Ten eerste denk ik dat het gaat helpen als je werkt aan je lijnen. Vooral op het eerste filmpje, maar ook een keer of twee in het tweede filmpje, neem je niet genoeg tijd om je lijnen recht te rijden. Jullie komen dan beiden iets uit balans en je paard maakt daar direct gebruik van om naar voren te schieten. Ik weet niet wat de Belgische regels zijn qua rijden op tijd, maar ik zou me voorlopig even richten op rust. Pak in het parcours zo lang mogelijke lijnen en maak je even niet druk om de tijd, maar alleen om ritme en rust. Kan je in België HC starten? Of oefenwedstrijden oid? Dan zou ik dat zeker proberen!
Verder zou ik eens kritisch naar jezelf gaan kijken. Ook ik vind je absoluut geen slechte ruiter, sterker nog, ik zie enorm veel verbetering tussen filmpje 1 en 2, dus die vooruitgang is er wel degelijk!! Zoals hier al is gezegd, geef je je paard iets te vroeg teveel ruimte. Op zich niet slecht, maar in wezen laat je je paard het zelf uitzoeken vlak voor de sprong. Je kunt dit goed zien aan haar moment van afzet, vaak gaat ze een fractie te vroeg af. Het is echt een hele kleine marge, maar voor een paard als het jouwe is dat vaak net genoeg.
Verder, zou het kunnen dat jouw frustratie zich uit in wedstrijd stress? Zelfs ongemerkt kan dit heel veel invloed hebben en het zou verklaren waarom ze thuis zoveel beter te rijden is. Misschien even de druk eraf halen.
Ook zou ik eens dressuur gaan starten, ik denk dat het een goede oefening is voor jullie allebei. Het is een zelfde soort omgeving, zelfde soort 'stress', maar zonder hindernissen. Ik denk dat het goed is om uit de negatieve spiraal te komen door eens iets anders te doen dan je paard verwacht. Ook kun je zien of het puur het springen is of dat wedstrijdstress er iets mee te maken heeft.
Misschien ook eens een cross lesje proberen? Ik heb er eentje gereden die op hoog niveau had gesprongen en die ging als een malloot op de kleinste hindernisjes af, geen enkele rem meer. Een paar cross lesjes deden echt wonderen, ze werd er veel voorzichtiger van.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar je laatste filmpje. Mocht je daar tips voor willen (voor zover ik die kan geven), stuur 'em dan even door