Paard houd rechts vast.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:15

PaulinBijoux schreef:
Je geeft zelf het antwoord al! Teugels laten voor wat ze zijn en lekker in stap en draf je oefeningen rijden. Probeer in beide gangen te sturen met je zit en loop lange lijnen. Je kan eventueel je buiten teugel er een beetje bij houden als rem.

Hou een goed tempo aan. Als je paard de gang heeft gevonden waar hij lekker in loopt kan je net even iets harder dan dat gaan. Zo hou je het tempo bij jezelf en leer je haar meer op je been te zijn. Doe dit ook in draf. Als ze hierdoor in galop aanspringt (omdat het moeilijk voor haar is haar rug los te laten en je een ruimere gang van haar vraagt is dat heel goed mogelijk) laat je haar even een half rondje galopperen en rij je pas terug wanneer jij dit wil. Daarna weer lekker in draf goed voorwaarts rijden zonder aan de teugels te zitten.

Als je paard eenmaal gaat inbuigen merk je vanzelf dat hij zijn rug gaat loslaten. Dit is het moment dat je de teugels op maat pakt en verder gewoon zo rijdt als je gewend bent. (Dus niet nagevelijk vragen, alleen op maat pakken!) vooral de buitenteugel er goed bij houden, dit is je rem. Als je paard goed loslaat "valt" hij vanzelf in je hand en heb je hem nagevelijk.

Succes!

Dank je voor je reactie!
Ja dit ben ik inderdaad van plan, ik merk ook als ik geen contact heb met de teugels ze automatisch inbuigt, maar zodra ik er weer druk op zet gaat ze weer omhoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:24

Lizzle schreef:
Van de hoefslag af. Ga op de binnenhoefslag rijden en doe inderdaad zo weinig mogelijk met je teugel (uiteraard sturen met je buitenteugel en licht begrenzen). In ieder geval niet terugtrekken, en desnoods juist even alleen de andere teugel aannemen.
Eigenlijk moeten eerst een aantal dingen op orde zijn voordat je verder kunt.
In eerste instantie dacht ik dat je een goede instructeur had, maar als hij/zij met een rits bitten aan komt zetten -waaronder een rolletjes bit, met laat me raden, twee verschillende kleuren rolletjes- zou ik opzoek gaan naar een instructeur die jou lesgeeft volgens het skala der ausbildung. Losgelatenheid en tact is het eerste waar je aan moet gaan werken.
Misschien zelfs een idee het paard via deze manier opnieuw te LATEN in- en doorrijden?

Het rolletjes bit was een optie omdat mijn paard zich heel sterk kan maken.
Ze heeft last van haar gebit gehad, maar toen wij nog niet wisten wat het was en gokten op dat het gewoon haar gedrag was, deed ze behoorlijk raar. (Nu weten we dat het aan haar gebit lag en hebben we het rolletjes bit uiteraard niet meer nodig)
Maar dat gedrag was behoorlijk eng. We reden dan op de rechterhand en zodra ik aan wou galopperen zag ze op de een of andere manier niks meer, maakte zich sterk en racete weg, op die avond stonden er hindernissen in de bak. Ik heb een hindernis paal in de bak op me afzien komen, ze rende op hindernissen af, waarvan ik weet dat ze weigert, de bak rand zag ze niet meer dus die heb ik ook van dicht bij gezien, mensen in de bak ziet ze niet meer, rijd ze omver. Mijn vader zat in de hoek van de bak (hij rijd haar ook dus hij krijgt "Theorie les" Als ik dus rijd. Op gegeven moment rende ze op hem af en ik kon haar nog maar net in houden anders had hij haar op schoot, scheelde maar een paar millimeter.
Na die les hebben we ook direct een afspraak bij de tandarts gemaakt. Want dit was gewoon gevaarlijk.

Anoniem

Re: Paard houd rechts vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:26

Als ik dit zo lees eigenlijk heb je dan wel eens een zadelmaker laten komen en een osteopaat?

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:15

Als een paard aan een kant zwaar is, wil dat zeggen dat hij de andere kant niet aanneemt. Dus het paard is niet zwaar op rechts, maar te licht op links. Rechtrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:24

eldie schreef:
Als een paard aan een kant zwaar is, wil dat zeggen dat hij de andere kant niet aanneemt. Dus het paard is niet zwaar op rechts, maar te licht op links. Rechtrichten.

Wat houd rechtrichten precies in?
Kan ik dat ergens vinden?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:28

TS je hebt een pb

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:33

Ik had hier ook last van. Niet zo erg, maar toch. Je moet absoluut niet rechts terug gaan trekken, daar word het echt veel en veel erger van. Hij zal even stoppen, maar daarna breekt de hel los. Dus; ga meer met links rijden. En probeer meer met je benen te sturen. De tip die je gekregen hebt, klopt. Dus ga daar mee aan de slag. Geen verbetering? Toch nog even goed kijken wat er dan mis is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:47

PaulinBijoux schreef:
TS je hebt een pb

Ja, ik heb hem gelezen, ik zal hem zo even beantwoorden.
Thanks! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:58

Ik heb besloten om haar als het ware "op nieuw" in te rijden.
Teugels laten voor wat ze zijn, er wel aan om te sturen, maar niks van haar vragen.
Hoofd komt later wel. Eerst die kont er onder en op 4 benen lopen,

Eerst het echte basis werk, sturen, reageren op been hulp.
Natuurlijk zal ik dit niet alleen gaan doen en zal ik weer lessen gaan nemen.
Dit bespreken met mijn lesgeefster wat ik graag wil gaan doen.

Alle tips zijn welkom, maar hou het wel een beetje onderbouwend :j

Ik wil ook graag gaan rechtrichten maar heb ik echt hulp bij nodig en kan het niet alleen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:14

AmoorM schreef:
Ik heb besloten om haar als het ware "op nieuw" in te rijden.
Teugels laten voor wat ze zijn, er wel aan om te sturen, maar niks van haar vragen.
Hoofd komt later wel. Eerst die kont er onder en op 4 benen lopen,

Eerst het echte basis werk, sturen, reageren op been hulp.
Natuurlijk zal ik dit niet alleen gaan doen en zal ik weer lessen gaan nemen.
Dit bespreken met mijn lesgeefster wat ik graag wil gaan doen.

Alle tips zijn welkom, maar hou het wel een beetje onderbouwend :j

Ik wil ook graag gaan rechtrichten maar heb ik echt hulp bij nodig en kan het niet alleen.

Goed en verstandig besluit. Ben heel benieuwd hoe het gaat. Open af en toe een topic met een update!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:14

Ik weet dat hier op bokt heel veel mensen vinden dat ik soms net iets te direkt dingen zeg, nochtans bedoel ik het wel goed, ik wou je niet aanvallen maar wil jou wel echt even doen nadenken over de dingen.
Zoals ik al zei een ander bit kan idd soms een verschil geven, maar in bijna alle gevallen zit het probleem echt niet bij het bit, maar moet je het probleem bij de mens zoeken, en als je dan redelijk tot vrij goed ermee kan rijden met dat heel gewone trensje een watertrens of een bustrens of een kneveltrens, dit zijn maar namen , ik zou dus gewoon blijven rijden met het bit dat je al had niks anders gaan zoeken, tenzij het een heel dik bit was, want dat zou ik idd zelf nooit gebruiken.
Ze zeggen hoe dikker hoe zachter, maar ben het daar dus niet mee eens.
Maar je zei zelf al dat je het paard losser wil laten, maar hij volgt dus niet altijd jouw hand.
Hier moet je dus als eerste werk van maken, vergeet even het rijden, en werk eerst aan het nageven op druk, het buigen, stelling links en rechts, voorwaarts , achterwaarts, stoppen, achterhand verzetten, voorhand verzetten, ......
En al deze dingen kan je vanuit het grondwerken al zo gaan aanleren, dat het paard dit zal doen bij wijze van spreken door er enkel al naar te kijken en een heel klein klikje met je stem, dus niet duwen , niet trekken, niet slaan , niet heel veel druk geven, ieder paard kan dit zo leren , en eigenlijk is het niet eens zo heel moeilijk.
Ik hoor je al denken zo'n hele reeks dingen gaan aanleren, dat kost heel wat tijd ??????
Nee dat gaat als je het goed doet heel vlot, en dan spreek ik dus over 2 tot maximaal 4 weken, maar heel waarschijnlijk nog veel vlotter.
Ik begrijp dus echt niet goed dat een instructie die jou bezig ziet, die dus ziet dat het paard eigenlijk weinig tot bijna niets van de basis heeft meegekregen, jou dan het advies geeft een ander bit te gaan uitproberen.
Eerst een goede basis, en dan pas verder bouwen.
Een bit is niet gemaakt om er aan te trekken, en het paard zou jouw hand moeten volgen, om deze dingen aan te leren heb je niet eens een bit nodig, dat kan even zo goed enkel met een halster.
Ik bedoel hier niet dat je nu ineens bitloos moet gaan rijden, ik rij trouwens zelf ook met bit, maar een jong paard zadelmak maken doe ik altijd gewoon met het halster, en dat kan echt met elk paard.
Jij probeert nu een huis te bouwen en je bent nu aan de eerste verdieping bezig, maar het gelijkvloers staat er nog voor geen kwart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:34

Ik ben gaan rijden, en helemaal bij de basis begonnen.
Nouja, eigenlijk geen basis, want bij de basis begin je op de grond.
Maar ik heb als het ware de teugels vergeten, ik had ze volgens mij iets te lang want ik kon niet echt sturen, dus toen heb ik de teugels wel iets korter gepakt maar er geen druk op gezet.
Ik ben vooral bezig geweest met tempo wisselingen en wijken voor druk op de volte, (Zodat ze niet naar binnen valt) Dit snapte ze nog niet helemaal, ze denkt dat ze harder moet als ik mijn been aanleg.
We hebben het veel geoefend in stap en dat gaat redelijk goed nu. We zijn nog niet zo ver dat we het in draf kunnen doen. Maar stapje voor stapje.
Zo als ik al zei, veel tempo wisselingen, ook weer al in stap.
En een goede oefening op de binnen hoefslag stappen en er voor zorgen dat ze niet op de hoefslag gaat stappen.
Op gegeven moment liep ze heerlijk lang en laag, en vooral heel erg ontspannend!
Het was echt heerlijk rijden! En dat zonder druk op het bit.

Ik heb het bit wel vervangen, het bit wat ik de afgelopen tijd in had was een stuk dunner.
Dit bit wat ik nu in heb is een stuk dikker.
Maar... aan de ene kant van de mond steekt het bit een beetje uit en aan de andere kant van de mond lijkt het alsof het bit te kort is... :?
Het dunnere bit is ook een klein stukje langer. Maar echt een heel klein stukje misschien 1 cm.
Is dit heel erg? Ik denk dat ze dit bit wel wat fijner vindt. Maar of hij nu echt goed past.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:40

aeolusnr1 schreef:
Ik weet dat hier op bokt heel veel mensen vinden dat ik soms net iets te direkt dingen zeg, nochtans bedoel ik het wel goed, ik wou je niet aanvallen maar wil jou wel echt even doen nadenken over de dingen.
Zoals ik al zei een ander bit kan idd soms een verschil geven, maar in bijna alle gevallen zit het probleem echt niet bij het bit, maar moet je het probleem bij de mens zoeken, en als je dan redelijk tot vrij goed ermee kan rijden met dat heel gewone trensje een watertrens of een bustrens of een kneveltrens, dit zijn maar namen , ik zou dus gewoon blijven rijden met het bit dat je al had niks anders gaan zoeken, tenzij het een heel dik bit was, want dat zou ik idd zelf nooit gebruiken.
Ze zeggen hoe dikker hoe zachter, maar ben het daar dus niet mee eens.
Maar je zei zelf al dat je het paard losser wil laten, maar hij volgt dus niet altijd jouw hand.
Hier moet je dus als eerste werk van maken, vergeet even het rijden, en werk eerst aan het nageven op druk, het buigen, stelling links en rechts, voorwaarts , achterwaarts, stoppen, achterhand verzetten, voorhand verzetten, ......
En al deze dingen kan je vanuit het grondwerken al zo gaan aanleren, dat het paard dit zal doen bij wijze van spreken door er enkel al naar te kijken en een heel klein klikje met je stem, dus niet duwen , niet trekken, niet slaan , niet heel veel druk geven, ieder paard kan dit zo leren , en eigenlijk is het niet eens zo heel moeilijk.
Ik hoor je al denken zo'n hele reeks dingen gaan aanleren, dat kost heel wat tijd ??????
Nee dat gaat als je het goed doet heel vlot, en dan spreek ik dus over 2 tot maximaal 4 weken, maar heel waarschijnlijk nog veel vlotter.
Ik begrijp dus echt niet goed dat een instructie die jou bezig ziet, die dus ziet dat het paard eigenlijk weinig tot bijna niets van de basis heeft meegekregen, jou dan het advies geeft een ander bit te gaan uitproberen.
Eerst een goede basis, en dan pas verder bouwen.
Een bit is niet gemaakt om er aan te trekken, en het paard zou jouw hand moeten volgen, om deze dingen aan te leren heb je niet eens een bit nodig, dat kan even zo goed enkel met een halster.
Ik bedoel hier niet dat je nu ineens bitloos moet gaan rijden, ik rij trouwens zelf ook met bit, maar een jong paard zadelmak maken doe ik altijd gewoon met het halster, en dat kan echt met elk paard.
Jij probeert nu een huis te bouwen en je bent nu aan de eerste verdieping bezig, maar het gelijkvloers staat er nog voor geen kwart.

Ik heb zelf erg scherpe hand, door dat ik op de een of andere manier mijn handen heel erg beweeg, heel irritant, daar wil ik dus ook aan werken, dus ik denk dat een minder scherp bit voor mijn paard wat geschikter is.
We waren wel met de basis bezig, maar dan vooral het aan het been, stelling vragen en aan de teugel rijden tegelijker tijd.
Ik ben nu bezig met 1 ding, daarna komt het andere..
Ik was/ga ook veel bezig met grond werk... vooral het inbuigen naar links en rechts.

Waarom vindt je een dikker bit minder vriendelijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:53

Dikker bit is bij de meeste paarden geen ruimte voor (vraag de tandarts maar) dus zit ze dan gewoon erg in de weg en dat is minder vriendelijk. Ik rijd eigenlijk alle paarden op een dun dubbelgebroken watertrensje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:02

Yvank_ schreef:
Dikker bit is bij de meeste paarden geen ruimte voor (vraag de tandarts maar) dus zit ze dan gewoon erg in de weg en dat is minder vriendelijk. Ik rijd eigenlijk alle paarden op een dun dubbelgebroken watertrensje

okay, ik hoorde juist dat een tandarts zei dat bij een dubbel gebroken bitje de binnen kant van de lip er tussen kwam en dat kwam vaker voor bij paarden die aan 1 kant vast zitten.
Hoe kun je zien dat er wel of geen genoeg ruimte tussen zit?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:18

hier ga ik in mee
ik rij ook steeds met een dun bit.
Rustige handen zijn een noodzaak , zonder rustige handen is het eigenlijk onmogelijk een boodschap via je handen door te geven, het paard krijgt zo'n overweldigend aantal storingen dat het onmogelijk de vraag er nog kan uit filteren.
En dit zal dan na maanden en na jaren als gevolg hebben dat het paard steeds harder en harder zal worden, ....
Ik begrijp zeer zeker wel dat je dat niet met opzet doet, en gelukkig maar natuurlijk, maar voor het paard is dat geen verschil, die voelt trillingen, schokken, rukjes , los en dan ineens weer vast, en begrijpt helemaal niet waarom die hints steeds maar opnieuw op hem afkomen, dus er zich voor afsluiten is dan de enige optie die er voor het paard uiteindelijk over blijft.
Maar dat was al van bij het begin gezegt, werk eerst aan jezelf, kies dan pas voor een ander bit.
het bit is enkel maar een middel tot communicatie, het is geen stuur, het is geen rem.
Een echt goed beleerd paard kan je sturen en remmen zonder hoofdstel maar ook zonder halster gewoon helemaal niks dus.
Dit is wat we in gedachten moeten houden, niet iedere ruiter zal daarin lukken, en idd niet ieder paard zal daar even makkelijk mee zijn, maar het kan wel , en dit moet je in je gedachten houden en zo dus je handen onder controle krijgen, je moet als het ware millimeter juist en echt weten wat je doet met je handen, wil je niks dan doe je ook niks, wil je iets vragen , dan vraag je dat met een verplaatsing van een paar millimeter. Consequentheid en duidelijkheid zijn hier van het allergrootste belang.
Dit kan je enkel bereiken door ten eerste heel goede les, maar ook het willen en gedetailleerd gevoelig te zijn voor alles en nog wat, vraag en antwoord, actie en reactie, wederzijds respect, beleefdheid, ....
En zorg ervoor dat het paard het wauw-gevoel krijgt, wauw ik kan het, ik heb het zelf gevonden, in werkelijkheid heb jij het paard de dingen zo aangebracht dat hij gewoon niet kon missen, maar dat begrijpt het paard niet, die denkt ik heb het zelf gevonden en jij zegt op zo'n moment goed zo dat heb je weer eens fijn gedaan. Stop en rust, er komen nog trainingsmomenten, en zo verder opbouwen.
In een manege les is dit onmogelijk, er is daar niet de aandacht en tijd om dit te bereiken.

Yvank_ schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:26

aeolusnr1 schreef:
hier ga ik in mee
ik rij ook steeds met een dun bit.
Rustige handen zijn een noodzaak , zonder rustige handen is het eigenlijk onmogelijk een boodschap via je handen door te geven, het paard krijgt zo'n overweldigend aantal storingen dat het onmogelijk de vraag er nog kan uit filteren.
En dit zal dan na maanden en na jaren als gevolg hebben dat het paard steeds harder en harder zal worden, ....
Ik begrijp zeer zeker wel dat je dat niet met opzet doet, en gelukkig maar natuurlijk, maar voor het paard is dat geen verschil, die voelt trillingen, schokken, rukjes , los en dan ineens weer vast, en begrijpt helemaal niet waarom die hints steeds maar opnieuw op hem afkomen, dus er zich voor afsluiten is dan de enige optie die er voor het paard uiteindelijk over blijft.
Maar dat was al van bij het begin gezegt, werk eerst aan jezelf, kies dan pas voor een ander bit.
het bit is enkel maar een middel tot communicatie, het is geen stuur, het is geen rem.
Een echt goed beleerd paard kan je sturen en remmen zonder hoofdstel maar ook zonder halster gewoon helemaal niks dus.
Dit is wat we in gedachten moeten houden, niet iedere ruiter zal daarin lukken, en idd niet ieder paard zal daar even makkelijk mee zijn, maar het kan wel , en dit moet je in je gedachten houden en zo dus je handen onder controle krijgen, je moet als het ware millimeter juist en echt weten wat je doet met je handen, wil je niks dan doe je ook niks, wil je iets vragen , dan vraag je dat met een verplaatsing van een paar millimeter. Consequentheid en duidelijkheid zijn hier van het allergrootste belang.
Dit kan je enkel bereiken door ten eerste heel goede les, maar ook het willen en gedetailleerd gevoelig te zijn voor alles en nog wat, vraag en antwoord, actie en reactie, wederzijds respect, beleefdheid, ....
En zorg ervoor dat het paard het wauw-gevoel krijgt, wauw ik kan het, ik heb het zelf gevonden, in werkelijkheid heb jij het paard de dingen zo aangebracht dat hij gewoon niet kon missen, maar dat begrijpt het paard niet, die denkt ik heb het zelf gevonden en jij zegt op zo'n moment goed zo dat heb je weer eens fijn gedaan. Stop en rust, er komen nog trainingsmomenten, en zo verder opbouwen.
In een manege les is dit onmogelijk, er is daar niet de aandacht en tijd om dit te bereiken.

Yvank_ schreef:

Ik ben er ook samen met mijn rij instructrice mee bezig geweest met mijn handen.
En dat zal als ik weer lessen ga nemen vanaf volgende week weer verder gaan.
Ik had ook al z'n bok riempje aan het zadel gemaakt, maar dat is te laag om aan vast te kunnen houden. Als ik er heel erg aan denk om mijn handen stil te houden dan lukt het vaak ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:45

Hoe rijden jullie lang en laag?

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:50

Ik heb niet alles gelezen maar echt het bit vastpakken en stuurloos worden kan ook nog wel eens een tandenprobleempje zijn. Mijn paard (ook een fries) dr tanden waren zo gegroeid dat haar kaken zo op elkaar kwamen dat ze blokkeerde. Ze deed het dus niet om onder het werk uit te komen. Dit tandenprobleem schijnt een bekend verschijnsel te zijn bij Friezen en het begint ook altijd meer aan één kant. Misschien heb je hier wat aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:56

Noraly_ schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar echt het bit vastpakken en stuurloos worden kan ook nog wel eens een tandenprobleempje zijn. Mijn paard (ook een fries) dr tanden waren zo gegroeid dat haar kaken zo op elkaar kwamen dat ze blokkeerde. Ze deed het dus niet om onder het werk uit te komen. Dit tandenprobleem schijnt een bekend verschijnsel te zijn bij Friezen en het begint ook altijd meer aan één kant. Misschien heb je hier wat aan

Het was idd een tandprobleempje, 8 a 9 weekjes geleden, we zijn daarmee naar de tandarts geweest, ze is behandeld en heeft een week op rust gestaan, toen het rijden weer op gepakt, het ging in de les heel erg goed, ze liep top! Maar die week erna werd ze kreupel en hebben we 1,5 maand niks gedaan. Tot nu toe weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:10

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:21

Ligt eraan wat je ermee wil bereiken, maar als het gaat om het lang en laag rijden dan ja. Ik zou het geheel alleen wat meer voorwaarts willen zien en wat meer rond worden in rug en hals om die spieren goed op te rekken. Dit is meer halsstrekken dan voorwaarts-neerwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:26

lisannee93 schreef:
Ligt eraan wat je ermee wil bereiken, maar als het gaat om het lang en laag rijden dan ja. Ik zou het geheel alleen wat meer voorwaarts willen zien en wat meer rond worden in rug en hals om die spieren goed op te rekken. Dit is meer halsstrekken dan voorwaarts-neerwaarts.

Hoe wordt hij rond in de rug en hals dan?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:25

Je wil niet alleen de neus naar voren en omlaag hebben, maar het paard moet zich rond maken in de hals (en rug). Dus je wilt dat hij de schoft omhoog gaat brengen. Je wil dus eigenlijk aanleuning maar dan wat lager. Ik zit op mijn mobiel dus kan mijn verhaal even niet ondersteunen met plaatjes. Dat kan ik zo op de computer wel even doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:35

Ik vind t goed dat je ermee aan de slag gaat en probeert terug te gaan naar de basis maar dat is niet handig zindert hulp, zeker omdat je de ervaring nog niet hebt, begrijp me niet verkeerd . Maar lang laag rijden kun jr niet leren via bokt, dat heeft te maken met gevoel, op het uiste moment de juiste hulp geven en geduldig zijn. Dit zou ik enkel en alleen met hulp aangaan omdat je anders snel de fout in kunt gaan.