Hoe blijf jij gefocust tijdens het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:35

Overleg eens met je instructeur over een soort plan of huiswerk tussen de lessen door, zodat je van tevoren weet hoe vaak je gaat rijden, hoe lang je gaat rijden en wat je in die tijd gaat doen.

Ik heb geen idee van jullie niveau, conditie, etc., maar stel dat je 1 keer per week lest, dat je dan afspreekt dat je daarnaast nog 4 keer rijd, waarvan 1 keer een buitenrit (lekker zonder concentratie) en dat je drie keer in de bak rijd. (Misschien rij je normaal veel vaker of juist minder maar dit is dus even een voorbeeld.) En bij die drie keer werk in de bak spreek je ook met je instructeur af hoe je de tijd indeelt, bijvoorbeeld volgens 5 minuten instappen, 5 minuten indraven, 10 minuten aan het werk, dan paar rondjes lange teugel, weer 10 minuten werk en dan weer uitdraven en uitstappen (dit is maar een idee he). Dan heb je bijvoorbeeld hier twee tijdvakken van 10 minuten waarin je écht gefocust moet zijn. Als je dan overlegt wat je in die 10 minuten gaat doen, dus welke punten je wil verbeteren, dan zou dat wellicht kunnen helpen. Dus bijvoorbeeld de eerste 10 minuten werken aan reactie op je been en de tweede 10 minuten aan de overgang draf/galop (ik zeg maar wat) en dan kan je ook nog kijken of dat punten zijn waar je elke keer aan moet werken of dat je de volgende keer bij het rijden weer andere focuspunten neemt, net waar jullie mee aan het werk zijn. (Bijvoorbeeld een andere keer van die drie keer bakwerk werken aan stelling en buiging en het niet over de schouder wegvallen. Nouja, zo zijn natuurlijk nog 100 dingen te bedenken waar jullie wellicht in de les aan werken, die je in zou kunnen plannen.)

Ik heb hier zelf geen ervaring mee (omdat ik weet waaraan ik wil werken bij mijn paard en inderdaad meteen voel wat goed gaat en wat niet gaat het concentreren vanzelf) maar het lijkt mij dat als je duidelijke werkpunten voor ogen hebt en het (voor jezelf) opdeelt en kort houdt, je ook makkelijker geconcentreerd kan blijven. Misschien dat als je dit een tijd doet, je op een gegeven moment meerdere van die werkpunten tegelijk kan pakken, en dat je ook in je eentje echt supergeconcentreerd kan rijden en het meer vanzelf gaat.
Veel succes in elk geval!

Remark

Re: Hoe blijf jij gefocust tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 13:33

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Het is niet mijn paard maar mijn bijrijdpaard en ik rijd haar 3x per week.
Op zich is haar week goed verdeeld, 3dagen per week rijd de eigenaar haar, die springt of gaat het bos in, 1 dag is ze vrij en de andere 3 dagen rijd ik haar dus. Ik heb 1x per week les en in de winter dressuur ik de andere 2 dagen over het algemeen. In de zomer ga ik regelmatig het bos in maar dat vind ik met die modderboel nu helemaal niks...

Ik zal eens proberen wat meer een doel te stellen en echt mijn tijd in te gaan delen. Wel vervelend dat wij geen klok in de bak hebben, ik zal dus timers op mijn telefoon moeten zetten maar wellicht is het een goed plan!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:35

Joolien schreef:
Dat je niet gefocust bent lijkt mij dat je niet voldoende voelt. Als je voelt wat je paard doet bij elke oefening moet je constant geconcentreerd bezig zijn met hoe jij daarop reageert. Dan krijg je weer reactie van jouw paard en moet jij weer op reageren, dat is een constante herhaling gedurende de training en daar zou je focus moeten liggen. Ga dus proberen te voelen wat er onder je gebeurd en daag jezelf uit om samen te gaan werken met je paard.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Alleen de moeilijkheid ligt hem in het gefocused blijven voelen gedurende de hele trainingssessie. Even een stapsessie tussendoor aan de lange teugel en daarna weer oppakken is een hulpmiddeltje. En daarnaast een plan van aanpak voor je training welke dingen je wil oefenen.
Je telefoon vind ik persoonlijk een stoorzender tijdens het rijden, die neem ik alleen op een buitenrit mee voor de veiligheid. Schaf een goedkoop horloge aan, die kan je in ieder geval niet uit je focus halen.
Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:59

Joolien slaat de spijker op zijn kop.

Zoek een jonkie-spring-in-t-veld of een vreselijk ril paard en ga daarmee oefenen.
Geen focus/gevoel voor wat er onder je gebeurt = zandhappen :D

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:17

Ik moet juist niet te gefocust zijn, dan gaat het mis bij mij. Luister daarom vaak muziek

Seltje

Re: Hoe blijf jij gefocust tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:24

Ik herken je probleem, maar heb het net meer tijdens een les: zelf rij ik amper een half uur: 5 minuten opwarmen, 10 minuten werken, eventjes lange teugel stappen, ik stap dan zelfs vaak eventjes af om zelf te stappen, terug 10 minuutjes werken en dan begin ik uit te stappen.
Ik heb in het dagelijks leven ook een enorm concentratieprobleem, ik kan maar 10 minuten naar een tv programma kijken, dan zet ik het op pauze, doe eventjes iets anders en kijk daarna weer verder. (Ik ga dus echt nooit naar de cinema, want heb de helft van de film altijd gemist).

En in mijn les moet ik ineens een uur aan een stuk geconcentreerd blijven, tot nu toe blijft dat een enorme fail, en moet ik af en toe een time-out vragen aan men lesgever. (Ik denk dat mijn spierziekte en een verbod om lang in dezelfde houding te zitten daar ook wel veel aan doen, gelukkig heb ik een job waarbij ik niet lang moet zitten en continu andere dingen kan doen)