Paard steekt tong uit, aanleuning probleem. Hoe verminderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Paard steekt tong uit, aanleuning probleem. Hoe verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:58

Ik zou het advies van Bettine opvolgen en het paard laten staan.
Er staan genoeg paarden te koop zonder tongproblemen...

DaisyLynn93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:30

Zoals Laduca al zij wij hebben met Ciqala ook dit probleem. Het ligt bij hem aan verkeerde druk van de ruiter. Rij je met losse teugels, geen tong. Het is een kwestie van zoeken tot welke druk je paard het niet doet en op die druk blijven rijden. Zo lukt het mij ook met Ciqala. Het heeft even geduurd maar met tijd en geduld kom je er wel. Je moet echt niet een paard erop afkeuren als hij je verder bevalt. Het probleem is gewoon makkelijk op te lossen. Succes ermee!x

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:33

Joolien schreef:
laetitia98 schreef:
Nee dat nog niet maar voor een eventuele aankoop word hij sowieso volledig gekeurd ...

Dan zou ik dat eerst eens doen. Plus de mond even laten nakijken. Long eruit is vaak een aanleuningsprobleem elders uit t lichaam weg.

Ik wilde hetzelfde schrijven, ik zou zelf beginnen met een tandarts.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:44

Laten staan. Zo te horen koop je het ellende van een ander. Er zijn zat gave paarden te koop waar ze de hoofdprijs niet voor vragen. Tong is echt een groot probleem en er zit een groot risico aan dat dit niet weg gaat. En per onderdeel krijg je vaak een punt aftrek, dat op 30 onderdelen en dan moet je dus wel erg hard je best doen voor een winstpunt. Zonde van je tijd en geld en gewoon verder gaan met zoeken. Ergens staat het perfecte paard voor je, maar naar mijn mening is dit paard dat helaas niet voor jou icm je ambities.

Nellie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:06

heb je bitloos geprobeerd?
want de oorzaak van alles wat je vertelt is eigenlijk pijn.
hij gooit zijn tong over het enkelgebroken bit omdat het ander in het gehemelten prikt dat is erg gevoelig. een paar kiezen zijn erg scherp er zit daar ook een heel gevoelig stukje tandvlees dat door het bit op de scherpe kiezen wordt geduwd hij doet zijn tong ertussen dus steekt hij hem uit om het tandvlees te beschermen maar daardoor wordt de tong op de scherpe kiezen geduwd door een sperriem of zo'n bit kan hij zijn tong er niet meer overheen gooien dus doet het dubbel zoveel pijn en kan hij zijn tong er niet meer tussen doen.
ik hoop dat je er iets aan hebt al deze informatie kun je terug zien bij het filmpje: gevolgen van het bit deel 1 op youtube

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:07

DaisyLynn93 schreef:
Het ligt bij hem aan verkeerde druk van de ruiter. Rij je met losse teugels, geen tong. Het is een kwestie van zoeken tot welke druk je paard het niet doet en op die druk blijven rijden. Zo lukt het mij ook met Ciqala. Het heeft even geduurd maar met tijd en geduld kom je er wel. Je moet echt niet een paard erop afkeuren als hij je verder bevalt. Het probleem is gewoon makkelijk op te lossen. Succes ermee!x

maar dat gaat niet voor alle paarden op. Niet ieder tongprobleem is hetzelfde.

een tongprobleem kan ook het gevolg zijn van een probleem in de rug en een stukje scheefheid. Dat is echt heel moeilijk op te lossen. Sommige hengsten staan er ook om bekend om nakomelingen te geven die sneller een aanleuningsprobleem hebben.
De GP hengst Scandic gooit ook makkelijk zijn tong uit zijn mond. Dat deed hij al toen hij 3 was en het is nog steeds een aandachtspunt.

Afbeelding

Mijn advies, begin er niet aan. Breng het paard snel terug nu het nog kan. De kans is groot dat jij dit nooit goed krijgt en misschien ligt er wel een veel groter probleem aan ten grondslag.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:15

Parzival doet het ook heel makkelijk. Adelinde zorgt voor de juiste aanspanning in het lichaam en dan doet hij het niet. Maar zoals gezegd, er kunnen talloze oorzaken zijn en ook talloze oplossingen. Ook kan het zijn dat je het nooit opgelost krijgt. Het is de vraag of je dat risico wilt nemen. Ik zou zeggen, niet doen en verder zoeken.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 16:39

Ik mag hem niet eens kopen van mn ouders als er geen verbetering te zien is dus even aankijken (gelukkig heb ik een makkelijke waarschijnlijk lange proeftijd) en ken de verkopers goed dus word veel overleggen dat sowieso :)