Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Herlinde98

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:49

T zijn wel aardig lange paden maar nog niet echt lang genoeg voor de energie van mn pony :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:49

Ik kan de kop van mijn paard leegmaken door hem eens in de week even lekker voluit te laten gaan in de beschermde omgeving van buitenbak.....

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:53

Volgensmij hebben we zo allemaal wel ons eigem meningen en oplossingen.. Dat moet ook wel want elk paard maar ook elk mens is anders. Ik heb ook het vertrouwen van mn pony gekregen door VD NH en alles wat er een beetje op lijkt dus ook stukjes parelli maar dat controleert mn pony niet zomaar op een buitenrit of voor een sprong. En niet te vergissen dat het niet altijd mn pony is die de leiding neemt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:53

Nou dan doe jij t toch zo :+ Ik ga liever naar het bos waar die z'n ei kwijt kan en dat die wat meer ziet dan alleen de bordjes van de bak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:54

Parelli leert je je pony te controleren. Maar stukjes Parelli gaan niet werken nee. Wil je succes, en garantie op succes, ga het hele programma volgen, en maak er geen eigen mix van, want dat is sowieso gedoemd om te mislukken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:55

Reageert je pony niet op stem? En vooral op je zit blijven denken, achterover, voeten afsteken en ophoudingen maken, vasthouden werkt vaak niet :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:57

Amiigo schreef:
Nou dan doe jij t toch zo :+ Ik ga liever naar het bos waar die z'n ei kwijt kan en dat die wat meer ziet dan alleen de bordjes van de bak.

Ik hou het idd liever veilig. Scheelt weer een topic op Bokt, gestart met het probleem dat de pony (soms) op buitenritten niet terug te krijgen is. En ik ga liever op een andere manier dood dan dat ik ik volle galop van een paard af moet springen, of dat ik het risico loop dat het paard voor een auto springt omdat hij zo daas is dat hij geen gevaar ziet (of eens in de zoveel tijd er vandoor moet gaan omdat hij even "stoom af moet blazen").
Jouw lijf, jouw leven.....

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:58

Ik ken het, hier ook een pony die als een kip zonder kop op de sprong af rent en vervolgens absoluut niet wil luisteren. Inmiddels doet ze het niet meer, maar wij maakte steeds een kleine *straf* volte.. Dan bedoel ik niet dat je het hoofd helemaal naar het zadel toe moet trekken, maar gewoon een kleine volte..
Hoop dat het helpt!
Wat is een ORS trouwens?

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 00:01

Ik doe er liever een hele zandweg over om mn pony te laten uitrazen en veel moeite en verschillede manieren te moeten doen om hem terug te krijgen dan dat ik door de bocht vlieg in een bak en mn nekje breek. Mijn lijf mijn leven
Laatst bijgewerkt door Herlinde98 op 15-04-14 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:02

Je hoeft er niet op te zitten he...losgooien kan ook..:D

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 00:04

Dat klopt maar dat vind de pony niet leuk genoeg rennen alleen met t vrouwtje erop.. Vind ie een veel leuker spelletje :p

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:06

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:07

Cassidy schreef:
Amiigo schreef:

Ik hou het idd liever veilig. Scheelt weer een topic op Bokt, gestart met het probleem dat de pony (soms) op buitenritten niet terug te krijgen is. En ik ga liever op een andere manier dood dan dat ik ik volle galop van een paard af moet springen, of dat ik het risico loop dat het paard voor een auto springt omdat hij zo daas is dat hij geen gevaar ziet (of eens in de zoveel tijd er vandoor moet gaan omdat hij even "stoom af moet blazen").
Jouw lijf, jouw leven.....

Eens, maar er is natuurlijk wel wat aan te doen als je pony niet te remmen is op buitenrit.

TS hoe is de pony in de omgang? Ben jij daar wel de leider?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:08

Herlinde98 schreef:
Dat klopt maar dat vind de pony niet leuk genoeg rennen alleen met t vrouwtje erop.. Vind ie een veel leuker spelletje :p

Dan is dat een stukje serieuze ongehoorzaamheid en dat dien je aan te pakken.
Maar goed als je remedie is om je paard zijn zin te geven, en je niet bereid bent om dat patroon te doorbreken, dan laat hem vooral eens in de zoveel tijd zijn spreekwoordelijke middelvinger uitsteken en hem uitrazen. Maar een mogelijke oplossing is, om hem dan, als hij het niet leuk meer vindt, nog even laten doorgaan. Tot hij het niet meer leuk vindt. En dat iedere keer als hij eigeninitiatief neemt. Gaat hij het uiteindelijk ook niet leuk meer vinden. Maar die ruimte moet je hebben. En dat moet wel veilig zijn.

En het andere alternatief is de ORS.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:10

Amiigo schreef:

Die vraag had ik ook al gesteld, maar ts zwijgt daarover in alle talen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:13

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:19

Cassidy schreef:
DianXX schreef:
Bij mijn pony werkt de ORS ook niet, tenminste, niet in het bos.
Ze sluit zich dan gewoon volledig af en reageert nergens meer op en rost door bomen en stuiken etc.
Pas als je er vanaf springt stopt ze. Dus mijn oplossing is er af springen.

Dit doet ze overigens alleen als ze alleen in het bos is, ze heeft dit een jaar of 2 geleden 1 keer gedaan, en is nooit weer gestopt.

Ik vraag me af of jij dat snapt wat de ORS eigenlijk is? Wat het niet is, is je paard in volle galop omtrekken, als je dat misschien mocht denken.

Het is het neusje naar je stijgbeugel brengen en tegelijkertijd de achterhand wegzetten, zodat hij geen vaart meer kan maken.
Als hij goed is aangeleerd, en regelmatig wordt bevestigd, werkt hij altijd.

Ik weet wat het is. Nee ik denk niet dat het een paard omtrekken is. Dat zou ook onmogelijk zijn bij mijn pony. :+

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 00:42

Cassidy schreef:
Amiigo schreef:

Die vraag had ik ook al gesteld, maar ts zwijgt daarover in alle talen :D

Sorry had ik dan eveb overheengelezen. Als ik er een touw aan heb ben ik tijdens VD en verder vanaf de grond de leider. Los neemt hij het vaak over en in de wei al helemaal. Erop had ie te weinig vertrouwen en stak regelmatig zijn figuurlijke middel vinger op. Het vertrouwen en de band zijn veel beter onder zadel maar ook vanaf de grond. Hij wil uit eigenwijs karakter zijn middelvinger zo gezegt nog wel eens opsteken en dus ook door lekker onder mij weg te rennen.. Maar vaak is dat wel aardig op de lossen.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 00:55

Je kunt ook een thiedeman proberen misschien, dat is een soort kruising tussen een martingaal en slof en als je hem echt niet kunt houden heb je dan toch een stuk meer grip.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:25

_Zoe schreef:
Je kunt ook een thiedeman proberen misschien, dat is een soort kruising tussen een martingaal en slof en als je hem echt niet kunt houden heb je dan toch een stuk meer grip.

Zou je beter een slof eraan kunnen doen. Als die een keer goed struikelt met thiedeman dan gaat die vol tegen de grond.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:36

Ik weet dat de meesten niet voor verandering van bitten zijn, maar misschien is een enkel- of dubbelgebroken Spaans bit een oplossing voor je? Een bit maak je zelf zo streng als je wilt, dit bit is niet veel anders dan een simpel bit, alleen heb je hier een hefboomsysteem waardoor je toch net iets meer te zeggen hebt aan je paard.
Waar ik vroeger op de manège reed was het trouwens heel normaal dat manègepaarden in de bak gereden werden met een simpel trensje, en op buitenrit een iets strenger bit in kregen.
Mijn paard rij ik buiten ook gewoon met een simpel dubbelgebroken bitje, maar wanneer we naar het strand gaan hoef ik dat echt niet te riskeren. Dan is zo'n Spaans bit net genoeg, mijn paard reageert er veel rustiger op en ik hoef niet als een gek aan de teugels te trekken om hem terug te krijgen :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:50

In dit geval zou ik er geen scherper bit in hangen/ hulpteugels gebruiken oid.
Ik zou zorgen dat je de controle terugvindt, dus tijdelijk geen rengalopjes oid. Ga t weer opnieuw opbouwen, dus stukje galop en weer terug naar draf, weer stukje aanspringen en weer terugnemen. Die stukjes steeds langer maken, en als je merkt dat hij zich sterk maakt sowieso altijd weer terugnemen naar draf. Als je zover bent dat je gewoon alle controle hebt over hem in galop, kan je stukjes versnellen en weer terug nemen, stukjes langzamere galop en weer naar handgalop etc. Die stukjes (middengalop/ iets harder) kan je ook steeds weer iets langee maken.

Zo zou ik t oplossen, werkt altijd heel goed en is een vriendelijke manier. Je lost het namelijk ol een rijtechnische manier op, zie hier eigeblijk ook nier in waarom je vikr deze reden een hulpteugel of scherper bit er in zou gaan hangen.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:54

Ik snap sowieso niet, waarom je met een paard naar buiten gaat waar je geen controle over hebt.. Als je je paard niet terug kunt krijgen uit de galop, kunnen er ontzettend gevaarlijke situaties ontstaan. Misschien is het beter om voorlopig niet meer naar buiten te gaan en in de bak weer met de schakelingen aan de gang te gaan. Als je paard in de bak gehoorzaam is kun je het buiten weer proberen. En als je toch perse naar buiten wilt, zou ik alleen gaan stappen/draven als je paard daar wel gehoorzaam in is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:57

Probeer eens een dubbelgebroken bit. Als het paard zijn hoofd omhoog doet en jij hebt veel druk op de teugels (om hem in controle te houden) dan steekt het in zijn gehemelte en het kan zijn dat hij daardoor natuurlijk juist oncontroleerbaarder wordt.

Je pony trekt waarschijnlijk erg aan op de hindernis en een martingaal helpt hier al goed bij. Voor de rest is het veel trainen. Ga bijvoorbeeld eens in stap naar de hindernis toe en de laatste tweemeter pas in draf. Of ga eerst stilstaan, dat soort dingen.

En over de galop in het bos.. Kan zijn dat dat gewoon niet echt op te lossen is (maar wel te verbeteren). Of ik de mijne nu met bit of bitloos buiten rijd. Hij is frisser, vrolijker en dan heb ik gewoon minder controle en moet ik gewoon hard zijn in mijn hand.

Je zou natuurlijk bitloos kunnen proberen. Kan zijn dat je dan meer controle hebt. Of juist niet, het verschilt erg per paard. Zo reed ik mijn ene paard bitloos buiten omdat ik dan minder controle heb, maar de ander juist met bit.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 12:58

Echt super bedankt allemaal ! Ik heb gister weer een super fijn springlesje gehad ook veel opgestoken.. Ik ga alleen echt niet stoppen met buitenrijden het is niet echt gevaarlijk maar ik wil gewoon het tempo in galop beter kunnen controleren en hem sneller terug kunnen krijgen zonder te zagen oid. Telkens terug naar draf en weer overnieuw word hij alleem maar drukker van. Ik ben niet heel fan van al die hulpteugels maar een martingaal ben ik buiten echt nodig en het heeft ervoor gezorgt dat ik volledige controle in een springparcours kan houden. We hebben besloten om naar iemand die veel met bitten kan ervaf weet enzo te gaan.. Zelf wil ik ool bitloos nog even gaan bekijken en proberen.