Ik ben er klaar mee! Hulp gevraagd voor een angsthaas :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Ik ben er klaar mee! Hulp gevraagd voor een angsthaas :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:45

Wat een herkenbaar verhaal zeg. Ik heb precies dezelfde angst als jij, bang om de controle te verliezen.
Wat bij mij helpt is in kleine stapjes de confrontatie aan te gaan. Heeeeeele kleine stapjes. En dan zorgen dat jij de controle hebt over het moment. Dat is niet altijd te timen overigens. Maar als ik bijvoorbeeld weet dat ik de controle verlies op een bepaald moment (bijvoorbeeld het opstappen), dan ga ik juist opstappen. En dan meerdere keren, in kleine stapjes.
Eerst voet in de beugels, gaat alles nog goed? Denk aan het uitademen (ik ben snel geneigd mijn adem in te houden).
Gaan zitten, stil blijven staan. Gaat dit goed? Afstappen (blijven uitademen!) en gewoon nog een keer doen.

Mijn haflinger had op een gegeven moment echt zoiets van :? :roll: Wat dóe je??
Daar moest ik zo hard om lachen dat ik ben opgestapt en ben weggereden. Weg angst :D
Het enige dat ik nog echt aan angst heb is het buitenrijden. Vooral groot verkeer, traktors en vrachtwagens. Dat blijft heel spannend, ook omdat ik weet dat hij het écht eng vindt en ik weet ook niet hoe ik dat zowel bij hem als bij mij moet oplossen. Dus stap ik maar af. Creatief zijn in het zoeken naar manieren waarop het wel lukt zeg maar.

Verder weet ik niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen hoe ik er mee omga.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:55

Gydja schreef:
Ik heb niet alles door gelezen.

Maar mijn paard was een tijd niet fatsoenlijk te rijden in de winter. Ze sloeg steeds ophol en maakte grote bokkensprongen. Ik was ook gewoon echt bang om te gaan rijden. Wat hielp was voor de tijd longeren en onder het rijden veel figuren rijden. Ik merkte dat ik meer ontspannen werd tijdens het rijden door constant vigeren te rijden. Het paard krijgt dan geen ideeën in het hoofd om ergens van te schrikken en je ontspant zelf meer door dat je bezig bent met het rijden van figuren.

Heb je ook de angst op een ander paard of alleen op je eigen?

Ik heb het meer op mijn eigen paard dan op een paard van een ander. Ik denk dat ik ook meer druk leg op mijzelf met mijn eigen paard. Maar het hangt wel van het paard af, als ik hem altijd braaf zie lopen bij de eigenaar stap ik er zo op en rij ik er zo mee weg, maar een stout paard stap ik niet eens op ;)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:55

HealthTIES schreef:
Ohh, wat een herkenbaar verhaal. Het zou mijn verhaal kunnen zijn. Wordt je gevoel van controleverlies niet ook deels bepaald door het feit dat je alles voorafgaand al 'invult' voor jezelf en voor je paardje? Dat was mijn grote valkuil. Ik bedoel dus......als hij dit doet, dan zal hij zo wel dat gaan doen.

Hoe beter je je paardje kent, hoe meer je ook geneigd bent om aan al zijn gedrag een labeltje te hangen terwijl dat 99% van de tijd helemaal niet nodig is. Je blokkeert op basis van je eigen foute interpretaties? Ik heb alles vanaf poetsen tot rijden eens laten filmen en dat was een eye opener. Ik zag mezelf een heleboel spanning veroorzaken die nergens voor nodig was, nog voordat ik zelfs aan het poetsen was geslagen. Het blijft lastig, maar het gaat zeker goed komen! Succes

Dat is wel een goed idee. Ik denk dat ik in het poetsen nog wel heel relaxed ben, maar dat dit omslaat zodra ik de bak in wandel om op te stijgen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:58

Jannepauli schreef:
Zo zie je maar dat je uit de dingen die goed gaan en waar jij je goed bij voelt, je een heleboel kunt halen en je jezelf kunt laten zien dat je ook zonder die angst heel wat voor elkaar krijgt. Dat kun je ook in het zadel maar je zult dan wel je mentale knopje moeten kunnen vinden. Als dat bokbandje voor jou zou kunnen helpen, zet het er dan maar op en gebruik het net zo lang als nodig. Maar.. de kracht zit in jezelf en je mag best wel eens tegen jezelf zeggen dat jij ook die andere situaties goed aan kan.
Op het moment dat je op je paard stapt en zit, focus dan eens even niet op, inderdaad, teugel aannemen en aan de slag, maar blijf 's rustig zitten, en kijk naar de omgeving. Neem het in de op en adem diep en rustig. Kijk 's naar al die mooie nieuwe groene blaadjes, neem de omgeving in je op - het is nu zo mooi in Nijkerk. Laat het even doordringen .. strijk je paard 's rustig over de hals en geef dan een zacht seintje dat jullie kunnen vertrekken. Die eerste paar minuten heb je al binnen.

Maak van je angst je bondgenoot in plaats van een vijand. Angst waarschuwt je tegen gevaarlijke situaties, houdt je alert. Maar je weet ook dat je gevaarlijke situaties op de grond heel goed aankan. Als je je iets zou indenken in de trant van "ja maar wát als..." dan kun je dus met recht en reden tegen jezelf zeggen: dat zien we dan wel, ik kán het namelijk oplossen. Neemt je paard een schuiver als jij je zweepje in de andere hand overneemt, zeg dan met kalme stem ( tegen jezelf én tegen het paard!).. rustig maar... blaas je adem uit en ga gewoon door.

Oke ik ga dat opstappen en dan rustig aan wachten eens proberen. Er zit idd zooooveeeel spanning in die eerste passen wegstappen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:58

Anne_mieke88 schreef:
hoi Caatje,

heb je eens gekeken op: http://trainingscentrumhorsevision.nl/
ze woont in de buurt en is heel goed op het gebied van angstruiters. Ik was zelf altijd heel erg bang als ik mijn paard moest trailerladen. Ze heeft mij van mijn angst afgeholpen :)

Bedankt voor de tip! Ik ga op de site kijken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 13:00

Amanda schreef:
Wat een herkenbaar verhaal zeg. Ik heb precies dezelfde angst als jij, bang om de controle te verliezen.
Wat bij mij helpt is in kleine stapjes de confrontatie aan te gaan. Heeeeeele kleine stapjes. En dan zorgen dat jij de controle hebt over het moment. Dat is niet altijd te timen overigens. Maar als ik bijvoorbeeld weet dat ik de controle verlies op een bepaald moment (bijvoorbeeld het opstappen), dan ga ik juist opstappen. En dan meerdere keren, in kleine stapjes.
Eerst voet in de beugels, gaat alles nog goed? Denk aan het uitademen (ik ben snel geneigd mijn adem in te houden).
Gaan zitten, stil blijven staan. Gaat dit goed? Afstappen (blijven uitademen!) en gewoon nog een keer doen.

Mijn haflinger had op een gegeven moment echt zoiets van :? :roll: Wat dóe je??
Daar moest ik zo hard om lachen dat ik ben opgestapt en ben weggereden. Weg angst :D
Het enige dat ik nog echt aan angst heb is het buitenrijden. Vooral groot verkeer, traktors en vrachtwagens. Dat blijft heel spannend, ook omdat ik weet dat hij het écht eng vindt en ik weet ook niet hoe ik dat zowel bij hem als bij mij moet oplossen. Dus stap ik maar af. Creatief zijn in het zoeken naar manieren waarop het wel lukt zeg maar.

Verder weet ik niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen hoe ik er mee omga.

Dingen die hij ECHT eng vindt zoek ik nu niet op, die laat ik de springruiter doen :P
Dat opzoeken in kleine stapjes is denk ik ook wel een goede, iets net zolang doen tot het normaal wordt en zonder spanning is. Als ik aan het rijden ben en tussentijds afstap om bijvoorbeeld mijn jas uit te doen, stap ik zonder spanning op.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:06

Hoi, Wat dapper dan je dan toch nog opstapt :) :) :) :) Wees niet te boos op jezelf als je een moeilijke dag hebt, denk in kleine stapjes. Als we boos op onszelf worden lukt het vaak juist niet. Maak een reeel stappenplan en werk dat rustig door (en laat je niet van de wijs brengen door mensen die wel beweren dat je jezelf moet overschreeuwen). Heb je een dag dat je wat meer gespannen bent, niet erg, dan doe je gewoon een stapje terug.
Je krijgt anders een vicieuze cirkel; Jij meer gespannen die dag, paard ook, waardoor juist het risico bestaat dat gebeurd waar je bang voor bent en je de volgende dag nog banger wordt. Doorbreek dus die cirkel door mild te zijn en voor jezelf haalbare stappen te maken (die per dag kunnen verschillen)

Angst heeft altijd een functie. Indien wij dit niet zouden voelen zouden we als mens al niet meer bestaan (evolutionair gezien). Het moet je echter niet gaan overheersen. Paardrijden is een risicosport, dus angst tijdens het rijden is (evolutionair gezien) eigenlijk niet zo vreemd.
Merk je bijv bij het buitenrijden dat je erg gespannen wordt, dan stap gewoon even af, en stap weer op als je weer ontspannen bent. Je paard zal dit echt niet erg vinden! Je neemt toch de leiding, alleen dan vanaf de grond..
Vind je het opstappen akelig, longeer haar dan even van te voren, dan kun je zien hoe ze is die dag. Wellicht dat je gerust gesteld bent als je ziet dat ze lekker ontspannen loopt.

Verder denk ik dat je goede begeleiding moet zoeken van bijv een psycholoog die ook paardrijles geeft.
Ook kun je onder begeleiding juist gaan werken aan de dingen die je eng vindt. Bijv: leren wat te doen als een paard op hol slaat ed. Hoe meer we weten wat te doen, hoe meer controle-gevoel we krijgen. hoe minder angstig we zijn.

Wat verder goed werkt is iets anders te gaan doen onder het rijden. Het moet wel iets zijn wat je werkgeheugen goed belast. De hersenen zijn nl niet in staat 2 dingen tegelijk te doen. Aandacht naar het een gaat altijd ten koste van aandacht naar het andere. Je kunt bijv een moeilijk liedje mee gaan zingen of ingewikkelde sommen in je hoofd maken. Hierdoor ligt de focus niet meer bij het paard en neemt de angst af

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:11

Voor mij helpt het om mezelf een taak op te leggen.
Mijn paard staakte (ook op de buitenteugel trouwens) en ik pakte hem wel aan (waarop hij dan ook weer in protest ging :roll: ) maar ik vond het toch spannend en stapte nooit met een gerust gevoel meer op.
Toen heb ik een topic gelezen over staken, daarin stond een blog waar iemand hetzelfde had gehad en bij een clinic had meegekregen: voorwaarts in galop.
In plaats van 'o sjit die bok moet vooruit anders gaat hij straks achterover', kwam er bij mij nu een taakgerichte concentratie voor in de plaats om het paard in galop te zetten. Binnen drie keer was het over met zijn staken en steigeren _O-
Nu dreigt hij nog wel eens in het begin, maar hij stopt, ik tjoep hem in galop en we zijn weer aan het werk. Ik stap nu ook weer met vertrouwen op want de regie ligt weer bij mij O:)
Dus misschien heb je daar iets aan, om jezelf een (voorwaartse) opdracht te geven bij het wegrijden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 13:22

Zandro schreef:
Hoi, Wat dapper dan je dan toch nog opstapt :) :) :) :) Wees niet te boos op jezelf als je een moeilijke dag hebt, denk in kleine stapjes. Als we boos op onszelf worden lukt het vaak juist niet. Maak een reeel stappenplan en werk dat rustig door (en laat je niet van de wijs brengen door mensen die wel beweren dat je jezelf moet overschreeuwen). Heb je een dag dat je wat meer gespannen bent, niet erg, dan doe je gewoon een stapje terug.
Je krijgt anders een vicieuze cirkel; Jij meer gespannen die dag, paard ook, waardoor juist het risico bestaat dat gebeurd waar je bang voor bent en je de volgende dag nog banger wordt. Doorbreek dus die cirkel door mild te zijn en voor jezelf haalbare stappen te maken (die per dag kunnen verschillen)

Angst heeft altijd een functie. Indien wij dit niet zouden voelen zouden we als mens al niet meer bestaan (evolutionair gezien). Het moet je echter niet gaan overheersen. Paardrijden is een risicosport, dus angst tijdens het rijden is (evolutionair gezien) eigenlijk niet zo vreemd.
Merk je bijv bij het buitenrijden dat je erg gespannen wordt, dan stap gewoon even af, en stap weer op als je weer ontspannen bent. Je paard zal dit echt niet erg vinden! Je neemt toch de leiding, alleen dan vanaf de grond..
Vind je het opstappen akelig, longeer haar dan even van te voren, dan kun je zien hoe ze is die dag. Wellicht dat je gerust gesteld bent als je ziet dat ze lekker ontspannen loopt.

Verder denk ik dat je goede begeleiding moet zoeken van bijv een psycholoog die ook paardrijles geeft.
Ook kun je onder begeleiding juist gaan werken aan de dingen die je eng vindt. Bijv: leren wat te doen als een paard op hol slaat ed. Hoe meer we weten wat te doen, hoe meer controle-gevoel we krijgen. hoe minder angstig we zijn.

Wat verder goed werkt is iets anders te gaan doen onder het rijden. Het moet wel iets zijn wat je werkgeheugen goed belast. De hersenen zijn nl niet in staat 2 dingen tegelijk te doen. Aandacht naar het een gaat altijd ten koste van aandacht naar het andere. Je kunt bijv een moeilijk liedje mee gaan zingen of ingewikkelde sommen in je hoofd maken. Hierdoor ligt de focus niet meer bij het paard en neemt de angst af

Wat een fijne reactie :)
Je slaat wel precies de spijker op de kop: ik word boos op mijzelf en daardoor wordt het alleen maar erger. Ik vind mezelf zo waardeloos dat ik niet gewoon normaal kan doen en zoals iedereen relaxed op mijn paard kan gaan zitten. Ik schaam mij hier ook echt voor. Ik maak er vaak grapjes over om het weg te lachen, maar ik vind het vreselijk.

Goede tip van het zingen, volgens mij heb je dan ook je ademhaling meer onder controle als je zingt.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 13:24

Urielle schreef:
Mijn paard staakte (ook op de buitenteugel trouwens) en ik pakte hem wel aan (waarop hij dan ook weer in protest ging :roll: ) maar ik vond het toch spannend en stapte nooit met een gerust gevoel meer op.
Toen heb ik een topic gelezen over staken, daarin stond een blog waar iemand hetzelfde had gehad en bij een clinic had meegekregen: voorwaarts in galop.
In plaats van 'o sjit die bok moet vooruit anders gaat hij straks achterover', kwam er bij mij nu een taakgerichte concentratie voor in de plaats om het paard in galop te zetten. Binnen drie keer was het over met zijn staken en steigeren _O-
Nu dreigt hij nog wel eens in het begin, maar hij stopt, ik tjoep hem in galop en we zijn weer aan het werk. Ik stap nu ook weer met vertrouwen op want de regie ligt weer bij mij O:)
Dus misschien heb je daar iets aan, om jezelf een (voorwaartse) opdracht te geven bij het wegrijden.

Dat verhaal heb ik ook een keer gehoord inderdaad, maar nog niet de link gelegd met mijn paard. Ik vraag mij alleen af of mijn paard dit zou snappen. Want ik heb hem nog geen galop geleerd vanuit stilstand, of denk je dat dat niet uitmaakt?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:35

Dappere mensen zijn niet de mensen die iets doen wat ze toch niet eng vinden...dapper is juist iets gaan doen wat we eng vinden *\o/* *\o/* *\o/*
En daarom mogen we, als we dat doen, heeeel trots zijn op ons zelf, ook al zijn het (in je eigen of andermans ogen) maar kleine stapjes

Vraag maar eens aan mensen die geen paardij-angst kennen waar ze dan wel bang voor zijn (meeste mensen zijn wel voor iets bang; spinnen, in een vliegtuig zitten, hoogtes ed) en of zij hiermee de confrontatie aangaan

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:07

Heb je weleens nagedacht over centered riding les?
Daarin word je je heel bewust van je houding, ademhaling, goed voelen wat je paard doet ed.
Ik ben door die lessen een stuk steviger gaan zitten, waardoor ik me ook zekerder ben ga voelen in het zadel.

In jouw geval misschien niet het ei van columbus, maar het zou een van de puzzelstukjes kunnen zijn die je nodig bent.

Succes!

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:16

Wat enorm herkenbaar, lijkt wel of ik je openingspost geschreven heb!
Ik ben 't afgelopen half jaar ook óntzettend bang geweest en 2 weken terug was ik er ook zó klaar mee. Ik heb een prachtpaard maar durfde er zelf niet op en liet iemand anders er plezier mee hebben, dit moest veranderen!
Toen heb ik mezelf eigenlijk gewoon een schop onder de kont gegeven en een paar dagen achter elkaar iedere dag opgestapt, ook al was ik nog zo bang. Iedere keer mijn grenzen verlegd en pas afgestapt toen ik een rondje normaal kon door ademen. Mee gedaan aan een clubles, naar buiten. En iedere keer maar doen alsof je heel stoer bent, dan word je het vanzelf. En na een paar dagen werd ik steeds minder bang en vanavond ga ik zelfs mee doen met de springles! Gewoon maar proberen en we zien het wel.
Ik had een paar weken geleden noooit verwacht dat ik nu weer zo stoer zou zijn maar ik doe nu in een best korte tijd bijna alles weer!

Het is iig al heel knap dat je het bij jezelf zoekt en het niet op je paard afreageerd.
Lessen waarin op jou, je zit, ademhaling etc gelet word helpt ook goed zoals hierboven ook is genoemd.
Oh en zingen deed ik inderdaad ook! Hielp erg goed hahaha.

Het heeft wat tijd nodig maar het gaat echt goed komen hoor! Jullie gaan nog heeel veel leren van elkaar en dan ben je alleen maar blij met je gevoelige spiegeltje :)

Succes!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:31

Centered Riding heb ik me nooit zo in verdiept, maar denk dat een goede zit en het gevoel dat je daarin controle uit kunt oefenen wel kan helpen.

@Anna: dat is bij mij wel het punt, ik stap er elke dag weer op. Hij wordt 1x in de week gereden door een springruiter en 1 dag vrij, maar de overige dagen rij ik zelf. Dit moet ook wel want kilometers maken is heel belangrijk. Maar toch heb ik elke dag weer die bal in mijn buik, soms iets minder en soms iets meer, maar het is er elke dag. De laatste weken ging het wel heel goed, maar blijkbaar doe ik toch iets fout waardoor hij na een paar weken dat dreigen begon te doen.

Wat fijn dat je zelf nu zo fijn gaat en dat je je grenzen verlegt! Echt heel knap.:D
Waar ik zo van baal is dat ik dat ook al eerder gedaan heb. Ik ging inderdaad lekker het bos in, zelfs alleen en ik had springles en dat alles ben ik nu kwijt door die stomme angst :(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:54

Caatje87 schreef:
Dat verhaal heb ik ook een keer gehoord inderdaad, maar nog niet de link gelegd met mijn paard. Ik vraag mij alleen af of mijn paard dit zou snappen. Want ik heb hem nog geen galop geleerd vanuit stilstand, of denk je dat dat niet uitmaakt?

Dat maakt niet uit, het is niet iets 'om te leren', het is genoeg kracht en voorwaartse drang hebben, want de galophulp is exact hetzelfde. En het maakt verder in principe natuurlijk geen reet uit of hij het progressief via stap en draf doet of vanuit die halt gelijk aanspringt, als hij maar in galop komt. Dat is de taak op dat moment.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:57

Oh jeetje ja ligt dus nog wel wat ingewikkelder bij jou, pfff vervelend hoor!
Maar heel erg knap dat je wel iedere keer weer opstapt!
Ook zo rot dat het met ups en downs gaat he, dan word je iedere keer weer teleurgesteld..
Het is echt een soort mindtraining wat je constant aan het doen bent met paardrijden als het niet vanzelf gaat.
Ik hoop dat je gauw een manier vindt waardoor je het plezier weer terug krijgt!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:03

ik weet niet waar je woont, maar ik ken iemand die mens én paard heel goed kan begeleiden en heel veel geduld heeft. Yvonne Bijleveld. http://www.dewegvanhetpaard.nl/

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 15:20

Nog een vraagje Urielle: Hij doet het "staken" alleen bij een bakrand en dan zet hij mij een beetje vast. Dan heb ik dus weinig kans om mijn buitenbeen te gebruiken. Hoe los je dat dan op? Overigens doet hij het alleen als ik de overgang draf-stap, of draf-galop maak. Ik denk dat ik nu te twijfelend ben en dat hij me daarom straft en vervolgens steek ik ook uit angst mijn buitenhand weg... Goed bezig .. :(

Thanks voor de tip xxkimxx96, maar is wel een hele eind uit de buurt.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:32

Urielle schreef:

Ik begrijp het ook niet helemaal vrees ik. Je zegt dat je je voorheen zorgen maakte in de zin van "vooruit of hij gaat achterover", en hem in galop zetten lukt dan wel? Ik probeer dit (in gedachte) even toe te passen op mijn paard. Als hij staakt en ik zou hem met alle overtuiging voorwaarts in galop willen zetten, zal hij met even veel overtuiging achteruit schieten of omhoog gaan. Met de kracht in mijn beentjes kan ik dat gevecht echt niet winnen, met als gevolg een deuk in het vertrouwen van mezelf en dat van m'n paard. Toen ik het enkele jaren geleden meegemaakt heb, heb ik hem met veel plezier overhandigd aan een betere en sterkere ruiter, waarmee hij zodanig hoog ging dat ze er maar is afgesprongen uit kantelgevaar. Sindsdien vermijden we iedere confrontatie en gaan we voor een tragere aanpak. Met resultaat (na verloop van tijd uiteraard :) ).

Wel fijn dat het voor jou gewerkt heeft natuurlijk en ik geloof je zeker en vast, maar ik denk dat dit een hele delicate manier is om een reeds onzekere ruiter een probleem te laten aanpakken.

Caatje, in jouw plaats zou ik me niet forceren. Het enige doel dat je jezelf mag opleggen, is dat je plezier aan je paard beleeft. Vind je iets te spannend? Doe het dan niet. Doe dan gewoon iets anders met je paard, iets wat je wel leuk vindt. Door op zo'n ontspannen manier met je paard bezig te zijn ga je geleidelijk aan je vertrouwen terugwinnen en je grenzen verleggen. Eens je goede begeleiding gevonden hebt kan die persoon je misschien wel helpen/stimuleren om nu en dan eens een stapje verder te zetten. Maar ook dan, niks moet. Het is en blijft een hobby he :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:40

Goh wat een herkenbaar verhaal zeg, ook ik heb hier last van en dan idd het punt van controle verliezen.
Ik heb echt een lief paard, met af en toe zijn momentjes, momenteel ben ik zwanger dus rijd ik niet, maar uiteindelijk wil ik dat wel weer gaan doen, maar weet nu al dat ik vast wel weer excuses ga verzinnen om er niet op te hoeven. Ik ben nog nooit gevallen, rij liever in het bos als in de bak (logica van niks natuurlijk) en hij heeft nog nooit hele gekke dingen gedaan, het engste wat we meegemaakt hebben is dat hij een keer een sprintje trok van 10 meter ofzo, daarna ben ik nog wel doorgereden, maar uiteindelijk toch een stuk afgestapt en gelopen, vond het daarna zo eng om weer op te stappen.
Dat was jammer genoeg ook een van de laatste keren dat ik erop heb gezeten, dus dat wordt nog een mega drempel als ik straks weer kan gaan rijden.

Ik ben ook nog steeds aan het zoeken naar oplossingen, dus ik kan geen oplossing voor je bieden, maar wilde toch even laten weten dat je echt niet de enige bent met dit probleem.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 15:50

@Rockwitch: heel herkenbaar! Ik ben ook stoerder in het bos dan in de bak. Ik ga nu het bos niet in, omdat ik toch maar vind dat ik eerst goed alles onder controle moet hebben.

Hopelijk ga je straks wel weer lekker rijden na je zwangerschap! Rijdt iemand anders je paard nu?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:03

Volgens mij geeft je paard een signaal af, dat hem iets niet lekker zit...
Een paard werkt niet met "truukjes"
Het kan zijn, rug, tanden, spieren, zadel of tegenwerkende ruiter.
Zoek iemand die je daar ook in kan begeleiden. Signalen van paarden zijn voor veel mensen/ruiters niet te herkennen, en er wordt als snel gezegd, truukje. Terwijl het vaak een heel andere oorsprong heeft.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 16:07

helaas nombrado.. hele molen al gehad.. Niet omdat ik dacht dat hij pijn heeft, maar puur omdat ik altijd uit voorzorg alles eens in de zoveel tijd laat checken. Het is toch echt te wijten aan mijn eigen rijkunsten en ik kan mij er niet makkelijk vanaf maken door het aan iets medisch te wijten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:10

Ik heb gelukkig een top bijrijdster die ongeveer 2 keer per week gaat. Gelukkig staat paardlief 24/7 buiten, dus hij krijgt genoeg beweging en frisse lucht.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:24

oehh herkenbaar!
ik ben het vertrouwen ook even kwijt nu.. aan het opbouwen van een blessure periode, dus mn paard is vol van energie.
eerste twee weken gaf ze me zoveel vertrouwen, omdat ze zo braaf was, dat ik dacht: ik kan alles aan met dit paard..
toch wat explosies verder ben ik daar heleemaaal vanaf en denk ik dat ik nooit met dr het bos in kan haha.

Iedere dag denk ik: Zo en nu ga ik rijden, rij ik de hele bak door, ook langs enge openstaande deuren.. en als ik eraf val.. wat dan?? boeiend.

en dan zit ik erop en dan denk ik nouuuu... dat door de hele bak heen rijden kan ook morgen wel.

Fijne tips zijn er al langsgekomen..
ik volg even verder :o

Oh btw wat ik me net nog bedenk:
Ik las je stukje over het bang zijn voor controle verliezen.. dat heb ik ook wel. al is het toch bij mij denk ook de angst om te vallen.
Maar ik heb het bijvoorbeeld ook heel erg in de auto. Zelf rijden is helemaal prima, ik rij vrij hard en twijfel nooit. Maar als ik naast iemand zit.. pfff.. geen controle -O- ik kijk OVERAL bij mee, iedere rotonde, iedere afslag, controleer alle fietspaden.. oeps :')