Waratje schreef:Zie dat je in Enkhuizen zit. Neem contact op met Suelza, die zal je ermee kunnen helpen.
Dankjewel!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

anneliesdj schreef:Joolien schreef:Een paard steigert niet zo maar, uitvinden dus waarom ze steigert, niet gaan beginnen met eieren of zwepen. Ik ben zelf een keer achterover gegaan met een paard, die was spierbevangen. Paarden laten zich alleen maar vallen als ze echt geen andere keuze zien, door paniek, angst of pijn. Dus niet gaan afstraffen of iets.
Kun je je ook afvragen hoe het kan dat je dat niet gemerkt hebt toen je 't paard van stal haalde, zadelde en opsteeg.
xlexxii schreef:Ik wil absoluut niet laks overkomen,
Ik reed daarna met touwhalster, en zonderzadel, om te kijken of het daar aan lag, nee.
Hoefsmid zei dat er hoeven etc oke waren, en bij kleine kinderen doet ze dot niet...?
Ze is voor de koop nagekeken, daar ligt het dus ook niet aan, ze hebben haar weggedaan omdat ze niet zo'n geschikte kinderpony was, de eigenaar dacht dit er wel uit te krijgen..
Ik ben zelf ook heel erg tegen zwepen sporen..

Joolien schreef:xlexxii schreef:Ik wil absoluut niet laks overkomen,
Ik reed daarna met touwhalster, en zonderzadel, om te kijken of het daar aan lag, nee.
Hoefsmid zei dat er hoeven etc oke waren, en bij kleine kinderen doet ze dot niet...?
Ze is voor de koop nagekeken, daar ligt het dus ook niet aan, ze hebben haar weggedaan omdat ze niet zo'n geschikte kinderpony was, de eigenaar dacht dit er wel uit te krijgen..
Ik ben zelf ook heel erg tegen zwepen sporen..
Nagekeken is maar een begrip. Waarschijnlijk klinisch gekeurd? Daar wordt je ook niet vaak wijzer uit. Paarden die dit soort gedrag vertonen laten vaak wel wat extremere bemerkingen zien zoals kissing spines bijv, dat zie je niet op een klinische keuring. Pas als je het paard naar een kliniek brengt en rontgenologisch laat doorlichten kun je zeggen dat het paard helemaal is nagekeken
Maar wanneer doet je pony steigeren? Als je de teugels opneemt? Een bepaalde oefening vraagt?
xlexxii schreef:Joolien schreef:
Nagekeken is maar een begrip. Waarschijnlijk klinisch gekeurd? Daar wordt je ook niet vaak wijzer uit. Paarden die dit soort gedrag vertonen laten vaak wel wat extremere bemerkingen zien zoals kissing spines bijv, dat zie je niet op een klinische keuring. Pas als je het paard naar een kliniek brengt en rontgenologisch laat doorlichten kun je zeggen dat het paard helemaal is nagekeken
Maar wanneer doet je pony steigeren? Als je de teugels opneemt? Een bepaalde oefening vraagt?
Galop.. Ik ben opnieuw begonnen met rijden dus stap nu alleen maar,
Maar voorheen was het zo als ik naar galop wou, als ik alleen maar klakte ( zo dat ze wist dat ik wou galoppeeren ) begon ze al, laatste tijd draafte ze daarna wel door..
Brainless schreef:Spierbevangen is vaak een acuut geval wat zich meestal tijdens het rijden/werken abrupt voor doet.
anneliesdj schreef:Brainless schreef:Spierbevangen is vaak een acuut geval wat zich meestal tijdens het rijden/werken abrupt voor doet.
Eh? Nee.
Spierbevangenheid is het resultaat van te zware spierbelasting icm slechte cooling down of te weinig beweging de dag naderhand. Dus heb je een zware training gehad kan je paard de volgende dag zo stijf als een hark de stal uit komen.
Die komt niet vrolijk van stal af om halverwege het rijden ineens dicht te slaan.
anneliesdj schreef:Brainless schreef:Spierbevangen is vaak een acuut geval wat zich meestal tijdens het rijden/werken abrupt voor doet.
Eh? Nee.
Spierbevangenheid is het resultaat van te zware spierbelasting icm slechte cooling down of te weinig beweging de dag naderhand. Dus heb je een zware training gehad kan je paard de volgende dag zo stijf als een hark de stal uit komen.
Die komt niet vrolijk van stal af om halverwege het rijden ineens dicht te slaan.
anneliesdj schreef:Eh? Nee.
Joolien schreef:Een paard steigert niet zo maar, uitvinden dus waarom ze steigert, niet gaan beginnen met eieren of zwepen. Ik ben zelf een keer achterover gegaan met een paard, die was spierbevangen. Paarden laten zich alleen maar vallen als ze echt geen andere keuze zien, door paniek, angst of pijn. Dus niet gaan afstraffen of iets.
Die had niks en gooide zich ook achterover. Ben het WEL met je eens dat pijn eerst uitgesloten moet worden.
Maar er zijn er die ook zonder pijn zich achterover gooien.
Zeker als je tegelijkertijd een beetje "helpt" met ze naar de juiste kant te "sturen".
En dan meteen been en vooruit. Gaan ze vooruit? belonen.

Paardjelief heeft gewoon een keer een flinke schop gehad toen ze omhoog kwam, (voorwaard oplossen) toen was het na 3x klaar! Inmiddels voel ik waneer ze het wel weer wilt proberen, gelijk been eraan en even een boze 'als-je-het-maar-laat" naar dr kop slingeren en ze loopt weer door
Die van mij hebben wel eens spatjes.
Maar net als Simpleman zegt; Steigeren mag NOOIT.
Als ze steigeren straf ik hoe dan ook af. Zo snel we allebei weer veilig zijn (want ja, eventueel omklappen is een risico voor beide) wordt dan wel gekeken of ze geen reden hadden. Maar steigeren laat ik nooit zomaar voorbij gaan.
Maar dat is ook niet altijd mogelijk.
Vanuit galop (ook een voorwaartse) kost het ze vaak verdacht weinig moeite om op 1 galopsprong genoeg "terug" gekomen te zijn dat ze omhoog kunnen klimmen.
Maarrr dat zijn absoluut uitzonderingen.
Maar die zijn daar vaak na één, een volhouder na twee keer van genezen als je snel reageert.