Paard wil niet alleen langs de weg/buiten rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:18

En als je de eerste meters er gewoon eens naast gaat lopen. En zodra je paard wat ontspant kruip je derop en rij je verder.

Hier ook 1 als ik door poort wil krijg ik echt gevaarlijke rodeo hoe meer been hoe gevaarlijker ze word( klapt dus achterover)
Loop ik het eerste stuk ernaast gaat de rest gewoon goed

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 12:21

zap schreef:
Chimene15 schreef:
Ik ben ook een keer in volle draf het erf af gereden en zodra ik 10 m later de berm bereikte heb ik haar aangezet tot galop, en ik bleef ook voorwaarts gaan maar ze remde af (hoe veel been ik ook gaf)
En dan gaat ze stilstaan en hoeveel been ik ook geef ze blijft staan en als ik een mep geef steigert ze erg hoog, draait om en racet terug. En als je rijdt, probeert ze ook om te draaien.

Je bent dan imo al veeeel te laat. Been = naar voren!!! Geen reactie? Dan een tik! Hop! Je moet je paard voor zijn. Slim zijn, sneller zijn en uitstralen dat jij nu gaat rijden in plaats van je paard alles te laten bepalen. Geen reactie =gewoon geen optie. Jij wil voorwaarts? Dan ga je!! En ja, dat kun jij ook! Echt hoor! Kwestie van doen!

Op het eind kon ik mijn pony zelfs alleen op stem rijden als ik wilde. Dacht ze terug zei ik: uuhhh en hop gelijk voorwaarts. Hoe je dat bereikt? Consequent!!!! Elke rit weer en niet verslappen!

Ja, eigenlijk moet ik dat ook gewoon doen... :*

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 12:21

ikke20 schreef:
En als je de eerste meters er gewoon eens naast gaat lopen. En zodra je paard wat ontspant kruip je derop en rij je verder.

Hier ook 1 als ik door poort wil krijg ik echt gevaarlijke rodeo hoe meer been hoe gevaarlijker ze word( klapt dus achterover)
Loop ik het eerste stuk ernaast gaat de rest gewoon goed

Nee, je kan echt niet opstappen hoor, dan draait ze meteen om en begint te racen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:28

zap schreef:
Ik denk dat jouw pony jou gewoon helemaal in de tang heeft. Je durft niet in te grijpen en dat heeft je pony dondersgoed door! Mijn pony was echt een hittepetit die ik echt niet op een verkeerd moment een tik moest geven. Maar van die eerste tik buiten (echt niet overdreven hard ofzo) was ze zo overdonderd dat ze ineens met 4 benen op de grond stond met een kop van wtf?? En die tweede tik (ook niet hard, maar ik kreeg immers geen reactie op de eerste) kwam ook zo onverwachts dat ze spontaan in de vooruit schoot (goedzo! Braaf paard!) en ik daarna bleef gassen.

Als jij al met de gedachte lukt niet, ze gaat bokken of werkt niet op het paard stapt, lukt het inderdaad niet.

Maar een goede tik (hoeft niet eens hard) op het goede moment kan heel veel oplossen!

Nee dit is niet waar. en ik vind het ook niet terecht dat je dat zegt op basis van wat ik vertelde. ik ben erg consequent. ik wil de zweep ook gebruiken, maar dat doe ik na mijn examens met mijn instructeur erbij omdat ik het gevaarlijk vind op de weg. die reactie was even algemeen. ik heb hem nooit laten winnen. Ze heeft ook haar streken gehad met het gewoon rijden. omdat ze haar spieren moest gaan gebruiken. ze pakte het bit en begon te rennen en sprongen te maken. als je haar terug probeerde te nemen, ging ze alleen maar harder. ik heb een keer gezegd van oke, ren maar, maar je mag pas terug als ik het zeg. ik heb het nu onder controle, maar ze mag af en toe meer naar voren denken en daarmee ben ik aan het werk.

max66

Re: Paard wil niet alleen langs de weg/buiten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:36

hier hetzelfde probleem, paardje wil niet van het erf af en haar maatjes achterlaten.

Ik moet 150 m over de dijk om naar de manege te lopen en die 150 m is een enorm obstakel. Met een ander paardje erbij: geen probleem, maar alleen.... en dan maakt het niet uit of ik erop zit of ernaast loop. Ze gaat enorm lopen klooien, overdwars op de dijk staan, niet verder willen lopen. Aangezien er ook nogal auto's voorbij razen vind ik dit levensgevaarlijk!
Het gekke is dat als ze bij de manege eenmaal op het erf is, dan gaat het prima, maar de weg er naar toe over de dijk is dus een drama!

Ik lees mee hier, al heb ik DE tip nog niet voorbij zien komen....

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 12:38

Ik ga die tip van zap proberen en anders met een zweep erachter, touwtje eraan!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:53

Chimene15 schreef:

Succes! Doorzetten hoor, want je paardje weet nu precies hoe ze jou moet bespelen. Dus je zal echt even door moeten zetten. Je zal merken dat het vanzelf steeds makkelijk wordt!

Let wel even op dat je op een veilig moment de weg op gaat. Ik reed zo de polder in waar, zeker op zondagochtend, geen kip op de weg was. Dus ik had bij wijze van spreke de hele weg voor mij alleen om aan te klooien!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 13:09

zap schreef:
Chimene15 schreef:

Succes! Doorzetten hoor, want je paardje weet nu precies hoe ze jou moet bespelen. Dus je zal echt even door moeten zetten. Je zal merken dat het vanzelf steeds makkelijk wordt!

Let wel even op dat je op een veilig moment de weg op gaat. Ik reed zo de polder in waar, zeker op zondagochtend, geen kip op de weg was. Dus ik had bij wijze van spreke de hele weg voor mij alleen om aan te klooien!

Is dat even fijn dat ik midden in de polder woon! :D

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:13

PP >> RT-V

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:16

Weet wel dat paarden kuddedieren zijn en sommige paarden zo onzeker zijn dat ze niet alleen weg kunnen, je ten alle tijden goed op moet blijven letten...het best gevaarlijk kan zijn om toch alleen weg te gaan....als je paard een sterk vluchtgedrag heeft van nature...je niet wint als ze aan de kletter gaan....

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:16

Vraag een keer aan je instructrice of ze met je mee gaat. Zij kan zien wat je paard doet en aanwijzingen geven. Dan krijg je ter plekke handvaten van een deskundige.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:17

Ik zou zeker heel voorzichtig doen, niet dat je valt en paard er van door gaat de weg op. Doet ze het aan de hand wel of ook niet?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:43

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:43

eldie schreef:
Vraag een keer aan je instructrice of ze met je mee gaat. Zij kan zien wat je paard doet en aanwijzingen geven. Dan krijg je ter plekke handvaten van een deskundige.

Heb ik gedaan met mijn instructrice, ik erop, zij ernaast. Het scheelde maar een haartje en we zaten onder een auto, doodeng! Paard wil gewoon niet weg van stal. Ze adviseerde me in het vervolg te proberen in draf naar de naastgelegen manege te gaan, maar eerlijk gezegd heb ik dit nog niet geprobeert (dat doe ik wel een keer op een zondag, dan is er iig geen vrachtverkeer).

Je zou verwachten dat een paard het vertrouwen moet krijgen op den duur dat we iedere keer weer terugkomen op stal en dat een rondje "buiten" best leuk kan zijn......Blijkbaar niet!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:44

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:47

Bij de 30 min is het pas hoor;) Krijgt eerst veel over andere dieren. Dit is een hele serie geweest met veel voorkomende problemen bij paarden en ruiters. Vond het toen wel leuk om te kijken.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:05

Ik denk dat je je paard juist niet moet dwingen. Zo te zien wil hij echt niet alleen zijn, misschien moet je dit voorlopig accepteren. Als je zo door gaat vrees ik dat je paard alleen maar vervelender wordt. Zo heb ik het meegemaakt dat een paard overal van schrok, niet meer nadacht wat ze deed en overal heen rende (ze sprong ook voor autos). Dit allemaal uit onzekerheid maar ze werd gedwongen om door te lopen.
Dus pas alsjeblieft op.
Nu kan het natuurlijk zijn dat jou paard wel braver wordt als hem dwingt om verder te gaan. Maar beter is als je voorlopig met 2 paarden gaat. Dan krijgt hij het plezier weer terug en wie weet gaat het over een paar maanden wel weer goed.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:10

Bekend probleem. Het heeft toch alles te maken met het vertrouwen in en gehoorzaamheid van het paard aan de ruiter. Als het het paard een keer gelukt is om om te draaien en weer naar huis te rennen, zal het dit de volgende keer met nog meer overtuiging proberen en als het weer lukt de keer daarop in overtreffende trap. Dit is nu eenmaal hoe paarden leren. De situatie wordt dus steeds gevaarlijker voor ruiter en paard. Als het je de eerste keer lukt om het gedrag in de kiem te smoren gaat het steeds beter, echter daar ben je nu te laat mee.

Als het paard samen met een ander paard of met bv iemand op de fiets wel van huis wil, dan zou ik dat eerst doen, net zolang totdat dit heel vertrouwd voor het paard is. Draai dan ook nooit om terug te gaan, maar kies een route waarbij je een lus rijdt, zodat je paard leert dat het alleen weer thuis komt door voorwaarts te gaan. Gaat dit zonder problemen, en je leiderschap is goed bevestigd (m.a.w. het paard gehoorzaamt je altijd), probeer het dan nog eens met je paard de hele tijd voorop (dus ook de fietser erachter, evt zweep bij de hand).

Bij sommige paarden gaat het alleen rijden wel goed als je op een helemaal vreemd terrein bent (bv als je met de trailer ergens heen gaat). Soms is dat de enige oplossing als je dit gedrag er niet uit krijgt. Denk vooral aan je eigen veiligheid en die van het paard.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:11

Mijn bijrijdpaard doet precies hetzelfde, als van jongs af aan. Ik krijg haar ook niet het erf af en als ik haar probeer te pushen om door te gaan dan wordt ze alleen maar feller in haar reacties. Dus dan begint ze te steigeren enz. Ik heb het maar gewoon geaccepteerd. Ga geen gevaarlijke situaties opzoeken als het niet hoeft. Met een ander rustig paard gaat het overigens prima.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:35

ik heb het filmpje gekeken. maar wat dat paard doet is gewoon niks vergeleken bij mijn paard (en ik denk ook vergeleken met ts paard) hij hoefde alleen maar wat duidelijker te zijn. binnen een minuut was het opgelost.

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:37

ik heb het zelfde probleem gehad.
wij hebben het met heel veel geduld en vertrouwen voor elkaar gekregen..

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:45

ik denk dat het gewoon moet lukken. gewoon een keer echt streng zijn en doorzetten. en er de tijd voor nemen. als ik eenmaal een keer echt win gaat het steeds makkelijker. maar dit ga ik doen met instructeur.

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:46

succes! komt goed (L)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:54

In het filmpje zie je dat de ruiter het ook niet meer opzoekt. En dat hij dus niets meer doet omdat het paard voelt dat hij verliest. Wil niet zeggen dat het paard op een later termijn niet opnieuw gaat proberen en dan wel feller is. Maar nu is de ruiter door hulp aan de grond duidelijker. En zoekt bewust wel het contact en daar pak je het paard weer op waardoor hij ook niet heftig gaat reageren. ZOu zeggen vraag hulp aan de grond die je er doorheen praat en zegt wat je moet doen. Instructie inderdaad! Dat helpt vaak al heel veel.

Ik heb er ooit eentje gereden die ging liggen als ze niet meer verder naar buiten wilde. Tja..daar was het verhaal als ze lag blijven zitten erop en niet omdraaien en volhouden. Niet leuk en niet makkelijk maar anders kon ik nooit meer het erf af. Dat is blijven uitvechten en bij die was het al jaren het gewonnen spel. Die heb ik dus ook lang uit moeten knokken en was ook niet ineens gedaan met alles! Maar uiteindelijk wasd die super leuk buiten en liep ze gewoon normaal. Maar moest wel sterk blijven zelf...niet twijfelen.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:17

Aan de hand doet ze het niet!

Bedankt voor het filmpje!

En ik kijk zeker goed uit met haar, ik ga aankomende zondag wel is wat proberen!