Springen met dressuurzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:59

Ik spring ook gewoon met mijn dressuurzadel, die veel wrong heeft. Een springzadel zal zeker meer helpen met een goede springhouding, maar ik zit zelf ook gewoon netjes met een dressuurzadel over een sprongetje. Zelf rij ik ook vooral dressuur, dus voor zo nu en dan een springzadel aan te schaffen, vind ik ook te gek :)

leanR

Re: Springen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:38

Persoonlijk zou ik het niet aanraden, vanuit eigen ervaring :') .
Als er goed je houding in kan vinden, en je je paard niet in de weg zit, waarom niet?
Een kwestie van uitproberen, denk ik.

Kibbeling_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:46

Ik spring zelf nooit, maar ik zou niet met een dressuur zadel gaan springen eerlijk gezegt +

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:40

Als je echt heel af en toe een sprongetje maakt, kun je je beugels kort doen, oefenen met je verlichte zit en op die manier je paard het minst belemmeren.
Maar wat ik me meer afvraag; waarom een paard dat uitblinkt in de springsport als je dit zelf niet actief wil doen? Geen kritiek! Gewoon nieuwschierig. Omdat paarden meestal op een bepaalde tak van de sport gefokt worden, en het me 'zonde' lijkt om dan een paard te kopen dat niet uitblinkt in wat jij eigenlijk het liefste zou willen.
Maar toch; veel springplezier :j

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:22

Ik denk dat het voor af en toe wel kan met een dressuurzadel

LB_ED

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:17

het ligt ook heel erg veel aan het type dressuur zadel, 1x met een anky dressuur zadel gesprongen dat was echt afschuwelijk.. kreeg iedere x een klap van de lepel tijdens de landing (vraag me niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb..) :') vervolgens met een ander paard, en ander zadel een aantal x de springles meegepakt en dat ging eigenlijk best wel goed.. zoals hierboven genoemd komen je knieen wel voor het zadel uit, als je de beugels op "springmaat" hebt, na die paar keer heb ik ook mijn eigen zadel gepast (het paard was van iemand anders) en die lag goed, gelukkig... *\o/* er is niks fijner (en beter) om gewoon een springzadel bij het springen te gebruiken en een dressuurzadel bij dressuur. :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:20

Ik spring afentoe met mijn massimo trail die toch wel dressuur gericht is. Gaat prima vindt ik. :)

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:40

Volgens mij heb je daar zelf meer last van dan je paard.
Ik sprong eerst ook wel eens met mijn dressuur zadel maar dat ging echt voor geen meter...
Heb toen een goedkoop veelzijdigheids zadel aangeschat

hallokind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:56

Als ik spring, heb ik een dressuurzadel en ik spring nooit hoog want ik ben zelf niet zo'n held :o
Maar bij ons springen ze vaak met veelzijdigheidszadels. Maar volgens mij kan het niet zo kwaad springen met een dressuurzadel

LB_ED

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:27

scheffersxx schreef:
Volgens mij heb je daar zelf meer last van dan je paard.
Ik sprong eerst ook wel eens met mijn dressuur zadel maar dat ging echt voor geen meter...
Heb toen een goedkoop veelzijdigheids zadel aangeschat

Als jij last hebt van het zadel tijdens het springen, heeft je paard er ook zeker last van :)

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:39

Omdat ik alleen een dressuurzadel heb spring ik gewoon met me dresuurzadel :') Ik heb de 1.10 gehaald en kan er nog hoger mee alleen ik kan niet hoger xD

Lunapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:27

Ik vind het prima kunnen met het zadel waarmee ik wil gaan springen.

Het is een boomloos (weet niet of dar er toe doet) dressuurzadel. Heel eenvoudig, geen diepe zit, niet zulke hele lange zweetbladen en totaal geen wrong. Echt nul. Ik heb er nog niet mee gereden, maar ik spring zonder enige moeite 85 met een vergelijkbaar zadel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:49

Lunapower schreef:
Ik vind het prima kunnen met het zadel waarmee ik wil gaan springen.

Het is een boomloos (weet niet of dar er toe doet) dressuurzadel. Heel eenvoudig, geen diepe zit, niet zulke hele lange zweetbladen en totaal geen wrong. Echt nul. Ik heb er nog niet mee gereden, maar ik spring zonder enige moeite 85 met een vergelijkbaar zadel.

Denk dat de TS na 6 jaar inmiddels wel een antwoord heeft gevonden ;)

Heiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:35

Het kan geen kwaad :) Maar echt prettig voor je eigen zit is het natuurlijk niet!

DWSStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:53

als t zadel goed op je paard ligt kan t geen kwaad

maar het bevorderd jou zit niet, waardoor je dus je paard weer in de weg gaat zitten.

rebecca_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:59

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens de springles op Deurne ook weleens met mn dressuurzadel reed. Wel met 3 gaatjes korter maar hij reed zo lekker