Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ijssnuiver schreef:@Aria: Daar ben ik het niet mee eens. De zweep is bij mij ook een verlengstuk van mijn arm en gebruik ik om aanwijzingen mee te geven. Zowel op de grond als onder het zadel. Ik kan tenslotte niet overal bij met mijn handen/benen en tegelijkertijd netjes blijven zitten.
_Femkeeex schreef:DPTomboy schreef:Zelfde vraag als hoe leer je een paard wijken voor druk, dat doe je toch ook door de druk op te bouwen en de kleinste poging tot het goede (gewicht iets verplaatsen bijvoorbeeld) goed te belonen?
Met de zweep precies hetzelfde, alleen gaan daar de andere hulpen aan vooraf (stemhulp en lichaamstaal). je tikt zachtjes aan en tikt steeds iets harder (ondertussen wel de andere hulpen ook blijven geven) tot je een poging tot het geven van de gewenste reactie krijgt. Dan beloon je. Zelf doe ik dat vanaf de grond en daarna vanuit het zadel geen problemen, ze snappen het prima.
Ik gebruik de zweep alleen om het achterbeen even te activeren als ik vind dat het achterblijft of voor het omzetten van de voor- of achterhand.
Hmm, een druk met de hand is naar mijn mening heel anders dan een tik met een zweepEen tik kan je vergelijken met slaan, niet als een dolle gek zo hard mogelijk slaan, maar slaan.