Galopperen op steen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 19:10

Ibbel schreef:
Van op harde bodem lopen worden pezen sterker. De grotere impact van het neerkomen geeft meer belasting van de weke delen (pezen en banden) en die reageren daar op door sterker te worden.
Bij een jong paard dat niet in de bergen is opgegroeid (want daar gebeurt het vanzelf) zul je dat dus op de harde weg moeten trainen. Ook bij peesblessures moet je stappen op het harde om de pezen te stimuleren om te genezen.
Dus, bij een goed afgehard paard is galopperen op steen geen probleem. Maar bij een paard dat nog niet eens gewend is om stukken te draven op harde bodem moet je niet opeens een kilometer over straat gaan galopperen. Dat is niet zo'n goed idee.

Ik draaf altijd op steen, betekend dat dat het minder erg is?

xlexxii

Re: Galopperen op steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 19:12

Ze heeft geen ijzers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:13

volgens mij hebben we deze discussie al eens eerder gehad.........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:16

Anoniem

Helmoni schreef:

Dat geldt zo ongeveer voor iedere discussie op Bokt.......... Bokt maar sluiten dan? :?

Zeeuwtje68

ik stap en draaf alleen op de weg..Galoperen doe ik lekker in de berm.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:23

Relaxed schreef:
Helmoni schreef:

Dat geldt zo ongeveer voor iedere discussie op Bokt.......... Bokt maar sluiten dan? :?

Dat hoeft nou ook weer niet, maar even verder kijken dan je neus lang is zou een hoop schelen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:35

Even tussendoor: het andere topic is alweer een paar maanden oud. Na zo'n tijd is het prima om een nieuw topic te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:24

Cassidy schreef:
Relaxed schreef:

Dat hoeft nou ook weer niet, maar even verder kijken dan je neus lang is zou een hoop schelen.

Beetje lastig te vinden he op "asvald"... :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:27

Relaxed schreef:
Beetje lastig te vinden he op "asvald"... :+

Als je gaat zoeken op "asfalt" kom je reacties in dat topic tegen, en je hoeft echt geen nobelprijswinnaar te zijn om vervolgens het topic te kunnen vinden.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 07:34

Cassidy schreef:
Helmoni schreef:

Die hebben we inderdaad al eerder gehad:

[BEH] kan een paard galoperen op asvald?

Die is al een paar maanden oud, heb ik al op gereageerd.

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:16

Als het paard ijzers heeft zou ik het niet doen, dan is de kans groter dat hij uitschuift. Anders zou ik het ook opbouwen zoals hier al is vermeld. Ik zelf zou het niet doen, voor een mens is het ook beter om op gras te lopen dan op straat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:30

kesha1 schreef:
loopt je paard op hoefijzers? zo ja dan zou IK het sterk afraden want dat geluid komt diep in de hersens en een paard wordt daar niet goed van

Ooh daar komt het dus door dat die van mij niet helemaal spoort. :)*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:36

Dat ruingeluid komt helemaal niet uit de koker, dat is gewoon zijn hersenen die stuiteren!

Ik doe het hier puur niet omdat ik ze geleer heb weg = draven. Ookal is hij niet te houden en vliegt hij onder mijn zusje uit dan gaat hij automatisch draven op asfalt! Hebben we veel profijt van want het is een nogal hete pony!

Maar het is niet slecht, dat dacht ik vroeger wel en daarom mochten ze nooit op asfalt galopperen haha.

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:16

Ik heb ook altijd geleerd dat galopperen op asfalt niet goed is voor de pezen en gewrichten..
Goed om te weten dat indien dit rustig aan opgebouwd wordt, het eigenlijk niet zo'n groot probleem is!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:40

Het hangt af van het ras van jouw paard. Indien je een ras hebt wat van oorsprong uit berggebieden komt (denk aan fjorden bijvoorbeeld), dan zijn vaak de hoeven en pezen sterker. Komt het ras uit een zandgebied (denk bijvoorbeeld aan arabieren), dan zijn de hoeven minder sterk.
Dan is het nog de vraag of jouw paard ijzers heeft of niet. Want het is wel degelijk zo dat dit invloed heeft op wel of niet galopperen op het harde.

een hoef heeft een functie van een 'pomp', iedere stap die je paard zet, zal de hoef iets uitzetten en zodra hij zn hoef optilt 'krimpt' de hoef weer in (hoefmechanisme). Dit is voor de bloedcirculatie. (Daarom moet je ook altijd stappen indien je een blessure hebt omdat die pomp dan gaat werken en het bloed goed gaat circuleren waardoor het bloed afvalstoffen kan afvoeren en voedingsstoffen goed kan toedienen.)
Bij ijzers werkt deze pomp ook nog wel, het ijzer zit alleen vast aan de voorkant van de hoef, zo kan de achterkant nog als 'pomp' dienen. Kijk maar eens bij oude ijzers en voel dan op het ijzer, je voelt een soort van geultje, dit is ontstaan door het continue heen en weer bewegen van het achterste gedeelte van de hoef.

Bij het galopperen, heb je inderdaad een wat hardere klap die je paard moet opvangen, zonder ijzers zou dit een zware werking hebben op de hoef 'pomp', dit is helemaal niet erg omdat de beweging van de hoef de schok dempt.
Met ijzers, zal deze klap iets harder zijn omdat de ijzers geen beweging meegeven die de schok kunnen dempen.

Dus als jouw paard gezonde harde hoeven heeft, geen ijzers, is het geen probleem om te galopperen op het harde.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:48

Wat schrijven veel mensen asvalt ipv asfalt.. Jeetje mina, dat is wel heel erg.

Anyway.. Het kan geen kwaad, uiteraard na het opbouwen er van. Met regen alert zijn, maar ook dan moet het prima kunnen.

Ik doe het niet, puur omdat mijn paard nog wel eens voor een blikje (oid) opzij wilt springen en ik voor mij gevoel dan meer grip heb op zand/berm ondergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:50

mij is ook altijd geleerd dat het slecht is, maar ik geloof daar niks van :) wat ibbel op pagina 1 zegt :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:06

Ik galoppeer niet op asfalt omdat mijn paard het gewoon niet fijn vind, maar ik draaf wel ben dit toen gaan opbouwen langzaam aan. Ik zie het probleem niet zo ik bedoel paarden die meedoen aan lange afstandsritten galopperen vaak ook over de stenen heen als je het maar met beleid doet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:15

Als je het vaak genoeg doet krijgt ie vanzelf de straat in de benen. Draf op asfalt is ook iets wat je langzaam moet opbouwen. Paarden met voze benen krijgen daar al snel gallen van.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:33

Galopperen op straat is zowiezo beter als draven, met draf vangt het paard veel harde klappen op omdat het niet rolt in de beweging, galop is een rollende beweging en vangt dus veel zachter klappen op.

en wie zegt dat het hoefmeganisme wordt weggenomen met ijzers heeft nog nooit een goede hoefsmid gehad!
Mijn paard heeft mooie diepe sleuvel lopen in zijn ijzers door het hoefmeganisme wat gewoon mooi zijn werk doet!

En training en opbouwen is inderdaad belangrijk!

struikgewas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:11

kesha1 schreef:
loopt je paard op hoefijzers? zo ja dan zou IK het sterk afraden want dat geluid komt diep in de hersens en een paard wordt daar niet goed van maar zonder zie ik als je het opbouwt het probleem niet van in

>;)

Opbouwen is een wondermiddel TS. De paarden van de bereden politie komen neem ik aan ook niet altijd kreupel terug na een dag dienst, om nog maar te zwijgen over paarden die in bergachtige gebieden leven.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 20:15

lissie_zigor schreef:
Het hangt af van het ras van jouw paard. Indien je een ras hebt wat van oorsprong uit berggebieden komt (denk aan fjorden bijvoorbeeld), dan zijn vaak de hoeven en pezen sterker. Komt het ras uit een zandgebied (denk bijvoorbeeld aan arabieren), dan zijn de hoeven minder sterk.
Dan is het nog de vraag of jouw paard ijzers heeft of niet. Want het is wel degelijk zo dat dit invloed heeft op wel of niet galopperen op het harde.

een hoef heeft een functie van een 'pomp', iedere stap die je paard zet, zal de hoef iets uitzetten en zodra hij zn hoef optilt 'krimpt' de hoef weer in (hoefmechanisme). Dit is voor de bloedcirculatie. (Daarom moet je ook altijd stappen indien je een blessure hebt omdat die pomp dan gaat werken en het bloed goed gaat circuleren waardoor het bloed afvalstoffen kan afvoeren en voedingsstoffen goed kan toedienen.)
Bij ijzers werkt deze pomp ook nog wel, het ijzer zit alleen vast aan de voorkant van de hoef, zo kan de achterkant nog als 'pomp' dienen. Kijk maar eens bij oude ijzers en voel dan op het ijzer, je voelt een soort van geultje, dit is ontstaan door het continue heen en weer bewegen van het achterste gedeelte van de hoef.

Bij het galopperen, heb je inderdaad een wat hardere klap die je paard moet opvangen, zonder ijzers zou dit een zware werking hebben op de hoef 'pomp', dit is helemaal niet erg omdat de beweging van de hoef de schok dempt.
Met ijzers, zal deze klap iets harder zijn omdat de ijzers geen beweging meegeven die de schok kunnen dempen.

Dus als jouw paard gezonde harde hoeven heeft, geen ijzers, is het geen probleem om te galopperen op het harde.

Het is een welsh, zonder hoefijzers geld dan nogsteeds hetzelfde?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:17

Niet doen!! Ik studeer diergeneeskunde en van teveel (hard) op het harde lopen kan je paard hoefbevangen raken! (nee dit kan niet alleen door teveel gras etc)
En inderdaad voor de pezen is het niet goed zoals al eerder vernoemt is.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 20:21

94ninitjuh94 schreef:
Niet doen!! Ik studeer diergeneeskunde en van teveel (hard) op het harde lopen kan je paard hoefbevangen raken! (nee dit kan niet alleen door teveel gras etc)
En inderdaad voor de pezen is het niet goed zoals al eerder vernoemt is.

Bedankt voor de hulp!