Bitloos, maar hoe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marrie1999

Re: Bitloos, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 08:17

Is dat dan zoveel beter??

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 09:40

Iemand??

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:52

Opnieuw, zoals ik reeds gesteld had, is het afhankelijk van hoe je de tool wilt gebruiken.

Historisch is de kaptoom of Cavesson inderdaad ook onwikkeld uit de Hakma. Het is echter essentieel om op te merken dat een cavesson een 'tool' is die niet is ontwikkeld om te rijden, maar om aan de hand of aan het touw te werken en vormt een essentieel element in de klassieke dressuur. Om dat te bewerkstellen zijn de aanhechtingspunten ook hoger op de neusriem geplaatst, waardoor een druk die van bovenaf komt om een paard in te buigen (contact, soft feel) zeer slecht werkt en in zekere mate verwarrend is voor het paard (je kan dit uiteraard eerst op de grond aanleren). Laterale buigingen zijn dan weer iets gemakkelijker te vragen.

Niettemin, zowel biomechanisch en uit eigen ervaring, vind ik de cavesson geen interessante tool om mee te rijden. Wanneer je met loose reins wilt rijden, kan je beter gebruik maken van een touwhalster. Wanneer je geavanceerder wilt werken, blijft de bosal het meest verkiesbare instrument (het is niet zonder reden dat de bosal inmiddels verschillende eeuwen een succesvol rijtool is gebleken).
Persoonlijk ben ik niet echt een voorstander van side-pulls. Hoewel ze tot op zekere hoogte goed zijn voor laterale bewegingen, is het verschil met een touwhalster miniem naar mijn bescheiden mening. Wat soft-feel en contact betreft, zijn side-pulls zelfs enigszinds minder effectief en duidelijk dan een touwhalster (wat ook niet het perfecte ding is, maar ik ga graag de uitdaging aan om met het touwhalster mijn lichtheid in soft feel of contact te testen).

Hopelijk helpt dit wat. Misschien hebben andere mensen andere inzichten die ze biomechanisch kunnen verklaren.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:31

We hebben ook een kaptoom liggen om mee te longeren.
Maar die wil ik toch liever niet gebruiken om bitloos mee te rijden.
Werkt toch redelijk in op zijn neus, zal wel persoonlijk zijn, maar dat doe ik liever niet. (iedereen vrij natuurlijk om te gebruiken wat hij wil)

Dus ga ik toch maar een aantal bitloze hoofdstellen uittesten.
Er zit iemand hier in de buurt waar je les kan volgen in bitloos rijden (of overschakelen dan) en daar kan je ook kijken op welk hoofdstel je paard best reageert.
Kreeg de tip ook zopas, wist niet eens dat hier zo iemand in de buurt woonde, dus daar ga ik dan maar eens kijken.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 11:58

Ewona schreef:
We hebben ook een kaptoom liggen om mee te longeren.
Maar die wil ik toch liever niet gebruiken om bitloos mee te rijden.
Werkt toch redelijk in op zijn neus, zal wel persoonlijk zijn, maar dat doe ik liever niet. (iedereen vrij natuurlijk om te gebruiken wat hij wil)

Dus ga ik toch maar een aantal bitloze hoofdstellen uittesten.
Er zit iemand hier in de buurt waar je les kan volgen in bitloos rijden (of overschakelen dan) en daar kan je ook kijken op welk hoofdstel je paard best reageert.
Kreeg de tip ook zopas, wist niet eens dat hier zo iemand in de buurt woonde, dus daar ga ik dan maar eens kijken.

Ja inderdaad dat is best handig, wij hebben niet zo iemands in de buurt -O-

Zelf heb ik ook een kaptoom in de kast liggen maar dat was nog niet in me op gekomen om mee te rijden omdat het vrij hoog op de neus ligt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:08

Ewona schreef:

Nah, liever op de neus dan op de lagen in de mond. :')

Ieder zijn eigen natuurlijk, ik vind een sidepul niet fijn werken of hij moet al helemaal (behalve gespen en ringen) van leder zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:09

Xavier, ik ga voor een groot deel mee met je posts maar zou een bosal toch niet snel aanraden, je moet maar net gewend zijn daarmee om te kunnen gaan. :)

Edit: veel sidepulls zijn volledig van leer... Variatie in de neusriem kun je natuurlijk zelf uitzoeken maar zijn toch veelal verkrijgbaar met een plat leren neusriem.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:10

Uiteraard volledig mee eens. Een bosal vereist reeds lichte handen, zoals ik eerder reeds stelde. Niettemin heeft dat te maken met de effectiviteit van de druk applicatie. Een bosal, door zijn rigiditeit en volledige cirkelvorm, heeft de mogelijkheid om de gevraagde drukken lateraal ook door te geven.

Laat mij toe mijn standpunt te verduidelijken (mijn excuses voor deze langere post)

Dit vereist een beetje fysica om te begrijpen. Uiteindelijk spreken we over druk, wat op zijn beurt afhankelijk is van kracht en oppervlakte (P=F/A). Met betrekking tot kracht spreken we over een vectoriële grootheid, dat wil dus zeggen dat naast de grootte van de kracht, ook het aanhechtingspunt, zin en richting van belang zijn.
Toegepast op rijden dient de kracht neerwaarts, inwaarts of lateraal gericht te zijn. Maar de positionering van de ruiter (hoger dan het hoofd van het paard), zorgt voor een opwaartse richting in de teugels. Omdat teugels aan een longeer cavesson meer aangrijpt boven op de neusriem, zal de opwaartse richting zich ook doorzetten op de cavesson. Dit kan enigszinds verholpen worden door het contact steeds laag en breed te vragen, maar dan nog leidt dit niet tot het meest duidelijke signaal.

Met betrekking tot het touwhalster en de bosal zit het aanhechtingspunt van de teugels onderaan. Hierdoor zijn deze middelen geschikt om de juiste neerwaartse, inwaartse richting in de beweging te houden wanneer de ruiter druk op de teugels zet. Het probleem van een touwhalster zit hem eigenlijk in de losheid van het touwensysteem. Hierdoor wordt de druk steeds gemilderd, maar tegelijk ook onduidelijker. Het gebruik van het touwhalster in het Parelli systeem is dus ingevoerd voor het leren van de mens, niet voor het leren van het paard. Binnen de Vaquero traditie, waar het Parelli systeem vrijwel integraal op teruggaat, zal je een ervaren horseman slechts zelden zien rijden met een touwhalster.
De bosal daarentegen heeft de mogelijkheid om druk veel duidelijker weer te geven, dankzij de rigiede structuur van de neusring. De rawhide beweegt niet mee, maar beweegt steeds in de gevraagde richting. Hoewel laterale bewegingen moeilijker zijn, omwille van het onderhangende aanhechtingspunt, worden ze ook doorgegeven door de rigiditeit van de bosal. Het vragen van 'soft feel' (of contact) is dan weer uitstekend te bewerkstellen met de bosal. Niettemin houdt de rigiditeit ook in dat de kracht veel directer wordt omgezet in specifieke druk op de ring van de bosal. Wanneer men dus te hard is in de handen, dan zal de druk op de bosal ook veel harder uitvallen dan op een touwhalster.

Met betrekking tot side-pulls heb je systemen die vooral zijn ontwikkeld om te compenseren voor de gevoeligheid van de bosal (wat enigsinds vreemd is, want verfijning vraagt gevoeligheid), en om laterale beweging beter te faciliteren. Lederen versies (die dus de rigiditeit missen om laterale beweging te vragen zoals de bosal) kunnen in se niet anders dan met side-pull systemen werken. Het grote nadeel is dat deze systemen een veel grotere druk vragen om contact te bewerkstellen en sommige paarden hier makkelijk kunnen doorlopen.

Met betrekking tot de druk zelf: waar die druk zal plaatsvinden en hoe groot die zal zijn in relatie tot de kracht is uiteraard afhankelijk van de tool: het aangrijpingspunt van de tool op het paard en de oppervlakte van dat aangrijpingspunt. Voor het meest geavanceerde rijden, heb je dus tools nodig die de lichtste druk efficient en eenduidig doorgeven: dat wil zeggen tools die aangrijpen op gevoelige plaatsen bij het paard met een kleine oppervlakte. We komen dus in het rijk van de gevreesde hefboombitten (curbed bits, spade bits). Niettemin zijn dit tools voor verfijning en lichtheid die al te vaak worden toegepast als fysieke onderdrukkingsmiddelen. In mijn opinie is er op zich niets mis met deze tools, zolang je ze gebruikt waarvoor ze initieel zijn ontwikkeld (om soft feel te vragen tijdens eenhandig rijden, zowel het curbed bit uit de klassieke traditie als het spade bit uit de vaquero traditie). Tools met grote oppervlakten zijn ideaal om jonge paarden op te leren, maar blijven best aangrijpen op specifieke punten zodat het druksignaal duidelijk blijft. Die duidelijkheid is minder met touwhalsters of side-pulls. Bosals daarentegen blijven duidelijker door hun rigiditeit, maar voor jonge paarden zal je initieel een dikkere bosal gebruiken (oppervlaktevergroting). Met betrekking tot lerende mensen, heb je best een tool die de veel te grote kracht van de ruiter kan compenseren, dat gebeurt dan vaak ten koste van de duidelijkheid van het signaal door meer buigzamere materialen (leder of touw) en een grotere distributie van de druk buiten waar de druk dient aan te grijpen.

Mijn persoonlijke mening terzake is er één van nederigheid ten aanzien van de traditie. Traditionele tools hebben hun effect vaak bewezen, weliswaar met een specifiek doel en met goede skills van de ruiter. Voor beginnende ruiters raad ik dus steeds een touwhalster aan (zeker als je weet dat je hard bent in de handen), aangezien het goedkoop is en je er sowieso één zou moeten hebben voor goed grondwerk. Niettemin moet je dan wel leren met 'loose reins' rijden, want een touwhalster is niet gemaakt om sof feel of degelijk contact op te vragen (je kunt je paard dit wel leren vanop de grond, maar het blijft verfijning missen). Dus eenmaal je vordert (en vooral lichtheid in de handen krijgt), is de bosal het middel om bitloos te rijden. Voor gevorderden die dressuurmatige oefeningen wensen te doen, blijft de 'cavamore' van Reynvoet wellicht het beste alternatief.

Tot slot een aantal slotbemerkingen rond druk. Ten eerste heeft de groote van de druk in essentie weinig te maken met de tool, maar alles met de ruiter. Hij of zij is de bron van de kracht die de druk zal veroorzaken. Tools zetten die kracht enkel maar om in bepaalde drukken op het paard. De suggestie dat we moeten streven naar tools die druk wegnemen (dat is die kracht minder efficient omzetten in druk) heeft dus te maken met het feit dat de ruiter intieel te veel kracht op hun paard toepassen. Daarenboven ontneemt het de ruiter de druk toe te passen die in sommige gevallen nodig kan zijn (ik denk maar aan laterale flexie in noodgevallen). Ten slotte zullen zo een systemen vaak gepaard gaan met een vermindering in de verfijning van het druksignaal en dus de duidelijkheid van het druksignaal voor het paard (het werkt dus soms enigsinds contraproductief, zeker wanneer je hoopt te vorderen naar een verfijndere communicatie). Het komt er dus op neer te begrijpen hoe die tool precies druk zet en wat je wilt bewerkstellen of doen met je paard. Uiteindelijk blijf jij, en niet de tool, verantwoordelijk voor de druk die je op je paard gebruikt.
Ten tweede, druk is op zich niet negatief. Druk is het middel dat wij gebruiken om met het paard te communiceren. Ik ben nog geen systemen tegengekomen die tijdens het rijden volledig drukvrij zijn (zelfs Klaus Ferdinand Hempfling of klikkersystemen zullen uiteindelijk druk nodig hebben). Wat wetenschappelijk onderzoek aantoont is dat druk onontbeerlijk is voor het rijden met paarden, maar dat trainingsmethoden ernaar moeten streven om 1. de juiste druk toe te passen (dit hangt af van het paard, zijn ontwikkeling en vordering en zijn mentale staat), en 2. de druk op het juiste moment op te heffen (wat tegelijk de meest hevige kritiek impliceert op conventionele ruitervormen). Enkel zo wordt druk betekenisvol, iedere andere vorm van drukuitoefening wordt door het paard gepercipieerd als een 'bestraffing' of een 'bedreiging' en heeft negatieve effecten op het leergedrag van paarden. Dat zal in het beste geval leiden tot desensitivering en mentale afstomping of, in het slechtste geval, tot hyperactiviteit, agressie en angstreacties (ik parafraseer de conclusies uit de review van Rozempolski, 2013).

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 16:30

Wow wat een tekst maar heel interessant

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 16:42

Maar enigste tip is dus goed met stem en gewicht/benen rijden en hoofdstel moet ik gaan uitzoeken welke het best past

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:55

Ik heb een bijna 12 jarige fries van ruim 170 cm en zo'n 700 kg die ik van de ene op de andere dag bitloos ben gaan rijden. Er ging een wereld voor ons open. Ik wil niets anders meer (en mijn paard ook niet ;-) ). In het begin was het even wennen voor beiden, maar ik kan hem er net zo mee sturen als met bit. Ben begonnen met een kingekruist hoofdstel, maar heb er nu ook een kaakgekruist hoofdstel bij. Bij het kaakgekruiste hoofdstel kom je net iets beter door dan bij het kingekruiste hoofstel. Een kaptoom vind ik veel te scherp om mee te rijden/longeren, omdat daar een ketting in het neusgedeelte zit. Voor grondwerk is het prima. Ook een touwhalster vind ik te scherp. Je moet natuurlijk sowieso geen constante druk op je teugels zetten, maar mocht je toch een onverwachtste sterke ophouding moeten maken, dan is touw echt heel scherp... Ben zelf erg te spreken over de bitloze hoofdstellen van permicavallo.nl. Op deze site staat ook goed het verschil tussen de verschillende hoofdstellen te lezen. Bij het kiezen van een hoofdstel moet je erop letten dat de neusriem niet te smal is, omdat het anders te scherp kan zijn voor het paard. Ik heb zelf de Croce en de Dolce. De Croce heeft Petra speciaal voor ons ontwikkeld omdat ik in kaakgekruiste hoofdstellen niet kon vinden wat ik zocht en is nu ook op de website te koop. Gilles doet het er super op (en nee, ik heb geen aandelen in deze winkel, vind het alleen hele fijne hoofdstellen). Suc-6 met je keuze!

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 17:01

Ik heb de FRA DIETSJI full maar deze is denk ik te groot want de neus rien is een niet echt strak terwijl die strak moet zitten

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:10

Dan heb je ook kaakgekruist, maar met touwtjes. Ik vind dat persoonlijk niet fijn en te scherp,maar dat moet een ieder voor zich weten. De neusriem moet je onder de kin vastmaken. Niet te los, want dan bollen de bakstukken op, maar zeker ook niet te strak. Nog wel zo dat je er twee vingers tussen kan doen. Je moet er even opletten dat de bakstukken in het verlengde van de mondhoeken doorloopt. Dan weet je of de maat goed is.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:49

xSlvna schreef:
Ewona schreef:

Vandaar dat ik dus wil overschakelen op bitloos.
Dan heeft hij geen last meer van het bit.
Maar ik wil geen kaptoom gebruiken om te rijden. (Hij ligt hier om te longeren, maar ook daarvoor komt hij nog vrij weinig van onder het stof vandaan.)

Tot nu toe is altijd met een vrij zwaar bit gereden in de koets.
Wij hebben hem nu langzaam overgezet naar bereden worden onder het zadel. (nu 5 maanden mee bezig.)
Ik heb nog heel weinig teugelhulpen nodig, hij gaat prima op stem en gewicht.
Dus denk wel dat het te proberen is met een bitloos hoofdstel.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 10:05

Als je bitloos gaat rijden kan dat dan ook goed met een touwhalster??

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:35

Een touwhalster vind ik veel te scherp. Helemaal als je en plotselinge ophouding moet maken. Zou ik niet doen.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 13:23

Oké heel erg bedankt, ben nog een beetje aan het kijken. Nu wel met bit begonnen

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 13:30

Als je het eerst wil gaan oefenen van af de grond

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 13:32

Oeps, sorry zin niet afgemaakt. Maar zou dat dan doen via lange lijnen ??

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 13:37

Ewona schreef:
[/quote]

Vandaar dat ik dus wil overschakelen op bitloos.
Dan heeft hij geen last meer van het bit.
Maar ik wil geen kaptoom gebruiken om te rijden. (Hij ligt hier om te longeren, maar ook daarvoor komt hij nog vrij weinig van onder het stof vandaan.)

Tot nu toe is altijd met een vrij zwaar bit gereden in de koets.
Wij hebben hem nu langzaam overgezet naar bereden worden onder het zadel. (nu 5 maanden mee bezig.)
Ik heb nog heel weinig teugelhulpen nodig, hij gaat prima op stem en gewicht.
Dus denk wel dat het te proberen is met een bitloos hoofdstel.[/quote]

Ik wik het nu dan eigenlijk ook proberen naar bitloos te rijden

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:51

Touwhalster kan prima. Heeft een goede discriminerende werking (veel verschil tussen de hulpen voor links, rechts, inhouden). Valt best mee hoe scherp het is omdat je de teugels vrij los hebt. En een optoming is zo hard als de ruiterhand hem maakt!

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:27

Met een touwhalster kan je rijden ja, maar je moet er absoluut niet met druk op gaan rijden.
Touwhalster is inderdaad scherper dan bijv. een sidepull.
Dus dan moet je echt me losse teugel rijden. Ik zou om te beginnen toch echt kiezen voor een sidepull.
Of een micklem bridle. Heel fijn hoofdstel. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:56

Ik heb vorig jaar een paard gekocht met een rijtechnisch probleem, al snel kwam ik erachter dat hij een afwijking in de mond had. Overstap naar bitloos gemaakt. Ik heb eerst een kaakgekruisd hoofdstel geprobeerd, maar dit was al een heel gespannen paard, wat duidelijk op spanning ging hangen, daardoor trok alles nog strakker, niets voor ons dus. Sidepull was de volgende, reageerde die behoorlijk goed op, rust kwam terug, maar echt lekker ontspannen lopen, over de rug en nageven was nog niet aan de orde. Als hij geen zin had of het werd te moeilijk ging het hoofd omhoog en dat bereik je met een sidepull met de beste wil van de wereld niets meer. een paar weken geleden heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en er een hackamore aangehangen, en guess what, ontspannen, loopt over de rug en geeft fijn na. uiteraard moeten we alles nu gaan finetunen, maar het (goede) begin naar het echte werk is nu eindelijk gemaakt. sidepull hou ik wel achter de hand, want veel meer opties heb ik niet meer ;)
Ik heb trouwens een lindell sidepull gekocht van kieffer.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:09

Wat ik hier nog niet ben tegengekomen is de site http://www.bitloos.nl hier kun je, als je lid bent/wordt, diverse bitloze optomingen tegen verzendkosten uitproberen. Op die site staat ook de werking van diverse bitloze hoofdstellen uitgelegd. Net als op http://www.bitloospaardrijden.info/

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alles helemaal heb gelezen in dit topic maar persoonlijk denk ik dat rijden met bit of bitloos in principe niet uit zou moeten maken. Je stuurt en remt met je zit.
Ook voor bitloos geldt dat het met een harde hand niet prettig is voor je paard, dat ben ik al wel tegengekomen in dit topic.

Zelf rij ik wel bitloos omdat ik het gevoel heb dat het wel wat vriendelijker is.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:06

Ik zou eerst eens kijken hoe je paard reageer op druk op de neus, op het hoofd. Voordat je allemaal dure hoofdstellen gaat kopen is het een idee om in de bak met een stalhalster met teugels aan de zijkant bevestigd en daarmee werken.

Ik ben van de ene op andere dag met mijn tuigpaard merrie (1.70 en geen rem) overgestapt op een stalhalster en vond het heerlijk. Omdat ik merkte dat de rem ver te zoeken was ben ik, in overleg met mijn instructeur en les, overgestapt op een hackemore. Daar heb ik eerst mee leren rijden voordat ik in me eentje het ging verpesten.