Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anoniem schreef:Als eerste wil ik je vragen of je paard onregelmatig/kreupel is.
Een paard wat pijn heeft vanwege een medische oorzaak zoals hoefkatrolontsteking is moet je niet berijden.
Er zijn goeroe's die je wijsmaken dat je met rechtrichten een paard met hoefkatrolontsteking weer beter kunt maken. Trap daar niet in!!!!!
Hoefkatrolontsteking is een medisch gebrek.
Rechtrichten is niet iets speciaals of iets bijzonders. Rechtrichten is de basis van paardrijden. Als je paard kreupel is dan niet berijden. Is je paard niet kreupel en wil je goed leren paardrijden, zoek dan gewoon een goed instructeur op. En pas op voor de zogenaamde Goeroe's!!
Sammie schreef:HKO gaat NIET weg met rechtrichten. HKO zit in de benen en heeft met slecht beenwerk te maken (tunneltjes en oneffenheden in de botten van het HK gebied).
Rechtrichten is gewoon onderdeel van de dressuur. En dan heb je met skala der ausbilding te maken. Het is geen wondermiddel, zoals ik al zei is het gewoon onderdeel van de dressuur en kun je het een niet zonder het ander doen. Het paard moet voorwaarts met impuls gereden worden, recht onder de ruiter en met stelling en buiging in de bochten. Al die mensen die potsierlijk doen over alleen en enkel rechtrichten verkopen gebakken lucht.
Ik had nog gevraagd of het paard op speciaal beslag staat, maar daar heb ik nog geen reactie op gezien? Daarnaast raad ik je nog steeds aan het paard na te laten kijken wat betreft spierwerk. Eer een paard kreupel gaat lopen op HKO heeft hij in zijn lijf alles gedaan om het ongemak in de benen te compenseren. Dus ook in zijn bespiering zit hij scheef. Wat heeft de DA verder gezegd?
HKO is echter ook vaak niet het einde tegenwoordig, dus met goed beslag, een goede smid zorgvuldig rijden (geen zwaar mul zand, geen hindernissen springen) kan dit paard gewoon oud worden.
Overignes geloof ik ook niet dat het WEG gaat hoor, slijtage is slijtage, maar ik dacht dat het wellicht de klachten kon verlichten...
) en dan wil ik dus heeeel voorzichtig gaan kijken hoeveel belasting hij aan kan zonder weer onregelmatig te gaan lopen. R12312 schreef:Gelijke druk op 2 teugels en voorwaarts houden is iets wat je gelijk meepakt.
Het werkelijke rechtrichten, lees overigens de artikelen in de hoefslag bijv. van een Bert Rutte en een Frenk Jespers en Johan Hamminga, dat begint pas vanaf Z nivo.
Gelijke verbinding en je paard recht maken is iets anders dan rechtrichten zoals in t skala wordt benoemd. Daarom staat het ook op een van de laatste plekken in t scala en niet in het begin.

nombrado schreef:Rechtrichten komt vanuit achter (bekken) van het paard.
Dat kan je nooit oplossen door voor met je paard aan het werk te gaan.
Ik zou dit paard de achterhand sterk trainen (als hij weer zuiver loopt) aan de longe, langzaam tempo (zeer langzaam) zowel in stap als draf en nog geen galop.
Aan een halstertje, longeren. Elk paard wordt daar recht van.....En heb je zelf zeer veel baat bij straks onder het zadel.
Ga niet lopen prutsen met wijken aan de hand of andere goedbedoelde adviezen,
van een schouder voor, binnen of overstappen wordt geen paard recht .
Anoniem schreef:nombrado schreef:Rechtrichten komt vanuit achter (bekken) van het paard.
Dat kan je nooit oplossen door voor met je paard aan het werk te gaan.
Ik zou dit paard de achterhand sterk trainen (als hij weer zuiver loopt) aan de longe, langzaam tempo (zeer langzaam) zowel in stap als draf en nog geen galop.
Aan een halstertje, longeren. Elk paard wordt daar recht van.....En heb je zelf zeer veel baat bij straks onder het zadel.
Ga niet lopen prutsen met wijken aan de hand of andere goedbedoelde adviezen,
van een schouder voor, binnen of overstappen wordt geen paard recht .
Wat een hoop onwaarheden vertel je hier.
Een paard aan de longeerlijn wordt vanzelf recht? Echt niet. Wanneer je een paard niet corrigeerd en maar zijn gang laat gaan, gaat hij lopen zoals dat voor het paard het makkelijkst is. Dus gewoon scheef.
Om een paard recht te richten behoor je dus wel schoudervoor te rijden, wijken, renvers enz. enz.
Jij valt voor mij in de categorie Goeroe Nombrado.
DGL schreef:Ik zou beginnen met een zoektocht naar mensen in jouw omgeving die les geven in werk aan de hand. Nu je paard kreupel is kun je er niet op, maar als hij in stap goed loopt kun je wel wat oefeningen aan de hand doen om de hulpen te bevestigen en hem soepel te krijgen/houden.
Belangrijk is dat je een instructeur vindt die jou uit kan leggen waarom dingen op een bepaalde manier aangepakt worden. Het waarom zal helpen met het vinden van een methode/stroming die aansluit bij jou doelen.
Het lastige met 'rechtrichten' is dat je blijkbaar gelijk een hokje moet kiezen welke stroming je aan gaat hangen. Terwijl toch echt de basis moet liggen bij het op biomechanisch correcte wijze trainen van het paard. En het is dan geheel afhankelijk van de combinatie welke manier het best werkt. Het zou dan ook fijn zijn als je iemand weet te vinden die een gemengde achtergrond heeft zodat je samen met hem of haar kan zoeken naar wat voor jullie werkt.
Anoniem schreef:Nombrado. Ik ben je op bokt vaak tegen gekomen en wat ik van je lees zegt mij dat je niet weet waar je over praat. En als ik nu de enige ben die vraagtekens bij jou heb dan zou ik aan mezelf kunnen twijfelen maar in alle topics waar jij over rijkunst schrijft wordt je terug gefloten door zowat alle bokkers in zo'n topic.
Maar ik wil het je best nog een keer uitleggen hoor.
Rechtrichten is niet alleen maar dom energie er in rijden. De energie die door de ruiter wordt opgewekt(impuls) zal je aan de voorkant moeten 'beteugelen'. Jij noemt teugelhulpen gepruts aan de voorkant maar het moge duidelijk zijn dat je een paard niet recht krijgt met alleen maar hem aan een longeerlijn (of onder het zadel) naar voren te rijden. Juist wanneer je aan de voorkant alles losgooit zal al die opgewekte energie verloren gaan. Hoe wil jij een paard ooit aan elkaar rijden door er aan de voorkant niets aan te doen? Iedereen streeft er naar om met een lichte verbinding te rijden. Dat gaat niet altijd vanzelf maar moet je leren. Lees de boeken eens, lees het scala eens. Daar wordt altijd de teugelhulpen besproken.
Ik hoop verder dat ruiters die een instructeur zoeken op de (bokt) naam van de instructeur zoeken en er op die manier achter komen met wat voor instructeur zij te maken hebben.
Er lopen zoveel 'zogenaamde' instructeurs rond.