Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
simo0ne schreef:Ik denk dat hier wel meer aan de hand is dan alleen het gebrek aan respect. Ik raad je aan om je paard eens na te laten kijken, van top tot teen. Als ze dit vorig jaar niet deed en nu wel dan moet er wel een belletje gaan rinkelen lijkt mij?
Sammie schreef:Dat klopt zeer zeker. De hele medische malemolen aanraden hoeft dus zeker niet.
Je kan dit al bijvoorbaat controleren door er een andere (zekere, ervarene) ruiter op te zetten. Wat doet het paard dan..

Juulxx schreef:Gek genoeg probeert ze het bij een andere ervaren ruiter.. Maar doet daarna helemaal niks...
en rijdt gewoon hoe ze moet rijden..
*ze rijdt dan ook al heel haar leven en ik daarintegen 3/5 jaar -_-'
en dit is ook mijn eerste paard.. (heb haar nu 2 jaar)
simo0ne schreef:Lara_Silver: Oke dan is dat jouw manier, als die voor jou goed werkt, prima![]()
Maar zoals ik zei, er is vast meer aan de hand dat ze dit gedrag vertoond.
Joolien schreef:simo0ne schreef:Ik denk dat hier wel meer aan de hand is dan alleen het gebrek aan respect. Ik raad je aan om je paard eens na te laten kijken, van top tot teen. Als ze dit vorig jaar niet deed en nu wel dan moet er wel een belletje gaan rinkelen lijkt mij?
Nee hoor, dat kan best een gebrek aan respect zijn. Paard heeft gevoelt en gemerkt dat ze de grens kan verleggen en gaat steeds iets verder.
Lara_Silver schreef:simo0ne schreef:Lara_Silver: Oke dan is dat jouw manier, als die voor jou goed werkt, prima![]()
Maar zoals ik zei, er is vast meer aan de hand dat ze dit gedrag vertoond.
Uiteraard, ik leg hier enkel mijn manier uit, anderen zijn nog altijd 100% vrij die niet te willen gebruiken, het is immers hun paard.
Lara_Silver schreef:Amaris: jazeker heb ik het gelezen, maar ik stel mijn (tot nu toe altijd succesvolle) methode voor. Heeft niets met niet lezen te maken maar met een andere aanpak.
Giolli; ik heb een maar loeisterke paarden gereden die er niet doorheen renden. Je voelt het als je paard vetrekt, en op dat moment breng je je hand naar je bovenbeen. Dan kunnen ze niet meer vetrekken of er doorheen denderen. Kwestie van een goede timing en oh zo effectief, zonder kracht omdat je hém buiten spel zet. Maar de meesten hebben aan die eerste heftige inwerking van de stang genoeg om te schrikken en de echte betekenis van 'ho is ho' te leren.
Je leert ze dat zodra ze jou als ruiter buiten spel zetten ze niet meer kunnen rennen, dit ga je opbouwen. Iedere paar passen nette galop worden beloond en op die momenten blijf je ook absoluut van die stang af.
Edit: simo0ne: in dit geval jazeker! Onder het rijden in de bak absoluut niet, maar in een openbare situatie ben ik inderdaad erg streng. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, ik corrigeer veel liever een enkele keer hard om daarna fatsoenlijk buiten te kunnen rijden in wederzijdse ontspanning, dan niet en daarmee wachten tot het mis gaat.
Caily schreef:Wat jij moet doen? Je paard verkopen. Je bent er al zo langs als dat je haar hebt mee aan het emmeren, op zo ongeveer alle vlakken die er bestaan. Nu dit weer. Ga eens helder denken en bedenk je dat dit paard (misschien wel geen enkel paard) niet geschikt is voor jou en dat jullie beter af zijn zonder elkaar.