Andere manier van sperriem gebruiken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:04

Hmm dit zou wel eens iets voor mijn paard zijn, die heel gevoelig is in zijn mond. Zou je zo wedstrijd mogen rijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:07

Oke, Simpelman, dank je voor de foto's
Je hebt daarin zeker gelijk.

Ik kwam dit promotie filmpje tegen van de FEItv
Tel eens, hoe veel paarden hun mond proberen open te doen door de enorme inwerking van de ruiterhand.
Met sperriem ook (teveel druk op de onderkaak)
maar ook met st en tr en kinketting.
https://www.youtube.com/watch?v=IQs0nmfYWS8#t=130

Bralindy

Re: Andere manier van sperriem gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:13

Ik probeer altijd met zo een licht mogelijke en stille hand te rijden, toch ben ik blij dat ik een sperriem heb want mijn paard loopt snel te pielen met het bit terwijl het toch echt allemaal goed past. Sperriem helpt het juist wat stiller liggen en ze neemt hem dan veel beter aan.

Mijn uiteindelijke doel is wel om ooit zonder sperriem te gaan rijden.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:17

Geryon schreef:
Hmm dit zou wel eens iets voor mijn paard zijn, die heel gevoelig is in zijn mond. Zou je zo wedstrijd mogen rijden?

Nee, dit mag niet. Je moet met een erkende neusriem (KNHS reglement) rijden en als je met sperriem rijdt, moet deze op de normale manier bevestigd zijn. Enige keuze die je hebt is wel of geen sperriem...

Persoonlijk zou ik deze optoming niet kiezen, niet op wedstrijd en ook niet thuis. Als dit nodig is, doe je iets fout en dan moet je geen oplossingen in optomingen zoeken maar bij jezelf ... De sperriem is niet de schuldige maar diegene die hem (te) vast makt.

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:18

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:18

Lijkt mij niet helemaal de bedoeling van een sperriem. ;)

Sowieso kan je paard met sperriem zijn mond bij pijn niet opendoen, en dat vind ik wat jammer. Maar als je gewoon met normale hand rijd, kan het prima ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:21

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:22

En als je het dan wilt, neem het 'proffesionele' en dus het hoofdstel van SaarMisty. Lijkt mij het beste ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:23

Hoezo zou je dit niet kiezen Ibonn? En waarom zou het fout zijn als je paard hier beter mee loopt? Zoals ik het lees kan dit juist vriendelijker zijn.

Mijn paard is regelmatig bezig met zijn lippen, daarom wilden de jurys steeds een sperriem zien als ik die niet gebruikte. Pff dressuursport ook :=
Maar Alex van Silfhout vond hem helemaal geweldig lopen en dat geen over zijn lippen en een sperriem onzin :Y)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:38

Geryon schreef:
Hoezo zou je dit niet kiezen Ibonn? En waarom zou het fout zijn als je paard hier beter mee loopt? Zoals ik het lees kan dit juist vriendelijker zijn.

Omdat dit het bit vastzet en dat zou een goed gebruikte sperriem niet mogen doen. De sperriem hoort samen met de hoge neusriem te voorkomen dat een paard zijn mond te ver opendoet. Dat weet iedereen maar nu wordt de sperriem vaak gebruikt om het bit vast te snoeren in de mond en het paard te dwingen het bit aan te nemen. De bedoeling was ooit om te voorkomen dat het paard de mond zover kon opendoen dat het bit in de mondhoeken kwam en niet meer op de lagen waardoor er minder stuur opzit. Toch werd de neusriem toen met 2 vinders tussenruimte vastgemaakt en de sperriem gewoon losjes vast want dat voorkwam het te ver openmaken van de mond maar gaf het paard bewegingsvrijheid van tong en kaken. Nu proberen ruiters een aanleuningsprobleem met de neus- en sperriem op te lossen of te verdoezelen...

Een paard moet het bit in de mond kunnen bewegen en met de sperriem bovenop de neus heb je het bit gewoon de andere kant op vast gezet... Dus vandaar dat ik dit niet zou doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:46

Je vergelijkt nu dit gebruik met het normale gebruik. Maar het zijn twee hele andere bedoelingen.

''Een paard moet het bit in de mond kunnen bewegen en met de sperriem bovenop de neus heb je het bit gewoon de andere kant op vast gezet.''

Daar heb je een goed punt. Maar dat maakt dit toch niet meteen onvriendelijker? Ja het bit ligt vaster in de mond, maar zorgt wel voor minder druk op de lagen. En misschien is het vaster liggen voor sommige paarden ook een pluspunt?

Mijn paard vind druk in zijn mond van het bit niet fijn. Denk dat dit wel fijn voor hem kan zijn. Ga er eens mee rijden en zal dan in het topic plaatsen hoe paard het vond. :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:53

Maar een bit moet toch helemaal niet vast in de mond liggen?

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:02

Simpelman schreef:

Lijkt mij ook...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:04

Het ligt op deze manier toch ook niet vast. Maar wel meer dan anders.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:10

Het bit zit nu in mijn ogen nog vaster dan met normaal gebruik van de sperriem. De sperriem duwt het bit in de mondhoeken en snoert de bovenkaak vast maar heeft geen direct contact met het bit. Deze andere versie verbindt beide bitringen met elkaar en zet het bit dus echt vast, afhankelijk van de strakheid van vastzetten. Dus voor mij echt niet oké...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:22

nombrado schreef:
jes_sam schreef:
Maar het kauwen op het bit kan toch ook gewoon doorgaan met een sperriem? Het lijkt mij ook niet de bedoeling van een sperriem dat het de beweeglijkheid van de mond beperkt. In elk geval zo heb ik er nooit over nagedacht..

sperriem (naam zegt het al) is bedoeld dat het paard zijn mond niet ver open spert , vandaar de naam.

Mond opendoen is wat anders dan kauwen. De belemmering voor het kauwen zit ook niet in de sperriem maar in de hoge neusriem.

S_en_Z schreef:
Grappig gezicht, lijkt wel een beetje op een omgekeerde kinketting (Die teveel kantelen voorkomt).

Maar stel, stel he.. als ie ooit op de vlucht slaat en je moet een noodstop maken, zou je m dan niet zn neusbeen breken? Veel kracht kan dat laatste stuk niet verdragen.... en t schijnt heel gevoelig te zijn?

En stel nou dat een stukje leer eerder breekt dan een stuk bot? ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:32

Simpelman schreef:

Nee, maar stil kunnen liggen is wel erg prettig. Zowel voor paard als ruiter, want minder ruis qua communicatie. En ja de juiste afstelling is en blijft essentieel, welke optoming je ook gebruikt.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:52

Ik heb niet alles gelezen en ik weet op niet precies hoe het zit maar als ik het zo bekijk word het effect van het bit wel minder. Als je deze methode gebruikt voorkom je in iedergeval dat je onderkaak word samengeknepen de "punt' die ontstaat bij een enkelgebroken bit dat je ziet in dat engelse filmpje het effect van het bit kan niet naar boven ontstaan dus zal naar mijn mening vriendelijker zijn, MAAR, als je het te strak vast zet zal deze punt naar onderen otstaan ! Ik denk dat als je precies de goede strakte of hoe je dat ook zegt de sperriem op deze manier aan het bit vast maakt zodat het niet te strak naar boven zit en dus niet ervoor zorgt dat die punt in de onderkaak steekt en het zo strak/los zit dat als je druk via de teugel geeft die punt net niet in de bovenkaak kan prikken een goede werking kan hebben.. Dit is wat ik heb gelezen en naar mijn MENIG ontstaat. Ik denk wel dat het verschrikkelijk moeilijk is om precies de goede strakte ( sorry ik kan niet op het goede woord komen hoe ik het moet noemen :') ) te vinden.

edit : de kinketting voorkomt ook dat die punt in de bovenkaak (gehemelte) steekt dus ik verwacht dat dit ongeveer dezelfde werking heeft alleen dat die punt in de onderkaak steekt gebeurt niet bij normaal gebruik van de sperriem dus de kinketting lijkt me dus veel beter !

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:20

Dat filmpje moetje met een zak zout nemen.

Als je het mondstuk op deze manier vast zet, zal het scharnierpunt juist naar het gehemelte toegaan. De werking is gelijkbaar met die van de hangende trens en Australische neusriem.
Indien een watertrens gebruikt wordt, zal het paard met zijn tong nog wat kunnen wieberen, maar bij de andere bitten niet.

Morgen op de computer zal ik dit beter onderbouwen. Er is onderzoek geweest naar de hangende trens waarvan ik dus sterk vermoed dat je dezelfde werking verkrijgt met deze opstelling (afhankelijk van hoe sterk je de riem doet).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 05:48

Het rustig in de mond liggen wil bij dit hoofdstel en deze tak van sport zeggen dat het bit minder gemakkelijk door de mond heen gesleurd kan worden.

Een passende enkel gebroken trens werkt onder een flinke hoek ten opzichte van de tong schuin naar de mondhoeken, dit onder voorwaarde dat het paard niet middels "LDR" ver achter de loodlijn getrokken wordt.
Het scharnierpunt prikt niet in het verhemelte maar wijst eerder naar voren.
Het bit is een gevoelig en intiem communicatie middel en geen dwangmiddel.
Wanneer het als dwangmiddel gebruikt moet worden betekent dat dat de voorliggende periode van de africhting niet correct is bevestigd.
De periode van uitleg, vertrouwen, begrip, edelmoedige gehoorzaamheid.
Bijna goed
Afbeelding
Goed
Afbeelding
Achter de loodlijn, fout!
Afbeelding
LDR......
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:39

magda_90 schreef:
Dat filmpje moetje met een zak zout nemen.

Als je het mondstuk op deze manier vast zet, zal het scharnierpunt juist naar het gehemelte toegaan. De werking is gelijkbaar met die van de hangende trens en Australische neusriem.
Indien een watertrens gebruikt wordt, zal het paard met zijn tong nog wat kunnen wieberen, maar bij de andere bitten niet.

Morgen op de computer zal ik dit beter onderbouwen. Er is onderzoek geweest naar de hangende trens waarvan ik dus sterk vermoed dat je dezelfde werking verkrijgt met deze opstelling (afhankelijk van hoe sterk je de riem doet).

Bij deze het artikel van Clayton waarin ze de ligging van een paar bitten bij en paar paarden heeft bestudeerd: http://horseproblems.com.au/Bits/USDF_Dec05.pdf. Figuur 2B toont hoe de Baucher trens hangt in de mond.
Door het bit vast te zetten zoals de link uit de OP toont, denk ik dat je een vergelijkbare ophanging van het bit krijgt zoals bij de baucher. Dan mogen de lagen nu wel ontzien worden, maar het verhemelte wordt dat niet (ongebroken mondstukken uitgezonderd).
Ik denk daarom dat deze manier van bevestigen alleen maar gunstig kan zijn bij ongebroken mondstukken of mondstukken zonder een scharnier in het midden (Mylers etc.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:58

Hmm, ik zou 'm zo niet op m'n merrie willen gebruiken. maar goed, ik gebruik m'n sperriem dan ook niet om dicht te snoeren, dus hier zit ie ook altijd los genoeg dat ze nog d'r mond open kan doen als ze het ergens niet mee eens is. Gebeurt niet vaak, maar ik kan het dan iig wel zien in de spiegel.

Overigens kan je met de sperriem op deze manier ook genoeg kwaad doen lijkt me als je 'm te strak doet.. Dat is en blijft een struikelpunt met allerlei optomingen: je kan het rot genoeg maken als je maar strak genoeg aantrekt..

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:01

ik had vroeger een sperriem op mijn neusriem... omdat ie er nou eenmal bij zat (drogreden, maar goed)
als ik dat ding losr genoeg maakte flipte die van de neus van het paard af.

ik ben het helemaal met simpelman eens. in alles hierboven eigenlijk.

ik heb ook mensen gezien die met een veel te strakke sperriem nog steeds een heel bit door een mond kunnen trekken, de enige manier om dat te voorkomen is het sperriempje DOOR de ringen van het bit te laten gaan, ook bijvoorbeeld onder de kin vervolgens.

dat wil je natuurlijk niet nodig hebben, maar goed, je kunt ook vallen en dan is de situatie eventueel anders, of misschien haakt je paard in het voorbijgaan z'n bit in een of ander ding... het hoeft geen ruiterfout te zijn. ik begrijp ook dat dat de origine is van het ding (helaas zonder voetnoten, kan een urban mith zijn) dat ze kaakbreuken bij vallende ruiters bij het springen wilde voorkomen (lees pelham optoming)

maar die situaties zijn dusdanig zeldzaam dat de nadelen daar niet tegenop wegen:
-verstoppen van fouten met de hand
-immobiliseren van de kaak
etc

ik ben fel tegen sperriemen. neem dan een kneveltrens als je je bit erdoor ragt :P

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:06

Simpelman, meestal zeg ik meteen amen bij jou berichten maar dit keer ben ik het toch niet helemaal met je eens..

Zoals de sperriem in de OP bevestigd zit zou ik niet doen. Ja het paard kan de mond open doen maar verder lijkt het me vreemd dat het aan de bovenkant vastzit. Daarbij geef je erg veel druk op de neus, wat ik persoonlijk onnodig vind. Ik zou het niet doen, maar dat is mijn mening..

Simpelman, Over het algemeen ben ik het met je eens. Maar volgens mij kan je ook een jong paard rijden met wel een neusriem en sperriem. Zolang je de sperriem niet strak doet (lees: 4 vingers) en de neusriem ook niet te strak (lees: 3 vingers) kan het wel. Ik denk ook dat het vooral aan de ruiterhand ligt waar het paard gaat lopen en het dus aan de ruiterhand ligt of het paard te diep loopt. Een dier wat te diep loopt, loopt niet goed en wordt teveel in z'n mond gezeten. Zolang je het jonge dier (eigenlijk elke paard trouwens) niet in de mond zit "valt" het vanzelf in je hand zonder dat je daar enige druk bij hoeft te geven. Op die manier kan inderdaad elk paard naar de passage worden gereden. Een neusriem is daarbij geen vereiste, maar ook denk ik dat het niet per definitie slecht is. Of zie ik dit heel naïef?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:06

Nog beter, laat een verstandige ruiter een schop onder de kant van de betreffende ruiter geven als ie zo hard aan het bit ragt. :+