Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maikeltje schreef:Het linkerachterbeen wordt waarschijnlijk buiten de massa geplaatst en die moet dus sterker gemaakt worden. Het is dus L.A die je onder de massa wil krijgen @ starbreeze
Starbreeze schreef:maikeltje schreef:Het linkerachterbeen wordt waarschijnlijk buiten de massa geplaatst en die moet dus sterker gemaakt worden. Het is dus L.A die je onder de massa wil krijgen @ starbreeze
Bij sb rechts wordt de linkerkant van het paard opgerekt, dat is wat je wil bij een linksgebogen paard. Eigenlijk dien je bij een scheef paard de schouders recht te richten (voor de ah) bij sb vraag je dus eigenlijk meer.
Gymnastiseren is niets meer dan spieren trainen... dat zou apart zijn als dat alleen kan wanneer er een mens op de rug van het paard zit
dan neem je alles mee. YelaBrenda11 schreef:Even op het bovenstaande ; ieder zijn eigen.. Gelieve geen discussie over wel/niet en goed/slecht. Daar heb ik al tientallen stukken over gelezen maar ik schiet er niets mee op.

Anne_GTI schreef:Imo ben je continue bezig met rechtrichten. Altijd de voorhand recht voor de achterhand zetten. De achterhand is breder dan de voorkant en elk paard heeft de neiging om met zijn schouder en heup evenwijdig langs het schot te lopen. En dat los je deels op met je hand maar het grootste deel doe je met je been en je zit. Het paard moet willen en kunnen buigen om het binnenbeen in een volte in zijn lijf en niet alleen in de hals. Het buitenbeen zorgt ervoor dat de achterkant niet uitzwaait en de buitenhand begrenst de buitenschouder terwijl je gewicht recht boven het paard blijft. Een paard zal op zijn moeilijke kant je altijd naar buiten proberen te gooien. Dat voorkom je door je binnenknie naar beneden te blijven drukken en jezelf lang te maken. Als je dit onder de knie hebt op beide kanten ben je al een eind op weg.

terpentijn schreef:Ik vraag me af of men wel een goede invulling heeft bij het principe "rechtrichten".
Als je paardrijdt ben je in feite al steeds bezig met rechtrichten, op iedere volte al.
Ook heb ik het idee dat dit enorm wordt overschat, je traint (als het goed is) je paard toch sowieso op beide handen evenredig? Ik hoor/lees wel eens van mensen die uitsluitend maar bezig zijn met ik heb een scheef paard, ik train op rechtrichten". daarna komt er dan een verhaal waarvan ik denk: waar gaat dit over?
Ik stel een vraag: weet men WAAROM een paard "gerechtricht" zou moeten worden?
terpentijn schreef:Zo zie ik het ook: hooguit heb je in de gaten dat het paard links of rechts gericht is, dan speel je daar op in door net iets meer in de "zwakkere" richting te trainen.
Dat "rechtrichten" getrained kan worden aan de hand daar geloof ik helemaal niets van.
Zoals ik al zei: het wordt zwaar overschat, het speciaal trainen "op een kant" lijkt me helemaal niks", een paardenlichaam is gericht op evenwicht, hetgeen zichzelf meestal terugvindt zonder dat wij als mensen te veel aan "kantjes" gaan zitten knutselen.