Paard is niet vooruit te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:50

het is veel moeilijker een te slome vlugger te maken dan een te vlugge trager te maken.
Maar het kan wel, dit paard heeft zoals "Simpelman" ook al zei geleerd gewoon tegen de druk in te gaan en niet te reageren op één of andere vraag.
Nu is het aan jou (de trainer) om dit paard te leren reageren op de allerkleinste vraag, dus even zacht been en dit betekend vooruit.
Dit is in principe een opnieuw beleren van dit paard.
Niet zelf doen maar schakel een trainer in.
manege lesjes helpen je hiermee niet vooruit, zelf wat aanmodderen maakt het alleen erger, dus enige mogelijke oplossing is een trainer inschakelen, die er een beetje de tijd voor neemt.

moOby

Re: Paard is niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:58

Bedoel je een trainer die ook op mijn paard rijd?
Ik krijg helemaal geen reactie eender wat ik doe ook al zit er ieand met een longeer zweep achter.
Het paard is 11 en groeit niet meer.
Ik zal opzoek gaan naar iets wat hij leuk vind en waarbij hij een goed tempo heeft en daarmee motiveren.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 01:33

moOby schreef:
Zadelpasser is 4 maand gelede geweest om mijn nieuw zadel aan te passen zodat die goed lag. Of is dat te lang geleden?

Op zich is dat niet te lang geleden, als er niks veranderd is in de training en als je paard niet meer in de groei is.

Als je paard nog aan het groeien is (ook in breedte) of hij heeft lang stil gestaan en is nu weer in training (dus van geen spieren naar gespierd) dan kan het zijn dat het zadel ineens niet meer past.

Ik zou overwegen eens een osteopaat/fysiotherapeut te laten komen, misschien zit er iets niet lekker in zijn rug?

Dan weet je het tenminste zeker, stel je voor dat je je paard nu steeds actiever probeert te krijgen en het beestje heeft gewoon rugpijn. Dan kun je met een gerust hart zijn gedrag aanpakken, dan weet je dat het niet fysieks is.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 06:11

moOby schreef:
Bedoel je een trainer die ook op mijn paard rijd?
Ik krijg helemaal geen reactie eender wat ik doe ook al zit er ieand met een longeer zweep achter.
Het paard is 11 en groeit niet meer.
Ik zal opzoek gaan naar iets wat hij leuk vind en waarbij hij een goed tempo heeft en daarmee motiveren.

Een paard groeit altijd, als in spieren die toe en afnemen en gewicht die toe en afneemt. Dit is de grootste fout die gemaakt wordt met betrekking tot het zadelleed, die in mijn ogen nog tevaak voorkomt. Je gaat je paard een zadel aan laten meten, en zet je paard in training. Vervolgens wordt er niet meer naar het zadel om gekeken, het gevolg is, het zadel begint te knellen, bij bijvoorbeeld de schouder en de schoft, en dan kun je spierartofie krijgen. En nog veel meer dingen.
Dit is geen verwijt, maar ik zeg dit meer omdat er veel onwetendheid is wat betreft dit onderwerp.
Vier maand geleden is niet lang geleden, 1x per jaar wordt vaak aangeraden, maar als je paardje nog maar net 4 mnd in training is, dan zou het heel goed kunnen liggen aan het zadel. Of als hij/zij aangekomen is of afgevallen is.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 06:17

Deze mevrouw demonstreert hoe je de reactie op zachte hulpen weer kunt opbouwen:

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 06:30

Kwa spieren is hij niets aangekomon of kwijtgeraakt.
Hij is ook nog evenbreed ook.
Ik zal een zadelpasser laten komen.
Ik zal ook het filmpje bekijken

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 06:36

moOby schreef:
Ik moet wel zeggen dat hij op buitenrit een goed tempo aanneemt en als er een ander paard voor hem rijd dan neemt hij zijn tempo aan

Op die momenten inhouden. Been geven en als hij daarop reageert belonen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:37

OP zich is het een fijn filmpje, maar deze vrouw weet wat ze doet en heeft geduld en tijd, zelf zou ik dit niet met een bit in doen, want vind dat soms wel te veel druk zeker voor iemand die niet weet hoe en wat, deze vrouw weet op tijd los te laten, maar de meeste ruiter voelen dat niet,
dus begin eraan maar doe het dan b.v op een freestyle halster, je moet zoals ze zegt wel met grondwerk beginnen, leer ze eerst vanaf de grond inbuigen en geduld , geduld en nog eens geduld,

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:41

Het is zowiso wel goed dat je er een instructeur bij haalt, die zal je vast verder kunnen helpen! En verder zou ik gewoon veel overgangen rijden en kijken wat het paard leuk vindt om te doen. Misschien vindt hij het wel helemaal niet leuk om altijd in de bak te rijden. Heel veel succes en ook met je examens! ;)