Paard gaat vol in rengalop en is niet meer te stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:55

Amaris: jazeker heb ik het gelezen, maar ik stel mijn (tot nu toe altijd succesvolle) methode voor. Heeft niets met niet lezen te maken maar met een andere aanpak.

Giolli; ik heb een maar loeisterke paarden gereden die er niet doorheen renden. Je voelt het als je paard vetrekt, en op dat moment breng je je hand naar je bovenbeen. Dan kunnen ze niet meer vetrekken of er doorheen denderen. Kwestie van een goede timing en oh zo effectief, zonder kracht omdat je hém buiten spel zet. Maar de meesten hebben aan die eerste heftige inwerking van de stang genoeg om te schrikken en de echte betekenis van 'ho is ho' te leren.

Je leert ze dat zodra ze jou als ruiter buiten spel zetten ze niet meer kunnen rennen, dit ga je opbouwen. Iedere paar passen nette galop worden beloond en op die momenten blijf je ook absoluut van die stang af.

Edit: simo0ne: in dit geval jazeker! Onder het rijden in de bak absoluut niet, maar in een openbare situatie ben ik inderdaad erg streng. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, ik corrigeer veel liever een enkele keer hard om daarna fatsoenlijk buiten te kunnen rijden in wederzijdse ontspanning, dan niet en daarmee wachten tot het mis gaat.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 17-04-14 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:56

Ik denk dat hier wel meer aan de hand is dan alleen het gebrek aan respect. Ik raad je aan om je paard eens na te laten kijken, van top tot teen. Als ze dit vorig jaar niet deed en nu wel dan moet er wel een belletje gaan rinkelen lijkt mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:58

simo0ne schreef:
Ik denk dat hier wel meer aan de hand is dan alleen het gebrek aan respect. Ik raad je aan om je paard eens na te laten kijken, van top tot teen. Als ze dit vorig jaar niet deed en nu wel dan moet er wel een belletje gaan rinkelen lijkt mij?

Nee hoor, dat kan best een gebrek aan respect zijn. Paard heeft gevoelt en gemerkt dat ze de grens kan verleggen en gaat steeds iets verder.

Sammie

Re: Paard gaat vol in rengalop en is niet meer te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:59

Dat klopt zeer zeker. De hele medische malemolen aanraden hoeft dus zeker niet.

Je kan dit al bijvoorbaat controleren door er een andere (zekere, ervarene) ruiter op te zetten. Wat doet het paard dan..

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:00

Er is afgelopen maand bijgeweest:
DA
Tandarts
Zadelmaker
Masseur
Hoefsmid

Mijn eerst volgende stap is een oteoloog of hoe je dat ook schrijft

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:00

Volgens mij moet je de fout bij jezelf gaan zoeken. Als zij zo sterk is dat je geen reactie meer krijgt met bit dan ben jij waarschijnlijk de laatse maanden zelf behoorlijk sterk geweest.
In de bak hoort je paard gewoon de 3 gangen te beheersen zonder bokken of wat dan ook. Als ze dit niet kan dan heb jij er dus kennelijk je werk niet van gemaakt.

Je kunt beginnen met haar te longeren zonder hulpteugel om haar aan beide kanten wat soepelder te maken. Voor je rijtechnische problemen zou je er beter tijdelijk iemand anders opzetten die wat meer ervaring heeft en jou hierna met haar kan verder helpen, want lijkt mij dat jij in het zadel gewoon niets aan je paard te zeggen hebt, zo kun je niet verder. Suc6 met haar

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:01

Ok.. dus het ligt aan je eigen rijden en de verhouding met je paard. Ik zou paard door iemand anders laten rijden voor een tijdje en zelf goed weer zorgen dat je de controle terug krijgt.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:01

Sammie schreef:
Dat klopt zeer zeker. De hele medische malemolen aanraden hoeft dus zeker niet.

Je kan dit al bijvoorbaat controleren door er een andere (zekere, ervarene) ruiter op te zetten. Wat doet het paard dan..

Gek genoeg probeert ze het bij een andere ervaren ruiter.. Maar doet daarna helemaal niks...
en rijdt gewoon hoe ze moet rijden..
*ze rijdt dan ook al heel haar leven en ik daarintegen 3/5 jaar -_-'
en dit is ook mijn eerste paard.. (heb haar nu 2 jaar)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:02

M.i. zou je eerst volgende stap gewoon rijden moeten zijn. Rijden en hulp vragen/ krijgen in wat voor vorm dan ook. Maar het gedrag van dit paard moet aangepast worden en dat gebeurd pas als het dier een duidelijke leider heeft.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:02

Lara_Silver: Oke dan is dat jouw manier, als die voor jou goed werkt, prima ;)

Maar zoals ik zei, er is vast meer aan de hand dat ze dit gedrag vertoond.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:03

Helemaal niet gek dat ze bij ervaren ruiter het probeert... en dan opgeeft want ze heeft geen succes en dus hoeft ze ook niet verder te gaan, ervaren ruiter geeft duidelijk de grens aan en daar luistert je paard gelukkig gewoon naar.
Dat betekend dat jij dus heel snel moet zorgen dat je een betere en consequentere ruiter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:03

Klein voorbeeld, ik heb een tinker gecorrigeerd die bij de toenmalige eigenaren niet meer wilde galopperen, begon te bokken en dat vonden ze te spannend dus gingen ze draven of ze gaf de hulpen zo onzeker dat het paard niet aan wilde of aan kon galopperen.
Toen ging ik er 1 keer op, paard begon te bokken, ik galoppeerde door, paard probeerde me te overtuigen door nog harder te bokken, ik ging door, gaf hem 1 keer een harde mep, en paard was braaf :)
Daarna meisje er weer op, had gezien dat hij niet zo hoog zou gaan bokken dat ze er af ging vallen dus gaf m ook een tik en sindsdien was het over. Alleen bij de moeder van de dochters niet, die durfde niet en dat voelde hij feilloos aan.
Toevallig was dit een tinker maar dat kan met elk ras of paard gebeuren uiteraard.

Ts ik denk dat je osteopaat bedoelt.
En in plaats van daar je geld aan uit te geven, zou goede hulp een betere oplossing zijn gok ik zo. Osteopaat is altijd goed maar ik gok dat dit niet de problemen weg zal nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:04

Juulxx schreef:
Gek genoeg probeert ze het bij een andere ervaren ruiter.. Maar doet daarna helemaal niks...
en rijdt gewoon hoe ze moet rijden..
*ze rijdt dan ook al heel haar leven en ik daarintegen 3/5 jaar -_-'
en dit is ook mijn eerste paard.. (heb haar nu 2 jaar)

Dat is niet gek. Die andere ruiter is duidelijker en is de leider. Dat is voor jou niet leuk, maar ook echt niet iets om je voor te schamen. Meer mensen lopen hier tegenaan. Je zult het probleem dus moeten zoeken in jullie samenwerking. En vraag gewoon hulp aan die ervaren ruiter en bouw zo verder.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 17-04-14 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:04

simo0ne schreef:

Uiteraard, ik leg hier enkel mijn manier uit, anderen zijn nog altijd 100% vrij die niet te willen gebruiken, het is immers hun paard. :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:07

Ik mis een osteopaat in je het rijtje van de mensen die je paard hebben nagekeken.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:07

Joolien schreef:
simo0ne schreef:

Nee hoor, dat kan best een gebrek aan respect zijn. Paard heeft gevoelt en gemerkt dat ze de grens kan verleggen en gaat steeds iets verder.

Zie net dat ze haar al heeft laten controleren. Dan zal het best een gebrek aan respect kunnen zijn ja

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:08

Lara_Silver schreef:
simo0ne schreef:

Uiteraard, ik leg hier enkel mijn manier uit, anderen zijn nog altijd 100% vrij die niet te willen gebruiken, het is immers hun paard. :)

Dat is zo, ieder heeft zo zijn eigen manier ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:08

6 jaar een ideale leeftijd om eens goed te gaan puberen.
Maar eerst in de bak even alles onder controlle en dan pas weer naar buiten.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:09

Paard is 6,
Is het paard niet gewoon vreselijk aan het puberen en uittesten ? Bij het zadelmak maken zeker geen problemen gehad ? Dan komt het altijd dubbel terug in de pubertijd zeg ik altijd haha :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:09

Lara_Silver schreef:
Amaris: jazeker heb ik het gelezen, maar ik stel mijn (tot nu toe altijd succesvolle) methode voor. Heeft niets met niet lezen te maken maar met een andere aanpak.

Giolli; ik heb een maar loeisterke paarden gereden die er niet doorheen renden. Je voelt het als je paard vetrekt, en op dat moment breng je je hand naar je bovenbeen. Dan kunnen ze niet meer vetrekken of er doorheen denderen. Kwestie van een goede timing en oh zo effectief, zonder kracht omdat je hém buiten spel zet. Maar de meesten hebben aan die eerste heftige inwerking van de stang genoeg om te schrikken en de echte betekenis van 'ho is ho' te leren.

Je leert ze dat zodra ze jou als ruiter buiten spel zetten ze niet meer kunnen rennen, dit ga je opbouwen. Iedere paar passen nette galop worden beloond en op die momenten blijf je ook absoluut van die stang af.

Edit: simo0ne: in dit geval jazeker! Onder het rijden in de bak absoluut niet, maar in een openbare situatie ben ik inderdaad erg streng. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, ik corrigeer veel liever een enkele keer hard om daarna fatsoenlijk buiten te kunnen rijden in wederzijdse ontspanning, dan niet en daarmee wachten tot het mis gaat.

Ik zei dat omdat je aanhaalde dat sommige paarden in de bak loeibraaf zijn, maar buiten bij open vlaktes oid niet meer te houden zijn.
Dit paard is duidelijk niet zo'n kwestie want deze is in de bak al niet normaal te rijden door TS.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:12

Kermis schreef:
Paard is 6,
Is het paard niet gewoon vreselijk aan het puberen en uittesten ? Bij het zadelmak maken zeker geen problemen gehad ? Dan komt het altijd dubbel terug in de pubertijd zeg ik altijd haha :')

+:)+ :')

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:15

Typische tinkerstreken, zou me niet al te druk maken om haar lichamelijke situatie. Eigenwijs en zelfverzekerd.

Je hebt nu een gevaarlijke situatie als je naar buiten gaat (alleen of met iemand samen), dit dus niet meer doen.
Eerst in de bak volledig vertrouwen krijgen onder goede begeleiding. Kan je John Erb aanraden. Een "gewone" dressuurinstructie is m.i. niet genoeg op dit moment. Een soort gedragsdeskundige kom je veel verder mee.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:16

dan zit er zeker niets anders op dan goed doorzetten in, is ze daar 100% onder controlle naar buiten en dan eerst alleen stappen, misschien een drafje en zodra ze begint te kloten weer aan het werk zetten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:18

Wat jij moet doen? Je paard verkopen. Je bent er al zo langs als dat je haar hebt mee aan het emmeren, op zo ongeveer alle vlakken die er bestaan. Nu dit weer. Ga eens helder denken en bedenk je dat dit paard (misschien wel geen enkel paard) niet geschikt is voor jou en dat jullie beter af zijn zonder elkaar.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:23

Caily schreef:
Wat jij moet doen? Je paard verkopen. Je bent er al zo langs als dat je haar hebt mee aan het emmeren, op zo ongeveer alle vlakken die er bestaan. Nu dit weer. Ga eens helder denken en bedenk je dat dit paard (misschien wel geen enkel paard) niet geschikt is voor jou en dat jullie beter af zijn zonder elkaar.

Zeg je dat altijd tegen mensen die hier om hulp vragen..
Ik weet zeker tot we hier uitkomen.. Heb jij nooit zo je ups en downs gehad?