Simpelman schreef:Wanneer een paard versnelt zoals in middendraf dan treden er naast de zwaartekracht ook massakrachten op.
Met andere woorden, het paard komt voor onder de ruiter uit, de ruiter blijft achter.
Kijk maar wat er gebeurt als de bus optrekt.
Tevens verplaatst het zwaartepunt van het paard zich iets naar voren.
Overdreven, wanneer de ruiter zich totaal zou ontspannen, loslaten en rechtop blijven dan valt hij bij middendraf naar achteren van zijn paard af.
Om dit te neutraliseren moet de ruiter bij versnelling iets naar voren hellen.
Het laatste plaatje is inderdaad overdreven, ik kom niets beters vinden om te onderstrepen wat ik bedoel.
Als je correct zit, blijf je meegaan met de beweging ongeacht of je paard vertraagt of versnelt. Als je niet correct kan zitten kom je achter de beweging. Dat denk je op te lossen door of voor te zijn door naar voren te 'leunen', alleen zit je dan helaas nog steeds niet onafhankelijk en correct. Om de beweging te volgen dien je vanuit je centrum te rijden. Niet met je bovenlijf/schouders naar voren te hellen. Naar voren meezitten moet, zolang dit een gevoel is en niet zodanig dat 'de toeschouwer het ziet'.