Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:22

Ik ben benieuwd naar het filmpje
Ik volg even

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:23

Ik heb net even met mijn DA gebeld voor raad. Ze denkt persoonlijk niet dat hij een medisch probleem zou hebben aangezien ze hem laatst nog gezien heeft, maar als ik een medisch probleem echt wil uitsluiten vooraleer onnodige kosten te gaan doen voor foto's te maken, zou ik hem een weekje met pijnstillers kunnen rijden. Als ie dan nog moeilijk doet weet ik dat het niets iets medisch is.
Persoonlijk denkt mijn DA dat ik gewoon te snel wil gaan voor hem, mijn paard is niet van nature een soepel paard zoals een dressuur gefokt paardje, dus hij heeft sowieso meer tijd nodig om alles op te bouwen. Daarmee heeft hij nooit moeten werken en nu plots wel.. Ik ben inderdaad misschien te snel voor hem. Hij heeft van zijn 5e tot zijn 12e nooit wat moeten doen, en nu wil ik op 6 maanden tijd gewoon te graag resultaten zien, terwijl ik er nooit bij stil heb gestaan dat mijn paard het tempo misschien het aankan..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:25

Storm schreef:
Kan je instructeur niet eens op je paard rijden? Soms denk je dat het probleem niet bij jezelf ligt, maar onbewust kun je een paard behoorlijk in de weg zitten. Als je paard helemaal is nagekeken en daar alles goed bij lijkt te zijn, zou ik echt eens naar mezelf gaan kijken, ook al zegt je instructeur dat het niet aan jou ligt, het paard kan toch last van je hebben.

Neen hij kan niet meer rijden, hij heeft ooit een ongeval gehad waardoor zijn linker/rechter? (ik weet even niet meer welke het was) hand deels verlamd is.

knollentuin

Re: Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:33

Ik lees mee, ik wil ook graag film zien. Voor ik van alles ga roepen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:40

knollentuin schreef:
Ik lees mee, ik wil ook graag film zien. Voor ik van alles ga roepen

:j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:52

Ik geloof niet zo in koppigheid, want hij is verder wel heel fijn te rijden en zeker als je al jaren fijn recreatief met hem reed. Dus het kan geen koppigheid zijn om onder het werk uit te komen.

Nu je ineens dressuur met hem wilt rijden, dan worden bepaalde lichaamsdelen ineens weer wat aangepakt en dan komt de pijn wat er eerst niet is omdat hij nooit in een bepaalde houding hoefde.

Ik geloof meer in dat hij toch ergens pijn en of ongemak ervaart en dat hij dan zo reageert.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:55

ik denk ook dat het toch iets medisch is,paard gaat niet zomaar in protest

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:56

Neen, ik denk ook niet dat hij dit uit koppigheid doet, alhoewel ik goed genoeg weet hoe koppig hij wel niet kan zijn :')
Mijn DA denkt dat ik te snel ga en dat ik hem niet genoeg de kans geef om alles rustig op te bouwen. Hij moet nu inderdaad spieren gebruiken die hij eerder nooit heeft moeten gebruiken. Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar ze zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Wanneer ik meer tijd heb om meer te rijden ga ik de pijnstillers eens uittesten, dat zou tenminste moeten aangeven als het iets medisch is of niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:12

Ben heel benieuwd wat je paard gaat doen met de pijnstillers, maar ook dan nog moet je wel langere tijd gebruiken, want in het begin kan hij zelfde gaan reageren omdat hij het zo gewend is en de pijn verwacht (zeg maar tussen de oren), pas na een tijdje gaat ie merken dat hij geen pijn meer heeft, tenminste als hij pijn had, dan zal hij pas minder protest gaan laten zien, dan zal je pas zien of hij het doet uit protest voor pijn of iets anders.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:14

Maar als hij gewoon spierpijn heeft werken die pijnstillers ook dus of je daar echt iets mee opschiet?
Op zich is het logisch dat een paard na 12 jaar best wel tijd nodig heeft om zijn lichaam en geest aan te passen, maar het heeft ook heel veel te maken met op welke manier jij je paard vraagt dingen te doen en hoe je dan kijkt/wacht hoe hij het oppakt.
Ontspanning is best moeilijk voor elkaar te krijgen bij sommige paarden en dat kun je niet afdwingen.
Maar als het in stap en draf al zo goed gaat komt de galop ook wel, maar dat kan nog best een half jaar duren.
Als ik jou verhaal lees denk ik als eerste aan een rijtechnisch probleem, ik ben dus ook benieuwd naar je filmpje. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:20

Snollygoster schreef:
Neen, ik denk ook niet dat hij dit uit koppigheid doet, alhoewel ik goed genoeg weet hoe koppig hij wel niet kan zijn :')
Mijn DA denkt dat ik te snel ga en dat ik hem niet genoeg de kans geef om alles rustig op te bouwen. Hij moet nu inderdaad spieren gebruiken die hij eerder nooit heeft moeten gebruiken. Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar ze zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Wanneer ik meer tijd heb om meer te rijden ga ik de pijnstillers eens uittesten, dat zou tenminste moeten aangeven als het iets medisch is of niet.

Maar ieder gezond paard zou normaal onder de man moeten kunnen galopperen, een beetje moeite ermee hebben mag en kan maar verzet niet imo.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 18:21

Ja, daarom ga ik wachten tot ik tijd heb om meer te rijden. Mijn DA zei ook al dat ik er minstens een week mee moet rijden. Maar ze denkt zelf echt niet dat het iets medisch is zoals bv kissing spines, maar ook een DA kan zich natuurlijk vergissen, dus voor de zekerheid ga ik het toch maar testen.
Ik zal ook zo snel mogelijk een filmpje proberen te plaatsen :j

@MirandaFuego het valt altijd te proberen natuurlijk.
Inderdaad, dat is ook zo. Ik denk dat ik even zelf terug wat rustiger aan moet doen en niet te snel moet gaan. Afdwingen doe ik ook niet, daarom dat ik ook niet met slof wou rijden. Het is ook niet altijd werken hoor, soms rij ik ook gewoon een lesje lange teugel waarbij ik vooral op lang en laag werk, ik ga ook geregeld op buitenrit, want ik merk dat als ik te lang met hetzelfde bezig ben hij chagrijnig wordt met rijden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 18:23

Joolien schreef:
Snollygoster schreef:

Maar ieder gezond paard zou normaal onder de man moeten kunnen galopperen, een beetje moeite ermee hebben mag en kan maar verzet niet imo.

Hij verzet zich niet tegen de galop, ik krijg hem gewoon niet zo mooi rond gereden als ik stap en draf. De galop is dan ook een moeilijke gang waarbij ze veel kracht nodig hebben als ze rond willen rijden, en met een paard die zijn achterhand nooit correct heeft leren gebruiken is dat nu moeilijk.
Galopperen kan ie echt wel hoor ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:32

Snollygoster schreef:
Hij verzet zich niet tegen de galop, ik krijg hem gewoon niet zo mooi rond gereden als ik stap en draf. De galop is dan ook een moeilijke gang waarbij ze veel kracht nodig hebben als ze rond willen rijden, en met een paard die zijn achterhand nooit correct heeft leren gebruiken is dat nu moeilijk.
Galopperen kan ie echt wel hoor ;)

Ja, ik denk ook gewoon dat dat het probleem is, maar daar kan waarschijnlijk ook wel rijtechnisch 'meer' mee gedaan worden. (naast de spieren sterker maken)
Vroeger had ik met het paard wat ik toen had ook veel problemen om hem ontspannen te krijgen in de galop, maar toen ik les kreeg van iemand die écht veel wist was dit toch vrij snel opgelost. :j
Het bleek ook te gaan om veel meer ontspanning en inspanning in totaal, ook al liep hij in stap en draf wel rond.
Na een paar maanden had ik een totaal ander paard, die ik op mijn pinken soepel had in alle gangen.
Had ik die trainer maar eerder gehad!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:47

Ik denk dat je inderdaad te snel wil.

Aan de teugel lopen vraagt kracht vanuit de buikspieren. Galoperen ook. In galop aan de teugel lopen vraagt nog maar kracht!

Dit; http://www.youtube.com/watch?v=p5W2sNzlLBo is een mooie oefening om onbelast de buikspieren te trainen, en vaardigheid te verkrijgen in het kantelen van het bekken. Aangeraden door mijn ostheo en goedgekeurd door mijn da. :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 18:52

Dat ziet er erg interessant uit Gypsy, ik ga me er zeker eens wat meer in verdiepen!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:55

Heb je wel eens een ongebroken bit geprobeerd? Mijn paard deed altijd moeilijk met zijn hoofd (schudden etc) als hij een gebroken bit had. Op een ongebroken trens was er geen enkel probleem.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:59

Gypsy schreef:
Ik denk dat je inderdaad te snel wil.

Aan de teugel lopen vraagt kracht vanuit de buikspieren. Galoperen ook. In galop aan de teugel lopen vraagt nog maar kracht!

Dit; http://www.youtube.com/watch?v=p5W2sNzlLBo is een mooie oefening om onbelast de buikspieren te trainen, en vaardigheid te verkrijgen in het kantelen van het bekken. Aangeraden door mijn ostheo en goedgekeurd door mijn da. :)

Deze oefening kun je ook doen erop. (als het aan de hand goed gaat)
Dan kun je gelijk testen of je paard aan de beenhulpen staat.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 19:00

Hevonen schreef:
Heb je wel eens een ongebroken bit geprobeerd? Mijn paard deed altijd moeilijk met zijn hoofd (schudden etc) als hij een gebroken bit had. Op een ongebroken trens was er geen enkel probleem.

Neen, maar dat zou ik wel eens willen proberen. Er is mij ook al eerder aangeraden om met een ongebroken bit te proberen rijden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:11

Als je in de bitten nog wat wil proberen kan ik je een sponsbit aanraden, zachter bestaat niet :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:20

Erop kan idd ook, ik doe m op dagen dat ik weinig tijd heb aan de hand.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:09

TS...je schrijft dat je hem wel rond krijgt.Houdt hij dit lang vol dan of gaat hij na een paar minuten schudden en weer omhoog met zijn hoofd?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:09

Als ik hem eenmaal rond heb gaat het wel hoor, dan kan hij het behoorlijk lang volhouden. Maar ik laat hem regelmatig even met lange teugel stappen tussendoor (omdat ik ook niet van mening ben dat een paard een uur lang zijn spieren moet aanspannen), en wanneer ik hem DAN terug op wil nemen gaat hij wel moeilijk doen. In galop krijg ik hem niet zo mooi rond, sinds ie gekraakt is gaat het natuurlijk veeeel beter, maar hij steunt ontzettend hard op mijn handen, dat deed ie eerst ook in stap en draf, maar dat gaat nu ook al vele malen beter. Wellicht heeft mijn DA gelijk en wil ik gewoon te snel resultaten zien..
Ik heb nog een filmpje van begin september teruggevonden, ik zal het uploaden wanneer ik een recent filmpje heb, dan kan je de verandering zien :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:13

loopt hij niet erg op de voorhand dan?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:16

Ja inderdaad. Dat is ook wat mijn osteo zei dat ie nooit zijn achterhand correct heeft leren gebruiken omdat ik hier nooit op gewerkt heb.. Maar het gaat beter, ik werk erop, alleen de galop blijft moeilijk.