groot bit gezocht voor pittige koudbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:41

Ook ik heb tot aantal weken terug een grote shire gereden ( ingereden, doorgereden, overal geweest 4 jaar lang me maatje)
Eerst met utrechtse stang omdat hij ook voor de wagen loopt
Ben over gegaan op een dubbel gebroken bit, hij reageerde hier super op
Maar het zijn nog altijd de handen van de ruiter die de scherpte van het bit bepalen!!!!
En waarom is les, grondwerk niet bespreekbaar? Omdat je de ruimte niet heb? Of omdat je denkt, dat een scherp bit de oplossing is? Denk dat je toch iets anders moet verzinnen waar het mede aan kan liggen.

anneliesdj

Re: groot bit gezocht voor pittige koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:57

Wellicht is een Thiedemann wat voor jou? Je hebt die in stang maar ook gebroken en zelfs dubbel gebroken. Als je er een neemt met sleuven kun je ruimschoots variëren met inwerking.

Maar daarnaast is dit toch ook een rijtechnisch probleem. Je zult je paard moeten leren terugkomen op zit, dat moet je oefenen in een bak oid, meeste paarden hebben dat heel snel door, paar dagen consequent mee oefenen en je bent al een heel stuk verder. Dan is het in het bos even een kwestie van volhouden en evt. een bitje erbij om een keer duidelijk te kunnen zijn en je probleem is opgelost.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:05

Grit schreef:
Een bit is zo scherp als je het gebruikt.
Beter een duidelijke hulp die op het goede moment gegeven wordt en dan ook binnenkomt, dan langdurig gehang en getrek.

Natuurlijk zijn het rijtechnische aspecten. En ik zou ook zeker niet adviseren om er mee te gaan dressuren.
Maar sommige paarden zijn wat stoicijnser, pikken in hun enthousiasme signalen minder goed op/negeren deze of zijn helaas wat ongevoeliger gemaakt door eerdere ruiters/menners. Dan zou ik ook de keuze maken die TS maakt.

En ja, ik ken ook de andere kant, mijn op menbit gereden haflinger die had geleerd zijn hals/kaken vast te zetten en gewoon door te lopen, ben ik ook "gewoon" op een dubbel gebroken bitje gaan rijden. Maar ik had de mogelijkheid om dit in een bak te trainen en het koste echt wel wat tijd en vertrouwen voor ik ook veilig over de weg heen kon zonder eerder thuis te zijn dan ik wilde.

Waarom risico nemen?? TS geeft toch aan ontspannen ritjes te maken waarbij ze hem niet continue op contact rijd.

Voor mij geldt hetzelfde. In de bak heb ik een kuikenmak paard, stopt op mijn minste zithulp en rij ik ook regelmatig alleen met een touwhalstertje. Buiten is alles nog wat spannender en is hij soms te afgeleid/enthousiast, zet zijn hals erop en kaak lekker vast om te gaan. Dan is het fijn om een hefboomwerking te hebben waarmee je hem weer even bewust kan maken van jou als ruiter. En dan bedoel ik niet het bit tot aan zijn oren trekken, maar even je losse teugels aanhalen en that's it. "Oh ja, ruiter, is goed." 99% rij ik dus ook met een losse lange teugel.
Ik heb ook een billy allen shanks (westernbit). Ik heb zelf geen grote maat voor mijn haf, maar weet dat ze er wel in grotere maten zijn.
Voordeel is ook dat ik in de bak ook een billy allen gebruik, maar dan een snaffle (naast bitloos), dus voor Jim voelt het in zijn mond niet anders, alleen de werking is in nood anders.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:45

Ik heb het idee dat veel mensen hier de kracht van een koudbloed tank onderschatten!
Vaak zijn ze ook betuigd en erg braaf maar als ze niet willen dan heb je een rem nodig. En dat is helaas niet altijd een dubbelgebroken bitje.
Onze koudbloed heeft eerst 10 jaar op een liverpoolstang voor de kar gestaan voordat ze zadelmak is gemaakt (opgestapt en weggereden).

Ze loopt prima op een ongebroken trens alleen als het haar niet zint dan zet ze de nek erop en heb je niks.
Daarom nu inderdaad de Billy Alan shanks (met kinriempje geen ketting)ook hier. Ze loopt de hele rit met een los teugeltje maar als ik de autoweg over moet weet ik ook zeker dat ze stopt.

Paard wil absoluut geen gebroken bit, kent dit niet, wordt er onrustig van en gooit de tong erover.

Is het advies dan ga met zo'n paard in de bak aan de gang totdat het goed gaat en ga dan proberen met een dubbel gebroken bit de autoweg over te steken. Nee ik denk van niet.
Paard hoeft nooit in de bak, is geen bakpaad en ik denk ook niet dat het een oplossing is.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:04

tnxs voor jullie reacties..

het rijden in de bak gaat gewoon niet wonen afgelegen tussen aantal ''groente'' boeren
en idd wat hier boven ook al gezegt word paard is geen bak paard en het paard word ook niet dagelijks gereden

ik heb via prive een aantal goede tips gekregen en een site voor grote maten kwa bit daar staat ook wel geschikte tussen

alleen nu moet ik nog een keuze maken en daar ga ik lekker op mn gemakt voor zitten kga ze vergelijken
en ik ga uitpluizen welke en wat voor soort bitten geschikt zouden kunnen zijn

uiteraard heb het paard vroeger in engeland voor de zigeuners gewerkt en zal best voor de kar geweest kunnen zijn dat weten we niet 100% al dachten de vorige eigenaren dat dat wel eens goed gekunt zal hebben,!!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:10

Mag ik vragen met wat voor hoofdstel je rijdt?

Als je bijv. Naar een Liverpool gaat kijken, houd er dan wel een beetje rekening mee dat gewone rij hoofdstellen niet gemaakt zijn voor dit soort zware bitten. Bij een wat ouder hoofdstel zou het zomaar kunnen zijn dat als jij aan de noodrem trekt, je bakstuk breekt, en heb je helemaal niets meer te vertellen. (Ja ik heb het meegemaakt)

Helaas is elk bit proberen vaak een beetje een dure hobby (soms gaat het over de €150 per bit heen).
Er zijn ook zaken waar je een bit een tijdje mag proberen, bevalt hij niet, dan kan hij terug en kan je wat anders proberen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:39

caboclo schreef:
ik heb via prive een aantal goede tips gekregen en een site voor grote maten kwa bit daar staat ook wel geschikte tussen

het vetgedrukte stuk ben ik wel benieuwd naar, mag ook per pb.

Mijn koudbloed "doet"het ook niet in een rijbak, ja, stilstaan en boos kijken, maar lopen dus niet, zelfs niet met iemand erop die wel dressuur "kan". Dat is voor mij alweer zo'n 40 jaar geleden :P

Buiten, op straat en in het bos, is ie na 12 jaar kuikenmak, maar helaas heeft hij in het dorp de reputatie staatsgevaarlijk na onze stunts van het eerste jaar dat ik hem had. Toen had ik het licht nog niet gezien.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:48

Misschien is een hackamore ook nog een optie?

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:50

Misschien is een Danger bit een idee? Is dubbelgebroken maar bij een ophouding word het een stang. Weet alleen niet of die bitten in 18 of 17,5 zijn

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:19

Goldie geen idee heb daar zelf geen ervaring mee

danique998 die kreeg ik ook al voor gesteld bij de paarden shop vlak bij ons
echte ging die maar tot 14

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:47

caboclo schreef:

Oh jammer

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:18

grote bitten verkopen ze bij white soxs , ( terug te vinden op de site van stamboek van de shire)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:56

caboclo schreef:

Ik denk ook niet dat dat verschil gaat maken als je paard aan de kachel is.

Ik zou denken aan een Thiedemann of Pessoa maar vanwege de kinketting en de vaste bitringen denk ik dat een Thiedemann het meeste geschikt is.