Eigen conditie/lenigheid en invloed op rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:06

Ik doe zelf thuis aan joga. Ik heb al aardig wat sporten beoefend. Maar joga was wel mijn beste keus. En dan bedoel ik de oefeningen, niet al die onzin er bij. Je word er heerlijk los en ontspannen van. En je krijgt meer spieren. Vroeger had ik aardige dijbenen. Maar nu zijn ze mooi slank en er zitten alleen nog maar spieren.
Maar er zijn natuurlijk nog wel heel wat sporten die goed zijn. Fitnessen lijkt me meer voor de conditie en spieren training dan voor het los worden. Buik dansen schijnt heel goed te wezen

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:43

Ik volg momenteel een preventief programma vanwege RSI / nek / schouder klachten. Dat gaat nu een stuk beter. Een maand of 2 geleden zat ik echt helemaal vast en daar had ik met paardrijden erg veel last van. Had een paar weken nauwelijks gereden.
Als ik mezelf vast zet, hoe kan ik dan van m'n paard verwachten dat die wel lekker los door het lijf loopt. Tuurlijk beinvloed dat elkaar erg sterk.

En als je conditie slecht is, kom je dat ook snel tegen tijdens het rijden. Ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen, maar wil wel proberen om te blijven fitnessen nadat m'n programma afgelopen is. Merk het echt in het rijden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:40

Spiertraining helpt bij mij zeer zeker bij het rijden. Ik heb namelijk het probleem dat ik te 'los' ben. Vrijwel al mijn gewrichtsbanden zijn te wijd, waardoor ik alles in de meest gruwelijke posities kan draaien, en ik moet dus wel spieren kweken om alles op zijn plek te houden. Doe ik dat niet dan vliegt alles zo uit de kom.
Ook merk ik dat doordat ik meer spieren heb, ik betere controle heb.
En ondanks dat ik redelijk wat spieren heb, ben ik nog steeds heel erg soepel.

Vendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 22:54

Naast spiertechnisch vast zitten heeft ook de psyche direct invloed op de resultaten van je rijden. Het kan dus ook best omdat je stress had van een dag dat je daarom stijf bent. (Ook al weet ik dat het topic wel heel breed getrokken wordt zo). Maar een paard is ook heel gevoelig voor jouw bui, dus naast opoe trekjes onder je oren is ook van invloed wat er tussen je oren afspeelt...

Om het maar helemaal moeilijk te maken Pling

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 02:54

Vergeet ook vooral niet dat een goed passend zadel ook erg belangrijk is! Niet alleen voor het paard maar ook zeer zeker voor de ruiter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:29

Ik ben hypermobiel (kan alle gewrichten overstrekken) dat heeft weer als voordeel dat ik altijd leniger ben dan iemand anders met dezelfde spierconditie..
Door rug en nekproblemen kan ik bepaalde houdingen niet (meer) aannemen. Doe ik dit geforceerd heb ik 9 van de 10 keer functieuitval.
Ben daarom ook maar geheel gestopt met rijden

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:12

Ik ben tijdelijk gestopt met paardrijden, omdat ik veel last had van mn rug. Gister ben ik voor het eerst bij een manueel therapeut geweest, waaruit bleek dat ik best redelijk scheef ben (hoewel dat normaal schijnt te zijn). Ik snap opeens allemaal problemen die ik had met paardrijden, dus ik denk dat het best wel met elkaar te maken heeft...