezel die gaat het heel zeker nooit echt halen al rijdt hij heel zijn leven.
Ik zeg dit niet om jou aan te vallen, maar besef wel dat het wel iemand kan raken.
Paarden zijn gevaarlijk, leer er dus goed mee om te gaan.
succes

sheriita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:53

Hoe doen jullie dat met een vriss paard die paar dagen stil heb gestaan of net geschoren is ??
Ik ree heel vaak mangese paarden die fris waren om dat de baas dacht zij blijft wel zitten en meestal is dat ook zo maar tocg ook wel paar keer 2 meter door de lucht geschoten met veel pijn toch nog ff opstappen imand tips

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:56

Denk, dat de meeste zijn zoals jij. Willen het misschien niet toegeven...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:00

sheriita schreef:
Hoe doen jullie dat met een vriss paard die paar dagen stil heb gestaan of net geschoren is ??
Ik ree heel vaak mangese paarden die fris waren om dat de baas dacht zij blijft wel zitten en meestal is dat ook zo maar tocg ook wel paar keer 2 meter door de lucht geschoten met veel pijn toch nog ff opstappen imand tips

Proberen te blijven zitten :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:14

Ik ben wel een ruiter met veel lef die gewoon alles doet.
Maar dat zal wel door mijn leeftijd komen. :D

Tuigloos rijden, zwemmen, 1.30 springen, met een slee vól gas door het weiland crossen met de pony ervoor, het kan niet gek genoeg.
Ook bokken en steigeren vind ik echt geen probleem.
Maar mijn probleem is dat ik gewoon écht niet wil opgeven en daardoor soms gewoon te ver ga.

Zo zou ik een jong paard gaan rijden op een plek waar ik al een paard rijd.
Het paard was heel lang weg om hem in te rijden omdat het niet van een leien dakje liep.
Dat wist ik. De eerste keer dat ik erop stapte ging het meteen helemaal mis.
Hij ging steigeren en bokken en echt erg hoog en met een enorm katapulteffect.
Nadat hij hoog steigerde en ik mijn hoofd stoten aan zijn hoofd viel ik eraf na een bok.
Zo hard dat ik niet meer kon lopen. Opzich is het niet zo erg en stap je er gewoon even niet meer op als het niet meer gaat en ga je naar het ziekenhuis. Maar ik wilde het goed afsluiten en er nog even opstappen.
Nou, na nóg 2 keer opstappen en erafvallen (kon mij niet vastklemmen met mijn knie) mocht ik er niet meer op van de eigenaar :=

Uiteindelijk bleek ik mijn rechter enkelband uitgerekt te hebben, de binnenband van de linkerknie gescheurd, de buitenband uitgerekt en het kraakbeen beschadigd, al na de 1e val waarschijnlijk.
Nu na ruim 3 maanden met een brace lopen weer de 1e keer gereden :D
Dus je kunt denk ik maar beter iets voorzichtiger zijn haha.
Ik hoop dat ik ervan heb geleerd, maar ik denk het niet :=

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:18

Ik stap overal op..
Toen ik nog op de manege reed, werd ik altijd op de jonkies of de 'wilde' paarden gezet.
Ook werd ik vaak meegenomen als de eigenaresse een nieuw paard ging kopen, dan mocht ik hem wel even uittesten.

Door deze taferelen heb ik wel stevig leren zitten en ikben nog steeds niet bang.

Heb nu ook al meerdere paarden in- en doorgereden, ook weleens niet zulke makke paarden.

En toch zou ik als ik echt een uur aan het vechten ben om mn paard te krijgen daar waar ik hem wil, dan zou ik afstappen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:22

Ik ben op zich best een ruiter met lef, maar ik wil in principe niet rijden op een bokkend of steigerend paard. Een paard bokt of steigert met een reden, dus daar wil ik dan eerst achteraan, mocht de reden van protest opgelost zijn en het is ingesleten gedrag dan ga ik trainen, dubbele longe, grondwerk enz. zodat de kans op protest tijdens het rijden nagenoeg nihiel is. Maar ik rij wel rustig zonder zadel, zonder hoofdstel, zoek lastige en spannende situaties op en blijf in alle situaties kalm en nadenkend. Maar ik wil geen protesterend paard, ik wil een paard dat graag samen met mij rijden wil :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:37

Amable schreef:
Maar ik wil geen protesterend paard, ik wil een paard dat graag samen met mij rijden wil :)

Zo denk ik er ook altijd over, ik snap ook nooit zo dat er zoveel mensen zijn die het leuk vinden om een paard te rijden die duidelijk aangeeft het niet leuk te vinden.
Ik bedoel dan uiteraard niet de mensen die serieus bezig zijn om een paard door een probleem te helpen, maar het type dat in de manege les of met een buitenrit uit een groep paarden altijd express het wildste/stoutste paard wil rijden etc. Ik ken er zelfs een die een braaf paard wel pest tot het gaat protesteren omdat het anders zo saai rijden is := 8)7

Ik ben geen hele bange ruiter maar in die situatie was ik denk ook niet doorgereden, alleen al omdat ik het gewoon sneu vind voor het paard dat hij wordt lekgestoken, ook niet echt een probleem wat je eruit kan rijden.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:25

Vroeger was ik best wel heldhaftig. Ik deed de raarste dingen op de moeilijkste paarden.
Dat is nu veel minder geworden. Ik ga bijvoorbeeld echt niet meer op een paard die uit schrikreactie begint te rennen of die meters opzij springen.

Wel heb ik meerdere paarden gereden die niet te houden waren op weg naar huis. Heb ze nog harder laten rennen en toen ze zelf zachter wilde nog een stuk door laten rennen en toen op mijn hulpen terug laten komen. Ze hebben het nooit meer weer gedaan :P

Voordeel er van is ook dat je daardoor actief mee zit. Wanneer ik terug probeer te rijden zit ik niet meer zo stevig in het zadel en val ik er sneller af.

Maar omdat het gaat over een manegepaard zou ik voor een ander paard kiezen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 07:44

vuurneon schreef:
O ja en ts; je hoort nu wel echt bij de 'verrek, ik ben écht ouder geworden' club :D

Whahaha en bedankt! :D Ik probeerde het nog zo hard te ontkennen :)
Ach vroeger was ik ook geen heldhaftige ruiter, een rodeo hoefde voor mij toen ook niet. maar ik durfde wel meer zoals velen hier ook al aangaven. Nu ik ouder ben en moeder van 2 ben ik toch wel iets voorzichtiger/bedachtzamer.
Daarbij natuurlijk een lichamelijke conditie die ook niet meer zoals vroeger was maakt dat ik liever een wat rustiger ritje heb :j

An sich reed het paard wel heel fijn, had hele fijne gangen en was ook rijtechnichs wel een uitdaging aangezien ze graag achter de teugel kruipt en een behoorlijk snelle galop heeft.
Zelfs de momenten waarop ze even omhoog kwam om een steekbeest weg te trappen of waarin ze even wegrende waren niet eens echt eng, voelde voor mezelf dat ik die situaties nog wel de baas kon en het eigenlijk ook wel leuk vond.
Maar toen ik merkte dat ze echt gespannen raakte door die beesten en daardoor niet meer goed onder controle was, vond ik het een ander verhaal en wilde er zo snel mogelijk af.

Op een gegeven moment, toen ze eenmaal stapte, heb ik de instructrice gevraagd om haar vast te pakken. Helaas werd ze op dat moment weer gestoken en gaf ze de instructrice een ferme trap.
Die nam dit niet in dank af }>

Voelde me na de les wel rot dat het zo gelopen was, vooral ook naar de instructrice toe en ook naar het paard want ik gebrijp echt dat zij gewoon helemaal gek werd.
Denk ook dat het paard binnen veel beter te rijden is dan buiten, of het moet helemaal beschermd worden tegen vliegen en dazen.

Ondanks mijn spierpijn (verzuring van spieren) wil ik er nog wel een keer binnen op rijden. Verder in overleg met de manege eigenaar toch vragen of we geen vleiegn-dazenspray mogen gebruiken als we naar buiten gaan (ik weet dat een andere klant dat gewoon doet).

Had al aangegeven dat ik niet op "slome" paarden wil rijden omdat het blijven aansporen mij te veel kracht kost maar denk dat ik er nu ook fysiek grote en sterke paarden aan ga toevoegen ;)
Heb gelukkig wel een paar leuke, uitdagende paarden, die wel goed te rijden zijn.

Het harder laten rennen had ik wel aan gedacht maar twee redenen hielden mij tegen. namelijk mijn eigen lijf en ten tweede dat er drie anderen in de bak reden, waarvan 1 redelijk onzeker is. was bang dat er ongelukken zouden gebeuren.

Maar was er buiten hele kleine voltes rijden en lichtrijden nog iets wat ik had kunnen doen?
Uit behoud probeerde ik het paard af te remmen door aan de teugels te trekken maar ja bij zo'n groot paard heeft dat weinig effect. De instructrice riep ook, niet trekken maar ja op dat moment was dat mij enigste "overlevings"reactie want voor mijn gevoel zou ze er weer vandoor gaan als ik niet zou trekken. Verwarrend maar hoe pak ik dit beter aan?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 07:47

senna21 schreef:
Op een groot paard, met grote bewegingen is het lastiger om controle te houden. Juist als je niet vaak op dit paard rijdt, ben je niet op elkaar ingesteld. Dat jij niet zo groot bent, helpt ook niet in dit geval. Een ruiter met langere benen en armen heeft wat meer grip op zo'n moment.
Verstandig dat je bent afgestapt, hoor. Er is een leven naast paardrijden wat belangrijk(er) is.

Dank je

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 07:50

NatasjavE schreef:
Dan durf je niet op mijn paard denk ik. Die is erg voorwaarts en sensibel. De rem doet het wel(uiteraard zou ik bijna zeggen) maar je voelt bij elke pas de power.

Ik ben niet een heldhaftige ruiter maar ik vind het dus erg prettig. Ik wil er liever een die ik moet houwen dan een die ik moet douwen.

maar als je je niet prettig voelt op een paard altijd afstappen. Je doet het voor de lol en niet voor je verdriet.

Dat een ander dan "heldhaftiger"moeten ze dan maar helemaal zelf weten.

De power van dit paard vond ik niet eens erg, wel het gevboel dat de rem het niet deed en ik de controle niet meer had/terug kon krijgen.
Verglijk het maar met een auto die berg af rijdt en waarvan de remmen kapot zijn :D

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:02

Ik vind het niet raar dat je dit niet wilt, en zeker niet als je flink benauwd word! Ik heb dat ik mijn paard net had (jong huppelig ding) ook weleens in spanning gezeten hoor. Dat ik de spanning maar niet af kon laten vloeien en er gewoon kriegel van werd. Op zulke momenten stopte ik ook en ging met hem wandelen :)
Is het een idee om flink vliegenspray op te doen voor je gaat rijden? Het is voor het paard ook sneu natuurlijk. Ze worden echt belaagd deze tijd van het jaar.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:44

Heel begrijpelijk dat je afgestapt bent hoor!

Ik ben behoorlijk heldhaftig. Paarden met heftige reacties vind ik een uitdaging en ik stap ook zo op onbekende paarden om te kijken wat ze doen (ik ben de de vaste manegepaard-testruiter op de stal waar ik werk). Maar ik heb wel een regel: als ik het niet vertrouw stap ik meteen af. Dat is tot nu toe één keer voorgekomen, toen ben ik na een half rondje alweer afgestapt.
Overigens wil ik als ik ergens anders een rit ga maken wel graag op een braaf paard, dan wil ik gewoon ontspannen en niet de hele tijd rijtechnisch bezig zijn.
En met springen op mijn eigen paard ben ik af en toe best een watje :+ Hij is heel braaf, maar kan heel explosief springen, wat ik best spannend kan vinden.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:51

Je moet zelf eigelijk afvragen waarom rij ik paard???
Om er van af te vallen, om de uitdaging aan te gaan , om te leren, of te genieten

Denk het laatste, je rijdt omdat je het leuk vind, je probeert iets te leren.
Dan moet je er niet op zitten met de gedachte, dadelijk rent die weg en dan........ ect ect
Dan ben je verkeert bezig.

Ik zelf zoek het echt niet meer op, stap niet meer overal op.
Zenuw peesjes en stuitermuizen laat ik lekker staan.
Die tijd heb ik gewoon gehad, kan me geen val veroorloven ( wie wel trouwens) ben geen 12 meer, die soepeltjes valt, denk dat direct uit elkaar val hahahah

Straks rijdt mijn dochter onze shire merrie in en ik stap erop, als ik denk nu durf en kan ik het aan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:10

In deze situatie had 'harder laten rennen' niets opgeleverd. Harder laten rennen is alleen een zinnige oplossing als het paard het 'harde rennen' gebruikt om zsm weer thuis te zijn op buitenrit of op die manier onder de hulpen van de ruiter uit te komen. Door nog harder te laten rennen laat je op dat moment even weten dat jij nog steeds degene bent die bepaald.

In dit geval 'ik wil weg van de steekbeesten' heeft harder laten rennen geen zin. Ok, ze negeert jouw hulpen, maar er is een duidelijke oorzaak waarom ze dat doet. Harder laten rennen dan krijg je alleen maar meer paniek en onrust.

Wat je het beste kunt doen in zo'n geval is al van te voren anti-vliegenspray gebruiken of vragen of je met steekbeesten in de binnenbak kunt rijden. Als je tijdens het rijden in dergelijke problemen komt dan ben je eigenlijk al te laat.

De oplossing, op de volte en gaan lichtrijden, is ook een zinnige oplossing. Wellicht dat ze door het lichtrijden terug komt in tempo. Je kunt ook nog uitademen, handen laag houden en met rustige lage stem 'hooooooo, stap, hooooooooo maar' oid zeggen (niet, wat je soms ziet, dat paniekerige 'Ho HO HOOOOOO' met je handen achter je oren, dat lost ook niets op).
Probeer diep te gaan zitten, op je kont, je gewicht in je enkels, zo diep mogelijk zitten, uitademen en denken aan stap.

De meeste paarden komen daar op terug, mits ze natuurlijk nog open staan voor jouw hulpen. Als er zo vreselijke paniek is door de steekbeesten dan kan het zijn dat dit ook minder lekker werkt.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:20

Ik denk dat je misschien beter met een vliegendeken kan gaan rijden aangezien ze zo n hekel heeft aan de dazen waarschijnlijk. Misschien dat het helpt maar als je het puur voor je lol en ontspanning doet gewoon een ander paardje pakken geen schande aan.

Ik heb het zelf altijd op de grond. Paard kan zo gek doen als hij wil en als ik dat dan zie wordt ik nerveus maar als ik er uiteindelijk op zit dan is het goed en doe ik wat er nodig is. Maar als ik na een hevige rodeo weer doodleuk op de grond sta met twee benen dan denk ik altijd jesus wat heb ik nou net weer gedaan.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:24

Ayasha schreef:
Een paard dat gewoon wat gek doet/heftig is heb ik geen probleem mee. Eentje die dergelijk vluchtgedrag vertoont (paniek) vind ik gevaarlijker (die doen niet meer echt aan zelfbehoud, die hebben alleen nog maar "weg" in hun hoofd zitten) dan eentje die uit baldadigheid een fikse rodeo geeft.
Ik zit ergens tussen in. Ik ben niet snel bang maar ik ga het ook niet opzoeken. :)

Dat is denk ik de beste balans. Jezelf niet moedwillig in gevaarlijke situaties brengen maar ook niet gelijk verkrampen als een paard een iets anders doet dan verwacht.

Ik merk aan mezelf wel dat ik minder stoer ben geworden nadat ik mijn rug op 3 plaatsen gebroken heb. Paard in kwestie was een echte rotzak. Eigenaar is er ook doodsbang voor en ik heb gewoon de heel domme beslissing genomen er zonder bodyprotector op te gaan zitten. Tja... Inmiddels wat minder dapper maar ook wat wijzer zou ik nu niet snel meer op zo'n dier gaan zitten. Merk ook wel dat het scheelt of je er heel veel rijdt. Toen ik er 4 per dag reed was ik ook beduidend dapperder dan nu. Maar iets voorzichtiger zijn is wel beter voor mijn gezondheid. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:28

Ik denk dat het zogenaamde "stoer" zijn, no offence, vooral een gebrek aan inzicht is... :)
Ik heb absoluut geen brave paarden en ik stap ook relatief makkelijk op andermans paarden. Maar nooit zonder cap en eentje waarvan ik bij voorbaat kan zeggen dat hij er denoods zelf bij gaat liggen als hij me daarmee "te pakken" kan krijgen... Nee bedankt. Daarvoor brengt het echt niet genoeg op. :+
Of ik moet het op mijn manier mogen doen. Maar niet gewoon "opstappen en rijden."
Daar zoeken ze dan maar een andere gek voor. Die lopen er genoeg rond.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:32

Ayasha schreef:
Ik denk dat het zogenaamde "stoer" zijn, no offence, vooral een gebrek aan inzicht is... :)
Ik heb absoluut geen brave paarden en ik stap ook relatief makkelijk op andermans paarden. Maar nooit zonder cap en eentje waarvan ik bij voorbaat kan zeggen dat hij er denoods zelf bij gaat liggen als hij me daarmee "te pakken" kan krijgen... Nee bedankt. Daarvoor brengt het echt niet genoeg op. :+
Of ik moet het op mijn manier mogen doen. Maar niet gewoon "opstappen en rijden."

Dat is het ook. Ik had hier gewoon echt niet op moeten stappen. Profs zijn ook niet voor niets bij dit paard afgehaakt. Alleen jammer dat meer inzicht met zoveel pijn gepaard moest gaan. ;-)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:44

Ik ben ook echt een mietje hoor, gelukkig wel iets minder dan vroeger maar nog steeds wel :')

Ik rijdt nog niet zo heel lang een KWPN merrie van +- 1,76 en dat vond ik eerst ook best spannend hoor :+ An sich is ze braaf, maar sommige dingen zijn érg eng en dan heeft ze soms van die momenten waarop je de controle gewoon niet meer hebt. Dan is het nek erop, kop omhoog, oortjes naar voren en een heel gek gespannen twijfelachtig pasje. Dan lift je als het ware gewoon mee en heb je gewoon 0,0 meer te zeggen. Op zo'n moment moet ik echt rustig blijven en niet panikeren, al wil ik dan eigenlijk het liefste gewoon afstappen :=

Ze gaat er ook af en toe vandoor omdat ze schrikt, of geeft eens een klein bokje/hupsje, maar dat is allemaal niet zo erg. Het is die langzaam opbouwende spanning aka tijdbommetje die ik echt naar vind!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:53

Persoonlijk als je je zo niet op je gemak voelt op een dier kun je beter afstappen.. Als het paard dit aanvoelt, kan hij hierop reageren.

En mocht er echt iets gebeuren kun je door je eigen spanning ook wel eens verkeerd reageren waardoor het vervelende situaties kan veroorzaken (bv gaan trekken ipv op de volte het paard 'terug rijden').

Op zo een moment dat je aanvoelt dat je het zelf niet aankan (door spanning/spieënde of wat dan ook) zou ik afstappen en ervoor kiezen de training op een later (mentaal sterker) moment te hervatten..
Wel netjes afsluiten zodat het paard 'niet gewonnen' heeft, maargoed daar is door dazen niet echt sprake van.

Ik denk dat je goed hebt gehandeld, zou het even met je instructrice overleggen dat als je weer op dit paard zit, ze je even extra in de gaten kan houden. (Dit paard pas vragen als je je er echt goed bij voelt)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:59

Tja wat is heldhaftig he?
Als je doodsbang bent en toch op een paard stapt ben je ook heldhaftig bezig, toch?
Ik zelf hou van voorwaartse paarden en als ze een koppie erop hebben en eens ff gaan uitteste vind ik dat alleen maar leuk.
Een keer er vandoor of bokken vind ik ook leuk.
Mij kun je ook overal op zetten dus.
Belangrijkste is toch dat je lol hebt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:05

zoals "Ayasha" het reeds beschreven heeft.
Probleem gedrag moet je eerst oplossen voor je weer op dit paard stapt, en idd dat kan even tijd vragen, maar bijna altijd is het prefect op te lossen, een paard is in wezen eigenlijk altijd een heel meewerkend dier, een paard gaat niet zomaar in protest, gaat niet zomaar ineens aan de haal, gaat niet zomaar ineens erg bokken, het is altijd een vorm van communicatie en duidelijkheid en vertrouwen en rust en training, ....
Ik was nog niet zo heel lang geleden bij een verkoopstal net over de grens in Nederland, die zochten een bereider/trainer om de paarden mee in te rijden en eventueel ook te coorigeren en zadelmak te maken.
Ik daar dus contact mee opgenomen en na een paar mails mocht ik langskomen.
Ze vroegen me of ik zo op een nog niet zadelmak paard zou kruipen, ik heb dadelijk gezegd nee , nee dat doe ik heel zeker nooit, dat is vragen om een ongeluk, je werkt eerst met het paard tot je vind dat het er klaar voor is, en tjaaa ik kon dus weer vertrekken, ze gaan dus op zoek naar een gek die het wel wil doen.
De eigenaresse vertelde er dan nog doodleuk bij dat de vorige zijn nek gebroken had.
Tjaaa het mocht dus niks of zo weinig mogelijk kosten hé, maar je speelt wel met veiligheid.

Ayasha schreef: