Paard extreem bang voor andere paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alpha89

Re: Paard extreem bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:28

Ik heb exact hetzelfde probleem... Maakt niet uit wat of hoe ik het doe, ze blijft het doen. Ik ga vanaf nu nog meer de confrontatie opzoeken. Op de wei is ze bazig, maar onder het zadel is het vaak niet te doen met een ander paard. Reactie bij het ene paard is heftiger dan bij een ander paard. De ene dag reageert ze wat kalmer, maar vandaag was het weer extreem. Van de week gaat mn lesgeefster erop, kijken of ze dan hetzelfde doet. Misschien zijn het puberstreken...

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 22:47

Bedankt allemaal voor de berichtjes. Morgen hebben we weer les en die hartslag meter zou inderdaad nog kunnen.

Maar ik ben er nu veel meer van overtuigd dat hij mij voelt aanspannen en het dan doet.
Na het zadelmak maken deed hij het niet en binnen een paar maand is het er in geslopen. Hij is nu 11 en ik rij hem nu bijna 1,5 jaar.

Ik wil het erg graag oplossen voor zover dat kan want er zit heel wat in dit paard en hij werkt graag.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:47

xGoldenHero schreef:
Bedankt allemaal voor de berichtjes. Morgen hebben we weer les en die hartslag meter zou inderdaad nog kunnen.

Maar ik ben er nu veel meer van overtuigd dat hij mij voelt aanspannen en het dan doet.
Na het zadelmak maken deed hij het niet en binnen een paar maand is het er in geslopen. Hij is nu 11 en ik rij hem nu bijna 1,5 jaar.

Ik wil het erg graag oplossen voor zover dat kan want er zit heel wat in dit paard en hij werkt graag.

Ja dat is het indd. Het sluipt erin. Hij zou best echt een keer geschrokken zijn en op een gegeven moment draaien de rollen om omdat jij er rekening mee gaat houden dat hij gaat schrikken.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:57

Bij ons doet de pony van mijn dochter het de verklaring is als volgt....als je paard ooit in een kudde of opfok heeft gestaan heeft het geleerd om zich uit de voeten te maken voor een ander.
Anders krijgt het klappen van een ander,die van ons doet het alleen in de binnen bak en niet op wedstrijd.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 09:50

In de wei staat meneer samen met anderen en dan komt hij prima voor zichzelf op. Hij gaat ze ook niet uit de weg.

Ik denk nu dat het er gewoon uit moet kunnen als we maar bij anderen in blijven rijden ipv alleen

Winferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:32

Hallo,
ik vroeg me af hoe het ondertussen gaat ?
Mijn paard heeft net hetzelfde probleem. Ruin van 7j staat ook op de weide samen met 5 vriendjes. Hier is hij grote meneer, maar eens een paard onder de ruiter springt hij alle kanten op, Zelfs van de paarden waar hij zelf op de weide mee staat. Ook als hij op de weide staat en je komt in de bak zijn richting aangereden, gaat hij er als een speer vandoor.
Op wedstrijden is hij ofwel tijdens het losrijden heel druk en wegspringen en dan is hij in de proef redelijk rustig omdat er dan maar 2 paarden links en rechts van hem zijn ofwel is hij tijdens het losrijden redelijk ok omdat hij zoiets heeft van "het zijn er zoveel ik kan nergens naar toe", maar dan heeft hij het in de proef wanneer hij zich enkel op de 2 paarden naast zich kan concentreren weer heel moeilijk.
En het is echt niet om van onder het werk te komen, honden die door de bak scheuren, tractor, hogedrukreiniger, everzwijn, vlaggen, lawaai ... kan hem allemaal niets schelen, gaat goed en geconcentreerd aan het werk, maar ojee een paard ...
Hij is klaar om Z te starten, maar blijven in M1 steken omdat hij constant de ring uitspringt |(
Omdat het zo echt niet verder kan, hebben we met Annemarie van den Toorn contact op genomen en daar gaan ze nu aan de slag met hem.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:14

Winferno
Zo herkenbaar...bij de mijne hetzelfde en ik hoop telkens maar dat kilometers maken het gaat oplossen. Maar het is wel belemmerend in veel dingen en om de confrontatie continue aan te gaan is ook weer zoiets

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:29

Hier ook dit probleem. Momenteel radeloos. Bij passeren van andere paarden of het nu linksom of rechtsom is.. Ze springt opzij of zet het op het rennen aan. Zelfs met haar dikke vriendin rijden gaat niet. Naderen we andere paarden in stap.. Vol in zijn achteruit

Ik ben benieuwd wie de oplossing heeft. Het is alleen bij paarden passeren. Als paarden mij van achteren voorbij rijden is er weinig aan de hand. Wel spanning maar loopt gewoon door.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:58

Je moet ervoor zorgen dat het ze niet lukt om om te draaien. Hou ze er zo tussen (desnoods met slof) dat ze de kans niet krijgt om ertussen uit te piepen.

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:12

Babootje schreef:
Je moet ervoor zorgen dat het ze niet lukt om om te draaien. Hou ze er zo tussen (desnoods met slof) dat ze de kans niet krijgt om ertussen uit te piepen.

Is wel een dwingende aanpak. Het paard kan hiervan negatieve ervaringen van krijgen.

Heb een bij baantje in een apen opvang centrum gehad waar allemaal getraumatiseerde dieren kwamen.

1 van de dingen die ik heb geleerd daar;
niet dwingen! hierdoor kunnen ze vaak bevestiging in hun angst krijgen.

Hoofdzaak ik uitzoeken waar komt de angst vandaan? Waarom is het dier angstig? Waar is het dier angstig voor?
En dan daarvan uit aan de angst gaan werken.

Wat wij vaak deden als er een aap kwam die echt angstig was voor andere dieren;
We hadden een hele lieve door en door goede aap die de naam mom droeg. We lieten hun eerst rustig met een omheining er tussen kennis maken, in hun eigen tempo. Als ze bij elkaar kwamen zorgden we er voor dat het dier een positieve ervaring kreeg, vaak lieten we ze bij elkaar eten. Dus lieten we ze elk aan een kant van de omheining eten.
We lieten de dieren rustig in hun eigen tempo veder aan elkaar wennen. Als de dieren goed met Mom konden lieten we ze kennismaken met een ander heel lief dier. En zo bouwde we het uit.

Mijn advies; zoek een héél lief en vriendelijk paard die als maatje kan functioneren. Echt een dier dat door en door goed is. En laat ze rustig aan elkaar wennen, geef het gewoon de tijd.

niet de dingen te snel gaan doen! Je blokkeerde het paard en de angst kan dan erger worden.
Dus niet je paard hup in en groep andere paarden gooien. Nee laat hem rustig met paard voor paard kennis maken.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:25

Er haar maatje.. Die 2 zijn met recht jut en jul lukt het niet. Paard heeft geen nare ervaring gehad in de bak met botsing, trappen.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:58

dat is dus het vreemde
mn merrie is de baas op de wei, heeft natuurlijk ook vriendjes en vriendinnetjes..maar zodra ze opgezadeld zijn en ze rijden mee in de bak dan is het gedaan. Met name elkaar tegemoet rijden of langs elkaar heen dan gaat ze op de noodrem, springt opzij of ze piept er kei hard van tussen. ik probeer mn focus niet op de anderen te leggen maar ik blijf mijn pad volgen...dat is heel moeilijk maar werkt opzich wel redelijk. Ik hoop dat ik die angst volledig verholpen krijg, dan kunnen we de hele wereld aan :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:11

Marisstel schreef:
Babootje schreef:

Is wel een dwingende aanpak. Het paard kan hiervan negatieve ervaringen van krijgen.

Heb een bij baantje in een apen opvang centrum gehad waar allemaal getraumatiseerde dieren kwamen.

1 van de dingen die ik heb geleerd daar;
niet dwingen! hierdoor kunnen ze vaak bevestiging in hun angst krijgen.

Hoofdzaak ik uitzoeken waar komt de angst vandaan? Waarom is het dier angstig? Waar is het dier angstig voor?
En dan daarvan uit aan de angst gaan werken.

Wat wij vaak deden als er een aap kwam die echt angstig was voor andere dieren;
We hadden een hele lieve door en door goede aap die de naam mom droeg. We lieten hun eerst rustig met een omheining er tussen kennis maken, in hun eigen tempo. Als ze bij elkaar kwamen zorgden we er voor dat het dier een positieve ervaring kreeg, vaak lieten we ze bij elkaar eten. Dus lieten we ze elk aan een kant van de omheining eten.
We lieten de dieren rustig in hun eigen tempo veder aan elkaar wennen. Als de dieren goed met Mom konden lieten we ze kennismaken met een ander heel lief dier. En zo bouwde we het uit.

Mijn advies; zoek een héél lief en vriendelijk paard die als maatje kan functioneren. Echt een dier dat door en door goed is. En laat ze rustig aan elkaar wennen, geef het gewoon de tijd.

niet de dingen te snel gaan doen! Je blokkeerde het paard en de angst kan dan erger worden.
Dus niet je paard hup in en groep andere paarden gooien. Nee laat hem rustig met paard voor paard kennis maken.

Juist met dit te doen, bevestig je de 'angst' van een paard. Ik kan je zeggen dat ik echt wel door pak, als die van mij weer zo'n bui heeft. En dat werkt beter dan haar als een popje te behandelen, omdat het zo zielig is. Want zo behandel jij je paard.
Had ik het zoals jij gedaan, dan had ik vorige week geen proefje kunnen rijden naast het bos, waar mensen in liepen. En waar een crosshindernis naast de baan stond. Door gewoon even door te pakken heeft ze haar proefjes gelopen.
En een aantal jaren geleden heb ik een paard gereden, wat door omstandigheden angst voor andere paarden had gekregen. Die reed ik gewoon op wedstrijd. Net alsof er niks aan de hand was. En daardoor werd zij ook rustig en leerde ze op mij te vertrouwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:06

Babootje schreef:

Bij mijn pony hielp het in ieder geval wel (al is het misschien een dwingende aanpak).
Doordat ze er niet onderuit kon, moest ze er wel "doorheen" en allengs werd het minder en minder.
Pony had nog wel meer typische dingen. Zo was ze ook bodemschuw. Voor de lichtinval van dakramen in de bak. Of voor de sporen als de bak net was getrokken. Of een nat plekje van het spuiten op de bakwand.
Als je daar allemaal aan gaat toegeven kom je de bak niet meer rond :D
Leiderschap pakken en desnoods dus met slof.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:09

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Bij mijn pony hielp het in ieder geval wel (al is het misschien een dwingende aanpak).
Doordat ze er niet onderuit kon, moest ze er wel "doorheen" en allengs werd het minder en minder.
Pony had nog wel meer typische dingen. Zo was ze ook bodemschuw. Voor de lichtinval van dakramen in de bak. Of voor de sporen als de bak net was getrokken. Of een nat plekje van het spuiten op de bakwand.
Als je daar allemaal aan gaat toegeven kom je de bak niet meer rond :D
Leiderschap pakken en desnoods dus met slof.

Inderdaad :j

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:47

Vooropgesteld dat ik niet anti slof ben, zou ik dit toch nooit in zo een situatie als redmiddel pakken. Je zet er dan toch meer druk op wat juist de spanning kan verergeren. Ik denk dat je wel verbinding moet houden en je benen eraan. Maar in mijn ogen moet je de situatie zo ontspannen mogelijk houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:17

Caatje87 schreef:
Vooropgesteld dat ik niet anti slof ben, zou ik dit toch nooit in zo een situatie als redmiddel pakken. Je zet er dan toch meer druk op wat juist de spanning kan verergeren. Ik denk dat je wel verbinding moet houden en je benen eraan. Maar in mijn ogen moet je de situatie zo ontspannen mogelijk houden.

Nou geloof me, dat was niet te doen hoor :D Die pony was zo vlug in t omdraaien; voordat je het kon bedenken was t al gebeurd. Slof bood uitkomst en na verloop van tijd was t echt over.
Maar had ze bijvoorbeeld de hele zomer niet in de bak gelopen o.i.d. dan begon t gewoon weer van voren af aan.

Winferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:00

Er is ondertussen een tijdje niets meer geschreven over dit probleem. Maar ik wou toch even het volgende meegeven.
Ondanks het feit dat wij al alles geprobeerd hadden (zie post oktober):confrontatie blijven opzoeken, dwang, hulpteugels bleef Cartier als een halve idioot van andere paarden wegspringen, het ging hier echt niet om aangeleerd gedrag maar om echte angst van andere paarden, hoewel hij op de weide hier weinig last van had en hij ook niet echt angstig aangelegd was.
Half november zijn we dan bij Annemarie van den Toorn aangekomen voor een stage met hem. Daar is eerst met schrik en obstakeltraining begonnen, bleek dat Cartier helemaal niet zo stoer was als hij zich voordeed ... Na enkele dagen mocht hij aan de hand tussen andere paarden stappen, telkens hij toestond dat een paard in zijn buurt kwam, mocht hij als "beloning" er even achteraan, zodat hij het gevoel kreeg dat hij hem weg kon jagen en hij zelf controle had over de situatie, na enkele dagen was hij hier heel relaxed in en begon de training onder het zadel. Ook weer volgens het zelfde principe en steeds in korte sessies zodat hij niet kon overkoken. Na een week ben ik naar huis vertrokken met een paard dat weliswaar nog wat onzeker, maar wel tussen de andere paarden kon lopen. Thuis hebben we de schrik en obstakel training verder gezet, en het rijden tussen andere paarden als een spelletje aangepakt, aan de lange teugel in de piste met een ander paard en wanneer hij netjes het paard voorbijliep, mocht hij er even achterna, dit deden we 1x week. Na een paar weken vond hij dit een enorm leuk spelletje en ging hij zelfs al met plezier de piste in als er een ander paard was. Ondertussen zijn we op het punt dat hij de spelletjes niet meer nodig heeft en rustig en ontspannen tussen andere paarden loopt, ik probeer hem wel af en toe als beloning zo te sturen dat hij achter de andere aankomt en hij vindt het geweldig.
Volgende week gaan we voor de eerste keer terug op concours en maakt hij zijn debuut in Z1!

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:10

ik heb ook dit probleem, maar dit uit zich ook in slaan naar andere paarden(kan ook merrie gedrag zijn) of uit angst in een rodeosessie (ze is geen vluchter maar meer een ontploffer).
lastig.. want ik sta op een hele drukke stal.
Het gaat wel steeds beter, ik zoek het nooit op.. ik kan bijvoorbeeld niet langs een paard rijden die op de binnenhoefslag stapt waar ik dan tussen het paard en het schot zou moeten gaan. Dan voelt ze zich opgesloten en ontploft. maar ook inderdaad paarden die recht op je afkomen zijn heel eng.
het gaat wel steeds beter maar ik wil ook starten en zie dan vooral op tegen het losrijden.

Sowieso een lintje in de staart zodat men weet dat die van mij kan slaan.. maar het blijft lastig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:10

Wat super! *\o/*

Fijn dat je het probleem echt hebt aangepakt en niet alleen aan symptoombestrijding hebt gedaan +:)+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:59

Ik ga hier eigenlijk mee met de antwoorden die "Casarell" al gaf.
Ik begrijp uit jouw uitleg dat je wel les krijgt, en blijkbaar heb je zelfs privé les, heel goed maar jouw instructie werkt niet specifiek aan dit probleem, dus zou eerst aan dit probleem werken en dan pas verder gaan met de normale lesjes.
Ieder paard kan dit leren dus ook jouw paard, en vooral jij zelf, want het probleem zit heel waarschijnlijk voor een heel groot deel bij jou zelf en de manier waarop je reageert op het foute gedrag.
Ik zou zeggen zoek instructie die jou specifiek begeleid tijdens deze probleempjes, dit is niet raar ook dit soort lesjes bestaan echt.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:50

Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat met de angst voor andere paarden onder het zadel? :)

Winferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:58

Hallo Carien, als je vraag voor mij bedoeld is: goed. Met een paar paarden is hij nu zelfs ontspannen. Zelfs als een van de andere paarden een bokkensprong of onverwachte beweging maakt, loopt hij gewoon zijn lijn door. Mooi voorwaarts neerwaarts rijden gaat allemaal goed. Nu nog even concours afwachten, maar ik denk dat dit ook goed gaat gaan.

Winferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:43

Ondertussen zijn we ook weer op concours geweest. Z1 gestart. Het losrijden hebben we beperkt tot 30 minuten om hem zeker niet over zijn kookpunt te laten gaan en we hebben ook meer gefocust op het 'wegjagen' van de andere paarden dan op het proefgerichte losrijden. Resultaat hij was bloednerveus, maar is braaf gebleven, is een keer weggesprongen toen er van twee kanten tegelijk een paard op hem afkwam. Heeft een mooie geconcentreerde proef gereden en dat terwijl er toch wel een paar keer iemand uit de naastgelegen ring recht op ons af kwam.
Het zal een werkpunt blijven, maar ik denk dat we door het ergste door zijn ...

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:19

Ik weet niet of je nog last hebt van dit probleem, maar misschien kan je een keer aan de hand in de bak lopen als er een ander paard is. Gewoon om te kijken hoe hij reageerd.