paard dreigt met steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: paard dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:58

Ik zit inderdaad ook aan de hormoonhuishouding te denken. Ik kende vroeger een paard dat er enorm last van had. Was een geweldige fokmerrie, maar omdat ze hele trossen eitjes had elke keer en bijna non stop, had ze daar enorm last van en was bijna niet te rijden. Gewoon door pijn en dat de eicellen in de weg zaten.
Het is inderdaad een goed idee om daar eens naar te laten kijken.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:59

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:01

Niet gevoelig op haar rug zegt niks trouwens, ik ken een paard met dubbele kissing spines die liet ook niks zien.
Is er toen ook gekeken naar de hormonen in de bloedtest? Ik weet trouwens niet of ze ook een uitstrijkje maken overigens.

Anyway, ik zou het lichamelijk blijven zoeken ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:01

Bloedonderzoek geeft niet (altijd) aan dat ze erg last heeft van haar eierstokken. Ik denk dat je dat het beste kan laten scannen, maar ben eerlijk gezegd een leek en heb een merrie die duidelijk is in haar cyclus, maar altijd prima te rijden.

Vraag een (goede) DA naar een onderzoek van de eierstokken. Wie weet komt er iets uit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:05

Als ik me niet vergis is de obeliskmerrie ook gescand destijds.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:08

Wat heel goed kan is bijvoorbeeld een vergroeiing in de rug. Dat kan je alleen met Rontgen uitsluiten. Ookal zou het zadel moeten passen, bij kissing spines kan het dier wel degelijk omhoog komen als je erop gaat zitten.
Erg vervelende situatie.

ik begrijp dat het diertje wel braaf is aan de hand? En hoe is dat aan de longe? Zijn er dan tekenen dat het paard een loopje met je dochter probeert te nemen? In theorie kan het ook 'uitproberen' zijn alleen moet ik zeggen dat ik de reactie van het paard daar wel erg heftig voor vind.
En voordat je dan gaat doorpakken terwijl ze eigenlijk pijn heeft....

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:08

Als het paard met verzorging wandelen en alle andere zaken een lief rustig paard is, en onder zadel deze kuren uithaalt denk ik dat ze iets wil vertellen, pijn ongemak, angst.

Je verteld dat het altijd een fok merrie is geweest, vaak is daar een reden voor, heb je met de fokker, vorige eigenaar gesproken?
Verder is al aangegeven dat haar spieren meer aanpassingen ondergaan, meer grondwerk om de dame genoeg tijd te geven?
Ik geloof niet dat er over heen walsen de oplossing is, ik hoop dat het probleem snel wordt gevonden zodat je er op een goede manier mee aan de slag kunt.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:09

Is er trouwens een reden gegeven waarom ze als fokmerrie is gebruikt? wellicht heeft ze dit gedrag eerder vertoond?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:09

-

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:10

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:12

Nobel01 schreef:
eilleen333 schreef:
Wat heel goed kan is bijvoorbeeld een vergroeiing in de rug. Dat kan je alleen met Rontgen uitsluiten. Ookal zou het zadel moeten passen, bij kissing spines kan het dier wel degelijk omhoog komen als je erop gaat zitten.
Erg vervelende situatie.

ik begrijp dat het diertje wel braaf is aan de hand? En hoe is dat aan de longe? Zijn er dan tekenen dat het paard een loopje met je dochter probeert te nemen? In theorie kan het ook 'uitproberen' zijn alleen moet ik zeggen dat ik de reactie van het paard daar wel erg heftig voor vind.
En voordat je dan gaat doorpakken terwijl ze eigenlijk pijn heeft....

Aan de longe is het ook een drama, dan vertoont ze vluchtgedrag.

Is ze dan bijgezet of ook zonder hulpteugels?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:20

Vergeet mijn berichtje over het fokken maar. Daar heb ik me vergist.

Heb haar even opgezocht op horsetelex en het verhaal is anders.

Ze deed het vrij goed op wedstrijden, daarna is er een veulen gefokt en daarna bij het weer oppakken op wedstrijden ging het ineens mis.

Omdat ze het altijd zo goed gedaan heeft (als drie jarige kampioene CK Limburg) is er vrij veel moeite voor gedaan haar weer op de rit te krijgen.

Uit al die onderzoeken bleek dus dat het aan haar eierstokken/hormonen (nouja zoiets) te liggen.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 05-02-14 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:21

Als ik het andere topic zie lijkt het alsof het zadel best ver naar voren ligt, en hij in de schouder belemmerd wordt. weet niet of dit alleen zo lijkt of het ook zo is. wat er eerder gezegd is dat hij niet echt recht is, de spieren is ook een hele goeie.

ik had eerder een ruintje, die bokte ook met aangaloperen en wou ook steigeren, deze heb ik een enkelgebroken bit ingedaan en een half jaar alleen maar in het bos gereden, op de 1 of andere vreemde manier heeft dat gewerkt.

Mijn andere paard ben ik mee achterovergeslagen, had niks met pijn te maken maar met hengst zijn. En deze kan ik niet meer rijden, ik kom er niet meer op, bokken steigeren rennen etc. maar de staleigenaar die doet het zelfde als mij maar bij haar reageert ie wel, handen heel losjes, zodra die iets omhoog wil komen naar voren "trappen" (wel met mate natuurlijk!!) en als hij heel hard wil dan hand naar voren en in 1 keer op de "handrem" trekken. die van mij is er mee opgehouden.

Nog een ander paard vertoonde ook deze problemen, ja ik heb heel veel probleempaarden haha, kon de osteopaat niks bij vnden, DA niet, niemand, en heb ik Prins( accepunctuur) bij gehaald, Probleem opgelost!! want wat er ook bovenstaand genoemd worden het kan ook spierverzuring zijn bijvoorbeeld door dat het eerst fokmerrie was en nu andere houdingen aan moet nemen en strak kan zijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, dat het snel beter gaat met de merrie en dat je dochter weer fijn kan rijden!!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:23

-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:26

Heel simpel, als ze in vrije beweging/longe het gedrag ook vertoond dan zit er duidelijk iets niet goed in haar lijf! kunst is om uit te vinden wat...

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:28

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:31

Dat is balen... http://www.horsebodybalance.com/ heb hier wel goede ervaringen mee.

Ik zou btw niet de veiligheid van je dochter riskeren met dit paard zolang er niks opgelost is.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 05-02-14 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:32

Nobel01 schreef:
Elisa2 schreef:
Heel simpel, als ze in vrije beweging/longe het gedrag ook vertoond dan zit er duidelijk iets niet goed in haar lijf! kunst is om uit te vinden wat...

Klopt, daar ben ik ook bang voor, dat we het niet kunnen vinden.
Het probleem is dat het ons paard niet is, en wij afhankelijk zijn met wat de eigenaar wil.

Dat is altijd moeilijk. Zelf zou ik de voorwaarde stellen dat je dochter niet meer opstapt voor dat je weet wat het probleem is. Is idd een stukje veiligheid. Willen ze niet verder dokteren, dan is dat heel balen maar zou ik gaan uitkijken naar een ander paard wat wel braaf is. Steigeren vind ik best link, ben zelf ook achterover gegaan met een spierbevangen paard van 1.80 mtr, ik heb geluk dat mn onderbeen niet door midden was, maar t is 3 jaar terug en ik voel de kneuzing nog steeds...

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:39

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:41

Nobel01 schreef:
Oei Jolien, dat is balen.

In het begin bokte ze wel eens(lees: in een 20/60 bak het paard zelf de diagonaal op en met 4 benen tegelijk afzetten en haar hoofd tussen haar benen, dan is het een eind.)
Mijn dochter is tot nu toe blijven zitten. maar het bokken vind ik nog niet zo'n probleem, dat kan ze wel uitzitten.
Maar stijgeren heb ik echt een hekel aan en vind ik levensgevaarlijk.
Ze zal haar evenwicht verliezen....moet er niet aan denken

Bokken heb ik zelf ook geen moeite mee, als je dan valt kun je vaak nog enigszins gecontroleerd vallen, met steigeren zie je niet waar je heen gaat brrr.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:21

Joolien schreef:
Ceriadwen schreef:
Ik geef een paard als deze mij gaat bedreigen een forse draai om de oren, dat is namelijk nergens voor nodig.

Oh ja, en wat als deze spierbevangen is? Zoveel pijn in de mond dat hij niet voorwaarts durft?

Dan ben je een verdomd slechte ruiter als je dat niet door hebt.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 09:37

-

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:41

Hé, wat goed dat je een ander bitje hebt (kunnen) proberen en dat ze daar zo positief op reageerde en fijn dat ze gisteren onder de vrouw zo braaf was weer. Ik hoop dat de oestress helpt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:05

even uit nieuwsgierigheid, waar reed je mee, en wat heb je nu gebruikt voor bit?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:13

Mag ik eerlijk zijn om te zeggen dat ik een 14 jarige hier niet mee aan de slag liet gaan.
Niet dat ze niet zou kunnen rijden, want zo te horen kan ze dat prima.
Maar laat een volwassen persoon er maar voor kiezen om een dergelijk paard te rijden. (en te verongelukken)