Koppige PRE merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:13

nontie schreef:
Mijn stalgenootjes kijken juist naar mijn houding. Ja ze kijken ook wel naar hoe het paard loopt, maar letten meer op mijn houding dan op het paard.

Op het veld tijdens buitenrit doe ik wel eens zo 10 minuten tot kwartiertje oefeningen.
Ze begint niet ineens extreem te zweten, maar dit bouwt zich op na zo'n 20 minuten. Vaak begin ik al wel op tijd weer met uitstappen en doe dit ook lang genoeg, maar zodra ze dan weer op de poetsplaats staat en tuig afhaal begint ze weer te zweten..

Ik snap dat les altijd nodig is, maar dat is op het moment gewoon even niet mogelijk door prive omstandigheden.

heb je haar spierwaarden eens laten meten?het kan spierbevangenheid zijn.
Als ze het steeds doet na hetzelfde aantal minuten.
Ik heb ook zo een merrie gekent.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:19

Vóór ik mijn eigen PRE en eerste paard kocht hoorde ik van andere, PRE ervaren mensen, ook allerlei dingen over hoe een PRE in elkaar zou zitten en dat een PRE wel degelijk verschilt van de gemiddelde KWPN-er.
Mijn ervaring nu, 1 1/2 jaar later, is dat ze voor een groot deel gelijk hebben. Ze zijn gevoelig en kunnen niet door iedereen gereden worden, althans niet zomaar. Mijn instructeur is de enige die er, buiten mij, op rijdt. Een Z-amazone die voor hem rijdt kan met mijn merrie totaal niet uit de voeten omdat haar aanpak niet er niet bij past. Gevolg: paard weigert om er dingen voor te doen. En het is toch echt niet zo dat die vrouw niet kan rijden. Volgens mijn instructeur zou zij haar rijstijl en benadering moeten aanpassen als ze zou willen dat het paard voor haar werkt.

Ervan uitgaand dat er medisch met jou verzorgpaard alles in orde is is mijn advies in grote lijnen hetzelfde als van anderen hier in het topic. Neem les zodra je er geld voor hebt.
Begin met grondwerk en werk aan wederzijds vertrouwen en respect. En werk daarna aan de rijtechnische kant. Zoek iemand die ervaring met het ras heeft.
Verder denk ik dat jouw verzorgpaard geleerd heeft dat ze onder het werk uit kan komen als ze bepaalde dingen doet. Dat patroon zou je moeten leren doorbreken.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:31

bokt ze ook in stap ? dus op het begin ?
mijne bokte zodra ze ging draven..bleek maagzweren te hebben.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:27

Je gaat al dadelijk in verdediging, je vind het antwoord al veel te "bod" nou ik vond het eigenlijk een heel lief antwoord.
Paarden zijn nooit koppig, paarden zijn nooit stout, .....
als er een probleem is dan zit het probleem bij de ruiter
Je zegt ik heb geen centen om te gaan lessen, tjaaaaaa enkel door te lessen kan je echt verbeteren, en geloof me een paar jaar lessen is net de eerste start, dan begint het echte werk pas echt.

nontie schreef:
Ik vind je reactie aardig bot maar dat kan aan mij liggen. Ze krijgt alleen gras en wordt bijgevoerd met hooi. Verder alleen af en toe een beetje graan voor de vitaminen.

Onder het zadel: tijdens het rijden draait ze zich abrubt om, komt dan omhoog of gaat er als een malle vandoor. En regelmatig draait ze zich dus zo snel en
onverwacht om dat ik er naast hang, dan geeft ze een bokje en lig ik er naast. Ze wil gewoon niet voor je werken. Vaak gaat het eerste kwartier/20min goed en dan is ze er zat van, barst ze van de spanning(probeert te galopperen, wil niet meer rustig draven en gaat heel erg dribbelen, maaien met voorbenen) en begint te zweten.

Ze kan wel normaal lopen maar ze wil het gewoon niet lijkt het.

Die andere merrie wordt verder niks mee gedaan. Die staat lekker in het land en krijgt zo nu en dan poetsbeurt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:53

Je zegt dat ze spanning opbouwt die er na ongeveer 20 minuten uit komt.

Zou je misschien kunnen beschrijven wat je de eerste 20 minuten met het rijden doet? En ook hoe je haar uit de wei haalt, hoe het met het poetsen gaat e.d. (dus ook alles ervoor, want waarschijnlijk begint de spanning daar al)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 21:16

Sassol schreef:
Je zegt dat ze spanning opbouwt die er na ongeveer 20 minuten uit komt.

Zou je misschien kunnen beschrijven wat je de eerste 20 minuten met het rijden doet? En ook hoe je haar uit de wei haalt, hoe het met het poetsen gaat e.d. (dus ook alles ervoor, want waarschijnlijk begint de spanning daar al)

Als ik haar uit het land haal stap ik in het land naar haar toe tot op een paar meter afstand. Soms hinnikt ze als ik al aan kom lopen soms kijkt ze alleen. Op een paar meter afstand stop ik en wacht tot ze naar mij toe komt. Als ze komt beloon ik haar. Soms doet ze moeilijk met halster om doen maar dat doet ze bij de eigenaar ook en die heeft haar al van veulen af aan.

Tijdens poetsen staat ze alleen druk te doen als ze alleen staat. Ze kan niet goed tegen alleen staan maar zodra er een ander paard in de stal ernaast staat is ze rustiger. Ik praat veel met haar en beloon als ze braaf is met een snoepje of klopje op de hals.

Tijdens opzadelen/aansingelen wil ze wel eens happen, maar rug en alles is nagekeken en zadel past ook goed verder.

Ik heb besloten nu eerst meer grondwerk te gaan doen, misschien vertrouwt ze me toch niet genoeg of ze is jaloers omdat ik de drachtige merries ook wel eens pak om te poetsen en zij dan wat minder aandacht krijgt. Als ik een andere merrie pak kijkt ze me ook helemaal na tot ik uit beeld ben.

Kala

Re: Koppige PRE merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:47

'Grappig' dat je zo weinig met de opmerkingen doet (of wegschuift) over je rijvaardigheid...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:57

Het topic lezend vind ik het erg jammer dat de ts in de verdediging schiet zodra de sleutel tot het oplossen wel eens bij haar kan liggen. Verder is het verstandig om de reactie van Andafries op blz. 1 (nog) eens goed te lezen. Een PRE (en eigenlijk alle Iberische paarden) hebben een ander karakter dan b.v. een KWPN-er.
Het zijn sensibele paarden die hun ruiters een spiegel voorhouden. Je moet als ruiter wel het lef hebben om in die spiegel te kijken.

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:09

Geduld! Zodra er spanning in komt, stapje terug doen en weer de rust zoeken. Uitzoeken waar ze rustig van wordt. Niet als een dolle door gaan met galloperen als ze heet is, maar dan maar stappen en rustig buig- en gehoorzaamheidsoefeningen doen. Alleen met RUST kun je rijden. En als je dat voor elkaar hebt, kun je proefgericht gaan rijden om je voor te bereiden op een wedstrijd.
Ben je zelf misschien een druk of onzeker type? (niet aanvallend bedoeld :) ) Je eigen gemoedstoestand breng je over op je paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:33

Sizzle schreef:
Een pre is gewoon niet hetzelfde als een gemiddeld kwpn paard. Ik zou les zoeken bij iemand die ervaring heeft met dat ras.
Wat jij beschrijft zie je heel vaak gebeuren bij onbegrepen paarden, die worden steeds drukker en heter en gaan dan overdreven met de voorbenen maaien.

Idd hier ben ik het mee eens, heb er zelf ook 2 , maar ze reageren idd altijd net even anders, daar zul je mee om moeten leren gaan en les nemen , of een ander verzorg paard zoeken.

Ook de merie die gaat liggen met zadel is echt heel sneu, zoek een instructrice die inzicht heeft met welk ras ze te maken heeft en leer het zelf te zien en begrijpen waar het fout gaat.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:53

probeer het eens in het portugees uit te leggen?
:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:15

dan beter in het Spaans driebergen, denk dat je in de war bent met een Lusitano ;)
Het 'heet' worden tijdens het werk komt wel vaker voor bij de PRE. Het is heel simpel, ondanks de hulp van stalgenoten/eigenaar lukt het niet, dus dit is niet de juiste hulp. Als je er iets aan wilt doen zul je dus andere hulp moeten zoeken.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 17:59

Samen met eigenaar besloten dat dit niet hét paard voor mij is. Moeilijke beslissing geweest maar toch gaan stoppen. Ben inderdaad KWPN gewend e.d. paarden dus is gewoon een té grote overstap geweest. Hoop dat ik in de buurt een leuk paardje kan bijrijden wat beter bij me past. Maar ga zeker nog wel eens op stal langs. Heb er wel een traantje om gelaten toen ik afscheid van haar nam. Ze was ineens zo koel tijdens het poetsen e.d. dat ik ook heel erg begon te twijfelen. Uiteindelijk haar weer lekker in het land gezet na een lekkere poetsbeurt. Normaal loopt ze nooit mee terug naar het hek (zet haar altijd in het midden neer bij het hooi) maar nu kwam ze achter me aan, stootte me nog een keer zachtjes aan en gaf zelfs een kusje zonder commando (heb ik haar geleerd). Hele zware beslissing. Maar na een reflectie op mezelf dus toch wel tot de conclusie gekomen dat ik het probleem ben. Ik hoop voor mijn lieve dondersteen dat ze lekker vet mag worden in het land aangezien dit echt haar hobby is, misschien zelfs nog een veulentje krijgt en lekker verder mag genieten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:35

Dapper van je.
Maar je had dit natuurlijk ook als kans kunnen zien om jezelf weer te verbeteren door regelmatig les te gaan nemen van iemand die bekend is met Spanjaarden.
Of was dat geen optie?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:43

Inderdaad, als je ergens iets van kan leren is het van deze merrie :)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:45

Dapper en zeer verstandig, aangezien je geen ruimte had om les te nemen.
Knap van je!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:30

ook ik vind dat je een kans om iets bij te leren hebt laten vallen.
paard is niet in de fout, de fout zit bij jezelf, en dat heb je zelf ook al wel toegegeven, maar daar kan je aan werken door les te nemen.
Paardrijden is moeilijker dan het er uit ziet, dus tjaaa ik vind dat je je er te makkelijk van af maakt.
vind dit zelfs echt te flauw.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:50

aeolusnr1 schreef:
paard is niet in de fout, de fout zit bij jezelf, en dat heb je zelf ook al wel toegegeven, maar daar kan je aan werken door les te nemen.
Paardrijden is moeilijker dan het er uit ziet, dus tjaaa ik vind dat je je er te makkelijk van af maakt.

TS had al aangegeven dat les geen optie was i.v.m. het geld. Daar zullen dan ongetwijfeld weer mensen over gaan vallen maar het is zoals het is en het hoort nog steeds een hobby te zijn. Dan denk ik toch echt dat TS beter af is met een 'passender' paard en het paard met een 'passendere' ruiter.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:52

Kirsha schreef:
aeolusnr1 schreef:

TS had al aangegeven dat les geen optie was i.v.m. het geld. Daar zullen dan ongetwijfeld weer mensen over gaan vallen maar het is zoals het is en het hoort nog steeds een hobby te zijn. Dan denk ik toch echt dat TS beter af is met een 'passender' paard en het paard met een 'passendere' ruiter.

Mee eens. Als les geen optie is, is het heel verstandig om er niet mee door te gaan.

Hopelijk vind je wel iets passends TS!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:54

maar is het dan niet verstandiger om sowieso pas weer te beginnen als TS les kan nemen?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:57

Vast wel ja, maar dat is weer een ander punt. In de OP staat dat ze veel geld aan reiskosten kwijt was bij dit paard, als ze die bij een volgend paard kan besparen is er misschien wel ruimte voor les. Maar dat zal ze voor zichzelf moeten bepalen denk ik :)

Edit: er vanuit gaande dat TS wedstrijden wil rijden, zoals ze aangaf. Voor enkel boshobbelen zie ik het probleem niet.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 27-03-14 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:00

Kinke schreef:
maar is het dan niet verstandiger om sowieso pas weer te beginnen als TS les kan nemen?

Dat kan ik vanachter een beeldscherm niet bepalen. Als het geld er helemaal niet is, en haar basis is goed en ze vind een paardje waarmee ze kan bakhobbelen of boshobbelen waarbij ze evt begeleid wordt door een kundige eigenaar zie ik het probleem niet zo.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 13:45

Ik heb een ander paard gevonden dat wat dichterbij staat en dus kan besparen op reiskosten en wel les kan gaan nemen.
Nouja, niet zozeer paard gevonden, ik benaderd door iemand die op zoek is naar een paard, en daar een verzorger voor zoekt. Mag er mee op wedstrijd en alles mee doen wat ik zelf wil. Nu is het zoeken naar een passend paard en tot die tijd krijg ik les met een pony die hij nog heeft staan en doorgereden moet worden en daarna verkocht.

Het is misschien geen gediplomeerde instructeur maar ze heeft er genoeg verstand van en kan mij zeker helpen.
Ik ben ook bewust opzoek gegaan naar een paard in de omgeving zodat ik ook weer les kan nemen.

Ik rijd hier nu 2 a 3 week en merk aan mezelf gewoon dat ik veel prettiger rijd. Vind het nog steeds jammer dat ik geen lessen kon betalen met de PRE, want dat was inderdaad ook voor mij een heel leerproces geweest. Maar misschien ben ik ook wel niet sensibel genoeg voor een PRE. De pony waar ik nu op rijd is een newforestxarabier en ik merk aan hem dat als ik ontspan dat hij ook ontspant, het blijft een pony dus hij heeft zijn streken wel eens, maar ik ben zelf lang niet zo kapot lichamelijk als ik van hem afstap dan wanneer ik het vergelijk toen ik nog op Bon reed.

Ik voel me hier zelf ook veel prettiger, ben misschien enige op stal, maar dan krijg je ook geen irritaties aan een ander of merkt dat er spanningen zijn, dat weegt toch al wel mee aan de stemming en ik denk dat het daar ook op de andere stal mis is gegaan. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik denk dat dat toch wel meespeelde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:58

Dat is goed nieuws :)