Hij staat niet echt stil ik probeer hem juist zo vaak mogelijk te laten lopen En ja ik weet dat ik erg jong ben maar ik ben de enigste die klein genoeg is om er op te kunnen en goed kan rijden, en voor mensen het vragen nee ik ben niet te groot en ook niet te zwaar.
Het werk aan de longeerlijn is voor een jong paard ook makkelijker. Vaak wordt er niet veel gevraagd en het dier hoeft het ruitergewicht niet mee te dragen. Heeft daardoor minder onbalans en houdt het simpelweg langer vol. Gewoon stoppen voor hij moe wordt, dat lijkt mij hier de enige zinvolle tip!
Denkt serieus niemand verder dat er meer aan de hand kan zijn dan een paard dat moe is van de indrukken? Hmmm ben ik de enige
Anoniem
Geplaatst: 04-03-14 19:21
Lisaapee schreef:
Denkt serieus niemand verder dat er meer aan de hand kan zijn dan een paard dat moe is van de indrukken? Hmmm ben ik de enige
Als je terug had gekeken had je gezien dat dat al meerdere keren gezegd is.
demibrowny
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-14 19:23
Nee maar zijn zadel ligt goed en hij heeft verder niets want in het begin doet hij linksom wel normaal en er wijzen wel meer dingen op dat hij gewoon het geen uur volhoudt en dan gaat ''staken''. Maar mijn eigen paard was scheef (zoïstie is ook een beetje scheef) en ging daarom niet in de linker galop nu ze recht is doet ze het wel.
ik heb vandaag weer op hem gereden en het zadel ligt inderdaad niet goed maar we gaan nu een oplossing daarvoor zoeken
aeolusnr1
Geplaatst: 06-03-14 19:50
wij weten eigenlijk te weinig info om hier een duidelijk antwoord op te kunnen geven. een paard dat zo ineens beslist om stil te gaan staan, is niet correct getraind, dit zou niet mogen kunnen. Je zegt zelf ik rij hem 1x/week en dat dan gedurende ongeveer een uurtje. Als je dit paardje zo weinig rijdt dan kan je daar echt niks aan gaan verbeteren, dat is net hetzelfde of je zou hem helemaal niet rijden. Paard is niet aan het been, dus daar moet ook aandacht aan besteed worden, aandacht erbij, plezier in het werk, jij moet vol overtuiging rijden, en nog een hele reeks andere puntjes. Als je nu zou zeggen ik ga hem 4 à 5 keer rijden en dan liefst nog onder begeleiding (les nemen dus) Nu zo verder doen heeft eigenlijk weinig zin, dit kan je zo niet verbeteren. Maak de goede dingen (het voorwaarts gaan) makkelijk, en maak de slechte dingen (het stil gaan staan en bevriezen) moeilijk. Dit is één van de allerbelangrijkste trainingstips die er bestaan.
NailB
Geplaatst: 07-03-14 16:49
misschien iets medisch? Je zegt dat hij het alleen maar op de linkerhand doet, dan denk ik daar toch aan..
eilleen333
Geplaatst: 07-03-14 16:53
Het klinkt inderdaad het meest als een lichamelijk/zadel probleem. Lees nu dat er naar het zadel gekeken gaat worden, top!
Ik heb dit met mijn paard ook gehad toen ik haar verzorgde. Steigeren, bokken... En zonder zadel zo mak als een lammetje. Mensen onderschatten vaak wat de gevolgen kunnen zijn van een slecht passend zadel.
Het feit dat hij het op de ene hand meer doet dan op de andere duid niet op een gedragsprobleem, maar op een lichamelijke oorzaak. Dat kan vastzitten in het lijf zijn, maar ook een zadel wat niet goed is en op de ene hand meer pijn doet dan op de andere hand. Zeker in de buiging.
Met een zweep en sporen los je dit niet op (maar dat had je zelf ook al bedacht). je kan hem er wel doorheen meppen, maar dan krijg je dus een paard wat niet meer durft te laten zien dat hij pijn heeft. Ik ben altijd erg dankbaar dat de mijne het wel laat zien, dan kan je er namelijk wat mee doen.
Ik zou korter rijden. Dus stoppen voordat de pony aan de staak gaat. Dan sluit je het positief af. Dit dan heel rustig aan opbouwen. Natuurlijk met een zadel dat goed past! En ik ga er dan vanuit dat er lichamelijks niets aan de hand is.
demibrowny
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-14 09:45
Ik rijd hem zelf 2 a 3 keer in de week heb er donderdag op gereden maar hij deed het aan beide kanten en ook in het begin maar hij ging wel in de linkergalop (toen lag het zadel nog niet goed)
FennaK
Geplaatst: 08-03-14 09:52
Misschien overgangen gaan rijden en eventueel als die het doet dat iemand met een longeerzweep in het midden hem weer activeert zodat jij niet hoeft te schoppen en slaan.