Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Geryon schreef:Hmm dit zou wel eens iets voor mijn paard zijn, die heel gevoelig is in zijn mond. Zou je zo wedstrijd mogen rijden?
SaarMisty schreef:Dit hoofdstel is ook apart te koop, het bestaat dus zegmaar wel echt als hoofdstel. Schijnt fijn te zijn.
http://www.kramer.nl/Hoofdstel-Michael- ... &ci=257079
Geryon schreef:Hoezo zou je dit niet kiezen Ibonn? En waarom zou het fout zijn als je paard hier beter mee loopt? Zoals ik het lees kan dit juist vriendelijker zijn.
nombrado schreef:jes_sam schreef:Maar het kauwen op het bit kan toch ook gewoon doorgaan met een sperriem? Het lijkt mij ook niet de bedoeling van een sperriem dat het de beweeglijkheid van de mond beperkt. In elk geval zo heb ik er nooit over nagedacht..
sperriem (naam zegt het al) is bedoeld dat het paard zijn mond niet ver open spert , vandaar de naam.
S_en_Z schreef:Grappig gezicht, lijkt wel een beetje op een omgekeerde kinketting (Die teveel kantelen voorkomt).
Maar stel, stel he.. als ie ooit op de vlucht slaat en je moet een noodstop maken, zou je m dan niet zn neusbeen breken? Veel kracht kan dat laatste stuk niet verdragen.... en t schijnt heel gevoelig te zijn?
magda_90 schreef:Dat filmpje moetje met een zak zout nemen.
Als je het mondstuk op deze manier vast zet, zal het scharnierpunt juist naar het gehemelte toegaan. De werking is gelijkbaar met die van de hangende trens en Australische neusriem.
Indien een watertrens gebruikt wordt, zal het paard met zijn tong nog wat kunnen wieberen, maar bij de andere bitten niet.
Morgen op de computer zal ik dit beter onderbouwen. Er is onderzoek geweest naar de hangende trens waarvan ik dus sterk vermoed dat je dezelfde werking verkrijgt met deze opstelling (afhankelijk van hoe sterk je de riem doet).