Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

xMyrth schreef:Ik zal even proberen op alle vragen antwoord te geven.
Ik heb ervoor gekozen om met sporen te rijden, omdat mijn instructrice op de club mij dit aanbevolen heeft. Ik had nog nooit met sporen gereden, maar het paard heeft gewoon geen respect voor mijn been. Met spoor heeft hij dit wel. Het is ook echt niet zo dat ik elke keer mijn spoor in hem prik, want dan zou ik niet met sporen rijden. Ik durfde namelijk eerst niet met sporen te rijden, bang dat ik het paard pijn zou doen.
xMyrth schreef:Het paard is medisch gecontroleerd en een tijd gemasseerd omdat hij stijf was. Dit is nu verholpen.
xMyrth schreef:Het paard heeft voldoende ruimte om te verruimen. In het begin hield ik hem voor teveel tegen, maar hier heeft mijn instructrice mij op gewezen. Nu zorg ik er dus telkens voor dat ik wat geef, zodat hij ook weg kán.
xMyrth schreef:Risse is nu 8/9 jaar volgens mij.
Ik rijd hem nu bijna 1.5 jaar intensief. Galop links is altijd nog een moeilijk punt bij hem. Hij viel naar binnen, wegens gebrek aan respect voor mijn linkerbeen... Hij kán het op dit moment wel, maar springt bijna altijd expres om (karaktertje ;p) Hier wordt aan gewerkt
De tijd dat ik rijd verschilt per keer. Soms een half uur, soms een uur en soms iets daartussenin.
xMyrth schreef:Het is zo dat Risse een beetje sloft. Als hij geen zin heeft is hij niet vooruit te branden. Wanneer ik dan een keer een tikje geef met de zweep, kropt hij op en gaat hij alleen maar langzamer...
xMyrth schreef:Ik probeer inderdaad veel overgangen te maken, ik merk dat dit hem wel wakkerder maakt. Als ik hem een pasje voorwaarts probeer te rijden lukt dit niet. Gisteren bijvoorbeeld sprong hij telkens een pasje in een rustig galopje aan. Wanneer hij weet dat we echt gaan galopperen is de stelling vaak ver te zoeken, hij gaat dan echt naar buiten kijken en springt links verkeerd aan -> namelijk rechts...
Bedankt voor jullie tips in elk geval al
In stap en draf kan hij prima een volte lopen, al kan hij in draf soms enorm naar binnen vallen en stelling naar buiten aannemen. Dit doet hij echter vooral wanneer hij weet dat we gaan galopperen... Hij gaat dan meer scheuren en de bochten afsnijden. Omdat hij geen respect heeft voor mijn been (kuiten) heeft de instructrice op de club mij een spoor aanbevolen. Wanneer hij niet reageert op mijn kuit etc. kan ik met de spoor een prikje geven omdat hij daarvoor wel aan de kant gaat. Hoogstwaarschijnlijk tegen de regels in en ik hoop niet dat ik heel bokt over me heen krijg, maar dat is op dit moment het enige dat werkt en het gaat ook steeds beter. Ik merk dat ik mijn spoor steeds minder nodig heb, en dat ik steeds meer met mijn kuit ga bereiken
Daar ben ik echt heel bij mee, want het laatste wat ik wil is het paard dood voor het been maken... Daar wordt namelijk niemand gelukkiger van.
xMyrth schreef:In stap en draf kan hij prima een volte lopen, al kan hij in draf soms enorm naar binnen vallen en stelling naar buiten aannemen. Dit doet hij echter vooral wanneer hij weet dat we gaan galopperen...

xMyrth schreef:Ik vind het helemaal niet erg dat je mijn post hebt gesloopt haha. Ik ben juist heel erg blij met je tips en de tijd die je hebt genomen om te reageren en mij zo te helpen. Dat kan ik alleen maar waarderen.
xMyrth schreef:Wat betreft de sporen, daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik gebruik ze verder ook niet om hem naar voren te knallen
Niet bewust, maar dat leg ik zo wel uit in het stukje waarom je inst ze aanbevolen heeft. xMyrth schreef:In stap en draf kan hij prima een volte lopen, al kan hij in draf soms enorm naar binnen vallen en stelling naar buiten aannemen. Dit doet hij echter vooral wanneer hij weet dat we gaan galopperen... Hij gaat dan meer scheuren en de bochten afsnijden.
xMyrth schreef:Omdat hij geen respect heeft voor mijn been (kuiten) heeft de instructrice op de club mij een spoor aanbevolen. Wanneer hij niet reageert op mijn kuit etc. kan ik met de spoor een prikje geven omdat hij daarvoor wel aan de kant gaat. Hoogstwaarschijnlijk tegen de regels in en ik hoop niet dat ik heel bokt over me heen krijg, maar dat is op dit moment het enige dat werkt en het gaat ook steeds beter. Ik merk dat ik mijn spoor steeds minder nodig heb, en dat ik steeds meer met mijn kuit ga bereikenDaar ben ik echt heel bij mee, want het laatste wat ik wil is het paard dood voor het been maken... Daar wordt namelijk niemand gelukkiger van.
xMyrth schreef:Ik ben druk bezig met het actief maken. Vandaag ging dit redelijk goed moet ik zeggen. Hij reageert goed op mijn stem (beter dan op de zweep, jeej!). Ik wissel veel af, bijvoorbeeld in stap: normaal stappen, iets opvangen, vooruit, opvangen, vooruit, normaal etc. etc. Dit probeer ik vooral met mijn zit te doen en hij reageert goed op klikken met de tong
omdat je in de ring niet tegen je paard mag kletsen sorry. Maar als je geen wedstrijden wil rijden, is er niks aan de hand en lekker doorgaan met kletsen, ik klep ook wat af tegen mijn bolle zwartje hoor. meiske1577 schreef:Daar geloof ik dus absoluut niet in want zo denkt een paard helemaal niet. Een paard denkt niet zo vandaag ga ik mijn baasje een even lekker pesten, kan ik vanavond weer een leuk verhaal vertellen tegen de andere paarden
shinehorse schreef:meiske1577 schreef:Daar geloof ik dus absoluut niet in want zo denkt een paard helemaal niet. Een paard denkt niet zo vandaag ga ik mijn baasje een even lekker pesten, kan ik vanavond weer een leuk verhaal vertellen tegen de andere paarden
Dat moet je niet altijd zeggen, ik reed ooit een bijrijd paard die je echt uit probeerde, hij deed op het begin zo lastig. Pas na een half jaar had hij het vertrouwen in mij en deed hij echt alles voor me. Het is nu een fantastisch paardje
!
Op dat gebied zijn we al een stuk vooruit gegaan. Een hele tijd geleden hoefde ik maar door te gaan zitten en dan ging zijn hoofd omhoog om weg te sprinten. Doorzitten was namelijk -> GALOPPPPPPPP in zijn ogen. Nu wissel ik het doorzitten af met lichtrijden. Het doorzitten wordt niet gelijk gelinkt aan galop, wat echt al heel fijn is. 
[/quote]