Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ewona schreef:We hebben ook een kaptoom liggen om mee te longeren.
Maar die wil ik toch liever niet gebruiken om bitloos mee te rijden.
Werkt toch redelijk in op zijn neus, zal wel persoonlijk zijn, maar dat doe ik liever niet. (iedereen vrij natuurlijk om te gebruiken wat hij wil)
Dus ga ik toch maar een aantal bitloze hoofdstellen uittesten.
Er zit iemand hier in de buurt waar je les kan volgen in bitloos rijden (of overschakelen dan) en daar kan je ook kijken op welk hoofdstel je paard best reageert.
Kreeg de tip ook zopas, wist niet eens dat hier zo iemand in de buurt woonde, dus daar ga ik dan maar eens kijken.
Ewona schreef:Werkt toch redelijk in op zijn neus, zal wel persoonlijk zijn, maar dat doe ik liever niet. (iedereen vrij natuurlijk om te gebruiken wat hij wil)

). In het begin was het even wennen voor beiden, maar ik kan hem er net zo mee sturen als met bit. Ben begonnen met een kingekruist hoofdstel, maar heb er nu ook een kaakgekruist hoofdstel bij. Bij het kaakgekruiste hoofdstel kom je net iets beter door dan bij het kingekruiste hoofstel. Een kaptoom vind ik veel te scherp om mee te rijden/longeren, omdat daar een ketting in het neusgedeelte zit. Voor grondwerk is het prima. Ook een touwhalster vind ik te scherp. Je moet natuurlijk sowieso geen constante druk op je teugels zetten, maar mocht je toch een onverwachtste sterke ophouding moeten maken, dan is touw echt heel scherp... Ben zelf erg te spreken over de bitloze hoofdstellen van permicavallo.nl. Op deze site staat ook goed het verschil tussen de verschillende hoofdstellen te lezen. Bij het kiezen van een hoofdstel moet je erop letten dat de neusriem niet te smal is, omdat het anders te scherp kan zijn voor het paard. Ik heb zelf de Croce en de Dolce. De Croce heeft Petra speciaal voor ons ontwikkeld omdat ik in kaakgekruiste hoofdstellen niet kon vinden wat ik zocht en is nu ook op de website te koop. Gilles doet het er super op (en nee, ik heb geen aandelen in deze winkel, vind het alleen hele fijne hoofdstellen). Suc-6 met je keuze! xSlvna schreef:Ewona schreef:Werkt toch redelijk in op zijn neus, zal wel persoonlijk zijn, maar dat doe ik liever niet. (iedereen vrij natuurlijk om te gebruiken wat hij wil)
Ewona schreef:[/quote]Werkt toch redelijk in op zijn neus, zal wel persoonlijk zijn, maar dat doe ik liever niet. (iedereen vrij natuurlijk om te gebruiken wat hij wil)