"Verkeerde" reactie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:12

Slaan inderdaad niet, maar wel gewoon rustig zonder emotie, je vraag aanhouden. Net zo lang tot je echt de gewenste reactie hebt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:13

xMyrth schreef:
Ik zal even proberen op alle vragen antwoord te geven.

Ik heb ervoor gekozen om met sporen te rijden, omdat mijn instructrice op de club mij dit aanbevolen heeft. Ik had nog nooit met sporen gereden, maar het paard heeft gewoon geen respect voor mijn been. Met spoor heeft hij dit wel. Het is ook echt niet zo dat ik elke keer mijn spoor in hem prik, want dan zou ik niet met sporen rijden. Ik durfde namelijk eerst niet met sporen te rijden, bang dat ik het paard pijn zou doen.

Even heel eerlijk, hier gaat t al fout. Hier worden de sporen dus gebruikt om het paard naar voren te krijgen, waar ze niet voor zijn, en niet om de hulpen te verfijnen, eerder het tegenovergestelde.
Ik krijg het idee van een beetje flegmatiek paard, en dat is eruit te krijgen maar dan moet je super consequent zijn zeker omdat ie buiten dus wel beter reageert. Het bakwerk kan hij saai vinden, als je het spannender maakt kan het verbeteren, maar eerst terug naar de basis en dat is actie= reactie. Met spoor gaat dat niet werken, hij moet echt op je been gaan reageren. Reageert hij niet, dan een (stevige desnoods) tik met de zweep áchter je laars. Dus niet op zijn kont of schouder, maar daar waar hij een hulp ontvangt en moet gaan reageren. Zo te horen zal jij je paard zeer zeker geen pijn doen met het spoor, maar het word nu wel gebruikt waar het niet voor is.

xMyrth schreef:
Het paard is medisch gecontroleerd en een tijd gemasseerd omdat hij stijf was. Dit is nu verholpen.

Top, al kan het uiteraard zijn dat hij nu toch weer vaster is komen te zitten in zijn lijf, hoe lang geleden is dat ongeveer en heb je oefeningen meegekregen van de fysio/masseur om hem los in t lijf te houden?

xMyrth schreef:
Het paard heeft voldoende ruimte om te verruimen. In het begin hield ik hem voor teveel tegen, maar hier heeft mijn instructrice mij op gewezen. Nu zorg ik er dus telkens voor dat ik wat geef, zodat hij ook weg kán.

Mooi.

xMyrth schreef:
Risse is nu 8/9 jaar volgens mij.
Ik rijd hem nu bijna 1.5 jaar intensief. Galop links is altijd nog een moeilijk punt bij hem. Hij viel naar binnen, wegens gebrek aan respect voor mijn linkerbeen... Hij kán het op dit moment wel, maar springt bijna altijd expres om (karaktertje ;p) Hier wordt aan gewerkt
De tijd dat ik rijd verschilt per keer. Soms een half uur, soms een uur en soms iets daartussenin.

Naar binnen vallen is geen gebrek aan respect voor je binnenbeen, het is een gebrek aan balans om zichzelf te dragen. Daarom zal hij ook verkeerd aanspringen in galop, domweg omdat hij nog niet voldoende balans heeft. Kan hij wel een volte lopen in stap en draf van het been en de teugels af mét stelling en buiging in zijn lijf? Pas als hij dat kan én nagevelijk loopt op dat moment heeft hij balans. En pas van daaruit kan je galop gaan vragen, dus eerst de stap en draf bevestigen voor je gaat galopperen. Qua rijtijden is er helemaal niks mis mee, dat zou hij echt wel moeten kunnen. En expres verkeerd aanspringen kán een paard niet, zie de uitleg hiervoor. Hij kan op die kan wel of niet aanspringen, wegens net op tijd getimede hulp of juist niet.

xMyrth schreef:
Het is zo dat Risse een beetje sloft. Als hij geen zin heeft is hij niet vooruit te branden. Wanneer ik dan een keer een tikje geef met de zweep, kropt hij op en gaat hij alleen maar langzamer...

Als hij sloft heeft hij geen actief achterbeen, dat is basis en dus weer het actief maken aan de hulp en aan het been. Zonder actief achterbeen begin je niks.

xMyrth schreef:
Ik probeer inderdaad veel overgangen te maken, ik merk dat dit hem wel wakkerder maakt. Als ik hem een pasje voorwaarts probeer te rijden lukt dit niet. Gisteren bijvoorbeeld sprong hij telkens een pasje in een rustig galopje aan. Wanneer hij weet dat we echt gaan galopperen is de stelling vaak ver te zoeken, hij gaat dan echt naar buiten kijken en springt links verkeerd aan -> namelijk rechts...

Bedankt voor jullie tips in elk geval al :)

Misschien is hij nog niet klaar voor verruimen gezien hij nog niet actief aan de hulpen en aan t been staat. Pas als jij controle hebt over zijn snelheid kan je erin gaan sleutelen.

Hoop niet dat je het erg vind dat ik je hele post even heb gesloopt :D

xMyrth

Re: "Verkeerde" reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:23

Ik vind het helemaal niet erg dat je mijn post hebt gesloopt haha. Ik ben juist heel erg blij met je tips en de tijd die je hebt genomen om te reageren en mij zo te helpen. Dat kan ik alleen maar waarderen.

Wat betreft de sporen, daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik gebruik ze verder ook niet om hem naar voren te knallen :) In stap en draf kan hij prima een volte lopen, al kan hij in draf soms enorm naar binnen vallen en stelling naar buiten aannemen. Dit doet hij echter vooral wanneer hij weet dat we gaan galopperen... Hij gaat dan meer scheuren en de bochten afsnijden. Omdat hij geen respect heeft voor mijn been (kuiten) heeft de instructrice op de club mij een spoor aanbevolen. Wanneer hij niet reageert op mijn kuit etc. kan ik met de spoor een prikje geven omdat hij daarvoor wel aan de kant gaat. Hoogstwaarschijnlijk tegen de regels in en ik hoop niet dat ik heel bokt over me heen krijg, maar dat is op dit moment het enige dat werkt en het gaat ook steeds beter. Ik merk dat ik mijn spoor steeds minder nodig heb, en dat ik steeds meer met mijn kuit ga bereiken :) Daar ben ik echt heel bij mee, want het laatste wat ik wil is het paard dood voor het been maken... Daar wordt namelijk niemand gelukkiger van.

Ik ben druk bezig met het actief maken. Vandaag ging dit redelijk goed moet ik zeggen. Hij reageert goed op mijn stem (beter dan op de zweep, jeej!). Ik wissel veel af, bijvoorbeeld in stap: normaal stappen, iets opvangen, vooruit, opvangen, vooruit, normaal etc. etc. Dit probeer ik vooral met mijn zit te doen en hij reageert goed op klikken met de tong :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:30

xMyrth schreef:
In stap en draf kan hij prima een volte lopen, al kan hij in draf soms enorm naar binnen vallen en stelling naar buiten aannemen.

Oftewel hij kan die volte niet lopen. Zie de uitleg boven je post.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:34

xMyrth schreef:
In stap en draf kan hij prima een volte lopen, al kan hij in draf soms enorm naar binnen vallen en stelling naar buiten aannemen. Dit doet hij echter vooral wanneer hij weet dat we gaan galopperen...

Graag wel even de zin erna ook lezen. Hij kan een volte prima lopen :)
Wanneer hij weet dat we gaan galopperen kan hij alleen ineens niet meer. Waarschijnlijk veranderd er onbewust ook iets in mijn houding, waardoor hij weet dat we gaan galopperen.

Al merk ik wel dat hij volte sluiten wél altijd nog heel erg moeilijk vind, linksom.
Rechtsom gaat wel goed allemaal (:

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:26

xMyrth schreef:
Ik vind het helemaal niet erg dat je mijn post hebt gesloopt haha. Ik ben juist heel erg blij met je tips en de tijd die je hebt genomen om te reageren en mij zo te helpen. Dat kan ik alleen maar waarderen.

Graag gedaan, als iemand open staat voor advies is het geven van ook heel erg fijn.

xMyrth schreef:
Wat betreft de sporen, daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik gebruik ze verder ook niet om hem naar voren te knallen :)

Eehmm.. jawel. :D Niet bewust, maar dat leg ik zo wel uit in het stukje waarom je inst ze aanbevolen heeft.

xMyrth schreef:
In stap en draf kan hij prima een volte lopen, al kan hij in draf soms enorm naar binnen vallen en stelling naar buiten aannemen. Dit doet hij echter vooral wanneer hij weet dat we gaan galopperen... Hij gaat dan meer scheuren en de bochten afsnijden.

Als ze dat doen, verandert er idd iets onbewust in je houding waardoor ze al weten jeeaaaah rennuh! Wat je dan moet gaan doen zijn wachtoefeningen. Dus niet zoals je dacht in galop gaan, maar juist ertegenin. Híj moet op hulp gaan wachten, niet zelf al bedenken wat er gaat komen. En ook afwisselen, maar níet in galop gaan zolang hij omvalt, want dan is hij zijn balans weer kwijt en gaat hij never nooit goed aanspringen. Dus terugrijden, desnoods tot bijna stap en dan je galophulpen geven. Word hij sterker van in de achterhand wat heel goed is voor het actieve been, én hij gaat respect krijgen voor je hulpen. En wordt ie heel heet, dan is een 8tje draaien ook altijd leuk of een slangevolte evt met extra kleine voltes in de slangen.

xMyrth schreef:
Omdat hij geen respect heeft voor mijn been (kuiten) heeft de instructrice op de club mij een spoor aanbevolen. Wanneer hij niet reageert op mijn kuit etc. kan ik met de spoor een prikje geven omdat hij daarvoor wel aan de kant gaat. Hoogstwaarschijnlijk tegen de regels in en ik hoop niet dat ik heel bokt over me heen krijg, maar dat is op dit moment het enige dat werkt en het gaat ook steeds beter. Ik merk dat ik mijn spoor steeds minder nodig heb, en dat ik steeds meer met mijn kuit ga bereiken :) Daar ben ik echt heel bij mee, want het laatste wat ik wil is het paard dood voor het been maken... Daar wordt namelijk niemand gelukkiger van.

En dan worden ze dus wél gebruikt om je paard vooruit te krijgen en niet waar ze voor bedoelt zijn. Dat je er steeds minder mee moet doen is super uiteraard, maar haal dat spoor er gewoon af, hij moet reageren op alléén je been icm zweepje. Nu wordt het spoor als zweepje gebruikt en ik snap haar insteek, maar het is een snelle kortetermijndenken oplossing. Want als je straks je spoortje gaat gebruiken waar het voor is, zal je dit gedrag dus eerst af moeten gaan leren eer hij zal snappen waar je dat spoortje voor gebruikt. Niet handig dus ondanks dat het lijkt of het het enige is dat werkt. Waarschijnlijk wel, omdat er blijkbaar snel resultaat behaald moet worden.

xMyrth schreef:
Ik ben druk bezig met het actief maken. Vandaag ging dit redelijk goed moet ik zeggen. Hij reageert goed op mijn stem (beter dan op de zweep, jeej!). Ik wissel veel af, bijvoorbeeld in stap: normaal stappen, iets opvangen, vooruit, opvangen, vooruit, normaal etc. etc. Dit probeer ik vooral met mijn zit te doen en hij reageert goed op klikken met de tong :)

Als je wedstrijden wil gaan rijden, zou ik stemhulpen ook asap afleren :+ :D omdat je in de ring niet tegen je paard mag kletsen sorry. Maar als je geen wedstrijden wil rijden, is er niks aan de hand en lekker doorgaan met kletsen, ik klep ook wat af tegen mijn bolle zwartje hoor.

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:18

meiske1577 schreef:
Daar geloof ik dus absoluut niet in want zo denkt een paard helemaal niet. Een paard denkt niet zo vandaag ga ik mijn baasje een even lekker pesten, kan ik vanavond weer een leuk verhaal vertellen tegen de andere paarden |o

Dat moet je niet altijd zeggen, ik reed ooit een bijrijd paard die je echt uit probeerde, hij deed op het begin zo lastig. Pas na een half jaar had hij het vertrouwen in mij en deed hij echt alles voor me. Het is nu een fantastisch paardje :D

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:14

shinehorse schreef:
meiske1577 schreef:
Daar geloof ik dus absoluut niet in want zo denkt een paard helemaal niet. Een paard denkt niet zo vandaag ga ik mijn baasje een even lekker pesten, kan ik vanavond weer een leuk verhaal vertellen tegen de andere paarden |o

Dat moet je niet altijd zeggen, ik reed ooit een bijrijd paard die je echt uit probeerde, hij deed op het begin zo lastig. Pas na een half jaar had hij het vertrouwen in mij en deed hij echt alles voor me. Het is nu een fantastisch paardje :D

Geloof me een paard bedenkt echt niet s ochtends op stal, nou wat zal ik nu eens gaan verzinnen om mijn baasje vandaag te pesten? Jongens nog tips voor mij? Als jullie dit proberen probeer ik dat, kijken we vanavond wat het beste werkte :D

Dat paarden bij een nieuwe ruiter/ verzorger nog niet het gewenste gedrag vertonen, komt omdat ze eerst de taal van de nieuwe ruiter moeten leren begrijpen. Iedereen heeft toch zo zijn eigen manieren. En als hun leefomgeving dan ook nog veranderd ( nieuwe stal, nieuwe paarden, andere routine qua voertijden, etc etc. ) moeten ze daar ook nog aan wennen.

Na verloop van tijd raken paard en mens op elkaar ingespeeld ( als het goed gaat tenminste, sommige vinden de klik niet) en worden zij een combinatie.

Dat sommige paarden als probleempaarden worden omschreven is ook te danken aan de mens. Een paard toont vaak zijn natuurlijke gedrag en het is de verantwoordelijkheid van de mens om daar op in te spelen op een juiste manier. Daarom is ook zo belangrijk om lichamelijke ongemakken uit te sluiten als er zich echte problemen voor doen.

Maar goed zo denk ik erover, het is misschien ook een beetje off-topic :)

TS, wat ook een goede oefening is, is om vanuit het wijken in galop aan te springen. Daardoor is je paard al ' van het binnenbeen af' en zal hij makkelijker in balans naar de goede galop kunnen gaan.
Je kunt dit oefenen, als je paard nog niet goed kan wijken, door op de binnenhoefslag te rijden en je paard zijn natuurlijke drang om weer naar de hoefslag te gaan te gebruiken. Je geeft op dat moment hulpen om iets opzij te gaan en je paard combineert dit dan heel makkelijk omdat hij van zichzelf al naar de hoefslag te wil gaan. Wel opletten dat de voorwaartse drang niet verloren gaat.

Als je paard de ' opzij-hulpen' gaat begrijpen, kun je de oefening afwisselen door ook rechtuit over de hoefslag te rijden, zo leert hij te wachten op jouw hulp om opzij te gaan.

Dit kan je steeds verder uitbouwen. In het begin ben je al blij als je paard schuin naar de hoefslag loopt en dat wordt steeds meer echt wijken.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 10:03

Woah wat ontzettend fijn dat er echt te tijd wordt genomen om op mij te reageren :)!

Met de gegeven tips en oefeningen ga ik zeker aan de slag. Zijwaarts gaat al best goed & ik neem ook regelmatig een pasje schouderbinnenwaarts mee. Ik ga proberen om zo eens een galopje te doen. Eergisteren deed hij de linkergalop trouwens één keer. Wat was ik trots! Hij hing helemaal niet scheef en ging gewoon heel rustig!!! Gisteren helaas geen linkergalopje, alleen een overkruist galopje. Rechts gaat wel echt super, lekker rustig en beheerst.

Die schijnovergangen heeft mijn instructrice inderdaad ook aan mij "opgedragen" :) Op dat gebied zijn we al een stuk vooruit gegaan. Een hele tijd geleden hoefde ik maar door te gaan zitten en dan ging zijn hoofd omhoog om weg te sprinten. Doorzitten was namelijk -> GALOPPPPPPPP in zijn ogen. Nu wissel ik het doorzitten af met lichtrijden. Het doorzitten wordt niet gelijk gelinkt aan galop, wat echt al heel fijn is.

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:59

[/quote]

Dat moet je niet altijd zeggen, ik reed ooit een bijrijd paard die je echt uit probeerde, hij deed op het begin zo lastig. Pas na een half jaar had hij het vertrouwen in mij en deed hij echt alles voor me. Het is nu een fantastisch paardje :D[/quote]

Geloof me een paard bedenkt echt niet s ochtends op stal, nou wat zal ik nu eens gaan verzinnen om mijn baasje vandaag te pesten? Jongens nog tips voor mij? Als jullie dit proberen probeer ik dat, kijken we vanavond wat het beste werkte :D

Dat paarden bij een nieuwe ruiter/ verzorger nog niet het gewenste gedrag vertonen, komt omdat ze eerst de taal van de nieuwe ruiter moeten leren begrijpen. Iedereen heeft toch zo zijn eigen manieren. En als hun leefomgeving dan ook nog veranderd ( nieuwe stal, nieuwe paarden, andere routine qua voertijden, etc etc. ) moeten ze daar ook nog aan wennen.

Na verloop van tijd raken paard en mens op elkaar ingespeeld ( als het goed gaat tenminste, sommige vinden de klik niet) en worden zij een combinatie.

Dat sommige paarden als probleempaarden worden omschreven is ook te danken aan de mens. Een paard toont vaak zijn natuurlijke gedrag en het is de verantwoordelijkheid van de mens om daar op in te spelen op een juiste manier. Daarom is ook zo belangrijk om lichamelijke ongemakken uit te sluiten als er zich echte problemen voor doen.

Maar goed zo denk ik erover, het is misschien ook een beetje off-topic :)

TS, wat ook een goede oefening is, is om vanuit het wijken in galop aan te springen. Daardoor is je paard al ' van het binnenbeen af' en zal hij makkelijker in balans naar de goede galop kunnen gaan.
Je kunt dit oefenen, als je paard nog niet goed kan wijken, door op de binnenhoefslag te rijden en je paard zijn natuurlijke drang om weer naar de hoefslag te gaan te gebruiken. Je geeft op dat moment hulpen om iets opzij te gaan en je paard combineert dit dan heel makkelijk omdat hij van zichzelf al naar de hoefslag te wil gaan. Wel opletten dat de voorwaartse drang niet verloren gaat.

Als je paard de ' opzij-hulpen' gaat begrijpen, kun je de oefening afwisselen door ook rechtuit over de hoefslag te rijden, zo leert hij te wachten op jouw hulp om opzij te gaan.

Dit kan je steeds verder uitbouwen. In het begin ben je al blij als je paard schuin naar de hoefslag loopt en dat wordt steeds meer echt wijken.[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:16

Even terug naar je probleem, het opkrullen als je voorwaards wilt en daarbij terugkomen. Blijf hem daar eens naar voren rijden. Kop bij de sterren geen probleem, been is voorwaards niet terug. Net zo lang door tot hij wel gaat en dan rustig vanuit je zit terugrijden naar waar je vandaan kwam.

Als je dit blijft herhalen gaat hij leren dat hij daar je hand in moet lopen, in plaats van ervan weg te lopen (erachter kruipen). Daardoor zal hij ook beter gaan verruimen, omdat hij daar de steun die hij nodig heeft van je hand gaat gebruiken en sterker zal worden achter. Op den duur zal hij dan ook de steun van je hand weer minder nodig hebben, omdat hij dan sterk genoeg is om zichzelf te blijven dragen in de verruiming.