goed nageeflijk rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:00

Simpelman schreef:
Nageven is het ontspannen van de rug van het paard.

Nee dat is het gevolg van nageven. Het gevolg van nageven is dat het paard de hand gaat volgen en de rug ontspant maar ook een aanspanning maakt over de gehele bovenlijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:20

Simpelman schreef:

Ja zo heb ik dat ook geleerd..ooit eens. :P
Rug ontspannen, buikspieren aangespannen en dan laat het paard jou zitten.
Op een paard wat zijn rugspieren aanspant kun je niet zitten dan ga je stuiteren.

Verder vraag ik mij af hoe nageeflijk oftewel ontspannen een paard daadwerkelijk is als hij scheef is.
Ik sta al zo'n 8 jaar naast het paard ivm rugproblemen en door veel te kijken zie ik heel veel scheve paarden die allemaal kampen met spanning wat 'opgelost word' door maar aan de voorkant te blijven plukken. Sommige laten het niet zo duidelijk zien maar er zitten er ook een paar bij die ontploffen of gewoon helemaal niks meer doen en uiteindelijk kapot in de box staan.

Maar zo te lezen heeft TS al behoorlijk problemen met de linkerhand. paard wil niet inbuigen en reageert niet op been. Of beter gezegd reageert wel maar kan de oefening niet uitvoeren omdat het simpelweg rechts gebogen is.
Je kunt het afgezaagd noemen maar zoek iemand die de nadruk legt op het rechtrichten en jou leert hoe je het paard weer leert correct zijn lichaam te gebruiken.
Binnen de klassieke dressuur moet je wel iemand kunnen vinden die jou opweg helpt.

Anoniem

Re: goed nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:23

Heeft het paard misschien ook niet ergens last van? Rug of gebit? Nou weet ik dat bokt heel snel roept, haal er maar een fysio, osteo, chiro of tandarts bij. Maar het is wel slim om uit te sluiten of je paard het niet kán uit ongemak of omdat er rijtechnisch iets fout gaat. Heb je een filmpje van het rijden misschien?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:26

Heel even een vraagje, geen aanval maar gewoon uit nieuwsgierigheid? Hoe is het mogelijk dat je M1 rijdt met een paard dat zo scheef is en niet eens echt na geeft? Waar let de jury dan op? Gehoorzaamheid, of je de figuren rijdt en de overgangen maakt? Maar dat is toch eerder B niveau?

TS ik denk ook dat het goed is dat je een instructrice zoekt binnen de klassieke dressuur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:02

Suzanne F. schreef:
Simpelman schreef:

Nee dat is het gevolg van nageven. Het gevolg van nageven is dat het paard de hand gaat volgen en de rug ontspant maar ook een aanspanning maakt over de gehele bovenlijn.

Wanneer je een paard door druk in de mond te geven dwingt het bit los te laten gaat het achter de teugel, ook wel in de krul lopen genoemd.

Nageeflijkheid volgt vanuit het aanspannen van de buikspieren en daarmee loslaten van de rug.
Het aanspannen van de buikspieren komt voort vanuit de inwerking van de kuit die het paard tegelijkertijd opwekt voorwaarts te gaan en zijn buiklijn aan te spannen.

Nageeflijkheid is ontspanning én voorwaarts gaan.
Ontspanning is vertrouwen, begrijpen, participeren i.p.v. nageven aan druk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:07

Alle paarden zijn scheef, het merendeel zet zich aan de linkerzijde meer of minder vast, sommigen op rechts.
Dit is al eeuwen een normaal gegeven voor iedereen die een paard beleert.

Wanneer een paard onzeker is of angstig dan, net als een mens, spant het zich onwillekeurig iets aan in de rug en de hals.
Mensen krijgen dan pijn in hun nek en rug, paarden waarschijnlijk ook.
Die nek en rugpijn maken een mens nog onzekerder, een paard waarschijnlijk ook.

Om met een paard dressuurmatig te kunnen gaan werken moeten we die onwillekeurige spanning eerst op zien te heffen, het paard moet zich los durven laten. (dit is één van de eerste punten in het Scala der Ausbilding)
Het feit dat er een ruiter op zijn rug is gaan zitten die op allerlei manieren probeert zijn vrijheid te beperken en hem in zijn evenwicht te hinderen maakt het paard onzeker en angstig en het zal zich daarom vast gaan zetten.
Het allereerste dat we ons moeten realiseren is dat we het paard vertrouwen en veiligheid moeten geven.

Vooral jonge onervaren paarden hebben door hun onwillekeurige spanning waarschijnlijk pijn in hun rug, hals en nek.
De meest stellen na een paar voorzichtige introducties een massage heel erg op prijs.
Iedereen kan dit zelf doen, daar hebben we geen fysio of osteo voor nodig.
Het help een paard zich te ontspannen en het ontwikkelt tegelijkertijd een band van vertrouwen met zijn ruiter.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:45

saskiakefie schreef:
Heel even een vraagje, geen aanval maar gewoon uit nieuwsgierigheid? Hoe is het mogelijk dat je M1 rijdt met een paard dat zo scheef is en niet eens echt na geeft? Waar let de jury dan op? Gehoorzaamheid, of je de figuren rijdt en de overgangen maakt? Maar dat is toch eerder B niveau?

TS ik denk ook dat het goed is dat je een instructrice zoekt binnen de klassieke dressuur.

Dat hele wedstrijd gebeuren kan ik daarom ook niet bepaald meer serieus nemen, sorry mensen.(ik sta er te lang naast en dan ga je dingen zien.)
Ik heb mensen op stal gehad die letterlijk en figuurlijk het paard de Z in hebben getrapt en getrokken.
Er werd gewoon keihard tegen het paard geschreeuwd dat hij zijn kop naar beneden moest doen, vervolgens werd er aan de teugels getrokken en gingen de sporen erin.
Paard was altijd in protest, heel gespannen en toch lukte het om Z startgerechtigd te worden.
Ook mensen met een enorm scheef en kreupel paard kregen gewoon winstpunsten in de L.
Ruiters die in de inrijbak hun paard even fixen en vervolgens met winstpunten naar huis gaan.

Dus ja alles is mogenlijk als je maar een paard hebt die het pikt. Het lukt je totdat hij volledig in de staak gaat of gewoon kapot is en ingeruild moet worden voor een nieuw exemplaar.

RomyxSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:50

het lukt mij maar niet om mijn pony fatsoenlijk aan de teugel te laten lopen,
terwijl dit eerst wel lukte.
nu kruipt hij continu achter de teugel of hij staakt.
volgens mij heb ik een veel te strenge hand.

en ja ik heb een goede instructrice, alleen door veel blessures van mijn kant, en weinig tijd van haar èn mijn kant, is het gewoon heel lastig een vaste les datum te vinden.
vandaar dus al n maand of 3 geen les meer gehad.

iemand tips or tricks??

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:03

RomyxSpots schreef:
het lukt mij maar niet om mijn pony fatsoenlijk aan de teugel te laten lopen,
terwijl dit eerst wel lukte.
nu kruipt hij continu achter de teugel of hij staakt.
volgens mij heb ik een veel te strenge hand.

en ja ik heb een goede instructrice, alleen door veel blessures van mijn kant, en weinig tijd van haar èn mijn kant, is het gewoon heel lastig een vaste les datum te vinden.
vandaar dus al n maand of 3 geen les meer gehad.

iemand tips or tricks??

Maak even je eigen topic aan. Maar kan je nu wel zeggen dat er geen tricks voor zijn om je pony aan de teugel te krijgen. Goed van je dat je door krijgt dat je een te strenge hand hebt. Zoals al meer in dit topic is gezegd je paard gaat 'aan de teugel' als hij/zij ontspannen over de rug gaat lopen. Denk dat jij veel aan het volgende topic zult hebben.

[RT-V] [centraal] Aan de teugel