Na ongeluk angst voor springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Na ongeluk angst voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:04

Dat bedoel ik inderdaad!
Dan zou je dus echt geen járen opleiding meer nodig hebben.. Dan ga je al best lekker...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:07

Misschien heeft de TS de hoogte verkeerd ingeschat? :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:14

Dat denk ik eerlijk gezegd ( verkeerd ingeschat/ opgeleukt omdat ze denkt dat je hoog moet springen om bang te mogen zijn?? )

En ben bang /het zou kunnen dat het deel van de springangst wel echt is. En dan is het vervelend dat ze dit topic zo geopend heeft, want het is dan lastig om dan TS dan nog te geloven.

Hoop dat je hier duidelijkheid in kunt geven TS. Het is iig goed je te realiseren dat veel ruiters na een val soms tijdelijk (spring) angst hebben. Dit gaat over door een tijd lang alleen maar dat te doen waar je je zeker bij voelt, wat je gewoon echt durft, om het dan van daar uit dan weer rustig op te bouwen/moeilijker te maken.

Enne: Je natuurlijk je instructeur vertellen dat je na je val angst hebt gekregen, en dat je (dus) even hulp nodig hebt om daar over heen te komen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 02:57

In mijn ervaring werkt het het beste (naast gewoon rustig weer zelf opbouwen in hoogte) om iemand anders het te zien doen op jouw paard. Ik ben al heel wat ruiters tegen gekomen met springangst en andere angsten (vb voor buitenrijden of zelfs gewoon galopperen) en ik merk dat het voor hen heel fijn is om te ZIEN hoe anderen precies datgene doen met hun paard waar ze zelf bang voor zijn. Dit heeft voor veel ruiters een heel goed effect op hun eigen vertrouwen.

Succes ermee, en knap dat je zo hoog springt. Dan kun je in ieder geval vertrouwen putten uit je eigen bekwaamheid, want 1m60 spring je niet zomaar als amateurtje hoor! Daar ga ik zelf niet eens over al geef je me een miljoen (nou ja, dan wel :+ ), en ik heb zelf nooit een traumatische ervaring of angst gehad :) iemand die dit sowieso al heeft gedurfd, komt er vast wel weer!

Naar aanleiding van bovenstaande reacties zou ik me overigens best l.ullig voelen als dit verzonnen is. Ik heb er zelf geen idee van, ik ben van België, dus geen flauw idee of zoiets kan in Nederland :+

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 05:47

Het is indd een beetje appart (weet noet hoe je het schrijft)
Dat ze ook helemaal niet meer hier reageert en ze heeft nog maar 2 berichten hier geplaatst op bokt.

Edit: die 2 berichten komen uit dit topic

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:31

Letitia1991: Ook in Nederland is 1.60 hééééééééééééééél hoog ;) :D ;)

( En ík heb nog niet gehoord van een "talenten-manege" waar je opgeleid wordt om over een aantal jaar op top niveau te kunnen springen. Ook hier gaat het gewoon: je koopt een paard, zorgt voor les, en gaat starten, en jaaaaa als je goed bent zul je best ergens in een talentenplan terecht komen, maar dan gaat het meer over gastlessen van bekende ruiters ed....( ga er nog even niet vanuit dat TS het over de nationale ponyruiter selectie heeft....)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:28

Springangst is heel vervelend alleen snap ik niet dat er getraind wordt op deze hoogte?

Zelfs top springruiters trainen thuis niet op deze hoogte. Springtraining gaat om hele andere dingen dan de hoogte in te gaan. Dat gaat om techniek, lijntjes, afstanden.

Als dit echt zo is dan zou ik als ts snel op zoek gaan naar andere instructie die wel weet waar het echt om gaat in het springen. Alleen maar hoog springen, daar leer je niets van; dat is alleen maar zeer belastend voor het paard.

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:02

Op je 14e 1.60 springen vind ik ook best wel knap :"D
En dat TS nu niet meer reageert..

Maar als het erhaal echt waar is , ( of dat het gewoon een andere hoogte was)
Zou ik gewoon naar je instructeur gaan Hem dat vertellen , Hij/zij kent jou en je paard neem ik aan , Wij niet..

Edit : ^ Dit was al gezegd door Punz.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:20

Punz schreef:
Letitia1991: Ook in Nederland is 1.60 hééééééééééééééél hoog ;) :D ;)

( En ík heb nog niet gehoord van een "talenten-manege" waar je opgeleid wordt om over een aantal jaar op top niveau te kunnen springen. Ook hier gaat het gewoon: je koopt een paard, zorgt voor les, en gaat starten, en jaaaaa als je goed bent zul je best ergens in een talentenplan terecht komen, maar dan gaat het meer over gastlessen van bekende ruiters ed....( ga er nog even niet vanuit dat TS het over de nationale ponyruiter selectie heeft....)

Dat meen je niet! :+

Haha, 1m60 blijft natuurlijk overal idioot hoog, maar wie weet hadden jullie overal in NL "nesten" waar heel stiekem zeer getalenteerde jeugd op extreme manier werd getraind om ons dan uit het niets te komen verslaan in de WK's en zo! :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:48

Ze spelen vals in Nederland :o

Hier in België en in Nederland ken ik niemand die zo opgeleid wordt maar je weet maar nooit. Zou het in elk geval nooit toestaan bij mijn dochter en haar paarden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:58

Letitia: _O- _O-

Vrees dat we meer "verwende nesten" dan "trainings nesten" hebben in Nederland.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:13

Punz schreef:

Goed dat je me even inlicht :')

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:19

Vakantie :')

Ik geloof er weer barst weinig van!

Ts kom je mij dan ook even lesgeven? Als jij zo goed kunt springen! :J

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 01:27

Ook opvallend snel hersteld van die geluxeerde schouder en 'zware' inwendige kneuzingen...

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 05:41

ik vind het maar een raar verhaal.
en een kneuzingen gaan niet zo snel over voor dat je weer mag gaan springen.
en als die kneuzingen over zijn , ga dan eerst dressuuren voor de conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:36

Schouder uit de kom is 4 a 6 weken herstel geloof ik.. April is 1 a 1.5 maandje geleden dus qua hersteltijd moet het net kunnen. Maar om dan direct weer te springen is niet handig :')
En een kneuzing duurt ook wel even, vooral inwendige kneuzingen. Dus het lijkt me sterk dat je dan weer op die hoogte traind!

TS, ook wanneer je bij een lage sprong gevallen bent kun je er angst aan over houden :) Dus als je eventueel lager gesprongen en gevallen bent.. ik ben zelf een keer gevallen toen een pony in volle galop ging na de hindernis, en hierbij 'wijkte/week' opzij..
Het is dat ik een goede instructrice heb die me de volgende les weer over het steiltje kreeg. Anders zou ik het niet snel durven denk!

Punz schreef:

:') :') :')

Edit: dit topic is wel leesvoer hoor :')

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:49

Maar waar blijft de reactie van TS met verdere uitleg :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:52

Ladybird schreef:
Maar waar blijft de reactie van TS met verdere uitleg :=

Het zou me niet verbazen dat ze niet meer reageert..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:11

Misschien is ze een beetje geschrokken. Zou best kunnen dat ze het wat overdreven heeft en nu niet meer durft te reageren.
Ik geloof niet dat iemand boos zou zijn als ze inderdaad een beetje fantasierijk is geweest. Als je echt nu angst hebt voor het springen is dat niets om je voor te schamen TS. Dat kan de beste overkomen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:21

heb dit topic van de week doorgelezen en ik geloofde eerlijk gezegd ook het verhaal niet echt. Wel dat TS gevallen is en bang geworden, maar het 1,60 verhaal en getraind worden voor concours??? Zo werkt het niet helemaal in de springwereld.

Wat betreft het bang zijn. Gewoon met hulp van je instructeur rustig opbouwen en niet gelijk een heel parcours en niet hoog. Juist laag

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:08

Waar of niet waar mijn tip voor iedereen met angst: rustig maar dan ook ECHT rustig aan opbouwen. Niet overhaasten.

Ik kan uit ervaring spreken. Na 5 1/2 jaar heb ik pas weer een sprong gewaagd (zie mijn verhaal in de link op het onderschrift). Maar toch is het doel bereikt! Het komt vanzelf. Je moet je er zelf goed bij voelen.
Succes!