Lante schreef:Ik heb net zo'n paard. Ik werk steeds vanuit het halthouden, dus heb eerst de stemhulp halt er op gezet. Steeds als ze loperig wordt meteen halthouden, wachten en rustig opnieuw beginnen. Vergt veel geduld, maar het gaat steeds beter. Nu zit ik er op wedstrijd nog mee (bij spanning komt het meteen terug), maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. In je training verder toch steeds je been er aan houden, buigen, wenden, schakelen etc. Ze worden loperig en heet om onder het werk uit te komen, omdat ze het moeilijk vinden om te buigen, moeite hebben met balans, met sluiten en dragen. Zorg dat je duidelijk en consequent bent, rustig maar beslist, ook aan de hand! Dan zal ze je vertrouwen en je accepteren als leider. Dit kost veel tijd merk ik! Geduld is een schone zaak!![]()
Ik heb ook zo'n paard, Ik heb haar nu een aantal jaar. Ik had al zo'n twintig jaar rijervaring toen ik haar kocht. Maar het is mijn eerste paard en heb dus ook ontzettend aan mezelf moeten werken. Maar om samen te kunnen blijven werken met veel rust heb ik het veel opgelost in stap. Dat ik daarmee het tempo bepaalde. Ik deed dan wel veel wendingen waarmee ik dan ook mijn been moet gebruiken. Haar reactie was dan ook vaak versnellen. Een regelmatig tempo lopen kan soms echt de grootste uitdaging zijn in ons werk. Maar met stap heb ik veel controle, door wel uitdagende oefeningen te lopen wordt ze dan vanzelf minder scherp en gespannen. Maar er zijn dagen (geweest) dat ik de draf niet eens (heb) op(ge)pak(t) En dus alleen maar stap. Maar de gehoorzaamheid die ik vraag die verneem ik wel als ik de volgende keer weer ga rijden. Ik denk dat je het geduld en vertrouwen moet hebben dat je paard je been langzamerhand steeds meer gaat accepteren en begrijpt dat het been niet alleen maar snel is, maar als je blijft doorzetten zal ze uiteindelijk gewoon de hulpen van het been herkennen. (Mijn paard heeft als het goed gaat echt maar een halve of een kwart hulp nodig of soms denk ik nog maar aan een hulp en reageert ze voor mijn gevoel al en dat is een machtig gevoel) Dat is natuurlijk het voordeel van zo'n gevoelig paard.
Ik weet niet hoe mijn paard is ingereden. Maar mijn paard heeft nog in de trucendoos dat ze als we lekker aan het werk zijn dat ze heel erg achter de teugel gaat lopen en dan heb ik niks meer in mijn handen. totaal geen contact (best eng bij een paard die dan ook nog wel eens andere grappen uithaalt) dan hupsakee die benen eraan en voorwaarts, dan gaan we snel. dan komt dat neusje weer naar voren, en heb ik weer contact. Dit gaat vaak niet zo makkelijk als ik nu omschrijf, maar dit doet ze heel zelden. en dit zag ik haar al doen toen ik haar kocht bij de ruiter die haar toen reed. Nu na een paar jaar heb ik eindelijk het gevoel dat we heel fijn kunnen rijden samen.
Dat het paard voor je uitloopt en dribbelt is volgens ook karakter volgens mij , en niet meteen altijd gebrek aan respect (bij mijn paard in ieder geval.) Als ik met mijn paard ga wandelen, dan kan ze het ene moment als een mak schaap achter me aan lopen met halster en een touwtje met een boog erin. Maar als ze dan iets ziet of hoort wat ze niet direct kan plaatsen dan is het een hete hittepetit en moet ik alle zeilen bij zetten om normaal door te wandelen. Ze toont dan wel respect. Ze staat onmiddellijk stil als ik mijn voorkant naar haar draai. Maar ze is dan gewoon gespannen, kijkerig, druk, dribbelig. Natuurlijk stel ik haar dan gerust. We lopen gewoon door. Ze blijft achter me. Soms wordt ze dan weer rustig, maar soms ook niet.
Mijn paard staat nu op de kliniek met een heftige beenwond. Haar been zit van tot ver boven het spronggewricht en tot onder de kogel in een strak verband. In het lopen van de stal naar de behandelkamer een heel pittig staptempo en rent ze uit respect nog net niet voor me uit. (maar als ze toch haar eigen zin mocht doen....) Ach ik heb dit gewoon geaccepteerd.
4 maanden is niet heel kort en ook niet heel lang in bezit. Veel plezier en succes met je paard.

Als ik dat ga doen heb ik een nog erger gestrest paard en kan ik HELEMAAL van nul beginnen.