de moed zakt me na 2 jaar strijd behoorlijk in de schoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:24

Ik denk: als hij werkelijk nageeft als je met slof rijdt, dan is de kans niet groot dat er hem iets in de weg zit.
Kan je instructeur hem wel goed rijden? Als ik ten einde raad was of iets echt niet snapte, vroeg ik mijn instructeur erop te gaan. Kan zoveel verhelderen.

Edit: 'een van mijn instructeurs' zeg je. Juist in deze situaties kan het verwarrend zijn om er meerdere te hebben. Maar misschien is er een reden voor dat je er meerdere hebt? Een waar je echt geloof in hebt is belangrijk.
Laatst bijgewerkt door stefje op 25-01-14 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Re: de moed zakt me na 2 jaar strijd behoorlijk in de schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:28

Hoe is hij trouwens met grondwerk? Ben jij dan echt de leider? Op de grond begint het, leiderschap.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:33

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:36

Slof zou ik niet oplossen met dit probleem. Paarden worden hier vaak sterker van en gaan hangen. Als hij dit al doet met de teugels, dan wordt dat met een slof erger.

Probeer te schakelen, rechtrichten en gymnastiseren door voltes enz. te rijden. Gezien ik je niveau/ervaring niet weet durf ik je verder geen oefeningen te geven. Heb je wel les?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:40

Zou inderdaad met grondwerk beginnen. Als hij je daar al de baas is, door je weg te duwen, oftewel geen respect voor je heeft, dan heeft hij dat zeker niet met rijden..............en al helemaal niet als hij gewend is zijn zin door te drammen. Ja, hij kan ergens pijn hebben en die pijn zou ook juist weg kunnen gaan, door de houding die hij aan moet nemen door de slof.........probeer alleen wel zoveel mogelijk voorwaarts te blijven rijden en zijn neus niet rond te "trekken". Echter kan ik me ook voorstellen, dat het misschien beter is naar een ander paard om te gaan kijken. Na 2 jaar proberen, moet je misschien ook de conclusie trekken, dat jullie niet voor elkaar bedoeld zijn. Hoe lief hij verder ook is, je hebt het paard uiteindelijk ook omdat je graag wilt rijden...???? Sterkte met je beslissing of rijden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:43

Ik zou zelf ook niet met slof rijden maar eerder met thiedeman. En ik ga met degenen mee die zeggen dat, als hij met slof wel ontspand, lichamelijke ongemakken uitgesloten kunnen worden.

Je zegt dat je aan grondwerk doet, volg je een programma? Probeer eens te rijden zonder bit, gewoon op halster, merk je verschil? Je zegt dat je verschillende zadels hebt geprobeerd, ben je nog van bit verandert? Verschillende instructie kan idd ook verwarrend werken.

En om te kijken of het echt een rijtechnisch probleem is, zou je idd kunnen overwegen of je er even iemand anders op kunt zetten. Puur om te horen wat deze voelt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:01

Thiedeman worden ze uiteindelijk vaak alleen maar sterker van. Dit zou ik dus zeker ook niet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:06

fleurtjeuh schreef:
Fransje_70 schreef:

Bah wat een infantiele reactie. Een paard is geen mens en het slaat nergens op om termen als 'verwend' en 'klieren' en 'trucen' te noemen. Onnozelheid ten top. Helaas is dit gemiddeld hoe er meestal paarden wordt omgegaan. Blegh. Arm paard met deze 'controlefreak' die 'doorpakt' op zijn rug.

Sorry hoor, maar je komt zelf niet met een oplossing.
Wel makkelijk commentaar geven op anderen, maar ik zie geen oplossing van jezelf staan.

Grondwerken, fluisteren en heel veel snoepjes :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:10

Nicje87 schreef:
Thiedeman worden ze uiteindelijk vaak alleen maar sterker van. Dit zou ik dus zeker ook niet gebruiken.

De Thiedeman zorgt voor onmiddelijke release, terwijl inwerking van de slof (en de release) ook afhangt van de ruiterhand.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:18

Ik herhaal het gewoon nog een keer.

Ik zou eens heel goed naar zijn rug laten kijken.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:20

Cassidy schreef:
Nicje87 schreef:

De Thiedeman zorgt voor onmiddelijke release, terwijl inwerking van de slof (en de release) ook afhangt van de ruiterhand.

Op korte termijn kan het helpen, op langer termijn worden ze vaak alleen maar harder in de mond.

kaatje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:24

Hoi allemaal,
Ik heb 2 instructeur omdat ik ook wekelijks bij de rijvereniging rijd. en daarnaast heb ik ik ook een goede prive instructrice die goed weet hoe mijn manneke in elkaar zit. en het is idd de miriano die je kent ;) ik rijd hem ontzettend consequent en ook met grondwerk en omgang ben ik duidelijk in wat wel mag en wat niet. Ik heb gelukkig wel ervaring met "lastige" paarden maar zat er met deze even helelmaal doorheen. Ik kom net terug van mn prive les en hij liep vandaag de sterren van de hemel, dus hij kan het wel.

Ik weet ook echt heel zeker dat hij nergens pijn heeft omdat ik heb meteen toen hij bij mij op stal stond grondig heb laten na kijken. het is idd echt een karakter kwestie.

gelukkig heb ik door mijn les van vandaag weer een beetje moed en plezier gekregen, hopelijk zetten we deze lijn samen nu door. bedankt voor alle tips en adviezen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:47

Nicje87 schreef:
Op korte termijn kan het helpen, op langer termijn worden ze vaak alleen maar harder in de mond.

Een slof en een thiedemann vallen beide onder de hulpteugels en zijn niet bedoeld voor langere termijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:23

Hier ga ik helemaal in mee.
Teveel mensen denken dat een slof of idd een thiedemann de oplossing is om hun rijtechnische achterstand gewoon te kunnen negeren. En dat is dus niet zo, als je dingen langer gaat gebruiken wordt het paard er idd ongevoeliger voor, en zal dus sterker worden, en het oplossen van het probleem is er dan alleen veel moeilijker door geworden, hier win je op langere termijn gezien dus niets mee.
Ik hoor ook vaak mensen zeggen ik gebruik mijn slof niet die hangt er gewoon los aan, das enkel een soort noodrem voor als mijn paard echt niet wil luisteren, ..... en nog zo van dit soort onzin.
Je paard moet gewoon leren op de allerkleinste hulpen te reageren, en te stoppen op jouw vraag, dat heeft niets met kracht of geweld of met pijn te maken, je moet je paard leren dat hij gewoon dit antwoord moet geven en niet in verzet moet gaan tegen jouw hulpen.
Een hulpteugel kan idd tijdens dat leerproces soms wel eens nuttig zijn, en dan spreken we over een paar weken maar niet veel langer dan dat.

Cassidy schreef:
Nicje87 schreef:

Een slof en een thiedemann vallen beide onder de hulpteugels en zijn niet bedoeld voor langere termijn.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:36

MarcR schreef:
Uit de info die ik nu heb kan ik afleiden dat je een paard hebt met een eerder dominant karakter.
Hij denkt dat hij leider is van jullie als kudde, wat zich uit in het rijden maar ook op de grond : knuffelkont en brutale streken.

Begin met je verder te verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden, hoe ze communiceren, hoe het gedrag is binnen een kudde van leider tov ondergeschikte en omgekeerd.
Kijk bv eens op http://www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er staan erop "how to do" en andere "how NOT to do"
Vanuit deze informatie kan je dan een lijn trekken tussen gedrag dat je van hem mag aanvaarden of niet en hoe jij je moet gedragen tov hem zodat je hem kan opvoeden tot een paard dat jou als zijn leider erkend.
Doe je dit consequent en elke seconde dat je bij hem bent zal je een structurele en blijvende oplossing voor je problemen hebben, niet in 1,2,3 maar je zal er een tijd moeten aan werken en nadien steeds dezelfde lijn aanhouden.

Wat een goede site zeg, bedankt voor de tip! Staat enorm veel zinvolle info op!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:57

Brendaaaa schreef:
MarcR schreef:
Uit de info die ik nu heb kan ik afleiden dat je een paard hebt met een eerder dominant karakter.
Hij denkt dat hij leider is van jullie als kudde, wat zich uit in het rijden maar ook op de grond : knuffelkont en brutale streken.

Begin met je verder te verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden, hoe ze communiceren, hoe het gedrag is binnen een kudde van leider tov ondergeschikte en omgekeerd.
Kijk bv eens op http://www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er staan erop "how to do" en andere "how NOT to do"
Vanuit deze informatie kan je dan een lijn trekken tussen gedrag dat je van hem mag aanvaarden of niet en hoe jij je moet gedragen tov hem zodat je hem kan opvoeden tot een paard dat jou als zijn leider erkend.
Doe je dit consequent en elke seconde dat je bij hem bent zal je een structurele en blijvende oplossing voor je problemen hebben, niet in 1,2,3 maar je zal er een tijd moeten aan werken en nadien steeds dezelfde lijn aanhouden.

Wat een goede site zeg, bedankt voor de tip! Staat enorm veel zinvolle info op!

Bedankt voor de positieve reactie, dat doet goed.
Ik hoop dat zij je op weg kan zetten naar een andere kijk op paarden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:00

MarcR schreef:
Bedankt voor de positieve reactie, dat doet goed.
Ik hoop dat zij je op weg kan zetten naar een andere kijk op paarden.

Ehmm, misverstandje, ik ben niet de TS :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 08:58

Dat weet ik, maar iedereen mag profiteren van de info op de site.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:09

kaatje1983 schreef:
Ik weet ook echt heel zeker dat hij nergens pijn heeft omdat ik heb meteen toen hij bij mij op stal stond grondig heb laten na kijken. het is idd echt een karakter kwestie.

Maar bedoel je daarmee 2 jaar geleden toen je hem kreeg? Er kan ondertussen wel wat gebeurd zijn waardoor hij wel last heeft van bijv. zn rug ;)
Ik zou dat ook laten controleren, als dat het is is dat namelijk met alleen rijden niet op te lossen

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:20

MarcR schreef:
Dat weet ik, maar iedereen mag profiteren van de info op de site.

Dat zal ik zeker doen! Sluit helemaal aan bij mijn visie!

kaatje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 11:53

@ nibbit. Ik weet het echt heel zeker want hij word zoals het hoort regelmatig na gekeken het is echt een karakter/ gedragsprobleem. Want gisteren heeft hij heerlijk gelopen tijdens de les. En als hij last zou hebben van zijn lijf had hij weer gestaakt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:02

Ik krijg hier vast commentaar op maar dit is wat ik uit je verhaald opmaak:

Alle rijkunstige problemen die ondervind, komen meestal omdat het paard scheef is. Als je als zegt dat het paard door zijn eerste eigenaar streng is gereden kan het heel goed zijn dat deze hem scheef heeft getrokken, wat je met de slof eigenlijk alleen maar erger maakt. Het klopt dat de slof dan zorgt dat hij ontspant, omdat hij hiermee in de houding wordt getrokken die hij gewend was.

Ik raad aan om eens een instructeur voor ongeveer een maand te laten komen die veel verstand heeft van rechtrichten. Rechtrichten krijg je niet in 1 les voor elkaar, vandaar de maand, daarna zie je meestal veel reactie.
Laatst bijgewerkt door 0091 op 26-01-14 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:08

Ik heb dit even gevolgd. Je hebt een flink communicatie probleem met je paard. Ik raad je aan les te nemen van John Erb. Hij is zeer kundig bij dit soort problemen en weet je weer op.de goede weg te krijgen met je paard, zodat je plezier hebt met je paard. Ik weet dat het kan! Er is een oplossing. Succes.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:27

Fransje_70 schreef:
Gerritt schreef:
Even goed doorpakken. Twijfel niet aan jezelf!
Je hebt al een mooie band opgebouwd, dat weet je paard heus wel.

Klinkt een beetje bekend in de oren, mijn paard is ook stront verwend geraakt bij haar vorige baas, en nu ik erop rijd (was nogal beginner) profiteerde ze mooi van de zaken.
Tis een dier wat je echt aan het werk moet zetten en het uitdagend te maken voor haar.

De slof helpt goed daarbij, als hij toch kliert of door je hand heen fietst gewoon even goed erbij pakken en met je stem ook benadrukken wat je bedoeld. Probeer hem dan ook niet uit met stilstaan door een minuut te gaan staan gewoon stilstaan, nageeflijk en gassen. Controle is alles voor jou op dit moment.
Uiteindelijk kun je inderdaad zoals stefje zegt de slof weglaten of laten vieren als het goed gaat. Beloon op dat moment dan ook goed als hij iets doet wat jij wil.
Ik denk zelf dat hij je te slim af is, mijn paard vind het zelf ook niet prettig als er iemand de baas over haar speelt en haalt daardoor ook van die trucen uit.
Het is wel de benadering, geef ruimte om te ontspannen maar wees ten alle tijden consequent.

Bah wat een infantiele reactie. Een paard is geen mens en het slaat nergens op om termen als 'verwend' en 'klieren' en 'trucen' te noemen. Onnozelheid ten top. Helaas is dit gemiddeld hoe er meestal paarden wordt omgegaan. Blegh. Arm paard met deze 'controlefreak' die 'doorpakt' op zijn rug.

Dankje. ;) Wat grappig dat je na elke zin benadrukt wat je bedoeld, je boodschap is duidelijk.
Je weet helemaal niks van mij en niks van mijn paarden dus das heel jammer voor jou maar helaas kan ik niks met je reactie... En ze is heus niet zielig hoor, door de afgelopen maanden training, les en af en toe de slof erbij heb ik er nu een heel fijn paard aan dus.
Waarom een controlefreak? Het is toch echt "onnozelheid" als je gewoon de baas laat spelen onder het zadel. Dat geeft hele gevaarlijke situaties. Ik ga graag met mijn paard op buitenrit, maar ik moet wel zeker dat de controle bevestigd is. Als je eindjes gaat galopperen wil je zeker weten dat je paard ook weer terug komt op zit en teugeldruk en niet door je hand heenknalt en denkt; toedeledokie we doen nog ff een rondje!!

Het is altijd maar anti-slof op bokt en dat snap ik niet, als je hem goed gebruikt en wat al is gezegd tijdelijk kan het ook zinvol zijn. Als je hem langer gaat gebruiken en super streng, ja dan kan het ook zijn dat je paard nog sterker word tegen de hand en dat de slof dan ook niet meer werkt, dat zou zonde zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:12

Een paard is geen object dat bediend wordt door "hulpen" en hulpmiddelen.
De hulpen zijn een mogelijkheid om niet verbaal te communiceren met een dier.
Een paard is een levend wezen met gevoelens.

Wanneer een paard geen gevolg geeft aan het gevraagde betekent dit dat er nog iets aan de basis mankeert.
Een paard dat correct stapje voor stapje door de basis heen is geholpen en geleerd heeft wat de "hulpen" betekenen gehoorzaamd zonder weerstand en direct.

Het is niet voor niets dat er een oud gezegde bestaat, uit de tijd dat er nog héél veel goed geschoolde paardenmensen bestonden, zei zeiden:
"Wanneer de kennis van de ruiter ophoudt gaat de zadelmaker zijn geld verdienen."

Heb je dus problemen met een paard dat niet stopt of dat té hard gaat, zeg dan tegen jezelf "STOP", nu eerst gaan nadenken op welke manier ik mijn paard kan leren wat ik wil.
Als kudde dier kan je een paard alles leren en zonder enige dwang.
Het is van groot belang hier te gaan kijken naar de rangorde en het vertrouwen.