Wat bij mij helpt is in kleine stapjes de confrontatie aan te gaan. Heeeeeele kleine stapjes. En dan zorgen dat jij de controle hebt over het moment. Dat is niet altijd te timen overigens. Maar als ik bijvoorbeeld weet dat ik de controle verlies op een bepaald moment (bijvoorbeeld het opstappen), dan ga ik juist opstappen. En dan meerdere keren, in kleine stapjes.
Eerst voet in de beugels, gaat alles nog goed? Denk aan het uitademen (ik ben snel geneigd mijn adem in te houden).
Gaan zitten, stil blijven staan. Gaat dit goed? Afstappen (blijven uitademen!) en gewoon nog een keer doen.
Mijn haflinger had op een gegeven moment echt zoiets van

Daar moest ik zo hard om lachen dat ik ben opgestapt en ben weggereden. Weg angst

Het enige dat ik nog echt aan angst heb is het buitenrijden. Vooral groot verkeer, traktors en vrachtwagens. Dat blijft heel spannend, ook omdat ik weet dat hij het écht eng vindt en ik weet ook niet hoe ik dat zowel bij hem als bij mij moet oplossen. Dus stap ik maar af. Creatief zijn in het zoeken naar manieren waarop het wel lukt zeg maar.
Verder weet ik niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen hoe ik er mee omga.