passage ipv draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:32

Daarstraks gereden en ging heel goed *\o/*
Heb ze wat lager ingesteld en iets meer laten buigen achter de kaken en ik heb vrij rustig kunnen zitten in een simpele draf, kon na 20 minuutjes zelfs al wat schakelen richting passage en weer terug naar een gewone draf. Enkel na een galopstukje werd ze te heet en moest ik weer even lichtrijden, maar ze liet snel de rug terug los. Heel blij over ritje vandaag!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 05:02

Simpelman schreef:
Het lijkt er op dat je paard zoals heel veel GP paarden geen correcte basis heeft.
Men heeft ze kunstjes aangeleerd.
In de hedendaagse GP worden de paarden vaak met vastgezette rug in de passage gereden.

Het is zinnig om gewoon helemaal basic te beginnen.
Lang, los, strekken en voorwaarts rijden.
Met gestrekte hals voltes en gebogen lijnen rijden.
De aanleuning in de diepte opnieuw bevestigen, enz..

Daar sluit ik me bij aan. Het klinkt als een geweldig leerpaard, maar ik ben bang dat je het paard veel meer moet leren als eigenlijk nodig zou zijn. Vaak wordt de basis bij deze paarden overgeslagen, en kunnen ze niet meer "normaal" gereden worden, gewoonweg omdat ze dat niet geleerd hebben, of dat dat in de tussentijd niet onderhouden is.

Begin dus echt opnieuw met de opleiding, onder goede instructie zal dat binnen enkele weken al veel beter moeten zijn.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 05:47

Ik heb ze onder een andere ruiter wel 'gewoon' zien lopen en gisteren lukte het ook al met vrij lange stukken, dus ik denk dat ik de fouten eerder bij mezelf moet zoeken. Het is aan mij om ermee te leren omgaan en gewoon beter, losser, meer ontspannen te gaan rijden. Vind dat te gemakkelijk om ervan uit te gaan dat het aan het paard zou liggen :o
Pas op, het is zeker waar dat ze graag in die wedstrijdhouding kruipt en daar dan haar eigen ding gaat doen, en ze zal misschien teveel in die houding gereden zijn, maar heb gisteren gevoeld dat ze omkaderd kan, dus aan mij om de goeie knopjes te vinden.
Na gisteren ben ik in ieder geval veel optimistischer!
Normaal gezien gaat mijn man vanavond even filmen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 05:47

Ik heb ze onder een andere ruiter wel 'gewoon' zien lopen en gisteren lukte het ook al met vrij lange stukken, dus ik denk dat ik de fouten eerder bij mezelf moet zoeken. Het is aan mij om ermee te leren omgaan en gewoon beter, losser, meer ontspannen te gaan rijden. Vind dat te gemakkelijk om ervan uit te gaan dat het aan het paard zou liggen :o
Pas op, het is zeker waar dat ze graag in die wedstrijdhouding kruipt en daar dan haar eigen ding gaat doen, en ze zal misschien teveel in die houding gereden zijn, maar heb gisteren gevoeld dat ze omkaderd kan, dus aan mij om de goeie knopjes te vinden.
Na gisteren ben ik in ieder geval veel optimistischer!
Normaal gezien gaat mijn man vanavond even filmen.

Angela

Re: passage ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:38

Fijn dat gisteren beter ging, dat beloofd goeds voor de toekomst. Nu vooral aandacht op voorwaarts neerwaarts en daar nageeflijk, zo min mogelijk verzamelen, dat pakt het paard toch zo op als jullie basis bevestigd is.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:51

Wanneer ik zelf soms op een GP paard mag rijden heb ik ook wel eens last dat ik niet 'normaal' kan draven.. Dan moet ik altijd voor mijn gevoel overdreven ver achterover zitten en dan gaan ze weer voorwaarts. Dit zou je ook eventueel nog kunnen proberen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:26

Waarschijnlijk moet je dan toch ook goed op de plaatsing van je been letten.
Op mijn oude stal stond een manegepaard dat hoog gelopen had. De eerste tijd was dat echt een drama. Paard stond dan te piafferen omdat de ruiters te hard zaten te drijven. Bij aangalopperen bokte hij omdat ze op z'n manege achtig de hulp gaven (lees been extreem ver naar achteren en een schopje met het binnenbeen). Toen ik zag dat iemand hem met vrijrijden daarvoor wilde aanpakken heb ik ingegrepen.
Ik was echt boos maar kon me inhouden. Uitgelegd dat ze het misschien nog eens moest proberen door enkel het buitenbeen iets te verleggen en niets met haar binnenbeen te doen. En jawel geen vuiltje meer aan de lucht.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:42

Antonius schreef:
Ik heb ze onder een andere ruiter wel 'gewoon' zien lopen en gisteren lukte het ook al met vrij lange stukken, dus ik denk dat ik de fouten eerder bij mezelf moet zoeken. .

UIteraard :D

Ik heb ook een paard gehad die de 'knopjes' kende. Op een stuk hoefslag volgen in galop sprong ze, toen ik haar net had, steeds over. Ze maakte perfecte eners. Maar ik gaf geen hulp :D Best grappig, omdat het er spectaculair uitziet, maar het het gebrek aan balans aan mijn kant (waardoor ik ietsie scheef zat) wat haar zo haar het changeren zette.

Dit soort paarden hebben minimale hulpen nodig. Koester het, want daar ga je veel plezier van hebben! :j

Succes!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:14

Candeletta schreef:
Wanneer ik zelf soms op een GP paard mag rijden heb ik ook wel eens last dat ik niet 'normaal' kan draven.. Dan moet ik altijd voor mijn gevoel overdreven ver achterover zitten en dan gaan ze weer voorwaarts. Dit zou je ook eventueel nog kunnen proberen..

Ik zou zelf niet iets verkeerds gaan doen om daardoor iets bij het paard gedaan te krijgen. Je kunt het paard beter uitleggen hoe jou hulpen zijn (de juiste), het kwartje zal snel genoeg vallen, een paard op dat niveau is niet "dom".

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:02

Angela schreef:
Ik zou zelf niet iets verkeerds gaan doen om daardoor iets bij het paard gedaan te krijgen. Je kunt het paard beter uitleggen hoe jou hulpen zijn (de juiste), het kwartje zal snel genoeg vallen, een paard op dat niveau is niet "dom".

Waarom is dat verkeerd? Wanneer je wilt uitstrekken ga je toch meer achterop zitten (dus voor je gevoel iets achterover)
Ik zei dat ik voor mijn gevoel achterover moet zitten.. dit wil niet zeggen dat ik dan ook daadwerkelijk te ver achterover zit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:05

Candeletta schreef:
Angela schreef:

Waarom is dat verkeerd? Wanneer je wilt uitstrekken ga je toch meer achterop zitten (dus voor je gevoel iets achterover)
Ik zei dat ik voor mijn gevoel achterover moet zitten.. dit wil niet zeggen dat ik dan ook daadwerkelijk te ver achterover zit.

Aangezien de meeste ruiters wel echt (ver) achterover zitten, zeker bij middendraf, en daarmee het zadel in de schouders van het paard duwen, is het wel verkeerd. Als je zelf voorover zit, en door achterover te denken recht komt, is het een ander verhaal. Dat moet je er dan echter wel bij zeggen :)

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:15

Angela schreef:
Aangezien de meeste ruiters wel echt (ver) achterover zitten, zeker bij middendraf, en daarmee het zadel in de schouders van het paard duwen, is het wel verkeerd. Als je zelf voorover zit, en door achterover te denken recht komt, is het een ander verhaal. Dat moet je er dan echter wel bij zeggen :)

Volgens mij had ik dit duidelijk genoeg in mijn reactie gezet.. Maar dan is het nu helemaal duidelijk :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 05:46

In de dressuur hoort een ruiter altijd in evenwicht te zitten.
Achterover gaan zitten bij het uitstrekken is dus niet correct, men doet dit om de grotere beweging van de paardenrug gemakkelijker te kunnen verwerken.
In werkelijkheid moet men licht voorover gaan zitten om een volmaakt evenwicht te kunnen handhaven en het paard zo min mogelijk te storen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:33

Ik zeg dat ik voor mijn gevoel dan iets achterover moet zitten. Dit wil niet zeggen dat ik dan daadwerkelijk ook echt achterover zit!
Daarnaast is achterop zitten ook niet hetzelfde als achterover zitten!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:35

Candeletta schreef:
Ik zeg dat ik voor mijn gevoel dan iets achterover moet zitten. Dit wil niet zeggen dat ik dan daadwerkelijk ook echt achterover zit!
Daarnaast is achterop zitten ook niet hetzelfde als achterover zitten!

t Is niet hetzelfde, maar wel allebei fout...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:39

Simpelman schreef:
In de dressuur hoort een ruiter altijd in evenwicht te zitten.
Achterover gaan zitten bij het uitstrekken is dus niet correct, men doet dit om de grotere beweging van de paardenrug gemakkelijker te kunnen verwerken.
In werkelijkheid moet men licht voorover gaan zitten om een volmaakt evenwicht te kunnen handhaven en het paard zo min mogelijk te storen.

[ Afbeelding ]

Licht vooroverzitten moet je ook niet doen. Je moet rechtop blijven, loodrecht, vertikaal. Je bouwblokken recht op elkaar, dan hoeft je lichaam niets te doen om in evenwicht te blijven, want dat BEN je al. Zoals in het laatste plaatje, waarbij het getekende 'poppetje' naar voren hangt en de voorhand extra belast, zo moet je dus echt niet zitten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:49

Wanneer een paard versnelt zoals in middendraf dan treden er naast de zwaartekracht ook massakrachten op.
Met andere woorden, het paard komt voor onder de ruiter uit, de ruiter blijft achter.
Kijk maar wat er gebeurt als de bus optrekt.
Tevens verplaatst het zwaartepunt van het paard zich iets naar voren.
Overdreven, wanneer de ruiter zich totaal zou ontspannen, loslaten en rechtop blijven dan valt hij bij middendraf naar achteren van zijn paard af.

Om dit te neutraliseren moet de ruiter bij versnelling iets naar voren hellen.

Het laatste plaatje is inderdaad overdreven, ik kom niets beters vinden om te onderstrepen wat ik bedoel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:54

Ofwel het rijkunstig evenwicht zoals beschreven bij Steinbrecht en anderen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:07

Simpelman schreef:
Wanneer een paard versnelt zoals in middendraf dan treden er naast de zwaartekracht ook massakrachten op.
Met andere woorden, het paard komt voor onder de ruiter uit, de ruiter blijft achter.
Kijk maar wat er gebeurt als de bus optrekt.
Tevens verplaatst het zwaartepunt van het paard zich iets naar voren.
Overdreven, wanneer de ruiter zich totaal zou ontspannen, loslaten en rechtop blijven dan valt hij bij middendraf naar achteren van zijn paard af.

Om dit te neutraliseren moet de ruiter bij versnelling iets naar voren hellen.

Het laatste plaatje is inderdaad overdreven, ik kom niets beters vinden om te onderstrepen wat ik bedoel.

Als je correct zit, blijf je meegaan met de beweging ongeacht of je paard vertraagt of versnelt. Als je niet correct kan zitten kom je achter de beweging. Dat denk je op te lossen door of voor te zijn door naar voren te 'leunen', alleen zit je dan helaas nog steeds niet onafhankelijk en correct. Om de beweging te volgen dien je vanuit je centrum te rijden. Niet met je bovenlijf/schouders naar voren te hellen. Naar voren meezitten moet, zolang dit een gevoel is en niet zodanig dat 'de toeschouwer het ziet'.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:32

Een ruiter moet dus in rijkunstig evenwicht blijven.
We zijn het eens.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:33

Simpelman schreef:
Een ruiter moet dus in rijkunstig evenwicht blijven.
We zijn het eens.

Pfjieoew, :)) Inderdaad

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:44

Klopt deze stelling: als een paard tijdens het strekken ECHT gaat zitten (en dat doen er maar heeeeeeel weinig), dan zal de ruiter tov het paard recht blijft inwerken, maar het wel een beeld geeft van een ruiter die (zeer minimaal) achterover lijkt te zitten. Dit omdat de achterhand van het paard lager is als de voorhand, en de ruiter haaks tov het paard blijft.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:22

Angela schreef:
Klopt deze stelling: als een paard tijdens het strekken ECHT gaat zitten (en dat doen er maar heeeeeeel weinig), dan zal de ruiter tov het paard recht blijft inwerken, maar het wel een beeld geeft van een ruiter die (zeer minimaal) achterover lijkt te zitten. Dit omdat de achterhand van het paard lager is als de voorhand, en de ruiter haaks tov het paard blijft.

Echt gaan zitten heeft niet zozeer met strekken te maken, met de piaffe gaan ze (echter) zitten.

Nee, naar mijn mening dienen je bouwblokken boven elkaar opgestapeld te blijven, dus je hoofd boven je midden, je enkels onder je midden. Anders zou je hoofd/schouders achter je midden zijn en je voeten voor je midden en dan kom je in een (overdreven gezegd) stoelzit en haal je de vering uit je eigen lichaam.. Je ziet niemand in de piaffe 'achterover zitten', maar juist meer rechtop als het goed is, terwijl het paard dan echt optimaal verzameld moet zijn en dus moet 'zitten' (mits correct uitgevoerd).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:26

Hoe ik het zeg (piaffe zou ook kunnen) dan blijft je lijf in 1 lijn, dus schouders, heup, enkels in 1 lijn. Deze hele lijn staat dan haaks op het paard, en blijft dan ook gestapelt. Allen het paard is niet horizontaal, waardoor de ruiter ook niet verticaal is.

Benieuwd hoe jullie dit zien, ik zeg niet dat dit juist is of niet, maar vraag me gewoon af hoe jullie dit zien. Dus welke houding heeft de ruiter als het paard gaat zitten? Want als het dit niet is, dan zal de ruiter moeten inknikken in het heupgewricht, zodat het bovenlijf iets naar voren komt, maar recht oogt vanaf de grond. Dit is echter niet meer haaks op het paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:43

Ik vind het wel een interessante opmerking Angela :)