het bos op vanaf welke leeftijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Re: het bos op vanaf welke leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:46

Je kunt ook met hem in het bos wandelen ;)
Zien ze ook al heel veel!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:52

en heel lang stappen door mul zand is helemaal niet zo goed voor een jong paard..... zeker niet als de ruiter de teugels los laat en lekker gaat zitten kwekken met de andere ruiters. Dan belast je de rug verkeerd en te lang verkeerd.

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 16:21

Voor de mensen die het blijkbaar nog steeds niet gelezen hebben IK WIL OOK ECHT EERST OPBOUWEN! Dit heb ik echt al heel vaak gezegd ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:04

Na hoe lang opbouwen, denk jij dan dat je 4-5 uur in het bos kan rijden?

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:14

Met mijn nu bijna 4 jarige tinkerruin maak ik korte stap/drafritjes door het bos,dit gaat veel beter dan in de bak.
Rechtuit kilometers maken vind ik persoonlijk het beste,daarna de bak in,

Maar dat neemt niet weg dat hij ook echt moe is na een uurtje buitenrijden,dus hoe vooral je paard goed in de gaten,langzaam opbouwen,pas je aan het tempo van je paard aan,dan komt het allemaal goed!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:18

Als je dat opbouwd, is je paard onderhand al weer een jaar of meer ouder. Met zo'n jong dier is een rondje uitstappen al goed. (Al zal ik zelf dat paard nog niet rijden)

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 08:54

Anoeska schreef:
Na hoe lang opbouwen, denk jij dan dat je 4-5 uur in het bos kan rijden?

opbouwen kan ook in de bak qua spieren enzo, cavelettis draven en longeren schijnen erg goed voor de bespiering te zjin :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:01

Ga eens wat lezen op het TEN subforum hier. In de FAQ staan opbouwschema's.
Verdiep je er eens in waarom bij endurance pas met een 4-jarig paard in klasse I (de kortste afstand) mag worden gestart. Dat is niet voor niets.

Vergeet daarna dat je met een 3,5 jarig paard 4 uur het bos in kan en hele stukken (hard) kunt galopperen. Tenzij je over een paar jaar wéér een jong paard wilt hebben...

4 uur het bos in is haalbaar (met een goed getraind paard!) op z'n vroegst als-ie 5 is.

Overigens heb ik zelf de ervaring gehad dat ik met een 4-jarig paard gewoon niet voorbij de anderhalf uur kwam. Ik kon opbouwen wat ik wilde, paard kón die spieren gewoon niet aanmaken omdat-ie nog volop in de groei was. Jaar later was langer rijden opeens wél mogelijk.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:19

npdgm schreef:
Voor de mensen die het blijkbaar nog steeds niet gelezen hebben IK WIL OOK ECHT EERST OPBOUWEN! Dit heb ik echt al heel vaak gezegd ;)

Ja dikke prima, maar geef dan ook even antwoorden op de vragen die gesteld worden? Zo kun je natuurlijk niet veel verder geholpen worden.