Merrie stopt op buitenrit, alles geprobeerd, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:08

Hoe leidend en consequent ben je buiten de punten waar het misgaat? Laat je haar bijvoorbeeld uit zichzelf om een plas water heen stappen, of moet ze er toch gewoon doorheen? Hoe netjes moet ze met je meelopen aan de hand? Laat je haar half voor je lopen, of tolereer je niet dat haar neus voor jouw schouder uit komt? Hoe zit het met stilstaan met poetsen? Dit zijn maar een paar voorbeelden, maar ik probeer hiermee duidelijk te maken, dat leiderschap in heel kleine dingen begint. En in grote dingen doorwerkt. En leiderschap betekent voor een paard veiligheid. Een paard mag best bang zijn ergens, of ergens voor, maar uiteindelijk is het de leider die beslist om er toch langs te gaan en die het paard daar het vertrouwen voor geeft. Niet zozeer door op dat moment ineens out of the blue leider te gaan spelen, maar door die leider in het dagelijks leven al te zijn. Door heel duidelijk grenzen te stellen en daar heel consequent in te zijn, hoe consequenter, hoe duidelijker en veiliger voor het paard.

pien_2010

Re: Merrie stopt op buitenrit, alles geprobeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:12

Speedster vind het een hele goede post. Had het niet beter kunnen verwoorden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:15

Idd Speedster, en met een LBE heb je helemaal een paard waar dit soort dingen heel nauw steken.

DanielleDidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:17

Ik verzorg ook een Haflinger bij haar is het net zo als ze alleen is (zonder een ander paard) met een andere erbij is ze goed voorwaarts maar als er geen paard mee is, is er sinds kort een ander persoon erbij mee met halster touw dat werkt ook.

Hopelijk kun je er wat mee
Succes

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 21:24

Alleen al omdat het een Haflinger is en een merrie is het een constante riedel. Daar heeft ze ook behoeft aan. Dat probeerde ik ook te beschrijven in de beginpost. Door de Parelli ben ik ook iemand die op de grond heel duidelijk is. Daarnaast is mijn instructrice een coach welke met paarden werkt en bij mij op stal staat. Ook daardoor ligt de nadruk op leiden. Geef een Haflinger een vinger en ze nemen je hele arm.
Dit is van toepassing bij poetsen, hekken door gaan, geen gras aan het halster, stilstaan bij de hoefsmid, stil staan bij opzadelen, niet schuren met het hoofd en ga zo maar door. Bij mijn ruinen ben ik wat slapper daarin, bij de merrie hoef je dat niet te proberen. Die neemt het er direct van :)

Qua rijden baggert ze overal door en overheen. Plassen, meertjes, hindernissen, greppels. Ze wordt graag vies. Boerendiva

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:26

Cassidy schreef:
Idd Speedster, en met een LBE heb je helemaal een paard waar dit soort dingen heel nauw steken.

Cassidy, van jouw posts begrijp ik dus 0,0 zo praat je in jargon. Mag hoor maar ik leer er niets van. :o

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:28

Ik heb zelf geen oplossing voor dit probleem. Als ik een situatie tegen kom dat er door angst omgedraaid wordt dan probeer ik het vaak wel om met een flinke mep door te gaan, maar soms dan wordt de situatie gevaarlijk. Dat is het vervelende van in dit gebied wonen; er is altijd minstens 1 sloot naast de smalle asfaltwegen waar ik op rij of ik zit net bovenop de dijk. Daardoor krijg ik niet de gelegenheid door te gaan tot truusje zich er bij neer legt. Ze huppelt gewoon de sloot in zijwaarts achterwaarts of hoe dan ook. Dus ik stap af als ik merk dat ik haar er in 1 keer niet voorbij krijg. Gelukkig is er inderdaad vaak een aanleiding om even te schrikken en om te willen draaien en kan ik, voor ze echt omdraait, door er snel af te springen, meteen door te lopen en dan 25 meter verder er weer op te kruipen de situatie onder MIJN controle houden. Ik vind afstappen bij sommige paarden en in sloot of dijksituaties niet echt een overwinning voor het paard.

Alleen doet zich soms helemaal niets voor dat eng is en stopt ze ook (gelukkig niet al te vaak) en voor dat soort situaties ben ik wel benieuwd hoe dit probleem het beste aangepakt kan worden. Nu stap ik daar ook af omdat het gewoon te gevaarlijk is om door te drukken. Ik merk op zo'n moment wel verschil, ze is dan duidelijk heel anders in reageren, en als een echte merrie gewoon aan het trutten is op dat moment. Dus ik volg even en lees graag mee wat ik het beste kan doen op zo'n 'trutmoment'.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 21:30

Cassidy kort Left Brain extrovert af met LBE.

Google Parelli en horsonalities maar eens. Dan snap je best veel woorden al :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:34

Ben een beetje allergisch voor Parelli en dat komt omdat ik te vaak heb gezien dat juist die mensen gevaarlijke paarden hadden en ook anderen in gevaarlijke situaties brachten. TE vaak gezien dat er geen controle was over die paarden.
Daarin heb ik dus pech gehad want ik ben overtuigd dat Parelli goed kan werken mits goed toegepast, maar weet er dus heel erg weinig van. Bedankt voor de tip, ik ga een googlen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 21:42

Helaas kan het ook misgaan idd. Veel mensen willen te snel of leggen bepaalde links niet. Net zoals met die join up hype van Monty Roberts. Ik ben er niet van dat ik het de enige juiste methode vindt. Level 1 vind ik leuk, de Friendly game ook. Die pas ik toe bij al mn paarden. Daarnaast vind ik een heleboel andere manieren ook wat hebben. Ik hou t graag open minded daarin :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:44

Ze ziet wel goed?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:45

Parelli Level 1 is de basis en is voor veiligheid van de persoon op de grond. Het echt interessante werk begint vanaf level 2. Het risico van Parelli is dat het al snel verzand in "dingetje doen" en dat er niet verder gekeken wordt dan de oefening. Parelli zegt niet voor niets dat je je paard uit dient blijven te dagen, en dat het niet om de oefening gaat maar om de relatie met je paard.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:49

gaat ze wel vooruit in haar achteruit? want anders zou ik heel makkelijk zijn dan zou ik haar achterwaars vooruit rijden(hopelijk snap je wat ik bedoel)

heb t gehad met mijn eerste ruin die bleef door gaan op t punt dat hij niet wou maar hij wou wel telkens in ze achteruit lopen dus ben het achterwaarts toen tegen hem gaan gebruiken op de punten dat hij niet vooruit wou lopen nou dan doen we dat toch in ze achteruit...
En niet een stuk nee gewoon een km of langer. daarna er weer op klimmen en weer verder rijden gaat ze weer achterlijk doen hop gelijk weer in de achteruit vooruit..

geloof me na een aantal keer vinden die paarden het niet meer grappig/lollig en willen ze wel vooruit stappen etc...
t enige is is dat jij moet volhouden in dat spelletje en desnoods doe je je halster er onder en een leadrope om dr nek knopen dat als t gebeurt dat jij dr aan je halster gewoon in ze achteruit vooruit kan leiden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:04

Helpt het niet om het niet eerst vriendelijk te vragen of hij vooruit wil lopen maar gewoon meteen een goed rake klap te verkopen :=

Dat doe ik persoonlijk als een paard mij zoiets meerdere keren flikt.
Zoiets moet hij gewoon echt niet flikken, dan heb je echt de verkeerde persoon.
Dit is gewoon gevaarlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:43

romyloverrr schreef:
eerst vriendelijk te vragen of hij vooruit wil lopen bij niet helpen een goed rake klap verkopen :=

Dat doe ik persoonlijk als een paard mij zoiets meerdere keren flikt.
Zoiets moet hij gewoon echt niet flikken, dan heb je echt de verkeerde persoon.
Dit is gewoon gevaarlijk.

Ja TS, ik kan hier toch wel in mee gaan als ik kijk naar mijn eigen merens als "jonge man" 13 jaar geleden. Die flikte ook dat soort geintjes en net als jij allemaal op de vriendelijke manier geprobeerd. Totdat ik zo giftig was, dat ik er af ben gesprongen en hem met een hele harde klap tegen borst (want wilde hij ook niet) in de achteruit heb gezet. Toen zag ik in zijn ogen voor het eerst respect.
Ik heb enorm gehuild thuis dat ik dus via de harde lijn de opvoeding ter hand moest gaan nemen want zo ben ik gewoon helemaal niet. Maar ik heb het gedaan en binnen paar weken kon ik met hem lezen en schrijven. Dat dominante paard had dat gewoon nodig. En sinds die tijd weten we wat we aan elkaar hebben en is het mijn allergrootste vriend en gaat hij voor me door het vuur. Sommige paarden zijn zo, en jij alleen kunt bepalen of jouw paard ook zo is.
Mijn merrie daar en tegen MAG en ZAL ik nooit één tik geven want dan is al het vertrouwen voorgoed geschaad en dat is ook een merens maar met een totaal ander karakter en temperament.
Vanuit Parelli kan ik je dus niet adviseren zoals je weet, maar wel vanuit gewoon gezond boeren verstand. In de kudde gaan de paarden ook niet al te zachtzinnig met elkaar om als het gaat om de dominantie. Dat hoeft maar een korte tijd, en dan kun je vriendjes worden met je paard en heb je dat stevige niet meer nodig.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 18:55

UPDATE

Tijd geleden al, maar omdat we antwoord op het probleem hadden, misschien wel leerzaam om te vermelden, ook voor de Parelli'ers onder ons.

Even kort:
Probleem voorgelegd aan een Parelli instructeur. Het lijkt erop dat het een treshold is wat veroorzaakt wordt door adrealine. Een LBE paard en adrealine gaan niet goed samen. De adrealine wordt veroorzaakt door het verlaten van de kudde (ze is leidende en enige merrie in de kudde en die rol draagt ze duidelijk) en door het enthousiasme van het buiten lopen/ onbekende wat we gaan doen. Daarnaast klinkt zij als een bijna 100% LBE, wat ook weinig voorkomt. De meeste paarden zijn een beetje LB, een beetje RB en een beetje introvert en een beetje extrovert. Daardoor kun je ze beter uit een treshold halen dan een paard wat vooral 1 richting horsenality heeft. Het werken met vooral de linkerhersenhelft is dus mijn probleem, oftewel het probleem op dit punt. In de bak en met grondwerken e.d. ervaart de merrie deze adrealine niet en daarom hebben we daar geen enkel probleem. Ik ga eind augustus op trainingsweekend met haar bij een Parelli instructeur. We gaan dan even terug naar level 1 en level 2. We hebben er zin in. Tot die tijd doe ik elke keer hetzelfde rondje, en stap in het midden van de rit op. Dit breid ik uit naar elke keer iets eerder, tot ik het hele rondje kan blijven zitten. Inmiddels kunnen we twee verschillende rondjes samen afleggen zonder problemen. Wel blijft het een obstakel en ik wil graag weten wat ik hier aan kan doen, want ergens in onze basis is een klein misverstandje, waardoor ik dit niet ter plekke op kan lossen. Daar worden we dan ook bij geholpen straks en doen we even een stap terug onder begeleiding om te kijken of de instructeur kan bekijken waar wij de mist ingaan en kan zorgen voor een verhelderende blik. Hopelijk krijg ik daar de feedback die we nodig hebben om lekker te gaan genieten.