Ei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

De ei methode met steigeren, wel of niet?

Wel
15 (12%)
Niet
53 (45%)
Dit is echt gevaarlijk!
17 (14%)
Werkt altijd
Geen stemmen
Goeie ervaring mee
8 (6%)
Werkt absoluut niet
24 (20%)

Totaal aantal stemmen: 117

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 07:26

Waratje schreef:
Zie dat je in Enkhuizen zit. Neem contact op met Suelza, die zal je ermee kunnen helpen.

Dankjewel!

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 07:30

Ik wil absoluut niet laks overkomen,
Ik reed daarna met touwhalster, en zonderzadel, om te kijken of het daar aan lag, nee.
Hoefsmid zei dat er hoeven etc oke waren, en bij kleine kinderen doet ze dot niet...? :?
Ze is voor de koop nagekeken, daar ligt het dus ook niet aan, ze hebben haar weggedaan omdat ze niet zo'n geschikte kinderpony was, de eigenaar dacht dit er wel uit te krijgen..
Ik ben zelf ook heel erg tegen zwepen sporen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:32

anneliesdj schreef:
Joolien schreef:
Een paard steigert niet zo maar, uitvinden dus waarom ze steigert, niet gaan beginnen met eieren of zwepen. Ik ben zelf een keer achterover gegaan met een paard, die was spierbevangen. Paarden laten zich alleen maar vallen als ze echt geen andere keuze zien, door paniek, angst of pijn. Dus niet gaan afstraffen of iets.

Kun je je ook afvragen hoe het kan dat je dat niet gemerkt hebt toen je 't paard van stal haalde, zadelde en opsteeg.

Spierbevangen is vaak een acuut geval wat zich meestal tijdens het rijden/werken abrupt voor doet.

xlexxii

Re: Ei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 07:34

Ze was eerst bedoeld als kinderpony, er liep waarschijnlijk altijd iemand naast of longeerde er, als iemand er naast loopt of er longeert doet ze niks.. Maarja er kan moeilijk altijd iemand helpen...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:35

Is ie ook al door de medische molen gegaan? Gebit, rug, alles gecheckt?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:35

mijn jonge paard kwam er destijds achter dat als hij ging steigeren, dat ik bevroor en dat hij (al steigerend) de bak uit kon komen. Bij hem was het overduidelijk dominantie in combinatie met dat ik het niet goed genoeg afstrafte.
Mijn opa was nog van de oude stempel en die adviseerde een fles met water of een ei kapot te slaan op zijn hoofd als ie t weer deed.
Die beide methodes gingen me iets te ver, dus heb ik het opgelost met zakjes water (met een flauwe knoop erin).
Ik heb een 2 a 3 keer een zakje leeg laten lopen op zijn hoofd (hij deed het steeds op dezelfde plek en daar stond iemand die me de zakjes aan kon geven) en dat hielp. Na een paar minuten liep hij eindelijk gewoon door de bak. Hij heeft het nooit weer gedaan.
Maar bij mij was het dus overduidelijk mijn eigen schuld dat hij dat deed, omdat ik het de eerste paar keren hem niet direct voorwaarts heb gezet wanneer hij ging steigeren.
Nu zou het dus niet meer zover komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:36

xlexxii schreef:
Ik reed daarna met touwhalster, en zonderzadel, om te kijken of het daar aan lag, nee.
Hoefsmid zei dat er hoeven etc oke waren, en bij kleine kinderen doet ze dot niet...? :?
Ze is voor de koop nagekeken, daar ligt het dus ook niet aan, ze hebben haar weggedaan omdat ze niet zo'n geschikte kinderpony was, de eigenaar dacht dit er wel uit te krijgen..

Nagekeken is maar een begrip. Waarschijnlijk klinisch gekeurd? Daar wordt je ook niet vaak wijzer uit. Paarden die dit soort gedrag vertonen laten vaak wel wat extremere bemerkingen zien zoals kissing spines bijv, dat zie je niet op een klinische keuring. Pas als je het paard naar een kliniek brengt en rontgenologisch laat doorlichten kun je zeggen dat het paard helemaal is nagekeken ;)

Maar wanneer doet je pony steigeren? Als je de teugels opneemt? Een bepaalde oefening vraagt?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:39

ik zeg hetzelfde als vele andere, goed uitzoeken wat de oorzaak is.
verder heb ik wel eens (jaren geleden), de ei methode gezien, die werkte absoluut niet. deze paarden gingen uit angst steigeren en waren zo over de emmer dat er geen enkele prikkel meer binnen kwam.

ik zeg dus, niet doen, maar er een goed gedragsbegeleider bij halen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:40

Steigeren is natuurlijk gedrag bij een paard.
Sommige paarden leren, in eerste instantie bij toeval, in hun leven als rijpaard dat hun ruiter daar geen verweer tegen heeft.

Het is levensgevaarlijk en moet direct adequaat afgestaft worden.
Het mag nooit!

De reden voor dit gedrag is een ander verhaal daar kun je je ten alle tijde nog in verdiepen maar stijgeren is verboden.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 07:42

Joolien schreef:
xlexxii schreef:

Nagekeken is maar een begrip. Waarschijnlijk klinisch gekeurd? Daar wordt je ook niet vaak wijzer uit. Paarden die dit soort gedrag vertonen laten vaak wel wat extremere bemerkingen zien zoals kissing spines bijv, dat zie je niet op een klinische keuring. Pas als je het paard naar een kliniek brengt en rontgenologisch laat doorlichten kun je zeggen dat het paard helemaal is nagekeken ;)

Maar wanneer doet je pony steigeren? Als je de teugels opneemt? Een bepaalde oefening vraagt?

Galop.. Ik ben opnieuw begonnen met rijden dus stap nu alleen maar,
Maar voorheen was het zo als ik naar galop wou, als ik alleen maar klakte ( zo dat ze wist dat ik wou galoppeeren ) begon ze al, laatste tijd draafte ze daarna wel door..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:44

Een ei moet je eten en niet op de kop van je paard slaan, dat is de grootste onzin,
Het paard steigert om een rede, dat is of lichamelijke klachten die de ruiter niet herkent of wil herkennen,
Of het is de manier hoe er mee om gegaan gereden word,
Dus het probleem ligt ten alle tijden bij de ruiter hoe je ook wend of keert , zoek de oorzaak en luister naar je paard, maar kijk vooral naar jezelf en de mensen die zeggen dat je een ei moet gebruiken die zou ik zelf een ei op een voorhoofd planten ,als je paard je lief is heb je niks aan dit soort mensen, zijn vaak mensen die of bang zijn van hun paard of voor hun eigen ego gaan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:47

xlexxii schreef:
Joolien schreef:

Galop.. Ik ben opnieuw begonnen met rijden dus stap nu alleen maar,
Maar voorheen was het zo als ik naar galop wou, als ik alleen maar klakte ( zo dat ze wist dat ik wou galoppeeren ) begon ze al, laatste tijd draafte ze daarna wel door..

Ok, en dan stopt ze en komt ze omhoog? Maar daarna hoeft ze niet meer te galopperen? Je krijgt haar überhaupt niet in galop?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:20

Volgens mij is dat hele ei gewoon een broodje aap. Zijn maar verdomd weinig ruiters die graag met een rauw ei in hun hand op een gevaarlijk paard gaan zitten afwachten tot het mis gaat en vervolgens de handigheid hebben om op het moment supreme het ei op de kop kapot kunnen slaan....meestal is het gewoon alle zeilen en vooral twee handen bijzetten om boven te blijven.
Ben het met simpelman eens, ongeacht de reden, steigeren is altijd onacceptabel gedrag en het dient gestraft te worden. Kun je dat niet, of durf je dat niet, laat het dan over aan een professional anders wordt het van kwaad tot erger. Daarnaast kun je altijd uitzoeken of er lichamelijk niets aan de hand is, tuurlijk moet je uitsluiten dat je paard pijn heeft. Maar zodra een paard eenmaal geleerd heeft dat het bij steigeren zijn zin krijgt, iets niet hoeft waar ie geen zin in heeft of wat niet fijn voelt, zal hij het te pas en te onpas gaan inzetten. Ik denk absoluut dat het ene paard van nature steigeren als eerste reactie heeft en het andere paard zal het nooit doen. Maar heb je een paard waarbij het een natuurlijke reactie is, dan ligt het probleem altijd bij de ruiter. Ik heb twee jaar op een van nature hele vuile steigeraar van iemand anders gereden. Eigenaar durfde er zelf niet meer op. Paard had op de een of andere manier ontzag voor mij, ik had geen centje pijn. Maar zodra er iemand anders op ging, was het raak en werd ie levensgevaarlijk. Is twee jaar goed gegaan, tot het moment dat ik om totaal andere redenen minder goed in mijn vel zat, minder sterk in mijn schoenen stond. Paard voelde dat feilloos aan en stond ineens bij alles verticaal. Ik realiseerde me dat het met mijn eigen gemoedstoestand te maken had, dat ik dat in deze toestand ook niet ging oplossen en dat de verhoudingen tussen dat paard en mij voor altijd veranderd waren. Vertrouwen van mij in het paard was weg, respect van het paard voor mij was weg. Na een week aanmodderen besloten dat ik dat paard niet meer kon rijden, we waren verongelukt. Heel erg jammer. Was een talentvol paard, maar niet talentvol genoeg voor de echte topsport en een te moeilijk karakter voor een amateur.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:05

Brainless schreef:
Spierbevangen is vaak een acuut geval wat zich meestal tijdens het rijden/werken abrupt voor doet.

Eh? Nee.
Spierbevangenheid is het resultaat van te zware spierbelasting icm slechte cooling down of te weinig beweging de dag naderhand. Dus heb je een zware training gehad kan je paard de volgende dag zo stijf als een hark de stal uit komen.
Die komt niet vrolijk van stal af om halverwege het rijden ineens dicht te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:06

anneliesdj schreef:
Brainless schreef:

Eh? Nee.
Spierbevangenheid is het resultaat van te zware spierbelasting icm slechte cooling down of te weinig beweging de dag naderhand. Dus heb je een zware training gehad kan je paard de volgende dag zo stijf als een hark de stal uit komen.
Die komt niet vrolijk van stal af om halverwege het rijden ineens dicht te slaan.

Even een nuancering, het paard deed het na 5 min instappen toen ik wilde aandraven, dus niet halverwege ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:16

anneliesdj schreef:
Brainless schreef:

Eh? Nee.

Dus niet (altijd?).

Wij hadden een paard voor de kar; niets aan de hand, niet stijf/ gewoon vrolijk enz.
En vanuit het iets staat zij als bevroren, zweten/trillen enz,
Bleek dus acuut spierbevangen.

Spierbevangen (ook wel maandagsziekte genoemd) komt vaak voor bij paarden die een tijdje rust hebben gehad en daarna weer aan het werk gaan.
Dus heeft in eerste instantie niets te maken met een slechte coolingdown.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:16

anneliesdj schreef:
Eh? Nee.

Dat dacht ik ook altijd van spierbevangenheid, maar in de laatste paard en sport staat toch een artikel dat het wel degelijk acuut tijdens het rijden voor kan komen (stuk over buitenritten).

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:24

Spierbevangen kan door meerdere oorzaken komen. Ok, technisch gezien is het verzuring en teveel eiwitten. Echter de manier waarop kan divers zijn. Zo ken ik een paard die zo bang voor koeien was, die was als ie dicht in de buurt van een koe kwam gelijk bevangen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:32

Maar om heel eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat een paard dat acuut spierbevangen is, de kracht heeft om rechtovereind te gaan steigeren. Eerder dat ie gewoon door zijn achterhand zakt en daarmee waarschijnlijk wel omvalt, maar niet als gevolg van steigeracties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:32

Ehhh zullen we weer ontopic? Anders even een apart topic openen over spierbevangen ofzo :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:35

Joolien schreef:
Een paard steigert niet zo maar, uitvinden dus waarom ze steigert, niet gaan beginnen met eieren of zwepen. Ik ben zelf een keer achterover gegaan met een paard, die was spierbevangen. Paarden laten zich alleen maar vallen als ze echt geen andere keuze zien, door paniek, angst of pijn. Dus niet gaan afstraffen of iets.

Had jij mijn merrie maar eens moeten hebben. ;) Die had niks en gooide zich ook achterover. Ben het WEL met je eens dat pijn eerst uitgesloten moet worden. :) Maar er zijn er die ook zonder pijn zich achterover gooien.
Is pijn uit gesloten dan vind ik de ei-methode omslachtig. Om eerlijk te zijn, als ze bij mij omhoog komen hebben ze een knal tegen hun hoofd te pakken met de hand. De meeste paarden gooien uit automatisme hun hoofd opzij (tot nog toe geen enkel paard gehad dat, dat niet deed) en halen daarmee zichzelf uit balans nog voor ze achterover kunnen gaan. :) Zeker als je tegelijkertijd een beetje "helpt" met ze naar de juiste kant te "sturen". :) En dan meteen been en vooruit. Gaan ze vooruit? belonen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:38

Maar Ayasha jij hebt sowieso rare paarden :')

Ik zou sowieso proberen niet tot het punt te komen dat ie gaat steigeren, en iemand erbij houden met een longeerzweep om het paard ten aller tijde voorwaarts te houden, maar niet minder belangrijk, iemand die goed kan timen. Dat is echt een groot onderschat iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:41

Ik ken het wel, maar dan met een waterballon ;)
Mijn paard kwam gelijk omhoog als ze gewoon geen zin meer had om op buitenrit (en soms in de bak) verder te gaan. Of wanneer er ergens iets stond waar ze niet langs wou/durfde. Niks medisch dus. Maar nooit met een ei/ballon op het paard gestapt, zou mijn god niet weten hoe ik die zo snel moet pakken en ook nog raak moet gooien :') Paardjelief heeft gewoon een keer een flinke schop gehad toen ze omhoog kwam, (voorwaard oplossen) toen was het na 3x klaar! Inmiddels voel ik waneer ze het wel weer wilt proberen, gelijk been eraan en even een boze 'als-je-het-maar-laat" naar dr kop slingeren en ze loopt weer door :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-14 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:44

Kan kloppen. :) Die van mij hebben wel eens spatjes. :j Maar net als Simpleman zegt; Steigeren mag NOOIT. :) Als ze steigeren straf ik hoe dan ook af. Zo snel we allebei weer veilig zijn (want ja, eventueel omklappen is een risico voor beide) wordt dan wel gekeken of ze geen reden hadden. Maar steigeren laat ik nooit zomaar voorbij gaan. :)

Ik ben ook helemaal voor het proberen te voorkomen. :) Maar dat is ook niet altijd mogelijk. :) Vanuit galop (ook een voorwaartse) kost het ze vaak verdacht weinig moeite om op 1 galopsprong genoeg "terug" gekomen te zijn dat ze omhoog kunnen klimmen. :+ Maarrr dat zijn absoluut uitzonderingen. :)

Het kan ook zijn dat, zeker bij een kinderpony, deze geleerd heeft dat ie met steigeren relatief makkelijk onder het werk uit kan komen. :) Maar die zijn daar vaak na één, een volhouder na twee keer van genezen als je snel reageert. :)
Maar ik zou zeker eentje die "frequent" steigert eerst laten nakijken voor ik er daarna weer aan het werk ging.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:58

heel bericht getypt, loopt de site vast :') :+

maar goed, Joolien, ik ken wel degelijk paarden die zo maar omhoog komen en zich ook zonder reden laten vallen :)

ik ben geen fan van de simulatiemethode. hier valt onder, het ei, de petfles en de wijnfles.
punt 1, zie het ei maar eens heel te houden tijdens het rijden, en rijden met een grote petfles of wijnfles kan al helemaal niet :') _O-

het beste is het punt dat hij gaat steigeren verkomen.
Dus goed je been er aan houden en zodra je voelt dat hij terug gaat vooruit drukken.

Over het medische aspect, alles leuk en aardig, maar als mijn paard steigert (en dat doet hij) krijgt hij toch echt eerst een dikke FOEI, voor ik er af spring om te controleren of hij ergens last van heeft