Rechtrichten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:13

Terpentijn: maar je kan je paard nog zoveel op beide hanten evenredig rijden, dat maakt het nog geen rechtrichten. Een paard kan prima een bocht door zonder de juiste buiging te hebben. Zolang het op of over de schouder lopen niet wordt gecorrigeerd ben je niet aan het rechtrichten. En daar komen heel wat rijtechnische problemen vandaan, omdat een belangrijk basiselement bij veel instructeurs niet gegeven wordt o.a. omdat ze niet weten wat het inhoudt. Het is niet zomaar een hype geworden.

Een paard moet rechtgericht worden om eenzijdige overbelasting door scheefheid tegen te gaan. Daarnaast wil je graag een ontspannen en nageeflijk paard, scheefheid houdt die juiste ontspanning tegen omdat er altijd spanning in de rug blijft om het te compenseren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:17

Door het trainen en het gewicht te verdelen over 4 benen ben je het paard aan het rechtrichten: beide kanten van het paard worden gelijker in de bespiering, ik snap niet wat er zo moeilijk of verkeerd aan het woord rechtrichten is? :)
Het woord komt zelfs al in de tijd van Steinbrecht vandaan :+

terpentijn

Re: Rechtrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:23

Zo zie ik het ook: hooguit heb je in de gaten dat het paard links of rechts gericht is, dan speel je daar op in door net iets meer in de "zwakkere" richting te trainen.
Dat "rechtrichten" getrained kan worden aan de hand daar geloof ik helemaal niets van.
Zoals ik al zei: het wordt zwaar overschat, het speciaal trainen "op een kant" lijkt me helemaal niks", een paardenlichaam is gericht op evenwicht, hetgeen zichzelf meestal terugvindt zonder dat wij als mensen te veel aan "kantjes" gaan zitten knutselen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 14:26

Even op het bovenstaande ; ieder zijn eigen.. Gelieve geen discussie over wel/niet en goed/slecht. Daar heb ik al tientallen stukken over gelezen maar ik schiet er niets mee op.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:31

maikeltje schreef:
Het linkerachterbeen wordt waarschijnlijk buiten de massa geplaatst en die moet dus sterker gemaakt worden. Het is dus L.A die je onder de massa wil krijgen @ starbreeze

Bij sb rechts wordt de linkerkant van het paard opgerekt, dat is wat je wil bij een linksgebogen paard. Eigenlijk dien je bij een scheef paard de schouders recht te richten (voor de ah) bij sb vraag je dus eigenlijk meer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:41

Starbreeze schreef:
maikeltje schreef:
Het linkerachterbeen wordt waarschijnlijk buiten de massa geplaatst en die moet dus sterker gemaakt worden. Het is dus L.A die je onder de massa wil krijgen @ starbreeze

Bij sb rechts wordt de linkerkant van het paard opgerekt, dat is wat je wil bij een linksgebogen paard. Eigenlijk dien je bij een scheef paard de schouders recht te richten (voor de ah) bij sb vraag je dus eigenlijk meer.

Dat klopt, maar je wil daar dus linksachter mee sterker maken, niet rechtsachter. Linksachter is het been wat buiten de massa geplaatst wordt bij een linksgebogen paard. De rest van je post klopte idd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:42

Als zoveel mensen het niet uitvoeren of niet weten wat het inhoudt Terpentijn, hoe kan je het dan overschat noemen? Er zijn zoveel paarden met problemen doordat rechtrichten in de basis vergeten wordt. En dan is het niet zo simpel meer, want het paard is alleen maar schever geworden.
Als het door het paard zelf opgelost zou worden, dan zouden al die problemen er niet zijn. Maar het paard gaat op de binnenschouder lopen of loopt over de buitenschouder heen... ze gaan zichzelf niet rechtrichten. Op de schouder vallen is hun manier van oplossen en balans houden. Prima voor als ze niets staan te doen in de wei, maar met extra gewicht bovenop wordt dat toch een ander verhaal.

Mag ik vragen waarom je er niet in gelooft dat het aan de hand getraind kan worden? Ik ben dan geen fan van de methode van Marijke de Jong door gebrek aan impuls en teveel aan stelling, gelukkig bestaan er ook andere manieren, maar op de juiste manier aan de hand werken kan zeker een grote bijdrage leveren aan het rechter worden. Zeggen dat je niet kan rechtrichten aan de hand is feitelijk zeggen dat je niet kan gymnastiseren aan de hand.. waarom longeren we dan nog? :) Gymnastiseren is niets meer dan spieren trainen... dat zou apart zijn als dat alleen kan wanneer er een mens op de rug van het paard zit :+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:48

@maikeltje, daarom zei ik ook dat ze beide kanten moet blijven trainen :) dan neem je alles mee.

Sb rechts en over de korte diagonaal in middendraf van hand veranderen is ook een leuke hier voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:50

YelaBrenda11 schreef:
Even op het bovenstaande ; ieder zijn eigen.. Gelieve geen discussie over wel/niet en goed/slecht. Daar heb ik al tientallen stukken over gelezen maar ik schiet er niets mee op.

Het is niet zo of t goed of fout is, maar de laatste tijd is er nogal een misplaatste hype over rechtrichten, het wordt gezien als een nieuwe trainingsvorm terwijl het gewoon basis is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:52

Zo had ik dat niet begrepen Joolien, ik vind het ook gewoon basis.

En daarom thumbs up voor ts, want hoeveel gaan hier aan voorbij :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:06

Imo ben je continue bezig met rechtrichten. Altijd de voorhand recht voor de achterhand zetten. De achterhand is breder dan de voorkant en elk paard heeft de neiging om met zijn schouder en heup evenwijdig langs het schot te lopen. En dat los je deels op met je hand maar het grootste deel doe je met je been en je zit. Het paard moet willen en kunnen buigen om het binnenbeen in een volte in zijn lijf en niet alleen in de hals. Het buitenbeen zorgt ervoor dat de achterkant niet uitzwaait en de buitenhand begrenst de buitenschouder terwijl je gewicht recht boven het paard blijft. Een paard zal op zijn moeilijke kant je altijd naar buiten proberen te gooien. Dat voorkom je door je binnenknie naar beneden te blijven drukken en jezelf lang te maken. Als je dit onder de knie hebt op beide kanten ben je al een eind op weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:09

Anne_GTI schreef:
Imo ben je continue bezig met rechtrichten. Altijd de voorhand recht voor de achterhand zetten. De achterhand is breder dan de voorkant en elk paard heeft de neiging om met zijn schouder en heup evenwijdig langs het schot te lopen. En dat los je deels op met je hand maar het grootste deel doe je met je been en je zit. Het paard moet willen en kunnen buigen om het binnenbeen in een volte in zijn lijf en niet alleen in de hals. Het buitenbeen zorgt ervoor dat de achterkant niet uitzwaait en de buitenhand begrenst de buitenschouder terwijl je gewicht recht boven het paard blijft. Een paard zal op zijn moeilijke kant je altijd naar buiten proberen te gooien. Dat voorkom je door je binnenknie naar beneden te blijven drukken en jezelf lang te maken. Als je dit onder de knie hebt op beide kanten ben je al een eind op weg.

Vaak zorgt het actief laten stappen of draven op de 2e hoefslag al automatisch voor meer rechtgerichtheid. Hoe langzamer een paard loopt, hij meer hij kan oplroppen en scheef gaat lopen, ik zie t altijd als fietsen, als je langzaam fietst ga je ook slingeren :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:13

Tja, je moet stappen en niet wandelen, lijkt me logisch

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:42

Kortom: een kwestie van gevoel, handigheid en ervaring. Maar ik vind er niks mis mee dat TS nu eens om specifieke oefeningen vraagt waarmee ze aan de slag kan. Wat ze zelf ook al aanhaakt: er wordt veel over geschreven maar nooit specifiek HOE. Daarom vind ik dit topic wel interessant.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:46

Starbreeze schreef:
@maikeltje, daarom zei ik ook dat ze beide kanten moet blijven trainen :) dan neem je alles mee.

Sb rechts en over de korte diagonaal in middendraf van hand veranderen is ook een leuke hier voor.

Dan begrijp ik wat je bedoelt :)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:46

Als je ook in Friesland woont zou ik zeker Steef van www.rechtpaard.nl eens bellen voor een les. Een kennis van mij is zo vooruit gegaan. Haar 'recreatieknol' is nu zo los dat het gewoon een sportpaard wordt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:07

terpentijn schreef:
Ik vraag me af of men wel een goede invulling heeft bij het principe "rechtrichten".

Als je paardrijdt ben je in feite al steeds bezig met rechtrichten, op iedere volte al.

Ook heb ik het idee dat dit enorm wordt overschat, je traint (als het goed is) je paard toch sowieso op beide handen evenredig? Ik hoor/lees wel eens van mensen die uitsluitend maar bezig zijn met ik heb een scheef paard, ik train op rechtrichten". daarna komt er dan een verhaal waarvan ik denk: waar gaat dit over?

Ik stel een vraag: weet men WAAROM een paard "gerechtricht" zou moeten worden?

Ik denk dat als het woord rechtrichten vervangen wordt door "werken aan de hand" dit al veel beter past. Daar doelen veel mensen naar mijn idee op bij rechtrichten. Maar zoals je zegt, rechtrichten doe je altijd.. Niet alleen Marijke de Jong :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:16

terpentijn schreef:
Zo zie ik het ook: hooguit heb je in de gaten dat het paard links of rechts gericht is, dan speel je daar op in door net iets meer in de "zwakkere" richting te trainen.
Dat "rechtrichten" getrained kan worden aan de hand daar geloof ik helemaal niets van.
Zoals ik al zei: het wordt zwaar overschat, het speciaal trainen "op een kant" lijkt me helemaal niks", een paardenlichaam is gericht op evenwicht, hetgeen zichzelf meestal terugvindt zonder dat wij als mensen te veel aan "kantjes" gaan zitten knutselen.

Dat ben ik dus helemaal met je eens. Om goed recht te richten heb je impuls nodig. Dat redt je nooit aan de hand.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:20

Kijk ook eens op de website van mijn juf http://www.atletischerijkunst.nl daar kan je je ook aanmelden zij plaats vaak filmpjes, heel leerzaam. Het blijft surrogaat natuurlijk maar wellicht heb je er wat aan.

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:30

Hee femke!,
ik zit met het zelfde probleem. Ik volg jou topic even mee en anders kunnen we samen wat rondkijken naar idd een clinic ofzo?

groetjess

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:54

Instructie is sowieso erg persoonlijk. De een zweert bij een bepaald iemand terwijl de ander er geen klik mee heeft. Bij paardrijden komt veel emotie kijken en iedereen vult dat op zijn of haar manier in.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 19:46

net contact opgenomen met Steef ,hij geeft les in NH,groningen en friesland dus ik wacht een antwoord af! (:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:48

YelaBrenda11: Ik zou als ik jou was ook op het aanbod van RianneH aangaan, ik weet dat zij les heeft gehad van goede instructie dus ze zal je vast wat op weg kunnen helpen :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 19:51

dankje,ik heb steef Geelen net gemaild dus dat wacht ik af maar mocht dat niets worden houd ik Riannen zeker in mijn achterhoofd! (:

volgens mij is zijn wel eerder in bergum geweest als ik me niet vergis (: maar dan in het kader van grondwerk.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 19:54

ik heb trouwens met een vorig paard wel een aantal hele leuke lessen gehad in het rechtrichten,helaas is mijn instructrice toen verhuisd naar NH..

ik was toen een stuk jonger (jaar of 12) en mijn moeder volgde toen vooral de lessen,dus ik weet er nog weinig van..