Welke hulpteugel voor stoute haf en kleine kids?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:03

Ik twijfel er niet aan dat TS die kindjes ook gaat leren om het aan te zien komen wanneer ponylief gaat lopen trekken en dat je hem aan het werk moet houden zodat hij geen tijd heeft om aan grassprietjes te denken. Maar als die kindjes echt nog maar jong zijn (of gewoon niet sterk) dan is het daar nu nog niet het moment voor... Ze hoeven geloof ik nog niet volgend jaar de Grand Prix te kunnen rijden, dus een beetje hulp is toch niks mis mee? ;) Dat teugeltje kan je vervolgens afbouwen (heel losjes bevestigen zodat hij losschiet als ie te ver gaat --> kind is niet snel genoeg geweest )

Wbt zitlessen aan de longe, daar houd je het naar beneden duiken niet mee tegen...

@Cassidy, we hebben het hier niet over een levensgevaarlijk paard hè :') het is gewoon een sterke haf die normaal heel braaf is maar die soms profiteert van het kind op zijn rug om een hapje gras te snoepen. In de bak zul je er geen last van hebben maar ik gok dat TS haar lesjes in de wei plaatsvinden.

Cassidy

Re: Welke hulpteugel voor stoute haf en kleine kids?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:08

Mijn opmerking kun je doortrekken naar allerlei maneges die voor kinderen niet geschikte pony's inzetten voor de kinderlessen waar gemiddeld drie keer per les iemand afstuitert. Niet geschikt kan varieren van idd even grasje snoepen tot andere pony's aanvallen op momenten dat er een ukkie opzit. Een paard weet donders goed wie er op zijn rug zit, maar mag daar geen misbruik van maken. Doet hij dat wel: niet geschikt.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:09

Ach komop zeg, zoals al gezegd is: die kleine kindjes hebben echt de macht en controle nog niet om haf in kwestie tegen te houden. Die voelen dat toch hoor, als ze weten dat er zo'n veertje op zit. Ik ben ooit eens op reis gaan rijden in Oostenrijk, hele groep haflingers. Daar had elke haf standaard een set soort van nylon bijzetteugels aan. Om de simpele redenen dat ze anders al hun ruiters van de grond konden gaan plukken tijdens de rit... Zolang die een los hangt tijdens gewoon rijden, niks aan de hand... ;)
Ik ben eens op buitenrit geweest, nuja, gewoon een uur stappen. Had er bijzet aan van bit naar midden van singel, hing vrij los, maar paard durft als iets spannend is kop helemaal omhoog gooien en dan ben ik alle controle kwijt. En wat een geluk dat die eraan hingen... Passeerde langs een wei met een boerenpaard, paard draaide 180° om en ging compleet aan de kletter. 4 kant op ijzers en op gladde asfalt, recht op een + kruispunt. Als ik die bijzetteugels toen niet had gehad, was die recht in een geparkeerde auto geknald... (Verder gebruik ik nu tijdens buitenritten enkel een los martingaaltje ;))

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:17

Ik zeg gewoon een halsverlengertje, mijn pony heeft daar nog NOOIT mee geprobeerd om gras te gaan happen onder het werken dat kan nl niet.
Een halverlenger kun je zo lang en kort maken als je zelf wilt. En is elastich dat vind ik het prettig maken.
Wat betreft dat geleur over, pony niet geschikt en beter opgevoed begeleidt worden, in dit geval pure onzin.
Die kleintjes (echte kleintjes) hebben zelfs geen macht over een shetlandpony.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:18

Hier een eigenaar van een eigenwijze D-pony en vijf jonge kinderen die er op rijden. Onze pony at zelfs graag tijdens het rijden. Het is geen kwestie van kracht, maar van op het juiste moment even een tikje met de zweep of een scherpere druk op het bit. Daar kan je best een hulpteugel even voor gebruiken, maar tegelijk ook de kinderen leren wat er tegen te doen. Onze pony had snel door welk kind daar handiger in was als de andere, inmiddels zijn ze alle vijf handig er in en is het gedaan met eten tijdens het werk.
Nog een tip is, laat de kids rijden op een plaats waar geen gras staat. En wat ook wil helpen is iets extra lekkers aanbieden als ze stil staat, na bv een klopje op de schouder, wat ze uit de ruiterhand krijgt. Zo heb je ook gelijk een noodstop.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:28

Cassidy schreef:
Een paard weet donders goed wie er op zijn rug zit, maar mag daar geen misbruik van maken. Doet hij dat wel: niet geschikt.

Tsja, niet echt mee eens - het hangt ook een beetje af van het soort misbruik. Als kinderen er regelmatig afstuiteren is dat van een andere orde dan gras snoepen, vooral als het ook nog eens heel makkelijk en volstrekt pony- en kindvriendelijk is op te lossen. En een bijzetteugeltje dat zo los afgesteld staat dat het niet inwerkt maar een keer het seintje geeft 'nee, dat kan dus niet' vind ik een vrij eenvoudige oplossing.

Wij hebben wat dat betreft op allerlei plekken wel pony's gehad die zich over het algemeen echt prima meewerkend opstellen en ook niet gemeen zijn, maar waarbij net de overgang naar het zelf de teugels voeren soms een probleem is. Eerst hou je daar als begeleider toezicht op, maar op een bepaald moment laat je dat los. En dan kunnen zelfs hele lieve pony's toch eens proberen of ze niet wat gras kunnen eten.

Als een los bijzetteugeltje dan helpt zou ik echt niet weten waarom dat zo'n bezwaar is. Je kunt het jezelf ook te moeilijk maken met allemaal principes. Maar wat mij betreft staan veiligheid en plezier en welzijn van ruiters en paarden voorop - en die zijn met een los bijzetteugeltje allemaal eerder beter dan minder.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:40

Cassidy, vaak ben ik het met je eens, maar nu dus niet.

Paard of pony ongeschikt door grassnoeppers? Nee hoor!
Op de manege zie ik pony's die in de binnen en buitenbak prima gedragen. Alle beginners leren daar op rijden. Maar op buitenrit, niet genoeg kracht? Kop aan de grond.

Ik vind het goed dat de Ts (tijdelijk) een hulpteugel gaat gebruiken.
Kinderen tussen 5 en 9 jaar oud, snappen het vaak nog niet, hoe dat aan te pakken.
Je hebt uitzonderingen bij, die het heel snel snappen.
Ken zelfs een shetlander, met een meisje van 6. Die pas toen ze te groot werd, de pony aan kon pakken. Omdat ze het toen pas echt snapte.

Vergeet ook niet, dat paardrijden niet alleen een sport is, maar ook LOL is. En dat mis ik tegenwoordig veel.
Kinderen moeten het ook "leuk" vinden. EN als hummeltje van 6, zou ik t niet leuk vinden, dat mijn pony zijn kop naar beneden doet, en ik met man en macht die kop omhoog probeer te krijgen, en dat niet lukt, omdat ik EN niet handig genoeg ben, en niet genoeg kracht heb.
En een forse haflinger van 500 kilo, tegen een kindje van 35 kilo? Niet bepaald eerlijk.. ofwel?

TS. Je hebt inderdaad van die bijzetten (wordt vaak met tuigpaarden gebruikt) dat hun hoofd niet naar beneden kan. Werkt prima...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:06

Ik heb hier een Belg lopen, schat van een paard, ik zet er zo een beginner op die direct mee het bos in kan, zo braaf.. Luistert prima en loopt braaf zijn rondje op zijn eigen lompe manier, en als hij een flinke pluk gras tegen komt dan wil hij ook nog wel eens zijn hoofd omlaag doen als hij nog niet veel heeft gegeten.. en die 1000+ kilo houd ik zelf niet, die houdt m'n pa niet eens. Van mij krijgt hij heus wel eens een tik of een snauw, maar dat doet hem vrij weinig, en om zo'n lief dier dan enorm hard aan te gaan pakken, nee, dat vind ik onnodig als ik net zo goed even de teugel over de knop van het zadel kan leggen waardoor hij gewoon niet bij het gras komt. Probleem opgelost :)
En een eigenwijs paard dat te hard aangepakt wordt dat gaat staken. Tuurlijk moet een paard luisteren, maar om ze bij elke verkeerde pas aan te pakken vind ik onzin. En een haflinger op het gras zetten, dat is zoiets als een kind naast een open snoeptrommel zetten.. ik zou er ook stiekem eentje pakken hoor :Y) :))

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:12

Kinderen leren dat ze niet in de teugels moeten knijpen maar ze heel losjes vast moeten houden zoals het hoort? De kinderen vertellen dat ze moeten doen alsof ze een vogeltje in hun handen hebben dat als ze te hard knijpen het vogeltje dood gaat? :?

Kunnen ze ook niet uit het zadel worden getrokken ...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:14

PaulinBijoux schreef:
Kinderen leren dat ze niet in de teugels moeten knijpen maar ze heel losjes vast moeten houden zoals het hoort? De kinderen vertellen dat ze moeten doen alsof ze een vogeltje in hun handen hebben dat als ze te hard knijpen het vogeltje dood gaat? :?

Wat doet een mens standaard als er ineens kracht wordt gezet?
Kinderen of volwassenen. Test het zelf maar uit.
Als je daar nog geen bewust van hebt... Dan ga je zelf vasthouden. En dat is logisch.
Iedereen doet dat, die daar niet van bewust wordt gemaakt.

En daarnaast, als ze wel loslaten, heeft die haf de kop ook aan de grond....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:17

@PaulinBijoux, Van de andere kant leren de pony's wel dat ze dan heel makkelijk de teugels uit de handen van de kinderen trekken - en bovendien, zelfs al blijven de kinderen dan wel zitten, het kan nog steeds wel heel vervelend voelen voor die kinderen. Liever vermijden dus.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:18

/3
maralyn schreef:
PaulinBijoux schreef:

Wat doet een mens standaard als er ineens kracht wordt gezet?
Kinderen of volwassenen. Test het zelf maar uit.
Als je daar nog geen bewust van hebt... Dan ga je zelf vasthouden. En dat is logisch.
Iedereen doet dat, die daar niet van bewust wordt gemaakt.

En daarnaast, als ze wel loslaten, heeft die haf de kop ook aan de grond....

Dus omdat wij automatisch vasthouden moeten we gewoon zoeken naar hulpteugels? Volgens mij hoort dit bij de basis, bij volwassenen en bij kinderen.

Als ze hoofd naar beneden gaat paard naar voren laten gaan. Dit kan TS zelf ook helpen door bijvoorbeeld met een longeerzweep in het midden te staan. Dan wordt het plukje gras pakken al veel moeilijker

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:22

PaulinBijoux schreef:
Als ze hoofd naar beneden gaat paard naar voren laten gaan. Dit kan TS zelf ook helpen door bijvoorbeeld met een longeerzweep in het midden te staan. Dan wordt het plukje gras pakken al veel moeilijker

Dat kan - al voelt dat voor veel ruiters ook onveilig. Ze hebben dan geen controle en het paard gaat ineens naar voren.

Maar ik snap vooral niet waarom. Waarom zou een iemand met een longeerzweep leuker en beter voor het paard en de ruiter zijn dan een simpele oplossing die het paard in geen enkel opzicht belemmert bij het normaal lopen, maar net op het juiste moment begrenst? Waarom is 'geen hulpteugels' zo'n belangrijk doel op zich geworden?

Nee, hulpteugels zijn niet geschikt als je je paard nageeflijk wilt rijden, dat nog niet kan en het paard daarom maar lekker kort aanbindt. Maar dat is hier volstrekt niet aan de orde.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:24

Laat kinderen vooral plezier in het rijden krijgen en zich veilig voelen :j het echte leren rijden komt vanzelf wel. Ik zie ook echt geen probleem in een daisy rein. Zit gewoon netjes aan het kopstuk vast, dus ze hebben voor alle vrijheid maar voorkomt zo wel het duiken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:24

Paulinbijoux

Nee, maar het kan wel tijdelijk wat makkelijker gemaakt worden, tot de kinderen het snappen.

En een longeerzweep in het midden te gaan staan?
Sorry, maar dat vind ik persoonlijk het toppunt van logica, not.

Haflinger schrikt, paard op de hobbel, kind er af...

Even logisch nadenken ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:27

Achja, jonge kindjes die amper kunnen corrigeren omdat ze alles nog moeten leren moeten de haf in toom leren houden. Serieus bokt?

Laten we 1+1 ook overslaan en gelijk beginnen met algebra.

Grondwerken omdat het een haf is en geen fiets?
Haf ziet gras en denkt 'wie houd me tegen' hap!
Touwtje eraan, kindje kan doorhobbelen en probleem opgelost.
Laten we het leuk en simpel houden. :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:30

minikatje schreef:
Laten we het leuk en simpel houden. :D

Met nadruk op leuk.

Paardrijden is een sport, en sport moet leuk blijven.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:30

Als een halflinger schrikt van een longeerzweep is er toch iets mis denk ik :+

@shadow. De reden dat ik hier tegen het gebruik van hulpteugels ben is omdat ik bang ben dat kinderen het gebruik van hulpteugels normaal gaan vinden. Als dat al zo jong wordt geleerd dan zullen ze later in hun paardrij carrière ook sneller hulpteugels erbij pakken. Daarom zou ik ze liever de oplossing willen leren en niet dat een hulpteugel kan werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:32

PaulinBijoux schreef:
. De reden dat ik hier tegen het gebruik van hulpteugels ben is omdat ik bang ben dat kinderen het gebruik van hulpteugels normaal gaan vinden. Als dat al zo jong wordt geleerd dan zullen ze later in hun paardrij carrière ook sneller hulpteugels erbij pakken. Daarom zou ik ze liever de oplossing willen leren en niet dat een hulpteugel kan werken.

Dus jij hebt ook nog steeds je zijwieltjes op je fiets? :) Want zo kun je dit ook zien; het is niet bedoelt om het paard 'mooi' te laten lopen, het is bedoelt om kinderen leuk en veilig te leren kennismaken met het paard, zodat later de zijwieltjes eraf kunnen als ze eenmaal hebben leren zitten op een paard.
Daisy rein beperkt alleen paard in de beweging als hij echt naar beneden duikt, verder totaal niet. Kind doet dus alles zelf, maar geeft wel net even dat stukje veiligheid en plezier voor een kind. Als je nog niet kunt rijden, is het heel moeilijk om meerdere dingen tegelijk te doen op het paard (herkennen; paard wil eten, dus doorrijden etc). Niet te moeilijk denken, het zijn kinderen :) Lol met de knol is het belangrijkste!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-06-14 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:34

PaulinBijoux schreef:

@shadow. De reden dat ik hier tegen het gebruik van hulpteugels ben is omdat ik bang ben dat kinderen het gebruik van hulpteugels normaal gaan vinden. Als dat al zo jong wordt geleerd dan zullen ze later in hun paardrij carrière ook sneller hulpteugels erbij pakken. Daarom zou ik ze liever de oplossing willen leren en niet dat een hulpteugel kan werken.

Als je het maar duidelijk genoeg maakt aan kinderen, en later de "hulp" er af pakt.
Als de rest verder rijtechnisch goed is onderbouwd??

Maar wat verwacht jij van kinderen van 5,6,7 of 8? Dat ze een pony van 1.45 zelf geheel aan kunnen? Een paard van 500 kilo uit het gras kunnen plukken?

Nee, mijn pony van 400 kilo kon je ook alles mee doen, maar een longeerzweep? Daar zat zijn doodsangst in.
Je kon er kinderen op zetten die niet konden rijden, die stapten er zo mee weg. Maar ik vind persoonlijk, hoe betrouwbaar ook een paard is, een longeerzweep een DOMME actie.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:35

Och och typisch bokt weer >;)
Het gaat hier wel over jonge kinderen he, tuurlijk hebben die dat reactie vermogen en kracht om zo'n haf te houden.
Dat heeft echt niks met grondwerk en leren rijden te maken. Snap dan dus niet wat er mis is met een hulpteugel en dat de kinderen eerst gewoon de basis erin hebben zitten, en vooral veel lol hebben. Het echte werk komt later wel geloof me, en dan is er niks mis met even naar een oplossing zoeken dat deze pony daar even geen kans toe krijgt, en de kids gewoon de plezier erin houden :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:37

PaulinBijoux schreef:

Je kunt alles uit verband trekken natuurlijk. In de meeste gevallen gaat het niet om oprechte schrik maar om eerst negeren ('kan ik echt niet even een grasje stelen?') en dan 'jajaja ik ga al' plotseling weer verder lopen, soms een beetje harder, als de persoon in het midden het echt meent. Geen enkel probleem voor ervaren ruiters, voor kleine kinderen met weinig ervaring wel.

Het lijkt me echt totaal onwaarschijnlijk dat kinderen die beginnen op een pony met een bijzetteugeltje meteen doorgrijpen naar de slof-trenscombi... En je hoeft kinderen niet alles tegelijk te leren. De dingen safe en simpel houden is een prima begin. Later kun je dat uitbreiden en nuanceren en dan zijn die hulpmiddelen vanzelf overbodig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:38

Over wat voor leeftijdscategorie kinderen gaat het eigenlijk?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:40

Veiligheid en lol voorop.

Door lol leren kinderen toch sneller, omdat ze er plezier in hebben.
Wanneer ze wat meer evenwicht hebben, krijgen ze vanzelf wat meer onder de knie en wat meer kracht.
Voor je het weet kunnen ze het dier wel aan.

Dan maar eerst even een hulpje er op....!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:40

HAR --> RT-V