Bokken bij aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjuliavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:00

Arc_En_Ciel schreef:
xjuliavb schreef:

Jaa dat zou het ook nog kunnen zijn, zou dat ook meespelen aan het verkeerd aangalopperen?

Ja dat kan zeker, als hij geen goede binnenstelling heeft kan het gebeuren dat hij verkeerd aanspringt :j

Hoe zou ik daaraan kunnen werken? Ik heb namelijk het idee dat hij gewoon standaard zijn verkeerde been naar voren gooit. Het verschil tussen zijn rechter- en linkergalop is ook erg klein

Gentlegiant

Re: Bokken bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:03

Het verkeerd aangalopperen ja dat is hoogst waarschijnlijk een balans probleem en dat kan ook weer komen van een fout zadel en dergelijke

Neem met oefeningen mee voltes slangenvoltes en dergelijke (die kunnen ook in een kleinere bak hoor) dat hij om jou binnen been buigt

Laat hem werken en niet lalala wat rondjes lopen
Laat zn hersens maar kraken

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:04

Aangaloperen in de volte, want dan is zn buiging al enigzins aanwezig.
Kan ook nog wel eens helpen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:06

Maar dan moet de buiging wel goed zijn anders kom je niet ver :n
Hoe veel paarden lopen niet ''vierkant'' de volte door
Hij moet zich wel buigen om je binnenbeen

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:09

Gentlegiant schreef:
Het verkeerd aangalopperen ja dat is hoogst waarschijnlijk een balans probleem en dat kan ook weer komen van een fout zadel en dergelijke

Neem met oefeningen mee voltes slangenvoltes en dergelijke (die kunnen ook in een kleinere bak hoor) dat hij om jou binnen been buigt

Hier ben ik het mee eens :j Bij de figuren waar rondingen in zitten, inderdaad proberen om hem zoveel mogelijk om je binnenbeen heen te laten buigen.
En verder wat ik in mijn vorige post al zei; overgangen rijden is ook belangrijk.

Ik denk dat een goede instructeur/trice jullie heel goed op weg kan helpen hoor, ik zou daar zeker naar gaan kijken als ik jou was! :)

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:09

Ja precies, maar een goede buiging bereik je dus door goed los te rijden zoals ik eerder in een berichtje aangaf.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:12

In een ander topic heb je het over springen dat hij daar niet mee bokt
Aanspringen voor de sprong en door galopperen?

Niet altijd MissChrys je moet wel weten wat je doet wil je het juiste bereiken
Ik zie hier te vaak klanten die hun paarden maar wat door de bocht heen trekken ongeacht of ze veel figuren en bochten rijden zijn die paarden nog zo stram en vierkant waar je u tegen zegt

Zoals ik al eerder aan geef en Arc ook lessen
Niemand is uit geleerd de beste ruiters lessen nog

xjuliavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:15

Arc_En_Ciel schreef:
Gentlegiant schreef:

Hier ben ik het mee eens :j Bij de figuren waar rondingen in zitten, inderdaad proberen om hem zoveel mogelijk om je binnenbeen heen te laten buigen.
En verder wat ik in mijn vorige post al zei; overgangen rijden is ook belangrijk.

Ik denk dat een goede instructeur/trice jullie heel goed op weg kan helpen hoor, ik zou daar zeker naar gaan kijken als ik jou was! :)

Jaa gaan we zeker eens proberen! Ga ook dat met die buigingen proberen, daar is hij namelijk niet heel soepel in!

xjuliavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:17

Gentlegiant schreef:

Ik zie hier te vaak klanten die hun paarden maar wat door de bocht heen trekken ongeacht of ze veel figuren en bochten rijden zijn die paarden nog zo stram en vierkant waar je u tegen zegt

Dankjewel voor de tips! Ga ze zeker eens uitproberen. Dat met door galopperen zou ik ook kunnen proberen, maar als ik ga springen is hij al los en is aan galopperen geen probleem meer. Dan gaat hij juist hartstikke snel omdat hij springen super vindt.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:20

Het zou misschien ook kunnen zijn uit protest, aangezien je nu zegt dat hij -als hij weet dat jullie gaan springen- ineens wel goed gaat? Of is dat al nadat jullie een paar sprongen hebben gemaakt, en ook hebben losgereden?

xjuliavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:23

Arc_En_Ciel schreef:
Het zou misschien ook kunnen zijn uit protest, aangezien je nu zegt dat hij -als hij weet dat jullie gaan springen- ineens wel goed gaat? Of is dat al nadat jullie een paar sprongen hebben gemaakt, en ook hebben losgereden?

Jaa ik weet ook bijna wel zeker dat het uit protest is..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:24

Korte metten mee maken en hem eens op zn donder geven...?

Ik zou daar zo mee klaar zijn maar ik zou persoonlijk wel eerst zeker willen weten dat het niet aan het zadel en dergelijken leek

Jonge kinderen hebben ook wel eens pijn of zijn ziek maar als ze leuke dingen mogen gaan doen lijkt het vaan als sneeuw voor de zon verdwenen

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:30

Simpele vraag, heeft jouw singel beide kanten elastiek?

Mijn merrie deed het ook in de galop, volledig check up van alles gehad niets dat dwars zat en dergelijke.
Lesgeefster zei dat ik een dressuursingel met elastiek aan beide kanten moest gebruiken en het was opgelost!!
Door dat deze wat kon uitzetten bij het aanspringen in galop had ze geen druk door het zadel op haar rug :)

xjuliavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:34

_Alarm_wlkp schreef:
Simpele vraag, heeft jouw singel beide kanten elastiek?

Mijn merrie deed het ook in de galop, volledig check up van alles gehad niets dat dwars zat en dergelijke.
Lesgeefster zei dat ik een dressuursingel met elastiek aan beide kanten moest gebruiken en het was opgelost!!
Door dat deze wat kon uitzetten bij het aanspringen in galop had ze geen druk door het zadel op haar rug :)

We hebben een singel met aan een kant elastiek! Typisch zeg haha!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:34

Aan een kant elastiek is zwz slecht
Zo word je zadel scheef getrokken

Dus of beide zijdes of een

xjuliavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:35

Gentlegiant schreef:
Korte metten mee maken en hem eens op zn donder geven...?

Ik zou daar zo mee klaar zijn maar ik zou persoonlijk wel eerst zeker willen weten dat het niet aan het zadel en dergelijken leek

Jonge kinderen hebben ook wel eens pijn of zijn ziek maar als ze leuke dingen mogen gaan doen lijkt het vaan als sneeuw voor de zon verdwenen

Jaa klopt dat is inderdaad waar. Ik kijk het even aan met deze nieuwe tips, als dat niet helpt ga ik het inderdaad na laten kijken. Wat zijn metten?

xjuliavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:35

Gentlegiant schreef:
Aan een kant elastiek is zwz slecht
Zo word je zadel scheef getrokken

Dus of beide zijdes of een

Okee, ga ik aan de eigenaar voorstellen! bedankt voor de tip :)

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:36

Gentlegiant schreef:

Ja helaas gebeurt dat in de praktijk veel, maar dat is niet uiteraard niet wat ik bedoel :D
Want als een paard na een paar figuren nog stram is, zie ik dit niet als losgereden zijn....
Lessen zeker een aanrader, daar sluit ik mij bij aan!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:36

Een singel met beide zijde elastiek dan :) Kan altijd helpen he. Bij mij was dat dé oplossing.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:37

Korte metten maken
einde oefening-op zn flikker geven iets in die richting :=

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:37

Korte metten mee maken wordt bedoeld: afkappen die zooi :p
M.a.w. Niet toestaan!

xjuliavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:41

MissChrys schreef:
Korte metten mee maken wordt bedoeld: afkappen die zooi :p
M.a.w. Niet toestaan!

hahaha okeee, dat ken ik niet! maar ik vind ook dat het afgekapt moet worden

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:54

Als hij het daarna niet meer doet klinkt het alsof hij erg stijf is in de rug (lendenpartij). Galop is een goede gang om die juist los te werken. Springt hij aan de longeerlijn ook overkruis aan?
Je zou idd zadel eems moeten laten controleren en eventueel een osteo. Wellicht zit hij net achter het zadel vast en dan kunnen ze ook niet goed aanspringen.

Anders wellicht voor het rijden goed loslongeren en tijdens het rijden veel figuren en overgangen, wederom om de lendenpartij los te maken.
Wat ook wel helpt is op eenvolte zetten, volte verkleinen en vervolgens bij het volte vergroten laten aanspringen. Je hebt dan de correcte buiging.

Veel succes!

xjuliavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 21:33

Zandro schreef:
Als hij het daarna niet meer doet klinkt het alsof hij erg stijf is in de rug (lendenpartij). Galop is een goede gang om die juist los te werken. Springt hij aan de longeerlijn ook overkruis aan?
Je zou idd zadel eems moeten laten controleren en eventueel een osteo. Wellicht zit hij net achter het zadel vast en dan kunnen ze ook niet goed aanspringen.

Anders wellicht voor het rijden goed loslongeren en tijdens het rijden veel figuren en overgangen, wederom om de lendenpartij los te maken.
Wat ook wel helpt is op eenvolte zetten, volte verkleinen en vervolgens bij het volte vergroten laten aanspringen. Je hebt dan de correcte buiging.

Veel succes!

Met de volte kleiner/groter maken heeft het weinig zin.. Heb dat al veel geprobeerd, maar maakt weinig verschil met in de hoek aangalopperen. Ik ga nu trainen met extra goed loswerken, kijken of dat werkt. En aan de longe springt hij ook altijd verkeerd aan.