Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
0000 schreef:Is ze al eens naar de tandarts geweest? Ik heb eens met een jong paard gewerkt dat eerst een aantal maanden gelongeerd was ivm keuring. Die bleek dus wolfstandjes te hebben en ik heb vervolgens een halfjaar werk gehad voor ze niet meer bij de minste druk achter de teugel kroop...
Leuk dier trouwens! Ik ga mee met het niet teveel stappen zolang ze dat zo moeilijk vindt. Als ze aan de longeerlijn wel goed stapt vooral iedere keer met longeren wat langer (goed voorwaarts) laten stappen dan gaat het na verloop van tijd onder het zadel ook beter.
Als ze evenwicht verliest in de bochten, voorwaarts rijden. Daar mag je best wat streng in zijn, ze moeten leren dat de balans komt vanuit het onderplaatsen van het achterbeen, dat ze dus dóór moeten trekken als het moeilijk wordt ipv terug vallen.
Verder ben ik persoonlijk er erg voor om juist bij een paard dat achter de teugel kruipt, wel contact te houden. Als je in het te diepe verbinding kunt krijgen, kan je hem namelijk ook weer uitschuiven. Andersom, als je hem zover krijgt dat ie uitschuift zonder contact kan het zomaar zijn dat als je vervolgens je teugels op gaat nemen hij net zo hard weer erachter duikt....en dan ben je geen stap verder natuurlijk.
Oja, ik zou er ook even een sperriem om doen (of een lage neusriem gebruiken). Als ze toch al wat angstig is van het bit zal het niet helpen als het alle ruimte heeft om te bewegen door de mond....

)
Joolien schreef:Toch heb ik het idee op het filmpje dat je onbewust wat terugwerkt, je hangt een beetje onderuit in je rug en bent daardoor iets strenger in je hand. Ik zou echt een voorwaartse meegevende hand bieden, zelf goed boven het paard blijven zitten. Ik vind haar hier wel netjes stappen overigens.
Heb je wel eens iemand met een longeerzweep er achter gehad om wat op te duwen zodat ze eerst gewoon leert voorwaarts te gaan onder de man zonder al die ingewikkelde hulpen?
je zegt dat ze het snel te moeilijk vind, houdt het daarom makkelijk, 1 ding tegelijk
0000 schreef:Moet je sturen dan? Wat heb je voor omheining? Als het even kan, probeer te zorgen voor dat je paard eerst voorwaarts denkt, ook in de wendingen. Iets op je binnenste beugel steunen in de wending en laat 'm het verder zelf maar eens uitzoeken. Je kan ze niet de bocht door dragen zeg maar. Maar dat ligt wel een beetje aan de baan waarin je rijdt
Joolien schreef:Ik zou ook niet teveel gaan sturen en corrigeren, eerst maar eens vooruit. En als ze naar binnen valt enkel voorwaarts houden, vaak als je haar al voorwaarts houd wordt het slingeren automatisch minder. Het enige wat je zou kunnen doen is je zit gebruiken om haar natuurlijke reflex aan te spreken. Als ze naar binnen valt, iets naar buiten gaan zitten bijv. Ze zal automatisch jouw gewicht willen ondersteunen.
Maar dat is dus totaal niet het geval.
Je kunt wel leuk je gewicht naar rechts verplaatsen, maar als links net iets beter uit komt is de enige weg in haar koppie links. Op zit reageert ze echt 0,000

Joolien schreef:Haha
Ik denk niet dat dit met de grond te maken heeft, dat had gekund als de bak heel zwaar was bijv. Misschien kan ze het in het koppie allemaal niet bolwerken, dus denk dat terug naar de basis met voorgesteld idee de beste oplossing is
Vergt nog wat meer training.
Heb je iemand waar je vanaf de grond wat aan hebt en die je dagelijks kan helpen? Joolien schreef:Ja dan idd weer even helemaal terugHeb je iemand waar je vanaf de grond wat aan hebt en die je dagelijks kan helpen?
StalNollie schreef:bij het inrijden stukje loopt ze voor ook wat terughoudend hoor.
tabaflab schreef:Uhm ernaast lopen?
Benita schreef:De meeste tips die reeds gegeven zijn, zijn de goede tips. Met name het voorwaarts oplossen. Inderdaad met iemand met een zweep in het midden, desdnoods twee mensen die ieder de helft van de bak nemen.
Hier in duitsland wordt veel in abteilung gereden. Dit moet je zien als een soort van viertal die dezelfde oefeningen doen. Dit heeft met het jonge paard van mijn dochter goed geholpen. Ze worden dan als het ware meegenomen door een ander paard.
Kortom, laat haar achter een ander paard aanlopen. Dit kun je later weer afbouwen.