4 jarig paard inrijden, ongewenste hulp...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Re: 4 jarig paard inrijden, ongewenste hulp...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:09

Jij hebt je mening gegeven, meer kun je niet doen. Het is niet jouw paard, ik zou me dus terugtrekken en me er niet meer mee bemoeien.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:10

Ik ga mee met aeolusnr1. Je gaf ook aan de het paard te veel op de omgeving let, dat is ook iets waar je aan moet werken, niet wat je gewoon moet accepteren. Tuurlijk moet je niets overhaasten en als je denkt dat het echt te snel gaat dan moet je even een stap terug (dat kan ik niet bepalen vanaf hier), maar als jij bezig bent met het paard, moet het paard wel de gedachten bij jou hebben.

En inderdaad gewoon goed bespreken over hoe nu verder. Een eenduidig stappenplan waar jullie allemaal het mee eens zijn, en is dat niet mogelijk dat misschien toch je handen er van af trekken...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:14

Heb je nog contact gehad met de eigenaar?

Ben zelf ook bezig met een jonkie (3 jarige), maar die is van mezelf, kan dus zelf de beslissingen nemen.
Heb ook geen haast, maar hier lag er ook al vrij snel een zadel op, gewoon omdat het kon.
En ja, heb er ook al paar keer opgezeten. (3x)
Longeren met bijzet kan best, de bijzet kan je natuurlijk ook misbruiken dat is dan weer niet de bedoeling. Vind alleen de 6x per week dan weer wat veel, maar realiseer je dat als je een paard weg brengt om te beleren ze ze ook bijna dagelijks doen.

Denk dat je in een goed gesprek met de eigenaar moet afstemmen wat die wel of niet wil en als het niet in jouw plaatje past elders paard opzoeken om te gaan doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:16

Rena100 schreef:
Ik ga mee met aeolusnr1. Je gaf ook aan de het paard te veel op de omgeving let, dat is ook iets waar je aan moet werken, niet wat je gewoon moet accepteren. Tuurlijk moet je niets overhaasten en als je denkt dat het echt te snel gaat dan moet je even een stap terug (dat kan ik niet bepalen vanaf hier), maar als jij bezig bent met het paard, moet het paard wel de gedachten bij jou hebben.

En inderdaad gewoon goed bespreken over hoe nu verder. Een eenduidig stappenplan waar jullie allemaal het mee eens zijn, en is dat niet mogelijk dat misschien toch je handen er van af trekken...

Ehm, hoort dat niet bij een jong paard? Is dat niet iets waar je inderdaad aan moet werken, maar wat erg veel tijd kost?
Spanning, ontspanning, vragen, loslaten.... het is allemaal secondenwerk in het begin. Een paard kan nu eenmaal niet langer geconcentreerd blijven in het begin.
Is er nu werkelijk iemand die een een jong paard uit de koppel plukt en verwacht dat het dier het direct volkomen normaal vind om alleen te zijn, en continue op jou gefocussed te zijn?

Ik less wel een beetje malle dingen hier. OF mensen hebben vrijwel nooit een jong paard in handen gehad, OF mensen trekken zich weinig aan van wat het paard nodig heeft en stampen door in hun eigen tempo

Oprechte nieuwsgierigheid: waarom een bijzet bij een jong paard?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:20

Ts je bent absoluut geen aansteller! Of wij zijn het beiden ;)

Mijn 2 driejarige lolbroeken zijn gewoon nog lekker bezig met gras eten en andere paarden pesten. Beide (Shire toevallig gister) hebben een longeersingeltje op gehad en dat is het. Niet mee gelongeerd, niks mee gedaan. Voordat ze 4 zijn komt er sowieso geen zadel in de buurt en dan ligt het er nog maar net aan hoe ik ze vind. Ik heb alle tijd en ze zijn in de groei waarbij belasting op dit moment slecht voor de rug is. :) Als ik zou kijken naar het paard dan zou ik al op de Shire kunnen rijden. Hij is groot, sterk en stikbraaf. Als ik wil kan ik daar morgen mee weg rijden. Maar zijn skelet is nog echt niet beter of sterker dan dat van mijn KWPNer en daarom staat hij lekker in de wei.

Bijzet vind ik een goede vraag Ninx en ik ben het helemaal met je eens! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:21

Ninx schreef:
Tja, ik geef je gelijk.... 4 jaar is een kleuter, dara moet je zuinig op zijn.
Waarom al die haast? Moeten ze de trein halen?
Ik geloof ook in veeeeeeel meer basis voordat je erop klimt.

Ik denk dat de eigenaar hierin het laatste woord heeft.

Waarom gebruiken mensen in godsnaam een bijzet bij een jong paard? Ik krijg daar echt jeuk van.... |(

Vast omdat het paard dan onder het zadel meteen in een krulletje loopt. Dat zie je zoveel en ik denk alleen maar hoe?!

Ik denk dat een werkwijze die tussen TS en de andere trainer in zit, beste oplossing voor het paard is.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:23

Ninx schreef:
Rena100 schreef:

Ehm, hoort dat niet bij een jong paard? Is dat niet iets waar je inderdaad aan moet werken, maar wat erg veel tijd kost?
Spanning, ontspanning, vragen, loslaten.... het is allemaal secondenwerk in het begin. Een paard kan nu eenmaal niet langer geconcentreerd blijven in het begin.
Is er nu werkelijk iemand die een een jong paard uit de koppel plukt en verwacht dat het dier het direct volkomen normaal vind om alleen te zijn, en continue op jou gefocussed te zijn?

Ik less wel een beetje malle dingen hier. OF mensen hebben vrijwel nooit een jong paard in handen gehad, OF mensen trekken zich weinig aan van wat het paard nodig heeft en stampen door in hun eigen tempo

Oprechte nieuwsgierigheid: waarom een bijzet bij een jong paard?

Nee dat klopt je moet er aan werken, beetje verkeerd verwoord misschien. Ik bedoelde dat ook, dat je er aan moet werken maar het niet zomaar moet accepteren. Zo leek het wel uit TS reactie namelijk. Meer van: omdat het paard afgeleid is, doe ik niks. Nogmaals, zo klonk het voor mij, kan zijn dat ik het verkeerd heb.

Bijzet, geen idee. Heb ik nooit gebruikt bij de jonge paarden, daar kan ik je dan ook geen antwoord op geven. Ik heb meerdere jonge paarden in de handen gehad, waarvan 1 al wat kende, de rest kende niks. Alleen het halster. Het was verschillend wanneer we er voor het eerst opgingen, lag volledig aan het paard.
Ben het met je eens hoor dat je rustig aan moet doen en niet te overhaast te werk moet gaan. Maar je kan ook té rustig aan doen, daar leert het paard natuurlijk ook niet veel van. Je moet die gulden middenweg zien te vinden...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:25

Heb enkel de openingspowt gelezen...

Dit gaat niet werken... 2 volledig verschillende methoden om een paard in te rijden waarbij het praktisch onmogelijk is om op 1 lijn te komen. Ik zou een gesprek aan gaan met de eigenaar waarbij ik netjes zou aangeven wat mijn methode normaal gezien is en dat de methode van de tweede persoon hierbij totaal niet aansluit. Vervolgens zou ik aangeven dat ik niet samen een paard op die manier wil africhten en dat je het of graag op je eigen manier aanpakt of liever je handen er van trekt zodat een ander het kan doen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:34

Jullie hebben allebei een tegenovergestelde visie op het opleren van een paard. Beiden manieren zijn niet slecht, maar door elkaar werkt het niet(al vind ik 6 keer per week 20 minuten erg veel). Ik denk dat jullie eerst maar eens om de tafel moeten gaan zitten en het op elkaar af moeten gaan stemmen. Dit betekent niet dat een van jullie de ander zijn manieren over moet gaan nemen, maar dat jij er bijvoorbeeld mee akkoord gaat dat het met het zadel en erop zitten wat sneller gaat, en dat zij er mee akkoord gaat dat er niet 6 keer per week getraind word en dat er geen bijzet aan gaat. (is maar een voorbeeld).

En als je niet tot haar door kunt dringen, zou ik er heel eerlijk gezegd mee stoppen als ik jou was. Als zij op die manier blijft werken, en jij op jou manier, raakt het paard erg in de war en is het voor jou alleen maar moeilijker om het te volgen.

Het beste is natuurlijk kijken naar het paard, hier hebben we er ook een aantal gehad waar we er na twee weken opzaten en mee naar buiten gingen, maar ook een paar waar je na twee maanden pas echt op kon klimmen. En dat het bij trainingsstallen altijd sneller gaat is omdat de klant per maand flink wat betaalt voor de training, daar kan je er dus niet zes maanden over gaan doen om een paard te beleren. Gelukkig werken daar professionals die er al flink wat ervaring op hebben zitten en dus wel weten wat goed is voor het paard en hoe je het zo snel mogelijk en zo schoon mogelijk kadoen.

Ik hoop dat jij, de andere vrouw en de eigenaresse er uit komen en dat het goed komt met het paard. Veel succes!!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:35

sallandval schreef:
Jij hebt je mening gegeven, meer kun je niet doen. Het is niet jouw paard, ik zou me dus terugtrekken en me er niet meer mee bemoeien.

Dit. Twee totaal verschillende methoden op een paard loslaten gaat al helemaal niet werken.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:49

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoeveel ervaring je hebt met zadelmak maken en inrijden van een jong dier? Je komt op mij een beetje té voorzichtig over. Zadeltje er op is toch de bedoeling juist, of niet? Ze zijn niet van poedersuiker hoor....

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:57

er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar rome leiden....

Wij deden het eigenlijk altijd zo: de eerste twee weken werkten we door met de paarden, dat betekend elke dag minuut of 15/20. beginnent met leren longeren (direct met hoofdstel, eerst over halster heen daarna aan hoofdstel), daarna als ze het rondje kennen gelijk zadel erop. Als ze dit accepteren hangen en erop. De meeste liepen in een week (sommige na 1,5 of 2) los in de baan. Zodra ze dit braaf deden werd de training terug geschroeft naar drie keer in de week kwartiertje rijden. En dat rijden is dan heel simpel stap draf galop.

Eindeloos van ter voren longeren krijgen die jonge beesten veel conditie van. Als je dan een moeilijke hebt houden ze het geklier veel langer vol. Daarnaast denk ik dat jonge paarden meer leren van vaak en kort trainen dan maar een paar keer lang.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:02

Juist de veelgebezigde uitdrukking "ze zijn niet van poedersuiker" waar het om paarden gaat, daar zou ik dus jeuk van krijgen. En dat krijg ik ook, zeer irritant, nep-stoere uitdrukking. Alsof het maar gewoon allemaal moet en kan zoals de mens zelf beslist en bedenkt, ongeacht het individuele paard.
Een dier is een individu, de ene pakt zaken sneller op dan de ander.

vanachter de PC is nit te beoordelen of het paard in kwestie gebaat is bij een snelle doortastende, of juist een voorzichtige aanpak.
Wel is het geknutsel van twee verschillende types "beleerder" aan 1 paard nooit goed.

Dus, TS: een rechtstreeks gesprek aangaan met de eigenaar EN de andere beleerder(es), of, als je dat niet wil, zelf het bijltje er bij neergooien, anders kom je hier toch nooit uit.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:31

aeolusnr1 schreef:
Uit jouw manier van aanpak kan ik heel zeker zeggen het lijkt heel lief en heel vriendelijk, maar met enkel lief en vriendelijk daar kan je echt geen paard mee gaan opleiden.
Ik heb het gevoel dat je echt veel te traag bezig bent, veel te veel speling geeft, niet duidelijk genoeg bent, en dus heel duidelijk niet echt voldoende ervaring hebt.
Ervaren hulp kan dus eigenlijk alleen maar een pluspunt zijn, en jij kan er dus dingen van leren.

Viel mij ook op. Volgens mij is de eigenaar gewoon een gierig persoon en laat hij liever zijn paard door 2 minder ervaren meiden opleiden dan te betalen voor een deskundig iemand.

Snap echt niet waarom je een jong paard al met bijzet wilt gaan longeren. Wat voegt het toe aan het zadelmak maken ? Niets dus.
Hetzelfde met dat elleloze longeren. is voor niets nodig. Een twee drietal keer om aan harnachement enzo te wennen is meer als genoeg. Natuurlijk leren ze niet allemaal even snel, maar naar jouw beschrijving gaat het wel heel erg traag als je na een maand nog steeds niet op zijn rug hebt gezeten kan ik wel begrijpen dat de eigenaar dan maar iemand anders inschakelt. Ik ben niet van het forceren van jonge paarden, maar zoooooo traag gaan dat het paard helemaal niets geleerd heeft buiten wat aan een longe lopen na meer als een maand... stel je voor dat iemand je hiervoor moet betalen...die zou ook ogen trekken als je hem na een maand vertelt dat zijn paard aan de longe kan lopen, maar nog niets anders en deze hiervoor dan bvb 500€ betaalt. Niet alle paarden zijn op één maand zadelmak, maar op dit tempo is hij de komende 6 maand nog niet zadelmak.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:33

terpentijn schreef:
Juist de veelgebezigde uitdrukking "ze zijn niet van poedersuiker" waar het om paarden gaat, daar zou ik dus jeuk van krijgen. En dat krijg ik ook, zeer irritant, nep-stoere uitdrukking. Alsof het maar gewoon allemaal moet en kan zoals de mens zelf beslist en bedenkt, ongeacht het individuele paard.
Een dier is een individu, de ene pakt zaken sneller op dan de ander.

vanachter de PC is nit te beoordelen of het paard in kwestie gebaat is bij een snelle doortastende, of juist een voorzichtige aanpak.
Wel is het geknutsel van twee verschillende types "beleerder" aan 1 paard nooit goed.

Dus, TS: een rechtstreeks gesprek aangaan met de eigenaar EN de andere beleerder(es), of, als je dat niet wil, zelf het bijltje er bij neergooien, anders kom je hier toch nooit uit.

Mee eens

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:35

Ben het met je eens, gaat veel te snel. Je moet dit rustig aanpakken. En jij pakt het goed aan maar die ander niet..

Alesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:37

Twee kapiteins op een schip gaat niet. 1 van jullie zal het roer over moeten nemen ( erg nautisch )
Snap niet dat de eigenaar jullie het laat uitvechten. Eerst wordt er niets gedaan, geen tijd en nu ineens 2 africhters. Ga met elkaar in gesprek en als je er niet uitkomt je ervan terug trekken. Houdt wel het paard in de gaten. Dierenwelzijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:47

sallandval schreef:

ik zou mij ook terugtrekken.
Ben ooit eens begonnen met de hengst van mijn vriendin te longeren.Omdat zij herstellende was van een gebroken been.
Maar hier gebeurde het tegengestelde...ik mocht hem niet bijzetten :D Daarna nam zij mijn klusje over met touwhalster,liet hem op een piepklein rondje lopen en jaagde hem steeds weg met de achterkant van het touw.
Het zal een naam hebben deze methode maar het is niet de mijne.Dus ben afgehaakt ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:52

Annelove16x schreef:
Ben het met je eens, gaat veel te snel. Je moet dit rustig aanpakken. En jij pakt het goed aan maar die ander niet..

lekker zwart wit geredeneerd

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:53

Een bijzet om het paard in de krul te trekken onder het zadel is natuurlijk volstrekte nonsens. Als iemand de bijzet zo gebruikt zou ik het afkeuren maar bijzetten (hoeft niet met de bijzetteugel te zijn) gebruik ik bij jonge paarden uitsluitend en alleen om ze meer over de rug te laten lopen.

Als ik een jong paard longeer en die loopt met een weggedrukte rug met zijn hoofd in de lucht dan heeft het longeren, is gymnastiseren, totaal geen zin.

Bijzetteugels horen niet zo strak dat het paard in een valse krul geduwd wordt. Bijzetteugel dient ter voorkoming van het hoofd in de lucht steken en daarbij de rug wegdrukken.

Paard moet de ontspanning juist opzoeken. Als hij dan gaat lopen op een punt waarop de bijzetteugel, ander hulpmiddel, slap hangt en hij goed over de rug loopt met de achterhand er onder dan is de missie geslaagd.

Gebruik zelf ook graag de gogue en dat Duitse longeerhulpmiddel.

Nog liever werk ik met dubbele longe maar bij jonge paarden is dat in het begin vaak wat te spannend.

Min of meer offtopic maar ik zag zo vaak de vraag voorbij komen waarom bijzet bij een jong paard dat ik wilde uitleggen waarom ik het doe.

Verder ben ik ook heel erg benieuwd hoe het nu verder is gegaan?

Mijn dochter is ook al een hele tijd met een paard bezig voor iemand anders bezig omdat ze niet altijd tijd heeft maar die zit er inmiddels wel op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:53

Kan het niet zijn dat de eigenaar het te lang vond duren?
6 keer per week vind ik ook erg veel, maar niet te lang wachten met zadel en een lichte bijzet vind ik geheel normaal.
Meeste paarden kun je ook het beste niet te lang mee tuttelen, maar even doorwerken en daarna een vakantie inlassen.\

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:58

Iedereen doet het op zijn eigen manier...De 1 vindt dit goed en passen bij het paard de ander dat (daarom ook zo vaak discussies op Bokt :+ )
En zoals jij het omschrijft hebben jullie beide een ander idee erover. En ook ik vind dat de eigenaar moet beslissen in deze hoe hij/zij wilt dat het paard ingereden wordt. Hoe moeilijk ook voor jou, maar anders als je er niet uitkomt met een gesprek met eigenaar en andere 'berijder' zou ik er ook mee stoppen. Je hebt er alleen jezelf mee en het wordt er uiteindelijk voor jou maar vooral ook voor het paard niet beter op als hij op 2 verschillende manieren wordt benaderd en mee wordt gewerkt. Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:09

betadine schreef:
Snap echt niet waarom je een jong paard al met bijzet wilt gaan longeren. Wat voegt het toe aan het zadelmak maken ? Niets dus.

Hangt ervan af of een paard makkelijk met zijn rug loopt of niet. Als het paard geneigd is om sterren te kijken, dan is longeren met bijzet wel aan te raden, om het paard zijn rug beter te laten gebruiken . Daarvan zou ik ook het aantal x en rijden laten afhangen.
Mijn dochter rijdt nu een 3 jarige merrie 3 x per week een kwartier a 20 minuutjes. Mijn dochter is ook wel een erg licht poppetje (nog geen 50 kg) dus dat kan prima. Zo ongeveer om de dag. Longeren met bijzetje, verder staat ze op de wei. Was eerst ook een sterrenkijkertje waardoor we na het zadelmak maken minder (zeg 2 x per week) en meer longeren met bijzet. Het sterrenkijken is nu vrijwel over en ze gebruikt haar rug beter.
Dat is dan nog een 3 jarige puppie. Een 4 jarige kun je best wel (met beleid overigens en afhankelijk van de ontwikkeling) wat meer of wat sneller gaan. Met een sterrenkijker is bijzetten echt wel belangrijk. Anders zit je alleen maar in de rug en dat is niet bevorderlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:17

bliver schreef:
Annelove16x schreef:

lekker zwart wit geredeneerd

Precies, zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en vanachter mijn iPad kan ik geen oordeel erover geven; ik heb zowel de ts als die ander niet in actie gezien :+

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:20

Ik ben ook wel benieuwd hoe het is afgelopen.
Vond dat die ander echt veel te snel ging. Geef het diertje lekker de tijd om te wennen, tis nog een baby..