Verschillende rijstijl eigenaar/bijrijder.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Re: Verschillende rijstijl eigenaar/bijrijder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:05

Ik heb vroeger wel eens paarden laten staan omdat hun schooling totaal niet aansloot op mijn manier van rijden. Ik rijd met een gelijk contact op de 2 teugels. Als je het paard niet nageefelijk krijgt zal het wellicht niet alleen aan het teugel-contact liggen maar ook aan de impuls. Ik rijd mijn paarden nageefelijk door de achterhand op actief te zetten en dan met mijn vingers een beetje te gaan vragen door druk op de teugels. Soms duurt het wel even voor ze daar mee weg zijn. Heb dan vooral wat meer moeite met sterkere paarden omdat ikzelf niet wil verder gaan op dezelfde sterke basis en dat het best wat tijd vergt om dat te veranderen.
Hoe is het paard verder gereden ? Meerdere keren per week of werd deze maar af en toe recreatief bereden ? Wellicht kan het paard zich wel aanpassen als je doorzet en hoeft dit niet meteen het paard zijn africhting om zeep te helpen als je maar weet wat je juist doet en wat het op termijn het paard kan bijbrengen.
Van mijn bijrijders vraag ik maar 1 ding en dat is dat ze streven naar een zo licht mogelijk contact en zo weinig mogelijk hulpen. Ik wil ze dus niet in de krul getrokken zien.

Anoniem

Re: Verschillende rijstijl eigenaar/bijrijder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:12

Ook ik zeg, aanpassen aan het paard en de eigenaresse. Jij bent immers de bijrijdster en niet de hoofdruiter, en de eigenaresse zal er een goede reden voor hebben dat ze zo rijdt, en het paard is er duidelijk nog erg fit onder. Kan of wil je dit niet, dan wordt het inderdaad tijd om een ander bijrijdpaard te zoeken, een paard wat wel bij jouw rijstijl aansluit :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:01

Ayasha schreef:
Simpelman schreef:
Ik kende een kolonel van de vooroorlogse cavalerie die op 80 jarige leeftijd passage reed op een 20 jarig manegepaard dat niemand nageeflijk kon rijden.

En dat doet er in dit topic toe omdat?..

Lees nog even de post van TS.....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:21

Omdat dit heel erg aantoont, dat de fout bij de ruiter gezocht moet worden.
Die oude Cavalerie ruiter heeft een zeer goede opleiding gekregen, en heeft zich ook leren aanpassen aan elk type paard, en het is net door dit kunnen aanpassen aan, ...... dat rijden ook wordt wat het zou moeten worden.

Ayasha schreef:
Simpelman schreef:
Ik kende een kolonel van de vooroorlogse cavalerie die op 80 jarige leeftijd passage reed op een 20 jarig manegepaard dat niemand nageeflijk kon rijden.

En dat doet er in dit topic toe omdat?..