spatter schreef:Het paard moet niet sneller, voorwaartser zoals vele roepen, het paard moet actiever op de achterhand!
Daarvoor moet je helemaal niet voorwaartser want dan kan een paard helemaal niet meer verzamelen, zijn rug rond maken en zichzelf gaan dragen.
Er zijn vele oefeningen om een paard actief op de achterhand te krijgen, één daarvan is achterwaarts![]()
Je vraagt je paard met nette stelling voor(geen weggedrukte rug -kop in de lucht maar netjes afgebogen) een paar vlotte stappen achteruit en rijdt van daaruit gelijk zonder te stoppen actief weer naar voren.
Zorg dat je je hand sluit bij het vragen naar achteren en bij het gaan van je paard je je hand opent, hij doet immers wat je vraagt.
Op het moment dat je vanuit achteruit weer naar voren wil zul je je zit en beenhulpen weer op voorwaarts moeten richten net als je eigen blik naar de plek waar je heen wilt.
Je hand blijft dus open .
Nu leert je paard niet op jou handen te hangen maar op eigen benen te lopen, hij wordt bewust van zijn achterbenen(de motor) en leert zich rond te maken in de rug.
Ik vermoed dat dat al een behoorlijk moeilijke oefening is voor je paard en voor veel paarden trouwens, want er zijn maar weinig paarden die zich echt zelf netjes dragen.
Oefen deze oefening eerst eens in je les zodat er vanaf de grond meegekeken kan worden.
Een hele goeie oefening! Ga ik zeker proberen! Die oefening doe ik eigenlijk nooit
. En het is ook een te braaf manege paard waardoor ze door bijna alleen maar beginners word gereden en dan doet ze toch lekker wat ze zelf wil
. Dankjewel!