Sterk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:08

Ik heb even uitgebreid de tijd genomen om de filmpjes te bekijken. Wat een verschil tussen het eerste en het tweede filmpje zeg, mijn complimenten! En wat jammer dat het nu weer bergafwaarts gaat.

Ten eerste denk ik dat het gaat helpen als je werkt aan je lijnen. Vooral op het eerste filmpje, maar ook een keer of twee in het tweede filmpje, neem je niet genoeg tijd om je lijnen recht te rijden. Jullie komen dan beiden iets uit balans en je paard maakt daar direct gebruik van om naar voren te schieten. Ik weet niet wat de Belgische regels zijn qua rijden op tijd, maar ik zou me voorlopig even richten op rust. Pak in het parcours zo lang mogelijke lijnen en maak je even niet druk om de tijd, maar alleen om ritme en rust. Kan je in België HC starten? Of oefenwedstrijden oid? Dan zou ik dat zeker proberen!

Verder zou ik eens kritisch naar jezelf gaan kijken. Ook ik vind je absoluut geen slechte ruiter, sterker nog, ik zie enorm veel verbetering tussen filmpje 1 en 2, dus die vooruitgang is er wel degelijk!! Zoals hier al is gezegd, geef je je paard iets te vroeg teveel ruimte. Op zich niet slecht, maar in wezen laat je je paard het zelf uitzoeken vlak voor de sprong. Je kunt dit goed zien aan haar moment van afzet, vaak gaat ze een fractie te vroeg af. Het is echt een hele kleine marge, maar voor een paard als het jouwe is dat vaak net genoeg.

Verder, zou het kunnen dat jouw frustratie zich uit in wedstrijd stress? Zelfs ongemerkt kan dit heel veel invloed hebben en het zou verklaren waarom ze thuis zoveel beter te rijden is. Misschien even de druk eraf halen.
Ook zou ik eens dressuur gaan starten, ik denk dat het een goede oefening is voor jullie allebei. Het is een zelfde soort omgeving, zelfde soort 'stress', maar zonder hindernissen. Ik denk dat het goed is om uit de negatieve spiraal te komen door eens iets anders te doen dan je paard verwacht. Ook kun je zien of het puur het springen is of dat wedstrijdstress er iets mee te maken heeft.
Misschien ook eens een cross lesje proberen? Ik heb er eentje gereden die op hoog niveau had gesprongen en die ging als een malloot op de kleinste hindernisjes af, geen enkele rem meer. Een paar cross lesjes deden echt wonderen, ze werd er veel voorzichtiger van.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar je laatste filmpje. Mocht je daar tips voor willen (voor zover ik die kan geven), stuur 'em dan even door :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:24

Het is altijd moeilijk een echt goed beeld te krijgen door tekst te lezen, wij kennen jou niet en we zien jouw paard ook niet echt voor ons.
Ikzelf ben een trainer en richt me vooral op probleem gedrag en en oplossingen zoeken en hoe paarden reageren en leren.
Ik ben zelf zeker geen springruiter, maar denk toch wel dat dit hier niet echt ter zake van belang is.
Ik ga helemaal mee met wat "ilja" ook al zei het maken of kunnen uitvoeren van een appuyement of galopwissels toont wel al aan dat je zeker geen beginner bent en dat het paard al zeker een bepaalde training doorlopen heeft, maar dit is helemaal geen garantie dat het dressuurmatig allemaal al ok is.
Een paard dat zich sterk maakt is een paard dat verzet toont, das duidelijk, een gevecht aangaan is eigenlijk altijd met het risico dat je het kan verliezen, en dat is nu juist wat jou hier overkomt.
Ik geloof best dat jouw instructie de nodige competentie heeft, en genoeg ervaring kan aantonen, maar toch betwijfel ik of jouw zoektocht naar de soort van begrenzing (bit en neusriem, .....) de juiste zoektocht zijn, ik zou zelfs durven te beweren dat dit de foute zoektocht is.
Je leert een paard echt niets door begrenzing, je moet het paard zover krijgen dat hij het wil uitvoeren en net zoals jij het denkt, dat is het komen tot een echte samenwerking.
Dit is een heel ander uitgangspunt natuurlijk en volgens mij is dit ook op een net iets hoger niveau even bruikbaar als op een lager niveau.
Zoek dus eerder de fout bij jezelf dan bij je paard.
Al kan het natuurlijk heel goed zijn dat jouw paard nu al op zijn limiet zit, over een limiet heen gaan trainen heeft helemaal geen zin en daar verwoest je eigenlijk heel het paard mee.
Jij wil percé hoger, de vraag is of je paard dat nu ook al wil en kan, ..... ???????

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 05:37

Ik snap niet zo goed waarom je niet met een scherper bit zou rijden op een wedstrijd. Ik heb een merrie die thuis op je pinken te rijden is maar die op wedstrijd niet te stuiten is.
Ze weet dat ze moet presteren, wil graag, is slim en heeft een wedstrijdmentaliteit, maw dan komt een stuk karakter naar boven wat er thuis niet zo in zit. Hoe moet je daar op trainen dan thuis? Dat gaat niet.... Zolang jij je paard thuis onder controle heb op een normaal bit gaan ze erecht niet dood van als je op wedstrijd werkt met iets waarmee je meer te vertellen hebt. Sterker nog, nu hang je de hele rit in zijn mond, als je dan lichter kunt inwerken omdat ze het bit loslaat is het een win win situatie :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 05:40

Bedankt voor de antwoorden! Ik zoek om te beginnen ook niet de fout bij haar. Ik weet dat ik de fouten maak, bij haar vorige eigenaars sprong ze vlot parcours van 120.

HC is mogelijk, maar heeft hier eigenlijk geen verschil met binnen wedstrijd starten als ik het me juist herinner.
Dat ik haar te vroeg ruimte geef is inderdaad waar. Is voor mij heel moeilijk omdat ik mijn andere paard net veel ruimte moet geven. De overschakeling naar Mieka is voor mij nog heel ingewikkeld.
Ik denk niet dat ik echt stress heb, ik ga met geen verwachtingen naar een wedstrijd en probeer het altijd sprong per sprong te kijken en gewoon door te gaan. Ik voel het zelf niet dat ik stress heb, zal het zo even verwoorden haha.
Over dat dressuur starten wordt nog moeilijk. Ivm ouders, licentie etc... Ik kan het wel navragen maar ik denk niet dat dat ervan gaat komen. Ook die crossles. Met mijn vorige paard heb ik dat gedaan, maar mijn ouders willen niet dat ik dat nu doe met mijn huidige paarden. Ikzelf cross heel graag maar helaas...

Het kan zijn dat mijn instructrice inderdaad verkeerd is maar ik heb toch veel vertrouwen in haar. Zij heeft zelf op het nodige niveau (1m50) gereden en gaat de volgende tijd Mieka meer rijden om aan te voelen wat zij ermee zou doen. Ik ga dit even afwachten en dan verder zoeken naar andere mogelijke oplossingen.

Mieka kan en wil zeker hoger, dat bewijst ze thuis wel in de trainingen.. Daar loopt het allemaal als een treintje...
Ruitje: Dat was inderdaad ook onze bedoeling, en dat zijn we nu aan het uitzoeken. :)

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:16

Ik heb de indruk dat je in het parcours bang hebt dat ze onder je uit gaat lopen, je houdt haar namelijk behoorlijk vast. Als je paard gaat trekken en je trekt terug, maak je haar alleen maar sterker. Misschien kan je proberen om haar wat meer ruimte te geven en daarmee bedoel ik om i.p.v. blijven vast te houden, wat meer ophoudingen te geven. Beetje sluit,los,sluit,los zeg maar ;)

Weet trouwens niet of je Equi Smart Control al hebt geprobeerd? Kan misschien ook een oplossing bieden in het parcours.

Laurievc

Re: Sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:18

Klopt, daar moet ik meer aan leren werken maar ik zit inderdaad ermee dat als ik haar wat los laat ze onder me weg loopt... :)

En die heb ik ook al geprobeerd, maar ik merkte niet echt een ander effect :s

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:22

Ken het gevoel hoor, heb ook zo één staan die ik wat meer ruimte zou moeten geven. Verleidelijk om ze dan vast te blijven houden, geeft helaas het omgekeerde effect :D

Ik vind wel dat je fijn rijdt, ik hoop dat je samen met je instructrice snel uit je dipje komt!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:32

Dankjewel :) Leuk om toch ook eens complimentjes te krijgen :)

AnneSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:46

Ik ben niet echt een springruiter.. maar heb ook een snelle sterke pony, zeker in een parcours. Toen ik een oefen parcours had heb ik hem gewoon na elke sprong weer terug gereden naar draf, de rust er in krijgen en dan voor de volgende sprong pas weer aangaloperen. nu lijkt dat me wel wat moeilijker met een paard en sprongen van 1.15 dan ik met mijn pony en 80 cm.. Een vriendin van mij zei mij ook dat ik hem na elke sprong (gewoon thuis, niet in een parcour) stil moest zetten en een paar passen achterwaarts. zodat ie nog veel meer op mij gaat letten. wat een gaaf paard heb je trouwens! :) Ik denk niet dat je hier veel aan hebt.. xd maar succes verder!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 16:25

Dat is inderdaad het probleem. Thuis kan ik dat inderdaad doen maar heeft het weinig nut. Op wedstrijd is dit jammer genoeg niet mogelijk...
Dankjewel verder!

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:34

ben je zelf nooit gestrest of zenuwachtig door de wedstrijd dat maakt bij mij altijd heel veel verschil bij mijn verzorgpony`s heb ik dat gehad en ook met gewone manege paarden?

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:37

Laurievc schreef:
Dat is inderdaad het probleem. Thuis kan ik dat inderdaad doen maar heeft het weinig nut. Op wedstrijd is dit jammer genoeg niet mogelijk...
Dankjewel verder!

kan je dat niet doen tijdens het inspringen? heb ik ook een tijdje gedaan. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:46

Laurievc schreef:
Ik snap je :) Hier zou het niet al te grote gevolgen hebben als ik de juiste wedstrijd uitkies.. Maar enkele weken geleden had ik me ook voorgenomen echt een trainingsrondje te rijden, en toen was ik haar ook quasi meteen kwijt. Zij heeft ook gewoon door dat ik niets te zeggen heb op die momenten volgens mij.

Waarom gaat je instructrice niet mee op wedstrijd om het meteen te helpen oplossen? Je moet geen hindernis aanrijden totdat ze weer naar je luistert. Rijd maar gewoon een paar voltes waarin je wat schakelt als dat nodig is.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:48

Kahawa schreef:
Laurievc schreef:
Ik snap je :) Hier zou het niet al te grote gevolgen hebben als ik de juiste wedstrijd uitkies.. Maar enkele weken geleden had ik me ook voorgenomen echt een trainingsrondje te rijden, en toen was ik haar ook quasi meteen kwijt. Zij heeft ook gewoon door dat ik niets te zeggen heb op die momenten volgens mij.

Waarom gaat je instructrice niet mee op wedstrijd om het meteen te helpen oplossen? Je moet geen hindernis aanrijden totdat ze weer naar je luistert. Rijd maar gewoon een paar voltes waarin je wat schakelt als dat nodig is.

ik mocht ook geen sprongen nemen, totdat het verbeterd was. en dat was ook een goed plan. :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 16:56

Ik heb quasi nooit stress, zeker bij haar niet. Ik bekijk alles van minuut tot minuut.

Bij het inspringen doe ik dit inderdaad als ik voel dat ze onder me weg wil lopen. Maar zoals al eerder vermeld geeft het inspringen weinig problemen.
En zij gaat mee, en geeft ook veel zinnige tips. Ik rijdt ook geen sprong aan tot ik haar weer bij mij heb, maar in mijn echte parcours kan ik dat niet doen hé. ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:03

Laurievc schreef:
Ik heb quasi nooit stress, zeker bij haar niet. Ik bekijk alles van minuut tot minuut.

Bij het inspringen doe ik dit inderdaad als ik voel dat ze onder me weg wil lopen. Maar zoals al eerder vermeld geeft het inspringen weinig problemen.
En zij gaat mee, en geeft ook veel zinnige tips. Ik rijdt ook geen sprong aan tot ik haar weer bij mij heb, maar in mijn echte parcours kan ik dat niet doen hé. ;)

Ik had het dan ook over het (HC eventueel) trainingsrondje hè. ;)

chocoboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:37

heey,
ik ben niet echt de slimste op spring gebied of dressuur, maar als je in een anderen bak rijd dan die van de stal is ze dan ook sterk of gewoon normaal zoals in de thuis bak?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 17:41

Ze wordt wel wat heter, maar ze blijft wel bij mij. Ik ga regelmatig op verplaatsing trainen en daar heeft ze het veel minder dan op wedstrijden.

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:53

doe oefen wedstrijden en blijf zo trainen uiteindelijk gaat het toch beter? <<)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:16

Ik ben niet meer van plan lang op deze manier te blijven rijden aangezien ik dit ook niet leuk vind. Dus ik wil graag een oplossen en niet gewoon 'zo blijven trainen'. Oefenwedstrijden hebben ze hier amper en als ze het hebben is het enkel 80 cm en dat start ik haar niet. :)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:48

Laurievc schreef:
Ik ben niet meer van plan lang op deze manier te blijven rijden aangezien ik dit ook niet leuk vind. Dus ik wil graag een oplossen en niet gewoon 'zo blijven trainen'. Oefenwedstrijden hebben ze hier amper en als ze het hebben is het enkel 80 cm en dat start ik haar niet. :)

waarom zou je dit niet starten? het is niet omdat het wat lager is dat het niet goed is om je te helpen...

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:51

Dat zeg ik ook niet, maar mijn controle is prima op 1.05m. :) Dus dan heeft het in mijn eigen niet zoveel zin om 80cm te gaan starten. Daar moet ze helemaal geen moeite meer op doen en gaat ze alleen maar meer tijd hebben om na te denken.

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:01

oh sorry dat wist ik niet dat is v ervelend ik vind dat als je een oefenwedstrijd organiseert ook gewoon hoger moet doen. ik hoop dat je snel een oplossing vindt suc6 :D

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:20

Misschien inderdaad een paar keer HC starten, zodat er voor jezelf geen druk achter zet. Ik spreek uit ervaring en zeg ook altijd dat er geen druk achter staat, maar uiteindelijk gebeurt dat wel terwijl je het zelf niet door hebt. Of gewoon lekker oefenparcoursen springen. Dat is (vaak) op andere terrein en je hebt wel hetzelfde idee als een wedstrijd hier staat ook minder druk achter. En vind trouwens in dit topic goede tips staan. Denk dat je daar wel mee aan de slag kan samen met je instructrice. ;)
Succes!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 19:33

Zoals al enkele keren gezegd is HC starten bijna juist hetzelfde als gewoon starten en zie ik er het nut niet echt van in. (:
Dan kan ik beter gewoon binnen wedstrijd starten en een 'trainingsrondje' rijden.