Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:59

Ik vind haar er eerlijk gezegd niet lekker fit uitzien op de foto's. Ook nog erg puppy.
Daarnaast zie ik een zadel incl. bontje wat niet echt lekker lijkt te liggen. Een goed zadel is ook voor een jong paard heel belangrijke en kan ook een reden zijn dat ze op de rem gaat.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 21:16

0000 schreef:
Is ze al eens naar de tandarts geweest? Ik heb eens met een jong paard gewerkt dat eerst een aantal maanden gelongeerd was ivm keuring. Die bleek dus wolfstandjes te hebben en ik heb vervolgens een halfjaar werk gehad voor ze niet meer bij de minste druk achter de teugel kroop...

Leuk dier trouwens! Ik ga mee met het niet teveel stappen zolang ze dat zo moeilijk vindt. Als ze aan de longeerlijn wel goed stapt vooral iedere keer met longeren wat langer (goed voorwaarts) laten stappen dan gaat het na verloop van tijd onder het zadel ook beter.
Als ze evenwicht verliest in de bochten, voorwaarts rijden. Daar mag je best wat streng in zijn, ze moeten leren dat de balans komt vanuit het onderplaatsen van het achterbeen, dat ze dus dóór moeten trekken als het moeilijk wordt ipv terug vallen.
Verder ben ik persoonlijk er erg voor om juist bij een paard dat achter de teugel kruipt, wel contact te houden. Als je in het te diepe verbinding kunt krijgen, kan je hem namelijk ook weer uitschuiven. Andersom, als je hem zover krijgt dat ie uitschuift zonder contact kan het zomaar zijn dat als je vervolgens je teugels op gaat nemen hij net zo hard weer erachter duikt....en dan ben je geen stap verder natuurlijk.
Oja, ik zou er ook even een sperriem om doen (of een lage neusriem gebruiken). Als ze toch al wat angstig is van het bit zal het niet helpen als het alle ruimte heeft om te bewegen door de mond....

Zij is in Oktober naar de tandarts geweest.
Ze is trouwens zonder bit in gereden en daarna langzaam beleerd met bit.
Gegeven moment was zij zo aan het kopschudden en tandenknarsen dat ik niet meer wist wat het was.
De oplossing bleek: Sperriem er af. Vandaar dat ik zonder rijd.

Meestal geef ik haar dus lengte in de hals en laat haar zelf stappen. Soms pak ik haar een volte op. Zie filmpje:

Afbeelding

Air: Het zadel is door een zadelmaker na gekeken, het is erg lastig om een goed passend zadel te vinden voor een jong paard wat continu veranderd. Bontje is inderdaad wat te groot, ben voor een ander aan het zoeken.
De zadelmaker zegt dat ik hier gerust mee kan blijven rijden, gezien ze snel weer zal veranderen. Ze heeft nu natuurlijk 3 maanden niets gedaan en daarvoor was ze wekelijks 'aan het werk'
De bespiering moet dus nog helemaal terug komen. Dit is het derde zadel dat er op ligt en ik ga uit van het advies van mijn zadel maker, toch bedankt voor je oplettendheid. :j

Dat ze er niet 'fit' uit ziet vind ik ook. Toch is ze enorm actief en zit ze goed in haar vel, ze glanst mooi en krijgt voldoende voer.

Foto's vorige week:
Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft nog een kippen nekkie en geen bespiering, dus ze ziet er inderdaad niet uit als een volmaakt sportpaard (En haar sokken moeten er af. :o )
Maar verder is ze kern gezond.

Ik ben heel zuinig op mijn paard, dus bezuinig niet op tandarts, DA, ontworming, zadelmaker etc. Daar kan het dus niet aan liggen.

Edit: Ze wordt trouwens volgende week pas 4.

Anoniem

Re: Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:20

Toch heb ik het idee op het filmpje dat je onbewust wat terugwerkt, je hangt een beetje onderuit in je rug en bent daardoor iets strenger in je hand. Ik zou echt een voorwaartse meegevende hand bieden, zelf goed boven het paard blijven zitten. Ik vind haar hier wel netjes stappen overigens.
Heb je wel eens iemand met een longeerzweep er achter gehad om wat op te duwen zodat ze eerst gewoon leert voorwaarts te gaan onder de man zonder al die ingewikkelde hulpen? ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 21:22

Joolien schreef:
Toch heb ik het idee op het filmpje dat je onbewust wat terugwerkt, je hangt een beetje onderuit in je rug en bent daardoor iets strenger in je hand. Ik zou echt een voorwaartse meegevende hand bieden, zelf goed boven het paard blijven zitten. Ik vind haar hier wel netjes stappen overigens.
Heb je wel eens iemand met een longeerzweep er achter gehad om wat op te duwen zodat ze eerst gewoon leert voorwaarts te gaan onder de man zonder al die ingewikkelde hulpen? ;)

Bedankt! Dit zie ik op het filmpje zelf ook terug, maar er op heb ik hier geen idee van. Ik ga hier extra op letten.

De eerste 4 weken dat ze onder het zadel was is er iemand in het midden blijven staan.
We hebben hier heel lang de tijd voor genomen, ze bleef heel lang plakken en het duurde lang voordat we haar 'alleen konden laten'
Is het verstandig weer iemand in het midden met de zweep te laten? Of misschien zelfs aan de longeerlijn + zweep? Zodat ze de stemcommando's opnieuw kan koppelen aan mijn hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:25

Ik zou het zonder lijn proberen zodat je haar rechtuit kunt laten lopen, en dan eerst alleen maar diegene in het midden laten opduwen en het tempo bepalen. Jij bent alleen maar om te belonen en braaf te zeggen :D je zegt dat ze het snel te moeilijk vind, houdt het daarom makkelijk, 1 ding tegelijk :)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:28

wat ik op je filmpje zie, heb ik bij mijn huidige paard ook gehad. continue proberen om achter het bit te kruipen, en te treuzelen met voorwaarts gaan. Zodra ik been gaf, kreeg ik ook zo'n schud reactie.
Ik heb er nu een enkelgebroken dikke (zware) bustrens inhangen met een lage neusriem. Dit ligt veel stiller dan het rvs dubbelgebroken bitje wat ik had, dan ze nu echt contact met mijn hand aan het zoeken is, en zelf voorwaartser blijft denken.

Wellicht dat je dat een keer zou kunnen proberen. Ik heb zelf persoonlijk liever dat een paard wat gaat "hangen" op het bit, dan dat ie elk contact negeert door in een rollkur te willen gaan lopen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 21:29

Ze vind het inderdaad snel al te moeilijk, draven en sturen tegelijk zorgt voor :? En = op de rem.

Ik ga het proberen, bedankt! :)

danamuts: Dat is een goed idee! Ik heb voor mijn gevoel een behoorlijk zwaar bit. Kan het zijn dat het te dik is voor haar? Of juist niet?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:33

te dik, te dun, te licht, te zwaar... tis maar net wat ze het liefste hebben. Maar mij hebben ze ooit geleerd: een paard wat achter je bit kruipt, moet je met gewicht oplossen, en toevallig heeft dat bij mij gewerkt (in combinatie met een enkelgebroken bit wat niet zoveel wiebelt)

Mijn werd ook al paniekerig als haar halster los om haar hoofd bungelt (zoals het hoort), dus bij mij moet alles zo min mogelijk bewegen aan haar koppie

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:34

Moet je sturen dan? Wat heb je voor omheining? Als het even kan, probeer te zorgen voor dat je paard eerst voorwaarts denkt, ook in de wendingen. Iets op je binnenste beugel steunen in de wending en laat 'm het verder zelf maar eens uitzoeken. Je kan ze niet de bocht door dragen zeg maar. Maar dat ligt wel een beetje aan de baan waarin je rijdt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:39

Ik zou ook niet teveel gaan sturen en corrigeren, eerst maar eens vooruit. En als ze naar binnen valt enkel voorwaarts houden, vaak als je haar al voorwaarts houd wordt het slingeren automatisch minder. Het enige wat je zou kunnen doen is je zit gebruiken om haar natuurlijke reflex aan te spreken. Als ze naar binnen valt, iets naar buiten gaan zitten bijv. Ze zal automatisch jouw gewicht willen ondersteunen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 21:48

0000 schreef:
Moet je sturen dan? Wat heb je voor omheining? Als het even kan, probeer te zorgen voor dat je paard eerst voorwaarts denkt, ook in de wendingen. Iets op je binnenste beugel steunen in de wending en laat 'm het verder zelf maar eens uitzoeken. Je kan ze niet de bocht door dragen zeg maar. Maar dat ligt wel een beetje aan de baan waarin je rijdt ;)

Zie foto's/filmpje voor omheining. Die is prima in orde. De baan is vrij groot, maar gewoon zand. Dat betekend dat ie naar een hoosbui zoals vandaag behoorlijk glibberig is. De afgelopen dagen heeft het veel geregend dus de buitenkant van de bak (de hoefslag + 1 meter) was modder tot de kogels. Ze glijd daar uit dus ze gaat al op de rem als ze ziet dat ze daar door heen 'moet'
Vandaar dat ik haar er wel omheen probeer te sturen, maar dat valt nog niet mee.

Joolien schreef:
Ik zou ook niet teveel gaan sturen en corrigeren, eerst maar eens vooruit. En als ze naar binnen valt enkel voorwaarts houden, vaak als je haar al voorwaarts houd wordt het slingeren automatisch minder. Het enige wat je zou kunnen doen is je zit gebruiken om haar natuurlijke reflex aan te spreken. Als ze naar binnen valt, iets naar buiten gaan zitten bijv. Ze zal automatisch jouw gewicht willen ondersteunen.

Nou, dat is dus een leuke. :+ Maar dat is dus totaal niet het geval. _O- Je kunt wel leuk je gewicht naar rechts verplaatsen, maar als links net iets beter uit komt is de enige weg in haar koppie links. Op zit reageert ze echt 0,000
Stem en houding van grond-mens is ze zeer gevoelig. Ik hoef met longeren mijn schouder maar te verplaatsen en ze draaft/galoppeert al aan. Klein maken is stappen etc.

Edit: Kunnen jullie deze link zien?
https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... 1724253878
Dit was op de plek waar ik haar heb ingereden onder begeleiding. Ze liep toen wel voorwaarts, maar duikt wel achter de teugel.
Ik zit sterk te twijfelen of het niet komt door de beroerde grond in onze (buur) bak.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 23-03-14 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:50

Oh dat is dan weer jammer :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 21:53

Joolien schreef:
Oh dat is dan weer jammer :+

Joolien has an idea..............aaaaaaaand it's gone. :')

Zie edit vorige bericht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:59

Haha ;)
Ik denk niet dat dit met de grond te maken heeft, dat had gekund als de bak heel zwaar was bijv. Misschien kan ze het in het koppie allemaal niet bolwerken, dus denk dat terug naar de basis met voorgesteld idee de beste oplossing is :)

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:01

Cavaletti's lopen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 22:04

Joolien schreef:
Haha ;)
Ik denk niet dat dit met de grond te maken heeft, dat had gekund als de bak heel zwaar was bijv. Misschien kan ze het in het koppie allemaal niet bolwerken, dus denk dat terug naar de basis met voorgesteld idee de beste oplossing is :)

Ik had het idee dat wat ik nu aan het doen was, behoorlijk basis voor haar is. Vooral gezien we dit allemaal al gehad hebben en ze daarna 3 maanden vakantie heeft gehad om eventjes haar koppie leeg te maken.
Bevestigen - leeg maken - oppakken

Ik ga toch maar weer terug naar af. :j

tabaflab: Heb ik laatst geprobeerd, maar vond ze heeuull spannend nog. 3 balkes met ongeveer 50 cm er tussen en ze sprong over alle 3 heen. :+ Vergt nog wat meer training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:05

Ja dan idd weer even helemaal terug :) Heb je iemand waar je vanaf de grond wat aan hebt en die je dagelijks kan helpen?

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:06

Uhm ernaast lopen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:06

bij het inrijden stukje loopt ze voor ook wat terughoudend hoor.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 22:07

Joolien schreef:
Ja dan idd weer even helemaal terug :) Heb je iemand waar je vanaf de grond wat aan hebt en die je dagelijks kan helpen?

Niet dagelijks, maar zeker wel 3 a 4 keer in de week dus dat moet ipc wel goed komen. Gene zelf is een kei in longeren en ziet dingen die ik soms niet zie en weet het altijd net iets beter op te lossen dan ik, dus ook daar kan ze me goed mee helpen.

Je raad dus aan veel longeren en belast iemand in het midden met zweep?

StalNollie schreef:
bij het inrijden stukje loopt ze voor ook wat terughoudend hoor.

Dat klopt, maar ik heb het gevoel lang niet zo als nu.

tabaflab schreef:
Uhm ernaast lopen?

Ik kan het proberen, why not. Ben nu toch in de uitprobeerfase :+
Laatst bijgewerkt door Giolli op 23-03-14 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:08

De meeste tips die reeds gegeven zijn, zijn de goede tips. Met name het voorwaarts oplossen. Inderdaad met iemand met een zweep in het midden, desdnoods twee mensen die ieder de helft van de bak nemen.

Hier in duitsland wordt veel in abteilung gereden. Dit moet je zien als een soort van viertal die dezelfde oefeningen doen. Dit heeft met het jonge paard van mijn dochter goed geholpen. Ze worden dan als het ware meegenomen door een ander paard.

Kortom, laat haar achter een ander paard aanlopen. Dit kun je later weer afbouwen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:10

Veel voorwaarts blijven oefenen. Ben ook zo een puppy (ahum, 8 jaar maar nog erg groen) aan het doorrijden en ik laat haar zo veel mogelijk los. Ik rijd sinds dag 2 uit om haar rechtuit alles aan te leren. Voltes leert ze wel aan de longe (met bijzet of dubbele longe). ;)

Veel lopen laten en veel overgangen maken. Stap draf middendraf stap middendraf stap... hierdoor gaat de mijne veel fijner op het bit lopen. Ze kruipt wel al snel achter het bit, daarom laat ik veel los.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 22:10

Benita schreef:
De meeste tips die reeds gegeven zijn, zijn de goede tips. Met name het voorwaarts oplossen. Inderdaad met iemand met een zweep in het midden, desdnoods twee mensen die ieder de helft van de bak nemen.

Hier in duitsland wordt veel in abteilung gereden. Dit moet je zien als een soort van viertal die dezelfde oefeningen doen. Dit heeft met het jonge paard van mijn dochter goed geholpen. Ze worden dan als het ware meegenomen door een ander paard.

Kortom, laat haar achter een ander paard aanlopen. Dit kun je later weer afbouwen.

Ook een goed idee. Ga ik zeker proberen. Gaan ze hier niet van plakken?

Wat ik me afvroeg, ik ben sinds kort bezig met een longeersingel, dubbele 'teugels' en een zweepje en dan naast haar lopen. Zweepje in de linkerhand met linkerteugel, rechterhand rechterteugel maar ook daar krijg ik haar niet genoeg voorwaarts en duikt ze achter de teugel. Wellicht dat ze bit kwestie toch niet helemaal snapt. Ik heb overigens nooit het bit 'misbruikt' door haar een keer een ruk in de mond te geven, dus angst voor het bit kan het niet zijn, lijkt mij?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:11

Ik lees mee, mijn verzorgpony heeft dit soort perioden letterlijk ieder jaar (pismerrie eerste klas)

Wij loste het op door met een bijzet te longeren, vanuit daar iemand erop en vanuit daar er weer op in de bak. Onze merrie wilde niet meer lopen, of alleen maar hard. Ze accepteerde geen voorwaartsheid meer, het had minder te maken met het bit maar ik zie zeker wat tips die misschien van pas komen :)

edit. typfout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:12

Ik denk dat 3/4 keer in de week zat is, ik zou het denk ik bij 3 keer laten. En niet te lang, als het goed gaat, belonen en stoppen. Verder lekker longeren, veel tempowisselingen maken en nog even niet bijzetten maar op eigen benen laten lopen.

Ik denk dat het bitkwestie meer te maken heeft met niet naar voren willen durven en in elkaar kruipen. Als je haar meer voorwaarts gaat krijgen zal het opkroppen ook minder worden en zal ze vanzelf de hand op gaan zoeken.