Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

fleurtjeuh schreef:Fransje_70 schreef:
Bah wat een infantiele reactie. Een paard is geen mens en het slaat nergens op om termen als 'verwend' en 'klieren' en 'trucen' te noemen. Onnozelheid ten top. Helaas is dit gemiddeld hoe er meestal paarden wordt omgegaan. Blegh. Arm paard met deze 'controlefreak' die 'doorpakt' op zijn rug.
Sorry hoor, maar je komt zelf niet met een oplossing.
Wel makkelijk commentaar geven op anderen, maar ik zie geen oplossing van jezelf staan.

Cassidy schreef:Nicje87 schreef:Thiedeman worden ze uiteindelijk vaak alleen maar sterker van. Dit zou ik dus zeker ook niet gebruiken.
De Thiedeman zorgt voor onmiddelijke release, terwijl inwerking van de slof (en de release) ook afhangt van de ruiterhand.
ik rijd hem ontzettend consequent en ook met grondwerk en omgang ben ik duidelijk in wat wel mag en wat niet. Ik heb gelukkig wel ervaring met "lastige" paarden maar zat er met deze even helelmaal doorheen. Ik kom net terug van mn prive les en hij liep vandaag de sterren van de hemel, dus hij kan het wel. Cassidy schreef:Nicje87 schreef:Op korte termijn kan het helpen, op langer termijn worden ze vaak alleen maar harder in de mond.
Een slof en een thiedemann vallen beide onder de hulpteugels en zijn niet bedoeld voor langere termijn.
MarcR schreef:Uit de info die ik nu heb kan ik afleiden dat je een paard hebt met een eerder dominant karakter.
Hij denkt dat hij leider is van jullie als kudde, wat zich uit in het rijden maar ook op de grond : knuffelkont en brutale streken.
Begin met je verder te verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden, hoe ze communiceren, hoe het gedrag is binnen een kudde van leider tov ondergeschikte en omgekeerd.
Kijk bv eens op http://www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er staan erop "how to do" en andere "how NOT to do"
Vanuit deze informatie kan je dan een lijn trekken tussen gedrag dat je van hem mag aanvaarden of niet en hoe jij je moet gedragen tov hem zodat je hem kan opvoeden tot een paard dat jou als zijn leider erkend.
Doe je dit consequent en elke seconde dat je bij hem bent zal je een structurele en blijvende oplossing voor je problemen hebben, niet in 1,2,3 maar je zal er een tijd moeten aan werken en nadien steeds dezelfde lijn aanhouden.
Brendaaaa schreef:MarcR schreef:Uit de info die ik nu heb kan ik afleiden dat je een paard hebt met een eerder dominant karakter.
Hij denkt dat hij leider is van jullie als kudde, wat zich uit in het rijden maar ook op de grond : knuffelkont en brutale streken.
Begin met je verder te verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden, hoe ze communiceren, hoe het gedrag is binnen een kudde van leider tov ondergeschikte en omgekeerd.
Kijk bv eens op http://www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er staan erop "how to do" en andere "how NOT to do"
Vanuit deze informatie kan je dan een lijn trekken tussen gedrag dat je van hem mag aanvaarden of niet en hoe jij je moet gedragen tov hem zodat je hem kan opvoeden tot een paard dat jou als zijn leider erkend.
Doe je dit consequent en elke seconde dat je bij hem bent zal je een structurele en blijvende oplossing voor je problemen hebben, niet in 1,2,3 maar je zal er een tijd moeten aan werken en nadien steeds dezelfde lijn aanhouden.
Wat een goede site zeg, bedankt voor de tip! Staat enorm veel zinvolle info op!
kaatje1983 schreef:Ik weet ook echt heel zeker dat hij nergens pijn heeft omdat ik heb meteen toen hij bij mij op stal stond grondig heb laten na kijken. het is idd echt een karakter kwestie.

Fransje_70 schreef:Gerritt schreef:Even goed doorpakken. Twijfel niet aan jezelf!
Je hebt al een mooie band opgebouwd, dat weet je paard heus wel.
Klinkt een beetje bekend in de oren, mijn paard is ook stront verwend geraakt bij haar vorige baas, en nu ik erop rijd (was nogal beginner) profiteerde ze mooi van de zaken.
Tis een dier wat je echt aan het werk moet zetten en het uitdagend te maken voor haar.
De slof helpt goed daarbij, als hij toch kliert of door je hand heen fietst gewoon even goed erbij pakken en met je stem ook benadrukken wat je bedoeld. Probeer hem dan ook niet uit met stilstaan door een minuut te gaan staan gewoon stilstaan, nageeflijk en gassen. Controle is alles voor jou op dit moment.
Uiteindelijk kun je inderdaad zoals stefje zegt de slof weglaten of laten vieren als het goed gaat. Beloon op dat moment dan ook goed als hij iets doet wat jij wil.
Ik denk zelf dat hij je te slim af is, mijn paard vind het zelf ook niet prettig als er iemand de baas over haar speelt en haalt daardoor ook van die trucen uit.
Het is wel de benadering, geef ruimte om te ontspannen maar wees ten alle tijden consequent.
Bah wat een infantiele reactie. Een paard is geen mens en het slaat nergens op om termen als 'verwend' en 'klieren' en 'trucen' te noemen. Onnozelheid ten top. Helaas is dit gemiddeld hoe er meestal paarden wordt omgegaan. Blegh. Arm paard met deze 'controlefreak' die 'doorpakt' op zijn rug.
Wat grappig dat je na elke zin benadrukt wat je bedoeld, je boodschap is duidelijk.