Stoelzit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 13:45

dressuur518 schreef:
oke, dat is jammer misschien kun je een keer een vriendin of je moeder meenemen, (moeten ze er wel verstand van hebben) maar als degene die je les geef het ook maar gewoon vaak tegen je zegt moet het goed komen! Hoe vaker je het hoort hoe beter. Of je moet met je zelf afspreken dat je telkens als je langs de A rijd bijvoorbeeld, even checkt hoe je zit.

Mijn moeder geeft zelf ook paardrijles, dus die heeft er ook wel verstand van! Alleen die heeft natuurlijk ook niet altijd tijd om mee te gaan, maar een paar keer zou al handig zijn natuurlijk!

elibeest

Re: Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:49

Als een zadel wat achterover ligt, wordt je inderdaad automatisch een een meer of mindere stoelzit gedwongen.

Wat ik zelf altijd een hele goede oefening vind is om tijdens het draven niet normaal licht te rijden, maar sta-sta-zit te doen (normaal is sta-zit-sta-zit).
Dit lukt ook alleen als je benen in de juiste positie liggen.
succes!

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 13:53

Bedankt voor alle reacties! Ik heb een foto gevonden, ik weet zelf dus dat het niet zo hoort. Maar misschien is het voor jullie makkelijker te beoordelen als je het kunt zien;

Afbeelding

Ik verzorg hem ook nog niet zo lang, dus het is ook nog even wennen. Maar van deze foto schrok ik toch echt wel even!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:58

Sowieso je beugels een paar gaten langer. liever in periode van paar weken/maanden telkens een gaatje langer ipv in een keer 3gaten langer (want dat ga je wel nodig hebben als ik de foto zo zie.)

ook heb ik het idee dat het zadel wat ver naar voren ligt, maar daar durf ik niks met zekerheid over te zeggen.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:03

Rintah schreef:
Sowieso je beugels een paar gaten langer. liever in periode van paar weken/maanden telkens een gaatje langer ipv in een keer 3gaten langer (want dat ga je wel nodig hebben als ik de foto zo zie.)

ook heb ik het idee dat het zadel wat ver naar voren ligt, maar daar durf ik niks met zekerheid over te zeggen.

Oke, bedankt voor de tip! Als ik volgende week weer ga beginnen met rijden zal ik ze meteen een gaatje langer doen en als dat dan goed gaat weer een gaatje en dan tot het goed zit!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:07

Ik had je stoelzit erger verwacht hoor na het lezen van je OP.

Je beugels lijken inderdaad wel wat langer te kunnen zoals Rintah hierboven al zei.
Je lijkt namelijk wat te ver naar achteren in het zadel te zitten, te ver op de lepel.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van het zadel op je paard zonder dat je er op zit.
Je kunt dan goed zien of het zadel achterover ligt en hoe de beugelophanging is. Als deze namelijk te ver naar voren is (wat vooral vaak voorkomt bij oude zadels), is het onmogelijk om je benen goed naar achteren te houden.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:09

Maaiike94 schreef:

Je beugels lijken inderdaad wel wat langer te kunnen zoals Rintah hierboven al zei.
Je lijkt namelijk wat te ver naar achteren in het zadel te zitten, te ver op de lepel.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van het zadel op je paard zonder dat je er op zit.
Je kunt dan goed zien of het zadel achterover ligt en hoe de beugelophanging is. Als deze namelijk te ver naar voren is (wat vooral vaak voorkomt bij oude zadels), is het onmogelijk om je benen goed naar achteren te houden.

Ja, dat idee had ik zelf ook wel ja dat ik aardig ver achter in het zadel zit! Ik heb geen foto met alleen het zadel erop, maar zal er de volgende keer eentje maken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:35

Sowieso inderdaad beugels langer en zelf met je zitbeenknobbels meer in het midden van het zadel gaan zitten :j

Zadel mag ook gerust wat verder naar achteren zo te zien.

Dat zijn al 3 dingen die je sowieso aan kunt pakken :)

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:55

pmarena schreef:
Sowieso inderdaad beugels langer en zelf met je zitbeenknobbels meer in het midden van het zadel gaan zitten :j

Zadel mag ook gerust wat verder naar achteren zo te zien.

Dat zijn al 3 dingen die je sowieso aan kunt pakken :)

Heel erg bedankt! Dat ga ik dan ook zeker doen!

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:07

Maaiike94 schreef:

Een beetje late reactie, maar hier twee foto's van het zadel op Duncan zonder dat er iemand op zit!

Afbeelding

Afbeelding