Scherper bit of thiedeman?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:59

AmoorM schreef:
Ik heb les. Tandarts is net geweest.
Ik hoef commentaar op mijn lessen aub.

Het is geen wondje in de mond.
Maar in de mond hoeken.

Als jullie vinden dat beiden niet kan, wat is dan een oplossing?
Ik wil niet dat er ongelukken komen, mijn vader heeft zijn rribben gebroken door haar gedrag. Dan heb ik liever een thiedeman om.

Pas als jij de oorzaak weet van het rennen, kan je opzoek naar een oplossing. Een scherper bit is symptoombestrijding, na 3x rent ze daar ook doorheen. Thiedeman kan ingrijpen als ze haar hoofd omhoog doet, echter los je dan niet het probleem op en zal ze een andere manier gaan zoeken om aan jou duidelijk te maken dat er iets niet goed zit.
Rennen kan net name als ze rechtdoor gaat, dus ga voltes en andere figuren rijden.
Zoek dus uit wat jou paard dwars zit. Jou juf moet jou daar ook mee kunnen helpen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:00

Een Thiedeman zit qua werking tussen een slof en een martingaal in.
In jullie geval zou ik eerder een Thiedeman dan een slof pakken.
Alleen, het is al gezegd, dit is geen echte oplossing. Het kan jullie misschien tijdelijk helpen, maar jullie zullen echt les moeten nemen om het probleem op te lossen.
Succes er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:03

Nens77 schreef:
Wij zijn bij onze Haflinger (voormalig manegepony) juist met een veel zachter bit gaan rijden terwijl hij vastpakte en met zijn neus tussen zijn knieën wegschoot.
Voor hij manegepony was ook voor de kar gelopen/beleerd, met harde hand gereden, hij heeft ook een litteken in zijn linker mondhoek.
Hij is niet hard of stug in de mond (wat ze wel zeiden) maar hij had zichzelf truukjes geleerd om niet teveel pijn van de druk van die scherpe bitten te hebben.
We rijden hem met een dubbelgebroken (en vrij dun) koperen bustrensje en aan een vrij losse teugel, met minimaal contact.
Nu, NA TWEE JAAR, laat hij netjes los waardoor hij de hand op zoekt en ontspant, dit heeft we heel veel geduld en heel veel anders rijden gekost.
Je bent namelijk geneigd om terug te trekken of vast te houden maar dat is juist de reden waardoor deze paarden zo geworden zijn.
Loslaten en het paard leren dat je hem geen pijn doet in de mond werkt veel beter....
Want ook met steeds een scherper bit leren ze om zichzelf te beschermen tegen pijn in de mond....
Succes !

Dankje voor je reactie.
Het aan de teugel en los laten is het probleem niet.
Ze heeft moeite met de galop, als ik wil galopperen dan wordt ze zo opgefokt en druk dat ik haar niet meer hou.

Evelijn

Re: Scherper bit of thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:05

Als ze moeite heeft met galop... voorlopig geen galop en zorgen dat ze eerst meer controle en kracht heeft in stap en draf. Als ze haar lichaam goed leert te gebruiken dan gaat de galop ook veel makkelijker.

Als je dan toch galoppeert hele korte stukjes dus aanspringen en korte zijde en weer terug. Net zolang dat ze niet meer in paniek raakt (want dat opgefokte en drukke is paniek)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:05

Herkenbaar :p
Ik heb de tandarts laten komen, dat viel mee gelukkig
Waarschijnlijk lag het bij mij aan het zadel (die wel pastte)
Ben van dressuur naar vzh gegaan wat ze blijkbaar niet leuk vond
Weer eens met dressuur gereden en er is een hele verandering, stuk beter, ook veel soepeler.
Ik heb ook een tijdje met het vzh zadel en een thiedeman gereden, dit hielp n beetje maar t was niet weg.
Maar dit is gewoon even ervaring delen, misschien heb je er wat aan
Ik had het hier namelijk nooit achter gezocht.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:08

Ja dan moet je daar aan gaan werken zonder scherpere dingen, terug naar de basis en enkel de overgang naar galop oefenen. Het paard waar ik het over heb is een draver dus ook in galop gelijk paniek.

Loslaten, loslaten en nog eens loslaten. Hoe strakker jij gaat rijden hoe eerder het paard weg wilt, verplicht niks en je paard geeft alles (als het goed is).

Gewoon oefenen, nageeflijk lopen, ruimte geven (lang en laag) en toch kalm houden. Buitenbeen erbij en aangaloperen, hierin loslaten en de kans geven om haar balans te vinden, op de buitenhand terug rijden (iedere pas met de sprong mee vast en los, vast en los, vast en los, rustig, rustig, rustig). Je kunt haar beter (vooral in het begin) laten crossen en vanuit die cross terug gaan pakken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:22

De laatste keer dat ik het vraag. Zijn de wondjes goed genezen voordat je weer begon met rijden?
Het is erg jammer dat je daar geen antwoord op geeft (wilt geven?).

magda_90 schreef:
Yvank_ schreef:
Wondje in de mondhoeken doet net zo zeer als in de mond. Elke keer als jij rijdt knijpt dat dan weer.

Vandaar dus de vraag of jullie het wondje wel goed hebben laten genezen?

De problemen die je omschrijft klinken toch als een klink in de basis. Een goede instructeur kan je hierbij helpen, niet het gebruik van symptoombestrijders, want dan wordt je paard een tikkende tijdbom.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:25

Wat magda zegt, over de tikkende tijdbom, heb ik vaker gemerkt. Paard zit met veel dingen die die niet snapt en kan zijn 'vraag' niet kwijt door het scherpere werk in/aan de mond, tot ze eens uitflippen, achter het bit kruipen en hierin doorslaan, letterlijk. Zal niet het eerste paard zijn dat achterover klapt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:29

xSlvna schreef:
Wat magda zegt, over de tikkende tijdbom, heb ik vaker gemerkt. Paard zit met veel dingen die die niet snapt en kan zijn 'vraag' niet kwijt door het scherpere werk in/aan de mond, tot ze eens uitflippen, achter het bit kruipen en hierin doorslaan, letterlijk. Zal niet het eerste paard zijn dat achterover klapt.

Als gevolg daarvan zal het ook niet het eerste topic op Bokt zijn met een dergelijk verhaal straks.

Begrijp mij niet verkeerd TS, maar je paard schreeuwt om aandacht, er zit iets verkeerd. Er worden in dit topic een hoop bruikbare adviezen gegeven zoals een lichamelijke check-up, ik hoop dat je dat gaat uitvoeren.

Ongelukken voorkom je alleen door tijdig de kern aan te pakken en niet door symptoombestrijding toe te passen. Desnoods laat je het rijden maar tijdelijk links liggen...

AmoorM schreef:
Ik wil niet dat er ongelukken komen, mijn vader heeft zijn rribben gebroken door haar gedrag.

... om erger te voorkomen.

[edit] Daarnaast lees ik nog iets vreemds in je berichten, althans het komt vreemd over.
Het is jouw paard toch? En je hebt een bijrijder?

AmoorM schreef:
Na het rijden het bit eruit gedaan en een kleiner bit erin gedaan. Mijn eigen bit lag thuis.
Mijn bij rijder zou het uur erna les hebben.

Begrijp ik nu goed dat een paard, wat al zo moeilijk 'loopt' twee uren achter elkaar les krijgt?

Wellicht is dit een smaakkwestie, maar dat doe je toch niet met een dergelijk paard?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:49

Als je een paard niet duidelijk en consequent verteld wat je van hem wilt, gaan ze hun eigen plan trekken.

Dus probeer eerst controle te krijgen over tempo en richting. Jij bepaalt waar je paard zijn benen neerzet, jij bepaalt hoe hard hij loopt. Die krul komt later vanzelf wel.
Hou het simpel, ho is ho, zodra hij ook maar iets terug komt ontspan dan. Wil je nog langzamer? Herhaal je hulp. Beloon je paard voor zijn reactie. Trekken als hij hard gaat werkt averechts!
been is naar voren, linkerteugel links, rechterteugel rechts.trek en schop niet tegelijk .

Zodra je paard jou gaat vertrouwen en gaat begrijpen wat jij van hem verlangt zal hij zich aan je over geven . Dan zal hij op je gaan wachten , totdat jij hem verteld wat er gedaan moet worden. Dan kan hij zijn lichaam ontspannen en zal het tempo rustiger worden.
Sla de galop over, zorg dat je de stap en draf onder controle hebt voor je een versnelling hoger gaat.
Jouw paardje is denk ik de weg kwijt, hij weet niet wat jij van hem wilt en zet zich vast .
Check ook zijn lijf en zadel!

Toen ik mijn huidige paard net had was hij ook nog groen. hij liep graag zijn eigen route en tempo. Ik had het idee totaal geen controle over hem te hebben. Het was zijn tempo en ik liet het hem een beetje uitzoeken. Daardoor werd hij onzeker en steeds enger.
Toen ik bij mijn huidige instructeur kwam moest alles anders.
Lijnen rijden is de oplossing. Overgangen, voltes, hou zijn aandacht bij jou. Trek een plan, bedenk waar je heen wilt rijden in de baan en hou je daar aan. Wees hier consequent in. Jouw lijn is jouw lijn, en dat kan een paard ook zonder krul aan de voorkant .
Rij hem recht, pas dan kan een paard in balans en in aanleuning gaan.

Mijn paard is getransformeerd in een super oplettend gehoorzaam beest die wacht op instructie van mij. Dit heeft een paar maanden geduurd , maar blijf consequent!

Ik weet zeker dat het jullie dan gaat lukken zonder hulpteugels en scherp bit.
Laatst bijgewerkt door am_vanes op 10-05-14 16:59, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:52

Jouw advies is goed, nádat lichamelijke klachten en ander ongemak aangebracht door het harnachament bijvoorbeeld is uitgesloten.

Als ik de berichten van TS zo lees, hebben we niet te maken met een paard dat een eigen plan trekt uit "koppigheid" maar schreeuwt om aandacht.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:53

Inderdaad, ik zie dit niet als een gevalletje "aanpakken en doorrijden".

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:59

Je gaat dit probleem niet oplossen als je zo doorgaat en alles wat hier gezegd word in de wind blijft slaan.. open dan geen topic.

Een scherper bit of hulpteugel kunnen ook voor gebroken ribben zorgen. Laat haar eens nakijken ook je zadel etc mocht alles in orde zijn moet je het toch echt bij jezelf en de andere ruiters.. krijg even niet mee hoeveel het er zijn heb niet alles gelezen. 99.9% is namelijk fout van de ruiter.

Kan ook zijn dat je instructie tijdens de les best goed zijn alleen niet voor jou paard.. word niet direct beoordeeld op de persoon... maar luister naar je paard deze geeft aan dat er iets niet klopt.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:04

Ik zeg ook niet aanpakken en doorrijden, heb mijn post iets aangepast. Eerst moet zeker uitgesloten worden dat hij niets mankeert.

Wat ik zeg, is dat veel paarden stout worden omdat ze geen leiding krijgen. Een paard gaat zijn eigen plan trekken als de ruiter niet verteld wat hij moet doen.

Rij niet eindeloos op de hoefslag, maar vertel je paard waar hij heen moet lopen, op de hoefslag lopen ze toch wel, en rij de hoeken als een halve volte.

Ik denk dat paard van de ts een stukje leiding mist...
Laatst bijgewerkt door am_vanes op 10-05-14 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:05

Zoals al eerder is genoemd, een scherper bit is geen oplossing. Misschien voor een korte tijd, maar dan krijg je toch weer hetzelfde gezeur. Hulpteugels zal ik al helemaal niet doen.

Les nemen is een optie, en daar leer je nog het meeste van.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:08

Je kan een hele ijzerwinkel in de mond van je paard hangen, maar dat gaat dit probleem niet oplossen

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:09

am_vanes schreef:
Je kan een hele ijzerwinkel in de mond van je paard hangen, maar dat gaat dit probleem niet oplossen

Vind een stang en trens al erg, laat staan een hele ijzerwinkel :'). Snap wat je bedoelt en ik ga hier helemaal in mee.

Een van de voornaamste redenen waarom ik bitloos rij. :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:12

ehhhh...... Misschien eens zoeken naar de echte reden waarom het paard op sommige momenten een waas voor zijn ogen krijgt en aan de haal gaat? Ipv het probleem te onderdrukken met een hulpteugel

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:16

1. Zorg dat alle medische problemen zijn uitgesloten.
2. Is er medisch niets aan de hand? Kijk dan naar jezelf, 9 op 10 ruiters veroorzaken zelf het gedrag van hun paard.

En Bokt kan misschien wel veroordelend zijn, maar iedereen hier bedoeld het goed. Dankzij Bokt heb ik ook verder leren kijken dan mijn neus lang is, want ik was er altijd van overtuigd dat het probleem nooit bij mij lag, maar bij mijn paard. Ik heb de tips die ik hier van velen heb gekregen opgevolgd, ben op zoek gegaan naar een goede lesgever en heb nu een heel ander paard onder m'n kont ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:23

Je stelt hier een vraag en wil eigenlijk maar een paar dingen horen, dus je wil de oplossing enkel vinden in dingen die jij al ongeveer een beetje bedacht had.
Ik weet dat er hier op bokt veel commentaar gegeven wordt en dat er soms lesgevers gekraakt worden, en soms is dat niet correct te noemen, maar heel vaak is er idd sprake van een slechte lesgever, of toch niet de juiste lesgever voor het betreffende probleem.
Een lesgever die zelf "Grand prix" rijdt en ZZ gekwalificeerd is is daarom nog geen goede lesgever.
Je zoekt de oplossing bij hulpmiddeltjes, en eigenlijk zit de echte oplossing bij jezelf, raar maar waar.
Jij zoekt hulp en daarom vind je een hulpteugel als hulp dus geen probleem.
De naam hulp bij hulpteugels slaat eigenlijk niet op hetgeen jij hier bedoelt, maar ze bedoelen hulp bij het aanleren van ...... en dit dus met als doel na een korte periode, en dan spreek ik over enkele weken tot een maand of 2 à 3 maar echt niet langer, dan zou je die hulpteugel weer moeten kunnen opbergen en dus zonder hulpteugel net hetzelfde resultaat te krijgen.
Daar lukken echt maar heel weinig ruiters in, en dat is omdat ze de hulpteugel dus niet als een hulp bij het beleren bekijken maar omdat ze de hulp op zich een goede oplossing vonden, zo leer je dus nooit iets aan.
Integendeel het wordt er eigenlijk moeilijker door, het paard zal uiteindelijk nog ongevoeliger worden dan dat hij al was.
De fout moet je bij jezelf zoeken , en daar zit dan ook de oplossing, durf de uitdaging aan te gaan, en zoek naar andere en dus in jouw gedacht mssn rare lesgevers, maar er zitten er soms heel goeie bij, die er echt kunnen voor zorgen dat( het dus ook echt anders kan.
Ik ben zelf ook pas tot die gedachtengang gekomen na 28j paardrijden, en ben nu al een beetje ouder en zit nu al aan 45jaar paardrijden.
Het is eigenlijk niet de bedoeling het paard te dwingen, maar om het paard zover te krijgen dat hij niets liever wil doen dan net hetgeen jij nu wil , soort gedachten lezen bijna, het is dus het ontwikkelen van meer begrip.

AmoorM schreef:
Ik vroeg om advies hoe een thiedeman verschilt met een slof.
Niet om aangevallen worden op mijn les of om dat de thiedeman geen oplossing is.

Ik weet hoe veroordelend bokt kan zijn over lesgevers. Dat heb ik liever niet.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:40

AmoorM schreef:
Nens77 schreef:
Wij zijn bij onze Haflinger (voormalig manegepony) juist met een veel zachter bit gaan rijden terwijl hij vastpakte en met zijn neus tussen zijn knieën wegschoot.
Voor hij manegepony was ook voor de kar gelopen/beleerd, met harde hand gereden, hij heeft ook een litteken in zijn linker mondhoek.
Hij is niet hard of stug in de mond (wat ze wel zeiden) maar hij had zichzelf truukjes geleerd om niet teveel pijn van de druk van die scherpe bitten te hebben.
We rijden hem met een dubbelgebroken (en vrij dun) koperen bustrensje en aan een vrij losse teugel, met minimaal contact.
Nu, NA TWEE JAAR, laat hij netjes los waardoor hij de hand op zoekt en ontspant, dit heeft we heel veel geduld en heel veel anders rijden gekost.
Je bent namelijk geneigd om terug te trekken of vast te houden maar dat is juist de reden waardoor deze paarden zo geworden zijn.
Loslaten en het paard leren dat je hem geen pijn doet in de mond werkt veel beter....
Want ook met steeds een scherper bit leren ze om zichzelf te beschermen tegen pijn in de mond....
Succes !

Dankje voor je reactie.
Het aan de teugel en los laten is het probleem niet.
Ze heeft moeite met de galop, als ik wil galopperen dan wordt ze zo opgefokt en druk dat ik haar niet meer hou.

Ik dacht dat je schreef dat ze het bit vastpakt en niet meer te houden is.
Dat deed die van ons ook, dan was je rem EN stuurloos.
Het bit vastpakken deed hij om onder het werk uit te komen (meestal galop maar soms ook in draf) of wanneer er teveel druk op zijn mond werd gezet (als er iemand opstapte die bang voor hem was en de teugels kort pakte werd hij boos en behalve vastpakken kreeg je ook een bokkend rodeorondje van hem kado)...

Wellicht is eerst aan controle buiten de galop werken goed om te doen en daarna de galop er weer bij pakken.
Friezen hebben sws meer moeite met galop, hier zijn ze niet echt op gebouwd en dit wordt hen voor de kar ook niet echt geleerd.
Dat ze zo hard gaat zal inderdaad wel komen omdat ze het moeilijk vindt (balans ?)
De achterhand misschien sterker maken door balkjes lopen, en/of veel figuren en overgangen ?
Galop er later bij pakken maar steeds een paar passen en als het goed gaat uitbreiden ?

Een hulpteugel of scherper bit maakt haar alleen maar sterker of handiger om weer wat nieuws te verzinnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:47

Ik vindt de reacties over lesgever een beetje apart, maar dat laat ik maar terzijde.

De wondjes laat ik genezen.

We zijn er gisteren erachter dat de diepte punten in haar zadel te ver naar achteren liggen.
Ze krijgt dan spanning in de rug.
Er moet een nieuw zadel komen. Daar zijn we mee bezig. Tot dat opgelost is rijden we niet.

Bij de thiedeman heb ik zelf ook nog twijfels bij. Ik heb hem nog niet gebruikt. Alleen een half jaar geleden, maar niet echt een beeld gekregen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:48

Je instructie had ook moeten zien dat het zadel niet past, maar ach, geef geld aan wie je geld wilt geven. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:49

xSlvna schreef:
Je instructie had ook moeten zien dat het zadel niet past, maar ach, geef geld aan wie je geld wilt geven. ;)

Desondanks, toch super TS. Ik ben blij om dit te lezen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:58

Myca schreef:
Een Thiedeman zit qua werking tussen een slof en een martingaal in.
In jullie geval zou ik eerder een Thiedeman dan een slof pakken.
Alleen, het is al gezegd, dit is geen echte oplossing. Het kan jullie misschien tijdelijk helpen, maar jullie zullen echt les moeten nemen om het probleem op te lossen.
Succes er mee!

Maar als ik haar daarmee onder controle kan houden, en dan intussen tijd haar leren dat ze niet hoeft te vluchten.
Dat werdt mij geadviseerd. Heus niet van doe er maar een thiedeman aan en klaar.
Dat vlucht gedrag heeft ze altijd al gehad.