Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xGoldenHero schreef:Bedankt allemaal voor de berichtjes. Morgen hebben we weer les en die hartslag meter zou inderdaad nog kunnen.
Maar ik ben er nu veel meer van overtuigd dat hij mij voelt aanspannen en het dan doet.
Na het zadelmak maken deed hij het niet en binnen een paar maand is het er in geslopen. Hij is nu 11 en ik rij hem nu bijna 1,5 jaar.
Ik wil het erg graag oplossen voor zover dat kan want er zit heel wat in dit paard en hij werkt graag.
Babootje schreef:Je moet ervoor zorgen dat het ze niet lukt om om te draaien. Hou ze er zo tussen (desnoods met slof) dat ze de kans niet krijgt om ertussen uit te piepen.
Marisstel schreef:Babootje schreef:Je moet ervoor zorgen dat het ze niet lukt om om te draaien. Hou ze er zo tussen (desnoods met slof) dat ze de kans niet krijgt om ertussen uit te piepen.
Is wel een dwingende aanpak. Het paard kan hiervan negatieve ervaringen van krijgen.
Heb een bij baantje in een apen opvang centrum gehad waar allemaal getraumatiseerde dieren kwamen.
1 van de dingen die ik heb geleerd daar;
niet dwingen! hierdoor kunnen ze vaak bevestiging in hun angst krijgen.
Hoofdzaak ik uitzoeken waar komt de angst vandaan? Waarom is het dier angstig? Waar is het dier angstig voor?
En dan daarvan uit aan de angst gaan werken.
Wat wij vaak deden als er een aap kwam die echt angstig was voor andere dieren;
We hadden een hele lieve door en door goede aap die de naam mom droeg. We lieten hun eerst rustig met een omheining er tussen kennis maken, in hun eigen tempo. Als ze bij elkaar kwamen zorgden we er voor dat het dier een positieve ervaring kreeg, vaak lieten we ze bij elkaar eten. Dus lieten we ze elk aan een kant van de omheining eten.
We lieten de dieren rustig in hun eigen tempo veder aan elkaar wennen. Als de dieren goed met Mom konden lieten we ze kennismaken met een ander heel lief dier. En zo bouwde we het uit.
Mijn advies; zoek een héél lief en vriendelijk paard die als maatje kan functioneren. Echt een dier dat door en door goed is. En laat ze rustig aan elkaar wennen, geef het gewoon de tijd.
niet de dingen te snel gaan doen! Je blokkeerde het paard en de angst kan dan erger worden.
Dus niet je paard hup in en groep andere paarden gooien. Nee laat hem rustig met paard voor paard kennis maken.
Babootje schreef:Je moet ervoor zorgen dat het ze niet lukt om om te draaien. Hou ze er zo tussen (desnoods met slof) dat ze de kans niet krijgt om ertussen uit te piepen.
Babootje schreef:Babootje schreef:Je moet ervoor zorgen dat het ze niet lukt om om te draaien. Hou ze er zo tussen (desnoods met slof) dat ze de kans niet krijgt om ertussen uit te piepen.
Bij mijn pony hielp het in ieder geval wel (al is het misschien een dwingende aanpak).
Doordat ze er niet onderuit kon, moest ze er wel "doorheen" en allengs werd het minder en minder.
Pony had nog wel meer typische dingen. Zo was ze ook bodemschuw. Voor de lichtinval van dakramen in de bak. Of voor de sporen als de bak net was getrokken. Of een nat plekje van het spuiten op de bakwand.
Als je daar allemaal aan gaat toegeven kom je de bak niet meer rond![]()
Leiderschap pakken en desnoods dus met slof.
Caatje87 schreef:Vooropgesteld dat ik niet anti slof ben, zou ik dit toch nooit in zo een situatie als redmiddel pakken. Je zet er dan toch meer druk op wat juist de spanning kan verergeren. Ik denk dat je wel verbinding moet houden en je benen eraan. Maar in mijn ogen moet je de situatie zo ontspannen mogelijk houden.